Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  53 10797
God kveld

Som den nysgjerrige sjelen jeg er, så har jeg en liten hobby som går ut på å "vite" mest mulig om politiet. Ikke noe insideinformasjon på gang, men rett og slett bare det å ta litt bilder, høre litt på politiradio og lignende.

Jeg har tatt endel bilder av politibiler før, men i dag hadde jeg litt ekstra tid og tenkte at jeg skulle ta en tur opp til politihuset for å se om jeg kunne ta bilde av noen biler som sto der.

Så det gjorde jeg sammen med en kompis. Vi kjørte opp til Larvik politistasjon i Brannvaktsgate 7. Jeg parkerte bilen min, og gikk rundt politihuset en tur for å se. Fant ingen biler, så gikk opp på en parkeringsplass som så ut til å høre til politihuset. Der fant jeg tre politibiler - tok bilde av dem og gikk igjen. Ruslet litt videre rundt politihuset - helt til jeg plutselig ble anropt av tre politifolk - alle fra hver sin retning.

Jeg og kompisen min ble stoppet av de tre politifolkene, som svært skarpe i stemmen spurte masse spørsmål. De lurte på hvorfor jeg var på politiets parkeringsplass, hvorfor jeg tok bilde, hva jeg skulle med dem, hvor jeg skulle legge dem ut. Jeg svarte ærlig på alt, at jeg tok bilder for å ha dem privat, at jeg ikke skulle legge dem ut, bare samle på dem. Etter litt om og men endte det med at politimennene slettet bildene på kamaeraet mitt (uten tillatelse), skrev ned personalia og lot oss gå (de fikk et annet hasteoppdrag).

Har egentlig fortalt nok nå til å stille spørsmålene mine:

------------------------------------------------------------

- Gjorde jeg noe ulovlig ved å gå inn på politiets parkeringsplass?
Dette er innkjøringen, foto fra gateplan: http://tinyurl.com/larvikpolitigateplan
Oppkjøring er opp den lille bakken foran varebilen.

Flyfoto: http://tinyurl.com/larvikpolitiflyfoto
Den røde streken er slik jeg gikk.

Parkeringsplassen var ikke merket med at det var ulovlig å gå inn der, men dette skiltet sto ved innkjøringen: "PARKERING KUN FOR POLITIET. ALLE ANDRE BILER BLIR BORTTAUET" eller noe lignende. Det sto ingenting om at det ikke var lov å gå inn der.

------------------------------------------------------------

- Gjorde jeg noe ulovlig når jeg tok bilde?
På parkeringsplassen tok jeg bilde av to uniformerte og en annen bil. Jeg trodde den siste bilen var sivil, men den viste seg å være privat. På bildene kan man ikke se annet enn bilenes skilt, kallesignal skiltet på veggen (ex: "P55").

------------------------------------------------------------

- Hadde politimannen lov til å slette bildene mine uten å spørre?
Han sa at han skulle ha kameraet mitt. Så slettet han bilde uten å spørre. Det hører kanskje også med til historien at jeg har gjenopprettet bildene hjemme.

------------------------------------------------------------

Tror dere vi vil bli straffet for dette på noen måte?
Politimannen sa til meg at "du skal nok ikke se bortifra at dette er ulovlig", på spørsmål fra meg om det fikk noen videre følger. Flere i familien min er politifolk, så jeg er litt bekymret også for at dette havner i den såkalte "PO-loggen". Tror dere at politifolkene i familien min kan se i loggen hva jeg har gjort? Kan politiet notere personalia og skrive sak på det uten å være sikre på at det er ulovlig?
Tror ikke politimannen har lov til å ta kameraet fra deg og slette bilder. Tenk om du har private bilder der.
Trådstarter
Han slettet bare bildene jeg hadde tatt av politibilene. Alle de andre lot han være. Han spurte forøvrig heller ikke om å få se på kameraet, han bare sa han skulle ha det.
Sist endret av Freak; 20. mars 2012 kl. 22:20.
du kan knipse bilder av allt offentlig så mye du vil!
og politimannen har ikke noe med å se på kameraet ditt eller slette bilder!
Sist endret av Notoneofthem; 20. mars 2012 kl. 22:23.
Vet ikke hvorvidt det er ulovlig eller ikke, men har ikke noe problem med å forstå tankegangen.

