Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 16084
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kva er ei IP-adresse?

Ei IP-adresse er et tall, som blir brukt som unik identifikasjon for di maskin på nettet. Det er med andre ord ikkje andre som har din IP, og det er IP-adressa som gjer at du har Internet.

Eitt unntak er dersom du er på eit stort nett, t.d eit skulenett, eller bak en proxy. Då vil som regel alle som bruker det nettet eller den proxyen ha samme IP. Dette bør du også tenke på dersom du bruker proxy-server for å anonymisere deg.

Korleis finn eg den offentlige IPen min?

F.eks. her, eller et utall av dei andre tjenestene på nett som viser IPen din.

Er det farlig om nokon får tak i IP-en min?

Nei. Det er faktisk uunngåelig at folk du kommuniserer med over Internet får tak i IP-en din. Det er bare ei adresse som identifiserer maskina, den identifiserer ikkje person. Dersom nokon har IP-en din, så kan dei finne ut i kva land du bur, og kva ISP (Internet Service Provider) du har. Dei kan ikkje finne ut kven du er, og dei kan ikkje ta kontroll over maskina di.

Korleis kan eg finne ut kven som eig IP-en 1.2.3.4?

Meir eller mindre alle IP'er er eigd av et firma (finst få unntak, men dei er sjeldnare enn fugletenner). Du kan finne ut kva firma som eig ein bestemt IP ved å slå opp i en relevant Whois-database. Der vil det stå kven som eig den gitte IP-en. Dersom det er en privatperson kan du i praksis ikkje finne det ut, sidan IP-en er eigd av ISPen. Ein del firma, spesielt firma i internetbransjen eig IP-adressene sine sjølv, og du vil då få opp kva firma det er. Det finst ulike WHOIS-databaser for kvar verdensdel. Lenker til dei ligg nederst i artikkelen.

Du kan også prøve å finne det med GeoIP locator-verktøy, men nøyaktigheta der er i beste fall samme land, så WHOIS-basane er ofte bedre fordi dei gir eigar også. GeoIP-verktøy gir aldri eksakte data, og ingen kan finne ut kor du sit på grunnlag av slike verktøy.

Kan politiet spore meg basert på IP-en?

Ja. Dersom politiet får rettsleg kjennelse til å få trafikkdata fra ISPen, så kan dei finne ut kven du er. ISPen har data som viser kven som hadde kva IP på eit gitt tidspunkt. Desse loggane utleverer ikkje norske ISPer uten rettsleg ordre, og det er strenge reglar for korleis dei kan brukast i personvernlova - slikt blir rekna for personopplysninger.

Du vil uansett ikkje få dei opplysningane utlevert før i ei eventuell straffesak, der det vil bli offentleggjort som bevismateriale.

Korleis kan eg unngå at andre får tak i IP-en min?

Du kan prøve med en proxy. Ein proxy tar imot data fra deg, og videresender dei til den som skal ha dataen. Bakdelen er at du må stole på proxy, ettersom proxyen lett kan røpe din opprinnelige IP, samt avlytte/lagre alle data du sender.

Dersom du bruker proxy, vil du få IP-en til proxyen. Denne IP-en vil somregel vere felles for alle som bruker den proxyen.

Er det viktig å hindre andre i å få vite IP-en min?

NEI! Det har absoulutt ingen ting å sei i praksis. Det beste du kan gjere for sikkerheta di er å ha et patcha OS. Dersom du har det har du ingenting å frykte om dei får vite IP-en din. Dei kan ikkje ta over maskina, dei kan ikkje sjå kva du surfar på o.l.

Private IP-er.

Det finst 4 private IP-områder:

* 10.0.0.0 - 10.255.255.255
* 172.16.0.0 - 172.31.255.255
* 192.168.0.0 - 192.168.255.255

I tillegg finst 169.254.0.0-169.254.255.255 for automatisk tildeling av IP-adresser der ikkje DHCP eller anna automatisert tildelingssystem finst.

