Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 5046
Hvordan utvinner man koffein fra kaffe? Mulig å gjøre i eget kjøkken\rom??
slenger meg på denne jeg og.
lurer på en ting, er koffein et tilsetningsstoff eller er det noe som er i kaffefrøet?
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Sitat av Noose
lurer på en ting, er koffein et tilsetningsstoff eller er det noe som er i kaffefrøet?
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe som tilsettes.
Koffein kan man utvinne ved å "decaffe" trur jeg.

Edit:
http://home.howstuffworks.com/question480.htm
Sist endret av okaminaru; 28. april 2005 kl. 17:50.
På Howstuffworks står det hvordan man fjerner den. Ikke hvordan man ekstrakterer den
hmm.. søkte mye på google, fant absolutt ingenting.
Sitat av Noose
slenger meg på denne jeg og.
lurer på en ting, er koffein et tilsetningsstoff eller er det noe som er i kaffefrøet?
Vis hele sitatet...
Koffein er ett naturlig beskyttelsesmiddel mot insekter og all som er farlig for en kaffeplante.
Ikke jeg heller... . Står på Howstuffworks at man må decaffeinere kaffe for å få det, men de metodene fjernet koffein...
Sitat av adrian nor
Ikke jeg heller... . Står på Howstuffworks at man må decaffeinere kaffe for å få det, men de metodene fjernet koffein...
Vis hele sitatet...


uhm, hvis man tar koffein UT av kaffe, så blir det jo av et sted, og der har du det du ønsker...

Hvis du bare lar det som du brukte til å trekke ut koffein fordampe, så blir det koffein igjen...
Meitemark:Men det er giftige saker ...
Er det ikke lettere og bestille konsentrert Red Bull fra en eller annen plass?
adrian nor: meitemark sa at du må la greiene fordampe. Det er samme prinsipp som når man ekstraherer f. eks. LSA. Man legger frøene i ether, metanol og andre løsemidler som slett ikke er sunne å å i seg. Deretter utsetter man blandingen for varme og luft, slik at løsemidlene fordamper og (forholdsvis) re LSA ligger igjen. Det samme gjelder her.
Du lar den giftige skiten fordampe og sitter igjen med koffein.

offtopic: Hva skal du med ren koffein?
Sitat av felix_poker
adrian nor: meitemark sa at du må la greiene fordampe. Det er samme prinsipp som når man ekstraherer f. eks. LSA. Man legger frøene i ether, metanol og andre løsemidler som slett ikke er sunne å å i seg. Deretter utsetter man blandingen for varme og luft, slik at løsemidlene fordamper og (forholdsvis) re LSA ligger igjen. Det samme gjelder her.
Du lar den giftige skiten fordampe og sitter igjen med koffein.

offtopic: Hva skal du med ren koffein?
Vis hele sitatet...
Koffeinkick... . Må lese om doseringer på erowid først da....
Sitat av adrian nor
Koffeinkick... . Må lese om doseringer på erowid først da....
Vis hele sitatet...
Koffeinkick må jo være den mest ufordragelige ruseffekten noensinne... (ved siden av spinnende tak etter en kraftig spritfyll...) Men men, hver sin smak
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Det å guffe innpå med koffein er virkelig grusomt. Nervene i høyspenn, hjertebabk og angst er ikke noe jeg er spesielt interessert i, men som sagt hver sin smak

