Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2430
har drillet i mur flere ganger tidligere der det har vært meget lett å komme gjennom med en vanlig Bosh drill og murbor, men i de to siste leilighetene jeg har bodd i kommer jeg ikke engang 1cm inn til tross for at jeg legger på massivt press og driller i flere minutter.
Lurer på om det kan være noe metall av noe slag inne i veggen rett bak muren (hva er isåfall formålet med disse "metall-platene" og hvor tykke er de?)
Er andre hull i veggen her så jeg vet at andre har klart å drille gjennom, men vet ikke helt om jeg må ha et kobolt/HSS bor eller hva jeg behøver.

Er en nyoppusset(2020) leilighet i Oslo, blokk. Noen tips om hva som kan være årsaken til at det er så vanskelig/umulig for meg å komme mer enn 0,5cm inn med murbor?

Muligens behov for et slagbor? Bruker en vanlig drill.
Hva er forskjellen på HSS- og et Kobolt-bor, pros and cons?

Bilde av aktuelt hull nedenfor, de to øverste er de jeg prøvde meg på. Det til venstre har jeg også brukt et litt mindre bor i tillegg og jobbet litt mere med + vasket med q-tips så man muligens kunne se om man så noe:
Mistenker at det kanskje er murstein bak med murpuss oppå.
Å borre i murstein uten slagdrill blir som å klippe metallplater med barnesaks.
Må bruke slagborr hos meg. Prøv det, er ganske billig på feks Biltema
Kjøp sds bor og billigste bormaskina til sds du finner så ordner det seg
Det er nok mustein bak.
Du må ha en drill med slagborfunksjon og et murbor.
Bare å presse på med vanlig drill vil ikke hjelpe.
En borhammer tar alt. Gikk som kniv i smør til tross for mye armeringsjern i betongen. Min ble kjøpt på biltema.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
En borhammer tar alt. Gikk som kniv i smør til tross for mye armeringsjern i betongen. Min ble kjøpt på biltema.
Vis hele sitatet...
En borrhammer borrer ikke gjennom armering.
Et alternativ om det er betong er flisborr, går sent men snakk om ett par hull så går det.
Treffer du midt i arnering så må du prøve å flytte hullet
Sitat av Unsub Vis innlegg
En borrhammer borrer ikke gjennom armering.
Et alternativ om det er betong er flisborr, går sent men snakk om ett par hull så går det.
Treffer du midt i arnering så må du prøve å flytte hullet
Vis hele sitatet...
Det var pussig. Jeg er ganske sikker på at jeg traff armering sist jeg borret. Kan det ha vært stein i betongen? Er ikke 1ett å f1ytte et hu11 når jeg a11erede har borret 7 og det åttende må være et bestemt sted.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Det var pussig. Jeg er ganske sikker på at jeg traff armering sist jeg borret. Kan det ha vært stein i betongen? Er ikke 1ett å f1ytte et hu11 når jeg a11erede har borret 7 og det åttende må være et bestemt sted.
Vis hele sitatet...
Kommer gjennom armering med gode borr og slag. Spesielt med 4 krona bor, men du har en ekstrem slitasje på bora. Så ikke å anbefale, dimensjon på bor, kvalitet, dim på armering osv alt spiller inn


Hilsen forskalingssnekker
Sitat av Ekstasey Vis innlegg
Kommer gjennom armering med gode borr og slag. Spesielt med 4 krona bor, men du har en ekstrem slitasje på bora. Så ikke å anbefale, dimensjon på bor, kvalitet, dim på armering osv alt spiller inn


Hilsen forskalingssnekker
Vis hele sitatet...
Stiller meg bak han her. Jeg borrer opp til 12mm armeringsjærn med maskinen min og en fresh 4-kroners bor. Noen ganger spiser man bare igjennom deler av jærnet også, om man ikke treffer det direkte. Da må man bare være litt følsom på presset og ikke kile seg fast. Jeg har endt opp med å forlate et bor i veggen engang også
Sitat av Toreokjeks Vis innlegg
Stiller meg bak han her. Jeg borrer opp til 12mm armeringsjærn med maskinen min og en fresh 4-kroners bor. Noen ganger spiser man bare igjennom deler av jærnet også, om man ikke treffer det direkte. Da må man bare være litt følsom på presset og ikke kile seg fast. Jeg har endt opp med å forlate et bor i veggen engang også
Vis hele sitatet...
Uff da. Hva gjorde du med borret? Kappet av de1en som sto ut? E11er b1 den en fin k1eshenger?
Så denne et sted i Oslo, når vi først snakker om fine kleshengere

Sist endret av Fekillix; 12. november 2023 kl. 18:14.
Trådstarter
43 7
Kom over denne som hadde en meget rimelig pris, da jeg er medlem:
https://www.jula.no/catalog/verktoy-...hammer-015879/

Det eneste jeg lurer på er om den er for kraftig, ser veldig stor ut og jeg skal kun lage 2 vhull så jeg får plass til de alle minste plastpluggene. Er snakk om en leilighet jeg leier, så skal helst ikke lage noen merker og få dekket over hullet med hvit tek7 når jeg flytter. Noen med peiling som vet om jeg kan benytte denne for å lage små og "rene" hull?
De aller fleste moderne driller har variabel hastighet og kraft, vhengig hvor hardt du trykker på "gassen". Ja, de flete har tilogmed en hastighets/kraft-begrenser som du kan stille inn. Bare kjøp den billigste som passer ditt formål.

Kanskje du kan forhøre deg med naboer/venner som har verktøy, og låne? Det vil iallefall bli billigst.

Så på linken din nå. Den jar h\jaggu meg et monster. Men det er jo en bra pros da. Kjenn på vekta når du er i butikken, og pass på at den kan ta små nok bor. Og pass på å kjøp med bor som passer. Du har neppe slike bor fra før, de har annen type feste.
ClasOhlson har vel en ordning hvor man kan låne el-verktøy gratis mot et depositum. Men usikker på om de har denne ordningen ennå?
Easy peazy. Du trenger en slagdrill og et bor til mur. Slagdriller bruker den type feste som den boren du ser stikker ut av veggen på bildet som Fekillix postet. Man treffer sjeldent armering med mindre man skal bore større hull etter min erfaring.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Uff da. Hva gjorde du med borret? Kappet av de1en som sto ut? E11er b1 den en fin k1eshenger?
Vis hele sitatet...
Fuglestativ 45m opp en 50m høy betongvegg

Sitat av skmeld Vis innlegg
Kom over denne som hadde en meget rimelig pris, da jeg er medlem:
https://www.jula.no/catalog/verktoy-...hammer-015879/

Det eneste jeg lurer på er om den er for kraftig, ser veldig stor ut og jeg skal kun lage 2 vhull så jeg får plass til de alle minste plastpluggene. Er snakk om en leilighet jeg leier, så skal helst ikke lage noen merker og få dekket over hullet med hvit tek7 når jeg flytter. Noen med peiling som vet om jeg kan benytte denne for å lage små og "rene" hull?
Vis hele sitatet...
En sånn type maskin gjør susen ja. Men sjekk leie/låne muligheter som noen her tipset. Du må i tillegg ha et 5,5mm murbor som passer maskinen.
Sist endret av Toreokjeks; 15. november 2023 kl. 23:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.