De er vel redde for bildene skal brukes til planlegging, f. eks under Nokas så blokkerte de vel utkjørselen til politiet?
Nå skjønner jeg at du vil ha bildene kun av egen interesse, men det kan jo ikke de vite.
Sist endret av Kalars; 20. mars 2012 kl. 22:23.
Sitat av vodkaa Vis innlegg
Tror ikke politimannen har lov til å ta kameraet fra deg og slette bilder. Tenk om du har private bilder der.
Vis hele sitatet...
Politiet har faktisk lov til å få deg fjernet fra et område uten noen spesiell grunn. Mye rart politiet kan som ikke vi vet om.
Sist endret av Bluescreen; 20. mars 2012 kl. 22:25.
Trådstarter
Forstår at politiet kan bortvise meg, det er vel noe av det de gjør ganske ofte. Ble forresten ikke bortvist i dette tilfellet - var utenfor parkeringsplassen når jeg ble stoppet.
Har igjen kilder. Men men advokat uttalte seg i forbindelse med at noen hade tatt bilder av politiet i en eller annen situasjon i Oslo sentrum. Han sa at det du har rett til å se (i det offentlige rom regner jeg med) har du også rett til å ta bilde av. Ha du kan publisere er noe helt annet.

De kunne i stedet for å ha slettet bildene dine, sannsynligvis ha konfiskert kamera og opprettet en sak som de ikke hadde kommet noen vei med. Da kunne de også krevd personalia.

Siden de slettet bildene og lot dere gå hadde dere heller ikke behøvd å oppgi personalia, siden det ikke er legitimasjonsplikt i norge. Men det er klart at om dere hadde nektet det så måtte dere kansje tatt turen innom på stasjonen med tanke på at det kunne mistenkeliggjøre dere.

Men, dere kommer nokk ikke noen vei med å klage på dette noe sted. Men det er jo alltids en lov å prøve og sende en klage på tjenestemennenes oppførsel til stasjonsmesteren(heter det det?). I beste fall får lakrismennene litt kjeft (selv om jeg ikke har troen på det)
Last ned et program som gjenoppretter dine slettede filer!
Trådstarter
Takker for svar
At jeg tok bilder var altså ikke ulovlig. Hva med at jeg gikk inn på politiets parkeringsplass? Se bildene..

Sitat av swey Vis innlegg
Last ned et program som gjenoppretter dine slettede filer!
Vis hele sitatet...
Bildene er gjenopprettet
Sist endret av Freak; 20. mars 2012 kl. 22:35.
åh..

Det er som jeg alltid har sagt; Politiet i Norge tror de har så mye mer makt enn de virkelig har!
Dette skjedde med pappa når han var på militærflyplassen på Kjeller. Det var en flystatue der han tok bilde av og det kom en MP bort til han og ba han slette bildet.
Trådstarter
Men er dette ulovlig? Risikerer jeg straff? Hvis ikke så har jeg lyst til å møte opp på stasjonen og kreve tjenestenummer og navn på de to tullebukkene.
Sitat av Snapshoot Vis innlegg
Dette skjedde med pappa når han var på militærflyplassen på Kjeller. Det var en flystatue der han tok bilde av og det kom en MP bort til han og ba han slette bildet.
Vis hele sitatet...
Militært område styres ikke etter sivile regler!
Sitat av Snapshoot Vis innlegg
Dette skjedde med pappa når han var på militærflyplassen på Kjeller. Det var en flystatue der han tok bilde av og det kom en MP bort til han og ba han slette bildet.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk ikke lov å ta bilder på militære områder, dette er merket godt rundt omkring på de forskjellige leirene, så det blir noe helt annet.
Sitat av Dominic Vis innlegg
Siden de slettet bildene og lot dere gå hadde dere heller ikke behøvd å oppgi personalia, siden det ikke er legitimasjonsplikt i norge.
Vis hele sitatet...
Bullshit, man er pliktig til å oppgi personalia til politiet dersom de ber om det.
I det offentlige rom kan du ta bilder som du vil, og ingen kan kreve disse slettet med mindre det er åpenbart bildet er tatt av personen(e) utelukkende (les: paparazzi bilder). Tror nok de gjorde dette for å skremme deg litt, ettersom du lusker rundt på en politiparkering, og i det store og det hele er det vel for det meste personer med mindre gode intensjoner som driver med slikt.

