Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 5166
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Håper dere som jobber med IT kan gi meg råd til de studiene jeg er interessert i og evt. gi tips / erfaringer til lignende eller hva som er lurt å gjøre

Med fulltidsjobb så vil jeg derfor bare kunne gjøre studier på deltid og nettstudier. Har familie, lån, bil, etc

Jeg har ingen IT-faglig bakgrunn, men har jobbet over 4 år som IKT-ansvarlig i en stor bedrift. Jeg løser enklere oppgaver, men med mye ansvar på et mer administrativt nivå. Jeg brenner veldig for faget. Ønsker etter hvert å finne meg en lukrativ IT-jobb uten å måtte ta bachelor eller master.


Med noe IT-erfaring, vil det være nok og lett å få seg jobb ved å ta en dypere studie innen Azure, cloud og MS365 og deretter bare kurse seg oppover med enkeltemner?
https://www.norfag.no/fagskolestudie...ft-365-30-stp/


Videre så kan alt dette være av interesse innen IT-drift og sikkerhet:
https://fagskolen-viken.no/studier/d...t-og-sikkerhet
https://www.noroff.no/studier/fagsko...administrasjon
https://tisip.no/faces/public/nett/

Blir veldig glad for alle tips å få
Du kan jo starte med å se hva som etterspørs av kompetanse på jobber du har lyst til å ha.
Og være litt skeptisk til hva privatskoler forespeiler deg av jobb etter endt studie.
Er ikke i bransjen selv, men sikkehet er en bransje i vekst: https://www.cybersecurityeducation.org/
Har du relativt gode matte kunnskaper i tillegg til IT/koding kan dette gi en god karriere...
Sist endret av BearJay; 27. mars 2022 kl. 18:58.
Hvis du allerede er i en etablert jobb, ville jeg prioritert kurs over studier. Studier kan være nok så generelle mens kurs kan være mer spesifikt rettet.

Har du noe mulighet for å utvikle deg selv innenfor den bedriften du jobber i?
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Trådstarter
Sitat av BearJay Vis innlegg
Er ikke i bransjen selv, men sikkehet er en bransje i vekst: https://www.cybersecurityeducation.org/
Har du relativt gode matte kunnskaper i tillegg til IT/koding kan dette gi en god karriere...
Vis hele sitatet...
Ikke helt det jeg ser etter, men takk for tipset.

Sitat av Superspurv Vis innlegg
Hvis du allerede er i en etablert jobb, ville jeg prioritert kurs over studier. Studier kan være nok så generelle mens kurs kan være mer spesifikt rettet.

Har du noe mulighet for å utvikle deg selv innenfor den bedriften du jobber i?
Vis hele sitatet...
Det er egentlig det jeg ønsker mest, for å gjøre det lettere for meg selv. Derfor ønsker jeg svar fra noen som jobber med IT som kunne fortalt meg om det årsstudiet i Azure, cloud og MS365 ville vært nok for å få en IT-jobb.

Er bare usikker på om dette studiet vil være veldig "frontet", uten at jeg har dypere IT-forståelse eller kunnskap om drift/nettverk etc.

Jeg jobber ikke i et IT-relatert firma eller avdeling, så utviklingsmulighetene er ikke så store akkurat.
Det er mange muligheter for å komme langt innen IT, selv uten utdannelse.
Men for å lykkes er det nok lurt å velge en retning du brenner for. Du sier du brenner for "faget", men IT er et enormt felt. Si gjerne litt mer hva som er interessant for deg så får du nok noen bedre tips.


Jeg tror at valgmulighetene dine på sikt blir større om du finner en arbeidsplass som primært driver med IT, ikke som IT-ansatt i et firma som primært driver med noe annet.
Tror jeg ville undersøkt muligheten til å få jobben til å sponse et par sertifiseringer på Azure og AWS i førsteomgang. Går du de sertifiseringsløpene så åpner det seg fort større muligheter.
«IT-Drift» skriker «utdatert kompetanse» uten at jeg har sett på hva skolen faktisk legger i utdanningsløpet.

Ansatte med formell og aktiv kompetanse på Microsoft 365 / Azure er ekstremt vanskelig å få tak i, så der er det bare å komme i gang med formelle sertifiseringsløp så snart som mulig… Det beste er å gjøre dette parallelt med aktiv jobb, og finne måter du kan bruke / implementere kunnskapen på i nåværende bedrift.

Da er du brått en veldig aktuell kandidat for mange selskaper.
Hva mener du med lukrativ IT-jobb? Hvis du sier litt mer om hva du ønsker vil det være lettere å gi råd.

Generelt kan man vel si at det er hva du kan som avgjør om du får jobb eller ei.

USN har et årsstudium i informasjonsbehandling som vil gi deg noe grunnleggende kunnskaper (intro til programmering, databaser etc).
Koster ikke mer enn semesteravgift på noen hundrelapper hvis du kan dra til campus for eksamen. Alternativt må du betale eksamensavgift for å avlegge den eksternt.