Private IP-er er spesielle på den måten at dei kan finnast fleire plasser, i motsetnad til offentlege (vanlege) IP-er som må vere unike.

Antakeleg har du ei privat IP-adresse på din heimepc, dersom du har ein adsl-router mot Internet.

Private IP-er blir ikkje ruta av routere og andre nettverkseininger, og er difor kun brukbart i samme fysiske nett, eller med ruterar som er eksplisitt satt opp til å rute det.

Whois-tjenester
AfriNIC - Afrika
APNIC - Asian/Pacific
ARIN - Nordamerika
LACNIC - Latin- og Sør-Amerika
RIPE - Europa

Du må desverre sjekke alle manuelt om du ikkje får treff på en av dei. Det finst inga samordning av dei.
Sist endret av meitemark; 19. september 2023 kl. 11:43. Grunn: endring av url
Denne blir herved satt som sticky. Alle som i fremtiden spør hvordan de kan skjule IP-adressen sin eller hvordan de kan trace en gjøk som har spammet PENISLOL på bloggen deres, skal linkes hit.

Tråden renskes for alt annet enn videre diskusjon og spørsmål.
Sist endret av Nichotin; 24. januar 2007 kl. 23:59.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av vidarlo
Er det farlig om nokon får tak i IP-en min?

...dei kan ikkje ta kontroll over maskina di.
Vis hele sitatet...
Hva mer enn IP-adressen trenger en cracker for å bryte seg inn?
Sikkerhetshull å utnytte.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Grantax
Hva mer enn IP-adressen trenger en cracker for å bryte seg inn?
Vis hele sitatet...
Kva meir enn postadressa treng kriminelle for å raide huset ditt?

99% av datainnbrudd mot privatpersoner tipper eg er automatiserte, unyanserte angrep som går mot standard sikkerhetshull. Dei går mot gjetta IP'er ofte, ville eg tru.

Uansett så er det å skjule IPen rimelig poengløst IMHO.
Har jeg forstått det rett at Ip adressen ligger i hovedkortet?
Nei. IP adressen ligger vel i nettverkskortet hovedsaklig.
ip adressen er et nr som blir gitt til en mac adresse, og mac adressen finner du på netverks kort. eller i driver til korte.
Altså, IP adressen gis ut av ISP'en til routeren din (i de aller fleste tilfeller), din egen PC har som oftest kun intern IP mot routeren som har en public IP.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av ranvik
ip adressen er et nr som blir gitt til en mac adresse, og mac adressen finner du på netverks kort. eller i driver til korte.
Vis hele sitatet...
Nei. IP kan kjørast over fysiske medium som ikkje har MAC-adresse som ethernet har. PPP er døme på dette, brevdue eit anna (eg har aldri sett duer med Mac-adresse).

Ikkje rot sammen fysisk og logisk lag. IP kan transporterast over et vilkårlig medium som kan transportere data.
Flott post vidarlo, kan du si noe mer ang. patched OS ? =))
CrazyTore: Han mener at du har et OS med nyeste oppdateringer.

Vidarlo: Er du sikker på at det ikke finnes noen annen måte å se det på? Jeg husker for en 4-5 år siden så la jeg igjen en kommentar på en nettside til noen jeg kjente og de fant ut hvem jeg var med en gang . (Ikke noe køddeinnlegg da )
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av nan
Er du sikker på at det ikke finnes noen annen måte å se det på? Jeg husker for en 4-5 år siden så la jeg igjen en kommentar på en nettside til noen jeg kjente og de fant ut hvem jeg var med en gang . (Ikke noe køddeinnlegg da )
Vis hele sitatet...
Da hadde du ei tilkopling mot webserveren. WWW-serveren kan sjølvsagt logge IP'en du besøkte med, og velge å vise den til andre besøkande eller administratorer...
Ser at endel blander lag 2 og lag 3 adresser, så tenkte legge til litt om lag 2(rett meg gjerne hvis jeg feilinformerer).


