Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  77 12290
Så fantastisk idiotisk la folk få holde på med det de har lyst til, jeg for min del ska være svartruss 08 og bruker ikke mer en 450kr på russetida dvs. grunnpakke (bukse+kort+id) og noe småtteri. jeg har ikke tenkt meg på fylla før diverse eksamener men ska øve til eksamen istedet. Bare ta å glem den der rett til å være russ greia.. men de fargene synes jeg burde være system på, svart for alle som går yrkesfag og rød for almenn.. osv.
Kan noen forklare meg definisjonen på hva en russ er da? Ingen som kan nekte noen å komme på skolen med svarte klær? Eller et belte som det står russ på? Kan jo si at man ikke hadde noe annet belte og at du lånte det? Russeselskapene driter vel i om hvilken skole du går på om du skal kjøpe deg russeklær? Om de gjør kan det vel ikke være værre enn at du får noen til å bestille klær til deg?
Sitat av Rhox
Off-topic:

Cikey: Idrettsfag får også generell studiekompetanse, men man har ikke muligheten til å velge blant så mange fag som man kan på allmenne. Jeg gikk hvertfall ut idrettslinja i 2006 og fikk generell studiekompetanse.
Vis hele sitatet...
Spesiell studiekompetanse heter det vel, mener jeg å huske.
Les hva fyren skriver da (og andre i tråden).. du kan få generell studiekompetanse men også spesiell på idrettsfag..
Jeg har hvertfall generell studiekompetanse, og jeg har gått tre år på idrettslinja.
At andre en allmenn elever blir russ er bare tull. Hele konseptet er fra allmenn utdanninga mangen år tilbake. Får desverre ingen sympti fra meg.
Russ er bare tull. Og at folk bruker det som en unskyldning til å drikke i 17 dager er idiotisk. Nå skal man jo selfølgelig iikke nekte noen noe som helst. Men skal du drikke i 17 dager så spiller det vel ingen rolle om du er russ eller ikke?

Jeg drakk to dager i russetia, og aldri sammens med russen. Jeg gikk salg og service og kunne blitt blåruss. Men jeg prioriterte jobb istedenfor. Vet mange som faktisk drev å skrev egenmeldinger før de skulle drikke. Idiotisk.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg går IKT, og det står i år under salg og samferdsel (som da er det samme som salg og service). jeg skal bli rød russ fordi alle mine venner blir det + at svart russ er harry. gikk allmenn før, skulle egentlig gå mitt siste allmenn år nu, men ville heller gå IKT. Vet om mange som går i 2klasse som er 18-19år som skal bli russ i år. hva er lissom galt i det? folk som mener det er galt, burde tenke seg godt om og dere burde faktisk sjekke om dere har noe profesjonelle leger/psykologer kaller tvangstanker eller kanskje maktgalskap? dere lever bare ett typiskt A4 liv og kommer til å dø som slike A4 mennesker.
Man velger jo selv om man vil være russ eller ikke.. Jeg for min del ville ikke hatt lyst til å gå glipp av russefeiringen da jeg syns det er helt genialt. Det å bli russ om 17-åring må uansett være dritkjipt med tanke på at alle utestedene som noen av russefestene er på forlanger at alle er 18 år. Og ja.. de sjekker legg/russebevis!
Hvorfor gå sånn i helvete imot noe som er en norsk tradisjon? Hvorfor gå imot folk som gjør dumme ting, drekker seg sanseløse og LEVER livet... Å fly rundt på fester, eller bare hygge seg sammen med venner og ta russeknuter ser jeg absolutt ikke noe i veien med.. Fuck A4 systemet om at alt skal være rett og riktig.

Dico: å være russ er når du er 'ferdig' med siste året på videregående og feire Norge på 17 mai. Selvfølgelig kan du vase rundt i en russebukse som kameraten din bestilte ekstra av, men du kommer jo ikke inn noen steder uansett.
Det å kunne feire sammen med jevnaldrene (for det meste) mennesker som du kanskje har gått på skole sammen med i flere år og endelig blitt ferdig med de ekstra 3 årene etter videregående. Det å kunne møte folk, det å bare feire seg selv at man har oppnådd noe stort i livet som er begynnelsen på noe nytt! Det er definisjonen av en russ!