Det er så ufattelig mange som jukser/bare pugger spørsmål til Microsoft-serifiseringer at personlig ville jeg aldri ansatt noen uten erfaring
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Trådstarter
Tusen takk så langt for mange tips.

Akkurat hva jeg vil jobbe med er et godt spørsmål, derfor ber jeg om tips.
Jeg utelukker allerede bachelor og master. Altså åpen for tips og hva som er attraktivt og ikke alt for vanskelig, så sjekker jeg nærmere

Jeg kunne tenke meg med å jobbe med alt som vil omhandle koordinering, forvaltning, administrering, opprydning, prosjektere, organisere, opprette, kunne rette feil, etc.
Hvilke spesifikke stillingstitler eller jobbnavn som dette omhandler vet jeg ikke så mye om. IT-konsulent kan jo bety mye(?)

Drømmen er jo å jobbe for et IT-selskap.

Sitat av elou Vis innlegg
USN har et årsstudium i informasjonsbehandling som vil gi deg noe grunnleggende kunnskaper (intro til programmering, databaser etc).
Vis hele sitatet...
Dette virker faktisk veldig interessant og samtidig ikke så veldig krevende.
Lurer også på hvor nødvendig dette vil være om ikke det vil holde med kursing. Mange sier også at årsstudium bare er tull
Et år på. f.eks fagskole er bare tull hvis du tenker at det alene skal gjøre deg til en spesielt attraktiv kandidat.

Om du derimot begynner å bygge opp en github med scripts, får gode karakterer, er aktiv i miljøet og har noen solide referanser (som du også kan få fra undervisere på skolen) så kan du fort bli vurdert opp mot de litt slappere kandidatene med bachelor, om ikke arbeidsplassen er en av de som utelukkende sirkelrunker på universitesdiplomene til de ansatte.

Om du også begynner i første/andre linje support så har du mye potensiell utvikling.

Jeg tror det skal en del flaks til for å få en "vanlig" IT-drift stilling med det første etter 1 år studie og lite til ingen profesjonell IT-erfaring fra tidligere.
Sitat av Chromatics Vis innlegg

Jeg kunne tenke meg med å jobbe med alt som vil omhandle koordinering, forvaltning, administrering, opprydning, prosjektere, organisere, opprette, kunne rette feil, etc.
Hvilke spesifikke stillingstitler eller jobbnavn som dette omhandler vet jeg ikke så mye om. IT-konsulent kan jo bety mye(?)
Vis hele sitatet...
Vage greier i grunn. Du nevner ikke veldig mye it-relatert. Det skal sies at det finnes noen steder som driver med manuelt arbeid fortsatt, men i hovedsak dreier det seg i dag om automatisering.

Sitat av Chromatics Vis innlegg

Drømmen er jo å jobbe for et IT-selskap.
Vis hele sitatet...
Hva slags? Konsulent (Sopra Steria, TietoEvry, Atea) eller Google, Microsoft etc? Alle selskaper er i dag it-selskaper


Sitat av Chromatics Vis innlegg

Dette virker faktisk veldig interessant og samtidig ikke så veldig krevende.
Lurer også på hvor nødvendig dette vil være om ikke det vil holde med kursing. Mange sier også at årsstudium bare er tull
Vis hele sitatet...
Det er førsteåret på bachelor som kan tas separat. Med den graden kan du enten søke direkte opptak til andreåret på bachelor eller søke om å få det innplassert i en annen grad. Eller bare beholde det frittstående.

Jeg tror du kan gjøre lurt i å kontakte en bedrift du ser for deg kan være aktuell, og høre hva de mener du bør fokusere på gitt den bakgrunnen og kompetansen du har i dag.

For konsulentselskapene holder det at de tror de får solgt timene dine
Du nevnte ordet lukrativ. På sikt kan det lønne seg økonomisk å flytte seg bort fra drift inn mot en arkitektrolle.

Stak ut en kurs med sertifisering opp mot noe som: Microsoft Certified: Azure Solutions Architect Expert


Jobb med egne prosjekter på siden av jobb. Lek med Azure/AWS/GCP produkter. Lær deg terraform og arm templates (har inntrykk av at Azure er klart størst operatør i Norge).
Lær deg kubernetes (manko på kompetanse).

Leste vel over at kode ikke var helt din greie, men lær deg litt uansett.
Forstå at organisasjoner trenger kode og applikasjoner til å støtte opp om sine prosesser og infra og nettverk til å støtte opp om sin kode og sine applikasjoner. Verdiskaping skjer i prosessene.

Les bøker. Masse bøker. Begynn kanskje med noe av Gene Kim.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Trådstarter
Da har jeg sikret meg ny jobb!

Etterspørselen av IT-ansatte er stor om dagen i tillegg til godt arbeidsmarked. Vil si det er lettere å få jobb i disse tider.
Har søkt på ca 20 IT-drift jobber siden jeg opprettet tråden, fått 5-6 intervjuer og 2 jobbtilbud.

Begynner å jobbe i IT-avdelingen til et stort internasjonalt selskap, går opp 20% i fastlønn + bonus. Veldig fornøyd og gleder meg

Takk for alle tipsene som har kommer her og på PM.