Forøvrig en av de mer snodige hobbyene jeg har lest om her på freak iløpet av mine 5-6 år her, så gratulerer med det. Selv kakebaking blir interessant sammenlignet med å ta bilder av politiet og høre på radioen deres.
Sist endret av Xasma; 20. mars 2012 kl. 22:49.
Du hadde lov til å være der, det var helt klart offentlig område, men dersom de ba dere gå hadde dere måttet følge ordren. Politimannen hadde sikkert ikke lov til å slette bildene, men det vil sikkert ikke få noen konsekvenser for han at han gjorde det
Politiet i Larvik gjør egentlig veldig mye rart.
Hmm, En kompis av meg knipset noen bilder av noen offentlige tjenestemenn ute i Oslo. De så dette og kom buldrende bort og nærmest skrek opp i ansiktet på han at de ville trampe mobilen hans i filler hvis han ikke slettet det, har de lov til dette?
Sitat av Villemo Vis innlegg
Politiet i Larvik gjør egentlig veldig mye rart.
Vis hele sitatet...
Det gjør dem i Tønsberg og Horten også. F.eks stoppa en kompis av meg gatelangs klokka 10 en torsdagskveld og ba om legitimasjon. For no apparent reason.
1) Så lenge det er snakk om ein parkeringsplass lett tilgjengeleg for publikum, og det ikkje var noko skilt som sa "Adgang Forbudt", gjorde du ikkje noko ulovleg ved å spasere inn der og ta ein kikk.

2) Politiet er offentlege tenestemenn, og må rekne med at dei og køyretya deira vert fotografert eller filma. Dette skulle heller ikkje vere noko problem for dei bøllene du møtte på, og oppførselen deira kunne tolkast i den retning at dei ville skjule straffbare handlingar for samfunnet...

3) Det er ein smule merkeleg at dei tok frå deg kameraet for å slette bileta du hadde tatt, viss dei hadde "mistanke" om at du gjorde noko "ulovleg". Bileta ville jo då vore bevismateriale i ei eventuell etterforsking og rettssak, og då vil denne politimannen ho gjord seg skuldig i å manipulere/øydelegge bevis (Straffelova § 116 er vel innpå dette). Å slette bilete på kameraet ditt, er uansett ikkje lov med mindre du har gitt ditt samtykke til dette.

4) Eg kan vanskeleg sjå for meg at de vil bli straffa for dette, då ein ikkje ser noko lovbrot frå di side (for politiet sin del, kunne det spøke karrieremessig for enkelte...), og strengt tatt, kunne du meld framferda åt desse personane.
Eg vil få minne om at du ikkje har plikt til å snakke med politiet under noko høve, bortsett frå kanskje eventuelt oppgi personalia.
Då dei sa dei ville ha kameraet ditt, burde du fyrst spurd dei om grunnlaget dei hadde for å be deg om dette, og deretter informert dei om at du ikkje samtykker til ransaking av din person eller eigendelar.

Ut ifrå opplysningane trådstartar har gitt, finn eg at han har blitt utsett or maktovergrep frå politiet, og oppmodar dei som kan tenkjast å koma i liknande konfrontasjonar i framtida til å nytte tenestar som QIK for å streame direkte til nettet. Då kan du, med ein gong dei kjem mot deg, informere dei om at dette blir overvaka direkte, og dei vil då sjøna at dei berre vil gjere det verre for seg sjølve ved å bryte lova.

BUSTED: The Citizen's Guide to Surviving Police Encounters er rett nok laga ut ifrå amerikanske forhold, men burde vere fin å studere også for oss nordmenn
Tok dette bildet i vinter av en politibil som hadde parkert rett utenfor et sykehus (den blokkerte samtidig veien slik at det ikke ble fri flyt i trafikken for ambulanser og andre bilister): http://i.imgur.com/8jNrK.jpg

Tre sekunder etter kommer de to politimennene tilbake fra sykehuset og hilser og setter seg inn i bilen. De brydde seg ikke noe om at jeg tok bildet, så du møtte vel på en som hadde en dårlig dag
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Hmm, En kompis av meg knipset noen bilder av noen offentlige tjenestemenn ute i Oslo. De så dette og kom buldrende bort og nærmest skrek opp i ansiktet på han at de ville trampe mobilen hans i filler hvis han ikke slettet det, har de lov til dette?
Vis hele sitatet...
Nei. Veit ikkje om eg siterer den heilt korrekte paragrafen for dette scenariet, men politiloven §6, leidd 3 seier:
Politiet skal opptre saklig og upartisk og med omtanke for personers integritet, slik at den som er gjenstand for inngrep fra politiet, ikke utsettes for offentlig eksponering i større grad enn gjennomføringen av tjenestehandlingen krever
Trådstarter
Sitat av Reformisten Vis innlegg
....
Vis hele sitatet...
Tusen takk for godt svar! Angående det at man ikke har plikt til å snakke med politiet - dette er jeg og var jeg klar over. Det er derimot ikke lett å huske på slike ting når man står midt oppi det og er pissredd for bøteblokka. De gutta har så mye makt at jeg tør ikke gjøre annet enn å adlyde.