I Sverige selger de rene koffeinpiller uten resept på apoteket til en opplysning.
Sitat av z0p
I Sverige selger de rene koffeinpiller uten resept på apoteket til en opplysning.
Vis hele sitatet...
Så det er altså på apotekene i Sverige man finner koffein tabletter. Har lett en del etter det. Sikker på at de selger det i alle apotekene der? Selger ikke noen butikker her i Norge dette?
Her på freakforum burde det være mange LAN folk som liker å få i seg koffein på lan uten at man må fly å pisse hele tida. He he
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Koffein i seg selv er jo vanndrivende uansett
Så du skal vinne koffein ut av kaffe for å få et kick av det? Tsk. Hvorfor ikke heller bare hive innpå litt ekstra sterk kaffe da? Hvorfor gjøre ting så utrolig vanskelig?
Prøv heller å få tak i litt guarana bær eller noen kola nøtter
Sitat av 2die4
Så det er altså på apotekene i Sverige man finner koffein tabletter. Har lett en del etter det. Sikker på at de selger det i alle apotekene der? Selger ikke noen butikker her i Norge dette?
Vis hele sitatet...
nei, butikker/apotek i norge selger ikke koffein....iallefall ikke uten resept, og jeg er ikke helt sikker på hvordan man skulle få resept på det....
Masse oppskrifter på google, her er en: http://departments.oxy.edu/tops/Caffeine/CAFFEINE-S.pdf
For øvrig har koffein mer bivirkninger enn meth-amfetamin, dårlig ide å begynne å ta det ofte i store doser.
Personlig orker jeg ikke å drive med alt det pisset der, men takk for svar ihvertfall
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg drar til sverige om en uke.. er 17 år så er jeg gammel nok til å kjøpe koffeintabletter?
Kjøpe masse redbull å drikke. 5stk er nokk til en kraftig dose =)
Atombomba: Så vidt jeg vet er det ingen aldersgrnse på koffein i Sverige. Om det er tillatt å ta med produktene du kjøper tilbake til norge er en annen sak.
Evnt bare dra til lengen di og si at du lider av søvn problemer.. Du sovner av og til på dagen, konstant trøtt osv.. Så får du resept på koffein tabletter.. Koffein tabletter + efedring tabbiser er en kos blanding.. med mindre man tar for mange.. litt vanskeligere og få resept på efedrin tho..
Leste dette om koffein:
Förgiftningsrisk gör koffeintablett receptbelagd


Stora förpackningar med koffeintabletter är receptbelagda från och med den femte oktober 2004. Orsaken är att flera dödsfall har inträffat av koffeinförgiftning i Sverige. Utan recept kommer det fortfarande att gå att få tag på mindre askar som Läkemedelsverket anser innebär mindre risk för överdosering.


Fyra dödsfall som hade skett på grund av överdosering av koffein gjorde att Läkemedelsverket ville se över tillgången av koffeintabletter i Sverige. Nu har de beslutat att de stora förpackningarna, de med 100 respektive 250 tabletter, ska receptbeläggas.

Koffeintabletter används vid tillfällig trötthet. En tablett innehåller ungefär lika mycket koffein som en kopp kaffe. De förgiftningsfall som ledde till döden och som är grunden till Läkemedelsverkets beslut inträffade efter 50-100 gånger så höga doser av koffein som ingår i en tablett. Men betydligt färre tabletter än så kan ge förgiftningssymtom.

Genom att endast låta 30-pack med koffeintabletter finnas tillgängliga på apoteken hoppas Läkemedelsverket minska risken för att tabletterna överdoseras.
Vis hele sitatet...
Man forventer vel ikke at 50 kopper kaffe om dagen skal være bærekraftig?
Som noen sa lengre opp her; Dra til Sverige og finn et apotek.
Tablettene selges i bokser på 100 og 250 stk. og inneholder 100mg koffein om jeg ikke husker feil. Prisen er heller ikke avskrekkende. Mener jeg betalte ca 90SEK for 250stk. på apoteket i Charlottenberg. Tror ikke det finnes noen aldersgrense heller da jeg har kjøpt tablettene fra jeg var rundt 15 år eller no.

Det finnes reseptfrie hodetabletter i norge som inneholder temmelig mye koffein også, men husker ikke hva de heter. Uansett så er dette hodetabletter som også inneholder mye paracetamol. Kan kjøpes i de fleste butikker med medisinutsalg. Mener jeg kjøpte mine på Kiwi en eller annen plass.