Såkalte "Lag 2"-adresser kalles MAC-adresser. Det står for Media Access Control (om jeg ikke husker veldig galt, dog), og er en -fysisk- adresse. De fleste nettverksenheter som brukes til ethernet har en slik unik adresse.

Typisk kan en MAC se slik ut: 00:1A:1B:0F:33:12.
De første 3 bytsene utgjør produsent, og de 3 siste er unikt for akkurat ditt nettkort. Av den grunn at de følger nettverksadapteren og er aktuelle på lag 2 kalles dette en -fysisk- adresse. Det betyr imidlertid ikke at MAC ikke kan spoofes.

I motsetning til hva mange synes å tro, er ikke MAC tilgjengelig for de sidene du måtte surfe på.
Uten å gå dypere i det kan man si at MAC-adresser brukes til pakketransport på nettverket.

For lære mer om sammenhengen mellom lag 2 og lag 3 i forbindelse med adresser anbefaler jeg å lese mer om ARP (Address Resolution Protocol).
Vidarlo: Ja jeg er jo også klar over at de får ipen min er jo ikke helt dum

Det jeg mente var at de fant ut hvem som satt bak ipadressen, ergo de fant den vanlige husadressen min regner jeg med. Hvordan skjedde det?
nan: At de fant ut at det var bare tull, de gjettet nok. Med mindre de har tilgang til ISP'en din og "IP lister", men det tviler jeg VELDIG sterkt på.

Du har nok lagt igjen IP'en din et annet sted hvor du har skrevet hvem du er også har de sammenlignet IP'en (du bytter ikke IP utrolig mange ganger) eller så har de bare gjettet...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av XelleX90
Hva du mener med at de kan ikke ta over maskinen din med en Ip addresse er litt feil! Du kan få tilgang til maskinen ganske fort om du har fått ipen tro meg! Har gjort litt basic hacking i mine tider og alt jeg trengte var å sende en liten fil til en person som sendte meg ipen + skifta administrator passordet til det jeg ville, da var det bare å ta opp cmd.exe og bruke Net use og dang tilgang til hele C disken hans...
Vis hele sitatet...
Slutt å lyge. IP aleine er *IKKJE* nok. Dersom det i tillegg er et kjent sikkerhetshol eller en idiot av en bruker på den maskina, så går det.

Inviterer deg til å ta over 158.37.14.94, som er laptopen min. Kjør nmap mot den, gjer nett kva faen du vil.

Nichotin: rediger vekk IPen rundt 20:00, da tar eg med meg lappisen og går
Sist endret av vidarlo; 10. mars 2007 kl. 18:07.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av vidarlo
Slutt å lyge. IP aleine er *IKKJE* nok. Dersom det i tillegg er et kjent sikkerhetshol eller en idiot av en bruker på den maskina, så går det.
Vis hele sitatet...
Ja, hvis jeg skaffer IP-en din og finner et sikkerhetshull jeg kan utnytte så skal det gå greit, så egentlig synest jeg det er riktig å si at du trenger bare IP-en. (Altså, det jeg mener er at om du gir fra deg IP-en din så er du et steg lenger mot å bli hacket, altså å gi fra deg IP-en eller ikke har NOE å si)

Sitat av XelleX90
Hva du mener med at de kan ikke ta over maskinen din med en Ip addresse er litt feil! Du kan få tilgang til maskinen ganske fort om du har fått ipen tro meg! Har gjort litt basic hacking i mine tider og alt jeg trengte var å sende en liten fil til en person som sendte meg ipen + skifta administrator passordet til det jeg ville, da var det bare å ta opp cmd.exe og bruke Net use og dang tilgang til hele C disken hans...
Vis hele sitatet...
Det er langt ifra med bare IP adressen, hva slags hacking er det om han lar deg endre passord på forhånd, og lar deg legge inn en fil hos han som først? (Antagelig en trojan som han kjører)