Jeg bor ikke i Vestfold, så tenkte å ringe bort og be om tjenestenummer på betjentene som snakket med meg. Mulig også sende inn en klage. Ser på lovdata.no at de har plikt til å oppgi tjenestenummer. Gjelder dette også over telefon - i etterkant av en hendelse?

Edit;

Hvilken lov/paragraf/etc går dette under?
"Å slette bilete på kameraet ditt, er uansett ikkje lov med mindre du har gitt ditt samtykke til dette."
Sist endret av Freak; 20. mars 2012 kl. 23:36.
Sitat av Xasma Vis innlegg
I det offentlige rom kan du ta bilder som du vil, og ingen kan kreve disse slettet med mindre det er åpenbart bildet er tatt av personen(e) utelukkende (les: paparazzi bilder). Tror nok de gjorde dette for å skremme deg litt, ettersom du lusker rundt på en politiparkering, og i det store og det hele er det vel for det meste personer med mindre gode intensjoner som driver med slikt.

Forøvrig en av de mer snodige hobbyene jeg har lest om her på freak iløpet av mine 5-6 år her, så gratulerer med det. Selv kakebaking blir interessant sammenlignet med å ta bilder av politiet og høre på radioen deres.
Vis hele sitatet...
Ikke noe som tilsier at du ikke kan ta bilder av spesifikke personer, problemene kommer først når du offentligjør evt. bilder.
politiet går ofte over streker i slike saker, jeg minnes en sak fra rogaland i fjor:
"Tok bilder av politiet på Ruten, havnet på glattcelle"
http://www.aftenbladet.no/nyheter/lo...l#.T2kIeBFSR34
Sitat av Freak Vis innlegg
Tusen takk for godt svar! Angående det at man ikke har plikt til å snakke med politiet - dette er jeg og var jeg klar over. Det er derimot ikke lett å huske på slike ting når man står midt oppi det og er pissredd for bøteblokka. De gutta har så mye makt at jeg tør ikke gjøre annet enn å adlyde.

Jeg bor ikke i Vestfold, så tenkte å ringe bort og be om tjenestenummer på betjentene som snakket med meg. Mulig også sende inn en klage. Ser på lovdata.no at de har plikt til å oppgi tjenestenummer. Gjelder dette også over telefon - i etterkant av en hendelse?

Edit;

Hvilken lov/paragraf/etc går dette under?
"Å slette bilete på kameraet ditt, er uansett ikkje lov med mindre du har gitt ditt samtykke til dette."
Vis hele sitatet...
Det er nett det politiet baserer sin eksistens på: at folk er for redde til å motseie dei. Så der har vel me alle noko å lære.

Eg er ingen jurist, så lovane og fortolkinga av desse har ikkje eg meir greie på enn nokon annan lekmann, men 1) Viss politiet har plikt til å gi tenestenummer, så skulle eg ikkje tru det var noko avgreinsing av denne i forhold til tid og stad.
2) Grunnlova § 102 seier jo: Hus-Inkvisitioner maa ikke finde Sted, uden i kriminelle Tilfælde. Hadde det vore snakk om ransaking (noko det tydeleg nok ikkje var i dette tilfellet), hadde politimannen uansett ikkje kunne slette bileta, då dei hadde vore å rekne som bevismateriale.

Med det kan ein jo seie tilgangen til å slette bilete utan lov frå eigaren var like reell som om ein "vanleg" borgar skulle gjere det.
Jeg kommer ikke innom arbeidsplassen din og tar bilder av alt du gjør.
Håper du forstår at det kan virke mistenkelig og ikke minst, dumt.

Prøv å se det fra politiets perspektiv..
Her kommer en kjekk ung herremann sammens med vennen sin og tar bilder av bilene våres. Dette kan bli brukt til å legges ut på nettet og eventuelt misbrukt på en eller annen måte.

desuten slettet de jo ikke de private bildene dine.
Case closed
Sist endret av Pandalicious; 22. mars 2012 kl. 14:03.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Pandalicious Vis innlegg
Prøv å se det fra politiets perspektiv..
Her kommer en kjekk ung herremann sammens med vennen sin og tar bilder av bilene våres. Dette kan bli brukt til å legges ut på nettet og eventuelt misbrukt på en eller annen måte.
Vis hele sitatet...
...men så lenge de faktisk ikke har blitt brukt til det, så er det ikke ulovlig og derfor har TS full rett til å ta bilder der han måtte ønske, uansett hvor mistenkelig noen enkeltindivider føler det er.
Det regnes vel som offentlig eiendom, gjør det ikke?