I allefall er det ikke morsomt å spise mange koffeintabletter (mer enn 8-10 stk). Bivirkninger som hjerteflimmer, hodevondt, svimmelhet og generelt ubehag er ikke noe jeg anbefaller
Men fungerer ypperlig å ta et par om du blir trøtt når du er ute å kjører bli
Shadow: På en svensk side jeg leste stod det at de 100mg tablettene ble ulovlig i oktober 2004.. så har du kjøpt etter dette..?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Men vi kom ikke fram til hvordan vinne ut koffeinet av kaffen?
Sitat av shadow
Det finnes reseptfrie hodetabletter i norge som inneholder temmelig mye koffein også, men husker ikke hva de heter. Uansett så er dette hodetabletter som også inneholder mye paracetamol. Kan kjøpes i de fleste butikker med medisinutsalg. Mener jeg kjøpte mine på Kiwi en eller annen plass.
Vis hele sitatet...
Fenazon-koffein, tenker du på?

Hvis det inneholder paracetamol, så burde du uhvertfall ikke spise for mye av dem.
Sitat av Dark
Men vi kom ikke fram til hvordan vinne ut koffeinet av kaffen?
Vis hele sitatet...
Jo det gjorde dere, http://departments.oxy.edu/tops/Caffeine/CAFFEINE-S.pdf.
yo! Kanskje litt off-topic, men jeg hamstra med meg noen redbull konsentrat-flasker fra sverige igår, og jeg lurte på hvor sterk en flaske er? Flaskene er noe alá greske eller noe slik, så det blir litt vanskelig å lese av flaska. Googla litt, men fant bare sider som selger red bull online.

Edit: Skriveleif
Et eller annet sted har jeg en metode for ekstraksjon av koffein fra te, er vel i hovedsak bare en enkel ekstraksjon med kloroform om jeg ikke husker feil. Hvorfor de valgte te og ikke kaffe vet jeg ikke, mulig det er lettere å få et godt resultat...
Fenazon Koffein er koffeintabletter ja.

EN tablett inneholder 100mg koffein og 1g fenazon.

JEg vet ikke hva fenazonet gjør, men at det er 100mg koffein i det tillsier ihvertfall at det funker.

Litt småinfo om koffein:

1.5 (ca en kaffekopp) dl kaffe inneholder 80 / 90 mg

1 Fenazon Koffein inneholder 100mg

1.5 dl cola inneholder ca 20 mg koffein
Jeg vet ikke hvor mye koffein man trenger for å få et koffeinskjokk, men jeg drakk en gang en halv liter espresso (da var klokka 16) og etter en time klarte jeg _ikke_ å sitte i ro. Jeg ble helt vill, så jeg gikk ut for å sykle litt, jeg ble nesten ikke sliten uansett hvor hardt jeg prøvde. Det var helt sykt. En annen ting som skjedde var at jeg gikk på do hele tida, og pisset var ekstremt mørkt = jeg hadde for lite veske i kroppen. Og da jeg skulle legge meg klokka 12, fikk jeg ikke sove før 6 på morgenen. Jeg låg og prøvde å sove, med lyset av og helt mørkt i rommet, men fikk ikke sove, jeg bare låg og trommet med fingrene, pulsen var drithøy, og det var rett og slett helt forjævli, men på en måte ganske digg Så hvis du skal prøve dette burde det skje på formiddagen og ikke på et lan, for da kommer du ikke til å klare å sitte i ro.
Jeg kjøpte det over disk i Sverige for noen år siden. Men du kan jo brygge deg jævlig sterk kaffe og prøve å dampe av vannet og filtrere den.
fenazon er greie dem... til å værra over disk i lille Norge, men ikke ta for mange, tok fem-seks før jobb en gang, endte med at jeg stakk fingrene bak i halsen for å prøve å få opp noe... men tablettene var jo fordøyd, kom bare skum... er et kapittel i Felleskatalogen som omhandler forgiftninger av div. stoffer. kan sjekke når jeg kommer meg hjem
Sitat av salvatore
Jeg vet ikke hvor mye koffein man trenger for å få et koffeinskjokk, men jeg drakk en gang en halv liter espresso (da var klokka 16) og etter en time klarte jeg _ikke_ å sitte i ro. Jeg ble helt vill, så jeg gikk ut for å sykle litt, jeg ble nesten ikke sliten uansett hvor hardt jeg prøvde. Det var helt sykt. En annen ting som skjedde var at jeg gikk på do hele tida, og pisset var ekstremt mørkt = jeg hadde for lite veske i kroppen. Og da jeg skulle legge meg klokka 12, fikk jeg ikke sove før 6 på morgenen. Jeg låg og prøvde å sove, med lyset av og helt mørkt i rommet, men fikk ikke sove, jeg bare låg og trommet med fingrene, pulsen var drithøy, og det var rett og slett helt forjævli, men på en måte ganske digg Så hvis du skal prøve dette burde det skje på formiddagen og ikke på et lan, for da kommer du ikke til å klare å sitte i ro.
Vis hele sitatet...