Om noen er virkelig interesserte har man jo tykke bøker som f.eks.:
Kjempelang link gjort kort ved hjelp av nyskapende teknologi (Den ble visst litt lang likevel)
Ligger ihvertfall snart i min postkasse. (Eller postkontor...)
Sist endret av TanteSpiker; 10. april 2007 kl. 02:09.
▼ ... over en uke senere ... ▼
TIPS: Åpne ledetekst og skriv:

ipconfig /all

Der finner du IP/MAC adressa.
Sitat av zorro
TIPS: Åpne ledetekst og skriv:

ipconfig /all

Der finner du IP/MAC adressa.
Vis hele sitatet...
Det er skjeldent du finner public IP med den metoden. Som oftest får maskinen en intern IP for LAN samt LANet får en egen IP mot WAN. MAC adressen vil også speiles av router på WAN.-nivå.
Husk på 127.0.0.1-127.255.255.255
Sitat av Fiskn
Husk på 127.0.0.1-127.255.255.255
Vis hele sitatet...
Det er localhost IP. Med intern LAN IP mener jeg mer allá IP i range: 10.0.0.1-10.255.255.255
Jatakk, vet hva det er. Men det bruker av og til og kan fort forvirre folk som ikke vet det.
Derfor kunne kanskje et par linjer hjelpe litt.

127.0.0.1-127.255.255.255 er ip adresser som kun peker til dit eget nettverkskort. Kalles også for loopback adresser. Disse vil uansett hvor du er peke til netverkskortet på pc`en du sitter på.
Husker jeg tok en IP fra noen som køddet en gang, så kjørte jeg den gjennom en slik IP-sjekker på IRC slik at jeg fant ut hvem det var. Dette funker selvfølgelig best om de fleste kompisene dine henger på IRC og du vet det er en av de
▼ ... over en måned senere ... ▼
Alle snakker om hvordan man skal spore ip-adressen, men hvordan får man tak i den?
Er noob, så beklager om spørsmålet var dumt..
▼ ... over et år senere ... ▼
Er ikke så flink med å tvinge til meg Ip-adresser, men hvis du kjenner en mod på invisionfree for eksempel har de tilgang til alle Ip-adresser (brukervilkår, ingen leser'em nå tildags). Fant en veldig snedig Ip-sporer på nett, den bommet med 2 mil på adressen min, en venn av meg havnet jeg 300 meter unna... Også på Irc, s har Oper tilgang til Ip-adresser gjennom /whois *nick* kommandoen. Er ikke sikker på half-ops....
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Astron
Er ikke så flink med å tvinge til meg Ip-adresser, men hvis du kjenner en mod på invisionfree for eksempel har de tilgang til alle Ip-adresser (brukervilkår, ingen leser'em nå tildags). Fant en veldig snedig Ip-sporer på nett, den bommet med 2 mil på adressen min, en venn av meg havnet jeg 300 meter unna... Også på Irc, s har Oper tilgang til Ip-adresser gjennom /whois *nick* kommandoen. Er ikke sikker på half-ops....
Vis hele sitatet...
Alle som driver ei webside kan finne IP til alle besøkande, uavhengig av TOS. Det er en fundamental egenskap ved HTTP (og 99.9999999% av alle IP-baserte protokoller). På IRC har alle tilgang til IPen du ircer fra, med whois, men det er ikkje gitt at det er spesielt nyttig siden folk ofte bruker bouncere.

IP er en indikator på område. Du kan sei med nær 100% nøyaktighet kva land en IP er ifra basert på whois-info, og eg har hørt om at det sirkulerer nodelister for en del ADSL-levrandører, som gjer at du kan bestemme kva sentral eit individ er på. Men grunnpoenget mitt står like forbanna fast som før: nei, du kan aldri finne lokasjon ut fra IP. Du kan finne land, muligens fylke, men aldri bedre enn det. Alt anna blir tilfeldighet.