Jeg tok bildet av fengselet til en skoleoppgave, utenfor murene så klart. Da kom en svært morsk politibetjent bort til meg og spurte hva pokker jeg dreiv med. Endte opp med at han noterte personalia og tvingte meg til å slette bildene.

Virker jo som det bare er slik de gjør.

Læreren min sa hvertfall at jeg hadde min fulle rett, men men.
For ikke lenge siden ble jeg stoppet da jeg kjørte i ei sidegate (fordi det var omdirigert trafikk). Det var vel i 02:30-03:00-tiden, og jeg var på vei hjem. Jeg sitter og hører på Wish You Were Here og aner fred og ingen fare. Plutselig ser jeg en politibil kjøre mot meg MYE raskere enn hva fartsgrensen (30) tilsier at er lovlig. "Jaja, politiet er ute og gjør noe nyttig, det var jo godt å se for en gangs skyld" tenker jeg. De setter på blålys og parkerer på skrå slik at de dekker hele gata litt foran meg. Jeg stopper, dauer bilen, og da kjører de videre og opp på siden av min bil. "Javel, ja? Ute og kjører midt på natta?" Jeg svarer "Ja", og de sitter bare og ser dumt på meg. "Har DU førerkort da?" sier de i nedlatende tone, og da jeg gir det til dem sitter de og inspiserer grundig. "Er dette DIN bil da?" kommer det fra han ene. "Ja", sier jeg. De ser dumt på meg igjen, og det virker som om de skal gå ut av bilen, men så får de melding over walkien sin, og kjører bånn gass videre.

Jeg tenkte bare "hva faen?"

Har også blitt stoppet flere ganger randomly på gata og spurt om hva jeg driver med, hvor jeg bor, legitimasjon, og masse unødvendige opplysninger.

Trodde ikke jeg så så veldig kriminell ut, men tydeligvis så gjør jeg det.
Jeg har faktisk ville fulgt opp denne "saken". Gått ned og snakka med noen på politistasjonen. Hvor mye, og om du i det hele tatt får noe ut av det tviler jeg på. Men da har du såfall gjort ditt.

Jeg har også blitt stoppa en del ganger "helt uten grunn". En gang i mine enda litt yngre dager da jeg kjørte scooter, klokka 4 på natta. De kom kjørende og blinka meg inn, skulle ta promillekontroll osv. Å det synes jeg er helt greit, da det helt sikkert er en del fyllekjøring på den tida av døgnet. Men problemet kommer når de går ut av bilen. FRAMTONINGA deres er ofte helt på trynet. Måten de stiller spørsmål på er som om jeg skulle ha 4 i promille å enda kjøre scooter. Som om jeg skulle ha stjålet scooteren, og ikke ha lappen. Scooteren var min, lappen hadde jeg, promille hadde jeg ikke. Så enden på visa var at de ble superhyggelige.
Offentlig eiendom, offentlige biler, og du tar ikke bilde av personer som ikke ønsker det, det eneste ulovlige som har skjedd her ble gjort av politimannen ferdig med denne saken
Sitat av somnium Vis innlegg
...men så lenge de faktisk ikke har blitt brukt til det, så er det ikke ulovlig og derfor har TS full rett til å ta bilder der han måtte ønske, uansett hvor mistenkelig noen enkeltindivider føler det er.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg er absolutt enig. Men jeg ser også hvorfor politiet gjorde de tiltakene
de gjorde.
De har kanskje ikke lov, men jeg forstår dem godt
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Hmm, En kompis av meg knipset noen bilder av noen offentlige tjenestemenn ute i Oslo. De så dette og kom buldrende bort og nærmest skrek opp i ansiktet på han at de ville trampe mobilen hans i filler hvis han ikke slettet det, har de lov til dette?
Vis hele sitatet...

Det er jo helt klart unødvendig maktbruk å oppføre seg sånn. Men, de siste 6 månedene har jeg funnet det mer og mer ubehagelig å bli tatt bilde av, og nå ber jeg alle som gjør det om å slette det igjen. Ser jeg noen ta frem kamera ute i offentligheten kikker jeg en annen vei for at de ikke skal få med ansiktet på bildet.