Tja, dette er nok følgene av overdreven bruk av koffein ja.

Grunne til at du måtte pisse så mye, det er nok at koffeinet er vanndrivende, og når du drakk så mye, så går vel det nesten "rett gjennom" systemet, slik at kroppen ikke fikk tid til å ta opp alle stoffene som gir farge til espressoen. Derfor fikk du nok mørkt piss.

Fawkes: Jeg har faktisk tenkt litt på den metoden selv, men har kommet fram til at man kansje må brygge kaffen veldig sterk, for så å koke den igjen, for å få noen som helst resultat. Kansje jeg skal ta og prøve det med en billig kaffe en gang.
Sist endret av pinnsvinet; 22. juli 2005 kl. 15:59.
Hvis man kan destillere kaffe for å få ut koffeinen, burde den vel fordampe når man koker den? Ikke vet jeg. Men kanskje dette kan hjelpe:
"SOLVENT SOLUBILITY: Soluble in ethyl acetate, chloroform, pyrimidine,
pyrrole, tetrahydrofuran solution; moderately soluble i alcohol, accetone;
slightly soluble in petroleum ether, ether, benzene." Kanskje man kan blande espresso og bensin, og "få vekk kaffen" og fordampe bensinen fort for å sitte igjen med koffein?
er det ingen kjemikere her som kan svaret a? he he

Spesielt på Pyro forumet er det veldig mange som har veldig oppdaterte hjerner når det gjelder dette med kjemiske formler og bindinger osv.

▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hva er NA2SO4 og hvor får jeg tak i det?
Det er ingrediensen jeg trenger for å få mitt ekstrakterte koffein til å klumpe seg/få laget koffein piller..!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av eXilim
Hva er NA2SO4 og hvor får jeg tak i det?
Det er ingrediensen jeg trenger for å få mitt ekstrakterte koffein til å klumpe seg/få laget koffein piller..!
Vis hele sitatet...
Det kalles kaliumsulfat, AKA pottaske. Du får muligens tak i det på apoteket.

Sitat av Dark
Fenazon Koffein er koffeintabletter ja.

EN tablett inneholder 100mg koffein og 1g fenazon.

JEg vet ikke hva fenazonet gjør, men at det er 100mg koffein i det tillsier ihvertfall at det funker.
Vis hele sitatet...
Fenazon er et opiat med få bivirkninger og omtrent dobbelt så lang virkningstid som paracetamol.

http://www.farmasihistorie.com/artikler/fenazon.pdf

Teksten over en en bacheloroppgave i farmasi, og konkluderer med at vi vet lite om fenazon og fenazon/koffein, og at det ikke er det beste middelet å bruke. Fenazon kan være ugunstig for nyrer og gir iblant hudreaksjoner. Dessuten brukes det lite i utlandet, fordi det ikke er spesielt effektivt.
Sist endret av simen_88; 29. april 2006 kl. 16:48.