Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1042
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei

Jeg har de siste ukene tatt litt subutex. 2-3 mg med 2-3 dagers mellomrom. Etter ca to dager uten så kjenner jeg meg dårligere psykisk, og kjenner på litt smerter i muskler, ledd og hode. Når jeg tar litt subutex så forsvinner ubehaget og jeg føler meg topp igjen.
Så jeg syns det er veldig vanskelig å ikke sprekke om og om igjen etter 3 dager uten….. sist tok jeg et drøyt mg i nesa. Det er to dager siden. Vurderer å ta en mindre dose i dag, for så å slutte.

Det hadde kanskje vært lettere å klare det om jeg hadde visst ca hvor lenge dette ubehaget varer før det går over.

Noen med erfaring som kan si noe om det og som har noen råd til hvordan jeg kan klare det?
Siste ukene, hvor lenge er det?

Hvis du kun har tatt subutex noen få uker med pauser så vil nok ikke dette sitte i veldig lenge. For å si det sånn: Hvis du fortsetter å ta litt til i noen uker fremover kan dette blir et permanent problem du ikke blir kvitt. For meg ved slik bruk så har jeg vært abstinent i en uke, ganske mildt. Slutt mens leken er god.

Husk at dette er så individuelt at ingen kan egentlig gi deg noe godt svar på hvor lenge dette sitter i hos deg.
Anonym bruker
"Lystig Havmunk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er ikke kkke klassifisert helsepersonell, har erfaring.
Avhengig av hvor lenge du har tatt subutex, se om det blir bedre etter ukes tid viss du greier det. Det ikke unormalt å oppleve det du opplever når det er på vei ut av kroppen selv uten at man har utviklet fysisk avhengighet, stoffet har sikkert som du vet lang halveringstid. Subutex påvirker også serotonin reseptorene, det har en antidepressiv effekt. Serotonin (viss jeg skriver det riktig) påvirker blant annet humør til energi.. Du vil tjene alt på å ta en lengre pause.
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takker for svar!

Jeg skal virkelig gjøre så godt jeg kan nå med å holde meg unna. Har vært veldig avhengig før og vil ikke dit igjen!

Med noen uker mener jeg 3-4 uker
Abstinensene begynner ikke før dag 3 uten. De mengdene du har tatt vil jeg tippe at kanskje en uke fra dag 3 med svetting, frysing, snørr og nysing. Du kan også oppleve litt "kløe" i ledd og muskler. Som nevnt over kan dette bli mye mye værre. Ta en god pause på 3-4 uker før du tar noe. I og med at Subutex har så lang halveringstid slår ikke abstinensene inn før dag 3. Mange går derfor i fella og trur de ikke er avhengige før de plutselig er grisehekta. Dette er et substitutt for heroin og er ikke til å leke med.
Har brukt Subutex nesten hver dag i over 1 år, cirka 3-4 mg om dagen. Prøver å slutte og har nå vært uten i 5 dager og merker akkurat det samme som deg. Det er nå det er som verst, rundt dag nummer 5. Etter det så vil du bli bedre for hver dag, men forbered deg på at det kan ta ett par uker før du er "normal" igjen.
Mot abstinenser så hjelper det for meg å drikke noen øl, røyke litt hasj eller ta noen Valium. Ubehaget forsvinner ikke helt, men det hjelper.
Sist endret av Lommeløkt; 14. januar 2022 kl. 21:14.
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Lommeløkt Vis innlegg
Har brukt Subutex nesten hver dag i over 1 år, cirka 3-4 mg om dagen. Prøver å slutte og har nå vært uten i 5 dager og merker akkurat det samme som deg. Det er nå det er som verst, rundt dag nummer 5. Etter det så vil du bli bedre for hver dag, men forbered deg på at det kan ta ett par uker før du er "normal" igjen.
Mot abstinenser så hjelper det for meg å drikke noen øl, røyke litt hasj eller ta noen Valium. Ubehaget forsvinner ikke helt, men det hjelper.
Vis hele sitatet...


Oi det var jo mye mer enn jeg har brukt…. Du burde ikke trappe ned først? Må bli ille abstinenser av det?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Oi det var jo mye mer enn jeg har brukt…. Du burde ikke trappe ned først? Må bli ille abstinenser av det?
Vis hele sitatet...
Ja, det blir jævlige abstinenser. Vær veldig forsiktig med Subutex og opiater generelt! Plutselig sitter du i saksa slik som meg. Vet ikke hvor ille dine abstinenser er, men mine er ganske ille, ja. Har gått uten Subutex i 7-8 dager nå. Forferdelig, rett og slett. Men det ble litt bedre ikveld, fikk noen Oxycontin fra en kompis. Kan ikke beskrive hvilken lettelse det var, abstinensene er borte og alt er tipp topp, for stunden...
Men det varer bare til dopet går ut. Tenkte å slutte med sånt, men får en leveranse med Subutex imorgen så da er det vel tilbake på "kjøret" igjen.
Men skal skjerpe meg, har vært på avrusning for Subutex før og fått en nedtrappningsplan som funker relativt greit.
Med de tabbisene jeg får imorgen skal jeg prøve å følge den samme "tabellen" som på avrusning, bare at jeg gjør det hjemme.
La oss si at du bruker 4 mg hver dag. Begynn å trapp ned med 2 mg hver dag i 5 dager. Så trapper du ned til 1 mg i 5 dager. Deretter 0,5 mg i 5 dager. Så kan du trappe ned med 0,2mg i 5 dager, deretter 5 dager til med 0,1 mg og da slutter du.
Du skjønner sikkert resten av oppskrifta. Den metoden funka bra når jeg var på avrusning. Eneste problemet var at jeg begynte med store doser igjen når jeg kom ut, klassisk tabbe. ikke gjør det!
Sist endret av Lommeløkt; 18. januar 2022 kl. 01:02.
Jeg kan ikke si at "sånn og sånn" skal du gjøre det, men jeg kan skrive min erfaring.

Jeg har funnet ut at for meg er det nedtrapping som gjelder når det kommer til sterke opiater. Jeg har da brukt Oxynorm og Oxycontin, med døgndose på ca. 100mg.

Hopper jeg rett av, får jeg panikk av abstinensene som kommer, selvom de ofte roer seg etter noen uker. Jeg foretrekker derfor nedtrapping fordi jeg føler jeg da har kontroll, og jeg får lettere bedret noe av abstinensene med Imodium og Magnesium. Melatonin kan og hjelpe under samme prosess så man får litt søvn. Har du mulighet til å få hjelp av legen, så kan du høre om noe å sove på med litt mer effekt eventuelt.

Det blir litt hva du føler du kan takle selv. Synes du cold turkey er for heftig, så vil en form for nedtrapping gjøre det lettere som oftest. Men igjen, det kommer an på personen. Jeg trenger det kontrollbehovet, og takler dårlig å la alt bare rase over meg. Nedtrapping drar ofte ut i tid, men trenger ikke vare så lenge. Ta så lite som mulig og kutt så raskt som mulig. Og bruk reseptfrie midler som Imodium og magnesium som vil lindre noe av den verste "mauringen" i kroppen, samt roe magen som gjerne vil tømmes en gang i timen når det står på som verst.