Så hadde jeg vært politibetjent så hadde jeg nok frika enda mer hvis noen tok bilder av meg...
Ehm, når vi først er på evnet politi og bilder, kan jeg ta bilder/film av politiet når dem stopper meg, tenker bare å ta bilder/film snutter hvis jeg blir stoppet, sånn at jeg har en bevis hvis dem opptrer feil?
Sitat av Freak Vis innlegg
God kveld

Som den nysgjerrige sjelen jeg er, så har jeg en liten hobby som går ut på å "vite" mest mulig om politiet. Ikke noe insideinformasjon på gang, men rett og slett bare det å ta litt bilder, høre litt på politiradio og lignende.

Jeg har tatt endel bilder av politibiler før, men i dag hadde jeg litt ekstra tid og tenkte at jeg skulle ta en tur opp til politihuset for å se om jeg kunne ta bilde av noen biler som sto der.

Så det gjorde jeg sammen med en kompis. Vi kjørte opp til Larvik politistasjon i Brannvaktsgate 7. Jeg parkerte bilen min, og gikk rundt politihuset en tur for å se. Fant ingen biler, så gikk opp på en parkeringsplass som så ut til å høre til politihuset. Der fant jeg tre politibiler - tok bilde av dem og gikk igjen. Ruslet litt videre rundt politihuset - helt til jeg plutselig ble anropt av tre politifolk - alle fra hver sin retning.

Jeg og kompisen min ble stoppet av de tre politifolkene, som svært skarpe i stemmen spurte masse spørsmål. De lurte på hvorfor jeg var på politiets parkeringsplass, hvorfor jeg tok bilde, hva jeg skulle med dem, hvor jeg skulle legge dem ut. Jeg svarte ærlig på alt, at jeg tok bilder for å ha dem privat, at jeg ikke skulle legge dem ut, bare samle på dem. Etter litt om og men endte det med at politimennene slettet bildene på kamaeraet mitt (uten tillatelse), skrev ned personalia og lot oss gå (de fikk et annet hasteoppdrag).

Har egentlig fortalt nok nå til å stille spørsmålene mine:

------------------------------------------------------------

- Gjorde jeg noe ulovlig ved å gå inn på politiets parkeringsplass?
Dette er innkjøringen, foto fra gateplan: http://tinyurl.com/larvikpolitigateplan
Oppkjøring er opp den lille bakken foran varebilen.

Flyfoto: http://tinyurl.com/larvikpolitiflyfoto
Den røde streken er slik jeg gikk.

Parkeringsplassen var ikke merket med at det var ulovlig å gå inn der, men dette skiltet sto ved innkjøringen: "PARKERING KUN FOR POLITIET. ALLE ANDRE BILER BLIR BORTTAUET" eller noe lignende. Det sto ingenting om at det ikke var lov å gå inn der.

------------------------------------------------------------

- Gjorde jeg noe ulovlig når jeg tok bilde?
På parkeringsplassen tok jeg bilde av to uniformerte og en annen bil. Jeg trodde den siste bilen var sivil, men den viste seg å være privat. På bildene kan man ikke se annet enn bilenes skilt, kallesignal skiltet på veggen (ex: "P55").

------------------------------------------------------------

- Hadde politimannen lov til å slette bildene mine uten å spørre?
Han sa at han skulle ha kameraet mitt. Så slettet han bilde uten å spørre. Det hører kanskje også med til historien at jeg har gjenopprettet bildene hjemme.

------------------------------------------------------------

Tror dere vi vil bli straffet for dette på noen måte?
Politimannen sa til meg at "du skal nok ikke se bortifra at dette er ulovlig", på spørsmål fra meg om det fikk noen videre følger. Flere i familien min er politifolk, så jeg er litt bekymret også for at dette havner i den såkalte "PO-loggen". Tror dere at politifolkene i familien min kan se i loggen hva jeg har gjort? Kan politiet notere personalia og skrive sak på det uten å være sikre på at det er ulovlig?
Vis hele sitatet...
Du gjorde ikke noe ulovlig.

Politiets inngrep skal være hjemlet i lov. Kan ikke se at det er tilfellet her.