Sceptic: du kan få kameraten din til å bestille en ekstra bukse og du kan kanskje få til og få bestilt russekort fra stokketrykk. Du kan kanskje få dratt på de uoffisielle russefestene som det sikkert blir en del av, men tviler på at du kommer inn på Tryvann og de stedene der.. Selv var jeg ikke på noen av de store tingene som tryvann. Var i Halden though, men ikke inne der, bare utenfor og var med kamerater siden vi bare skulle drekke og det var ulovlig der inne. (er bare å snike seg inn hvis du har lyst ). Jeg hadde det hvertfall jævlig fett uten å dra på noen av de 'store' tingene Bare ikke bruk buksa på skolen så burde det vel egentlig gå greit...
Sist endret av Tensor; 8. oktober 2007 kl. 19:04.
Sitat av Sceptic
Russ er ment for avganselever.

Russen er for å feire at du er ferdig med videregående.

Men problemet nå, er at utdanningsmannen i Akershus har sent et brev til alle videregående skoler, om at vi ikke får lov til å være russ.

Men dette har vi gledet oss til siden vi var bitte små, og vil ikke la dette ødelegge hele drømmen.

Så derfor gikk vi ned til rektor og spørte om en forklaring.

Han sa at han ikke hadde noen konktret svar, men måtte forholde seg til brevet han fikk.

Han sa derfor at vi ikke får lov til å gå i russeklær, og hvis vi gjør det, så ødelegger vi for alle de andre russene.


Problemet er bare at vår skole, og EN annen skole i Akershus tar dette seriøst. Ingen andre skolen bryr seg om svartrussen. Så da sitter vi igjen uten russeklær mens vennenevåre er russ.

Kan skolen gjøre dette? Kan de nekte oss å gå i russeklær? Er russetiden i regi av skolen?

Hva syntes dere? Hva kan vi gjøre?
Vis hele sitatet...

russe tiden har ikke noe med skolen og gjøre det fikk jeg høre når jeg på videregående
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Randalv
Pft, svartruss er da per definisjon ikke russ.... Russetiden var oprinnelig for å feire fullført artium og oppnådd studiekompetanse. Yrkesfag har egentlig ingenting med russetiden å gjøre, dere har jo bare hengt dere på en tradisjon som ble skapt av de som tok artium.
Vis hele sitatet...
Bare fordi de som fullførte artium og oppnådde studiekompetanse FANT på å være russ betyr det at de som går fire års utdannelse men ikke får studiekompetanse (f.eks. byggteknikk) IKKE skal få feire noe somhelst da?

Dette er yrkes diskriminering!!!
Jeg går VG2 Selv og er helt enig. Vi er ikke russ.
Vi har ikke fullført noen som heslt utdanning, Vi har fortsatt 2 år til fagbrev eller 1 år med studiekompetanse igjen.
Du kan feire når du har fullført utdanninga di
Og almenfag er en utdanning. Ikke spesefik men du har en generell sammfunds utdanning.
Hvorfor skal yrkesfagelevene være russ? Halvparten er ikke over 18 enda, og de er i tilleg russ et år før sine gamle venner som går allmenn eller noe annet treårig.

