Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 701
Hey

Går det ann å sette opp en antenne på taket på huset mitt og sende på en måte lokalradio? Evt hvordan jeg gjør det? Og hvordan programmer jeg skal bruke?

LES: Retten til utstråling av radiosignaler til naboeiendommer o.l. følger av retten til fri bruk av frekvensene, jf. Forskrift 20. desember 2000 nr. 1399 (sist endret 28. april 2003) om tillatt bruk av frekvenser (fribruksforskriften). Det vil si at det ikke er noen begrensninger med hensyn til hvilket dekningsområde en IP-sone kan ha. På den annen side er man ikke beskyttet mot forstyrrelser fra annen lovlig bruk av frekvenser.

Takk på forhånd
http://www.lovdata.no/ltavd1/lt2005/t2005-1-09-98.html

Men cluet er at frekvensene som er til "fritt" bruk er i områder ingen vanlige radioer klarer å ta inn. Radiofrekvensene er lukket og krever konsesjon for sending. MEN det skal vel mye til for at noen gidder anmelde deg om du bruker kortbølgebåndet f.eks.
Skal det være no vits må det jo være på 88-106(?) mhz. Ellserk kan man jo ikke få dete inn på en vanlig radio. Tror det skal være lov å ha veldig svake sendere.
niks, er ikke lov i Norge samma hvor svak sendern er.

Bygg denne, den har jeg bygd sjøl og den passer til ditt bruk. Vist du ikke vil bygge selv så får du sikkert bestilt en fra utlandet (FM transmitter heter det). Alle deler får du bestilt fra www.elfa.se

http://home.online.no/~sondred/Gamle...M%20sender.htm
Sitat av (se link over)
Denne senderen sender på FM båndet og kan tas imot med en vanlig radio (87-108 Mhz)

Rekkevidden er noen hundre meter med en liten antenne pisk, men kan økes til noen kilometer med en god antenne.

Det må sies at det ikke er lov å drive med slike radiosendinger i Norge, og at denne senderen er kun beregnet til eksperimentelt bruk.
Vis hele sitatet...
Bygge en annen fm sender? google "fm transmitter schematic"