Send inn klage på opptredenen www.politi.no
Denne politimannen var litt hyggeligere, selv om han ikke helt viste hva som var motivet for bildet da.
http://www.an.no/nyheter/article5967002.ece

"Da jeg var ferdig å blåse spurte jeg politimannen om han ikke kunne flytte seg litt så jeg fikk ta bildet. Han bare flirte, jeg tror ikke han skjønte hva jeg skulle ta bilde av. "
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Jeg tok denne tråden opp med min onkel som er politimann, og han kan fortelle at dette er noe alle politimenn hadde gjort. Etter Nokasranet fikk alle politimenn all over the country opplæring på hvordan sikkerheten kan bedres, og da var et av de punktene at de som bedriver fotografering rundt/eller om polities område skal bortføres fra stedet, og innholdsmateriale som de ser der og da er mulig til å frakte med seg videre skal slettes.
Sist endret av Ru11er; 24. mars 2012 kl. 21:20.
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Sitat av Ru11er Vis innlegg
Jeg tok denne tråden opp med min onkel som er politimann, og han kan fortelle at dette er noe alle politimenn hadde gjort. Etter Nokasranet fikk alle politimenn all over the country opplæring på hvordan sikkerheten kan bedres, og da var et av de punktene at de som bedriver fotografering rundt/eller om polities område skal bortføres fra stedet, og innholdsmateriale som de ser der og da er mulig til å frakte med seg videre skal slettes.
Vis hele sitatet...
Politiet kan vel ikke slette bilder med makt? Kreve inn kameraet fremtil en politijurist elle whatever har gitt tillatelse skjønner jeg, men som sagt er det jo uansett ødeleggelse av bevis.. Er jo også nokså uproblematisk å bare opprette bildene igjen, slik TS har gjort, så skjønner ikke at det kan være et seriøst sikkerhetstiltak.
Sitat av Ru11er Vis innlegg
Jeg tok denne tråden opp med min onkel som er politimann, og han kan fortelle at dette er noe alle politimenn hadde gjort. Etter Nokasranet fikk alle politimenn all over the country opplæring på hvordan sikkerheten kan bedres, og da var et av de punktene at de som bedriver fotografering rundt/eller om polities område skal bortføres fra stedet, og innholdsmateriale som de ser der og da er mulig til å frakte med seg videre skal slettes.
Vis hele sitatet...
Sa han noe om dette er hjemlet i lov? Noe som er ganske viktig i denne saken. Jeg har forståelse for hvorfor politiet opptrer slik, men har de lov til det? Og som tidligere påpekt så er det jo uproblematisk å gjenopprette bildene i ettertid.
Sitat av Ru11er Vis innlegg
Jeg tok denne tråden opp med min onkel som er politimann, og han kan fortelle at dette er noe alle politimenn hadde gjort. Etter Nokasranet fikk alle politimenn all over the country opplæring på hvordan sikkerheten kan bedres, og da var et av de punktene at de som bedriver fotografering rundt/eller om polities område skal bortføres fra stedet, og innholdsmateriale som de ser der og da er mulig til å frakte med seg videre skal slettes.
Vis hele sitatet...
Kan vanskeleg sjå for meg lovheimelen for å kidnappe personar, ta frå dei privat kamera og slette bevismateriale. Litt vanskeleg å oppfatte poenget òg sidan 1) Dette er offentleg eigedom som ikkje er sperra av på noko vis, og difor er det mogeleg for ein kvar å ta bilete, og
2) Viss politiet verkeleg ikkje har noko å skjule, skulle det jo vere i sin skjønaste orden at folket held eit auge med dei.
Sist endret av Reformisten; 24. mars 2012 kl. 22:54. Grunn: likar ikkje for mange punktum
Sitat av Freak Vis innlegg
Men er dette ulovlig? Risikerer jeg straff? Hvis ikke så har jeg lyst til å møte opp på stasjonen og kreve tjenestenummer og navn på de to tullebukkene.
Vis hele sitatet...
Var det ikke tre politifolk
Sitat av doleeribyen Vis innlegg
Var det ikke tre politifolk
Vis hele sitatet...
Kanskje bare to av dem var tullinger?
▼ ... noen uker senere ... ▼
http://tinyurl.com/larvikpolitigateplan

Bare jeg som lå merke til rørleggersprekka?
Du må beise sjarken!
Siden de slettet bildene og lot dere gå hadde dere heller ikke behøvd å oppgi personalia, siden det ikke er legitimasjonsplikt i norge. Men det er klart at om dere hadde nektet det så måtte dere kansje tatt turen innom på stasjonen med tanke på at det kunne mistenkeliggjøre dere.

Ikke legitimasjonsplikt til hvemsomhelt, men ber purken om det må du oppgi det.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Hmm, En kompis av meg knipset noen bilder av noen offentlige tjenestemenn ute i Oslo. De så dette og kom buldrende bort og nærmest skrek opp i ansiktet på han at de ville trampe mobilen hans i filler hvis han ikke slettet det, har de lov til dette?
Vis hele sitatet...
Om jeg var politi og noen "ungdommer" tok bilde av meg, så hadde jeg reagert helt likt, om ikke faktisk knust mobilene (med tanke på file recovery). Jeg hadde ikke ønsket at noen skulle ha bilde av meg i uniform. Tenkt deg bare hvor mange anonyme forum og liknende bildene kan havne på, hvor det opprettes "hetsetråder" for at du gjør jobben din? Folk begynner å spekulere i hvor du bor, om du har barn osv osv.. Noen gjør kanskje tilogmed herværk på eiendommen din fordi du er nødt å håndheve loven i jobben din..