Anyway, må jo være skikkelig kult å være svartruss og 18 på russetreff, når "alle" rød og blårussen ser ned på dere...
Sitat av drmight
Rød - Allmenne fag
Blå - Økonomirettet fag
Sort - Yrkesrettede fag (H&S faller og inn her, ja)
Hvit - Kristenruss
Grønn - Landbrukskolen
Orange - Ferdig med Videregående
Rosa/Lyseblå - Ferdig med barnehagen.
Vis hele sitatet...
?_?
På min videregående skole var alle russene kristenruss, men ingen av de hadde hvit russedrakt, de var nemlig rødruss.
Og når det var kristenruss stevne, så hadde ingen av de hvite russeklær?!
Viss dei vil være russ, så ser eg ingen grunn til å hindre dei i det... La no folk gjere litt kva dei vil!
Kvit = Kristenruss = Feil? Eg går på ein kristen privatskule i SogF. Vi har rødruss.. samme har Lundeneset meina eg.
Sitat av [GC/Betater]
Kvit = Kristenruss = Feil? Eg går på ein kristen privatskule i SogF. Vi har rødruss.. samme har Lundeneset meina eg.
Vis hele sitatet...
Ved mindre krussestyret har vedtatt egne dresser så er det feil ja. Krussen har i alle fall alltid vært fordelt på ulike farger, siden religiøst syn overhode ikke har noe med russefargen å gjøre. Mange markerer det likevel med merker o.l. men fargen fastsettes av helt andre faktorer...
*rette på min egen skrivefeil*

Jeg skrev at de var rødruss på min vgs.
Men det var løgn.
Kom på at slagordet deres var "Mensen er rød og russen er blå!"
Så de var blåruss!
HeHe.
Sitat av Randalv
Det er i og for seg ikke noe problem, sånn rent utover at svartruss ikke burde være russ. Og det at helse og sosial (eller wtf dem nå kaller det nå) er blåruss, det er en skam for de som i sin tid tok videregående utdanning innen økonomi. Helse og sosial burde vært svartruss, på lik linje med yrkesfag, rett og slett for å symbolisere at disse ikke har generell studiekompetanse.
Vis hele sitatet...
Kan nå få genrell studiekompetanse dem også, på lik linje med medier og kommunikasjon, idrettsfag osv.

Går selv medier og kommunikasjon og får det, selvfølgelig - noen studier man ikke kommer inn på (lege etc.)
Sitat av emphi
Hvorfor skal yrkesfagelevene være russ? Halvparten er ikke over 18 enda, og de er i tilleg russ et år før sine gamle venner som går allmenn eller noe annet treårig.

Anyway, må jo være skikkelig kult å være svartruss og 18 på russetreff, når "alle" rød og blårussen ser ned på dere...
Vis hele sitatet...

Hva har russ med og være 18 år da? Finnes flere russetreff som er for svartruss. Svartrussen kan også arrangere sine egne fester. Som jeg har skjønt det feirer man pr. i dag at man er avgangselev på skolen. Om ikke rødrussen gjør det, så la no svartrussen få feire på sin måte.

Skal vi ikke bare dra opp en tråd på forumet hvorfor de som ikke tror på Gud/Jesus feier jul også da? Det er jo en kristen tradisjon!!
Sitat av dico
Hva har russ med og være 18 år da? Finnes flere russetreff som er for svartruss. Svartrussen kan også arrangere sine egne fester. Som jeg har skjønt det feirer man pr. i dag at man er avgangselev på skolen. Om ikke rødrussen gjør det, så la no svartrussen få feire på sin måte.

Skal vi ikke bare dra opp en tråd på forumet hvorfor de som ikke tror på Gud/Jesus feier jul også da? Det er jo en kristen tradisjon!!
Vis hele sitatet...
For det første er Norge et kristent land, derfor feirer vi jul. Så slik kan man ikke sammenligne.
Og det "used to be" slik at russen var de som opnådde /full studiekompetanse. Altså allmenn og økonomi. Og nå har det blitt slik at andre linjer også blir russ, så sant de får generell studiekompetanse (?) noen untak sikkert.

Endel skoler / mennesker gjenerelt mener det blir feil at man kan kalles russ etter et toåring yrkesfagelig kurs. Personlig bryr jeg meg ikke, men kjønner godt dem som gjør det.
Sitat av Bjølg
Altså, svartruss ER jo ferdige med videregående. Rødruss, derimot, har jo mer utdanning i sikte. jeg ser virkelig ikke problemet her.
Vis hele sitatet...
Er enig i den der.
Det er jo faktisk svartrussen som virkelig er ferdig på skolen, hvis de da ikke velger å gå videre.

Som trådstarter sa så er det AVGANGSelevene som skal være russ.
Går man siste året på sin linje selv om man går vg2 så er man russ!

It's as simple as that!
mange mener at folk som går IKT blir svartruss, jeg trodde da dette var sant men svaret er faktisk NEI! Før for ca. 1år siden var det sant, men da var det gamle skoleregimet i aktivitet. I år er det nytt regim om det.
Før het det nemlig IKT-Driftsfag, lå under samme kategori som Yrkesfag.
I år derimot begynte de å bruke det nye regimet til IKT også, så de byttet navn til IKT-Servicefag som da ligger under en gruppe som heter Service og Samferdsel, og hvis jeg vet riktig her nå så er Service og Samferdsel blåruss? ikke sant. så IKT elever blir egentlig blåruss nå for tiden.

Pleier mange blåruss og bytte ut sin bestemte farge til rødruss? JA! det gjør de.
Så IKT-Service kan faktisk bytte fra blå til rød de også. Men vent de er jo Yrkesfag oO
Og yrkesfag blir jo svartruss etter alles mening, men hvorfor er da IKT-service ett unntak?
spørr du meg så er hele systemet bare ett stort "messa HØL" når det gjelder russefarger.

KONKLUSJON:

alle kan bli hvem faens farge de vil, slutt på diskusjon om dette.. slutt med deres hat mot deres medmennesker og vær så snill; IKKE vær ett dumt lite A4 menneske som må ha alt riktig etter punkt og prikke!

Lev hver dag som om det skulle vært din siste, og pliiis la andre gjøre det også uten å være negativ mot det!
Bli den russen du vil bli! Ha det kult! Drit i hva andre sier! du kan bli hvem farge du vil bli selv...

(er ingen lov på dette uansett)
Hmm..
Altså, hører noen sier at VG2 elever ikke avslutter utdanninga si eller noe sån..
Almenn folka går 3 år for å få _studiekompetanse_ etter det _beggyner_ de på utdanninga si..
Vil egentlig gå så langt å si at yrkesfag har større grunn til å vere russ.
Selv om rødrussen er bitter og forbanna fordet vi blir svartruss etter bare 2 år betyr ikke det at de ikke er russ.
Bare konkluderer med de 2 siste postene.
De som har generell studiekompetanse har faktisk ingen
ordentlig utdannelse, men kompentase til å studere videre
med ett fag for derreter å oppnå en utdannelse, så hvis man ser det på den
måten burde man bli rødruss når man er ferdig på høyskole eller hva man nå går.
Alt i alt er dette idiotisk å diskutere, man må vell få feire at man er ferdig med vgs
på den måten man vill i de fagene man vill
Strengt tatt har ikke yrkesfag noen ferdig utdannelse før de har tatt lærlingtid og fått et fagbrev, så svartruss burde isåfall ikke bli russ før etter de har fått fagbrevet.
Sitat av emphi
Strengt tatt har ikke yrkesfag noen ferdig utdannelse før de har tatt lærlingtid og fått et fagbrev, så svartruss burde isåfall ikke bli russ før etter de har fått fagbrevet.
Vis hele sitatet...
Da kan jo de som tar studiekompetanse ta russefeiringa når de har fått bacheloren sin, eller hva de nå har tenkt. La oss ta en stor russefeiring når alle er i midten av tjueåra
Vel, vi må jo være konsekvente isåfall. Enten får man være russ når man er ferdig med utdanning (dvs bachelor, en eller anne grad, whatever, fagbrev o.l ) eller så får man ta det når man er ferdig på skole. Så langt er jeg enig, alle bør få bli russ.

Men at man skal være svartruss når 2/3 er 17 år gamle, det er fortsatt litt poengløst. Er ikke meninger å drikke seg fra sans og samling i en måned, kanskje? Så må jo være dritt å ikke være gammel nok til å komme inn på alle arrangemangene o.l. De får sikkert drukket seg fulle, men ikke på noen offesielle russefester.. Og da er kanskje litt av poenget borte?