Tror du skal tenke deg om hva en Politibetjent utsetter seg for, hvor mange drapstruseler de mottar og hvor dårlig betalt de har for å faktisk kunne måtte risikere livet sitt.. I byen min er det 20 tusen innbyggere. vi har et lite politikammer og "UP" politiet er godt kjennt av alle.. Han som var sjef for up har blitt hetset så mye, barna hans ble plaget på skole og senere ute på byen bare fordi han var "han som gav meg fartsbot sin sønn".. Og ikke minst anonyme drapstrusler.. Jeg hadde tatt affære om noen tok bilde av meg!

Sitat av Reformisten Vis innlegg
1) Så lenge det er snakk om ein parkeringsplass lett tilgjengeleg for publikum, og det ikkje var noko skilt som sa "Adgang Forbudt", gjorde du ikkje noko ulovleg ved å spasere inn der og ta ein kikk.

2) Politiet er offentlege tenestemenn, og må rekne med at dei og køyretya deira vert fotografert eller filma. Dette skulle heller ikkje vere noko problem for dei bøllene du møtte på, og oppførselen deira kunne tolkast i den retning at dei ville skjule straffbare handlingar for samfunnet...

3) Det er ein smule merkeleg at dei tok frå deg kameraet for å slette bileta du hadde tatt, viss dei hadde "mistanke" om at du gjorde noko "ulovleg". Bileta ville jo då vore bevismateriale i ei eventuell etterforsking og rettssak, og då vil denne politimannen ho gjord seg skuldig i å manipulere/øydelegge bevis (Straffelova § 116 er vel innpå dette). Å slette bilete på kameraet ditt, er uansett ikkje lov med mindre du har gitt ditt samtykke til dette.

4) Eg kan vanskeleg sjå for meg at de vil bli straffa for dette, då ein ikkje ser noko lovbrot frå di side (for politiet sin del, kunne det spøke karrieremessig for enkelte...), og strengt tatt, kunne du meld framferda åt desse personane.
Eg vil få minne om at du ikkje har plikt til å snakke med politiet under noko høve, bortsett frå kanskje eventuelt oppgi personalia.
Då dei sa dei ville ha kameraet ditt, burde du fyrst spurd dei om grunnlaget dei hadde for å be deg om dette, og deretter informert dei om at du ikkje samtykker til ransaking av din person eller eigendelar.

Ut ifrå opplysningane trådstartar har gitt, finn eg at han har blitt utsett or maktovergrep frå politiet, og oppmodar dei som kan tenkjast å koma i liknande konfrontasjonar i framtida til å nytte tenestar som QIK for å streame direkte til nettet. Då kan du, med ein gong dei kjem mot deg, informere dei om at dette blir overvaka direkte, og dei vil då sjøna at dei berre vil gjere det verre for seg sjølve ved å bryte lova.

BUSTED: The Citizen's Guide to Surviving Police Encounters er rett nok laga ut ifrå amerikanske forhold, men burde vere fin å studere også for oss nordmenn
Vis hele sitatet...
Det slår meg plutselig at "faen så troverdig han hær høres ut, kun fordi han kan nynorsk ?!".. Hvorfor er det sånn ?! Tar alltid en kommentar fra en som kan nynorsk seriøst, kontra bokmål og dialektskriving..
Ganske OT: Men hvis du blir tatt for noe sånt, og de sier feks. de krever å slette bildene på kameraet, sjekke om det er smuglergods i bilen, sjekke om du har narkotika på deg. Kan du da nekte dem i å gjøre det, for så å kreve at de viser opp paragraf og regelverk, for så å vise at de har lov til å gjøre det? Har bare fundert litt på dette i det siste... Er det lov, kan jeg få noen straff? Hvis de sier at de kan det, og ikke finner regelverk eller paragraf, kan jeg da nekte de, å fortsette videre på min vei?
Sist endret av Androyd; 17. april 2012 kl. 00:53.
Nå har jeg ikke lest hele tråden, men bor i Larvik selv, hadde vært stemning å vært med deg på en "hunt" engang !