Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  483 42298
Kan du svare på et enkelt spørsmål? Hvorfor deltar du her for hvis du ikke bryr deg?
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Hva faen gjør du her om du ikke bryr deg da? Er dette bare underholdning for deg?

Og hvorfor palestinerne skal få være der? FORDI DER ER DER! DE HAR ALLTID VÆRT DER. OG DE HAR IKKE NOEN ANDRE STEDER Å VÆRE!
Og hvis du tror at israelerne er så tolerante så har du virkelig ikke fulgt med. De har religiøse ekstremister som alle andre, som mener de er guds utvalgte folk og de eneste med rett på landet.
Vis hele sitatet...
Hvis du åpner et verdenskart fra 1941 så er Palestina oppført som land, men Israel er ikke det
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Hva faen gjør du her om du ikke bryr deg da? Er dette bare underholdning for deg?

Og hvorfor palestinerne skal få være der? FORDI DER ER DER! DE HAR ALLTID VÆRT DER. OG DE HAR IKKE NOEN ANDRE STEDER Å VÆRE!
Og hvis du tror at israelerne er så tolerante så har du virkelig ikke fulgt med. De har religiøse ekstremister som alle andre, som mener de er guds utvalgte folk og de eneste med rett på landet.
Vis hele sitatet...
Israel er tolerante. 1/5 av de som bor i Israel er Palestina-arabere med israelsk statsborgerskap. På Gaza tillates ingen jøder å bosette seg.

På en -1- generasjon har Israel gått fra 0 til til en supermakt med landbruk, teknologi, velstand og demokrati.

Landene rundt har stått på steinaldernivå i 2000 år.

Det er i dag 57 land i verden med muslimsk majoritet, men ingen av disse synes interessert i å bidra til de sivile i Palestina.

Det er en rekke muslimske land som bader i penger. De velger heller å betale milliarder til vestlige fotballspillere enn til sine muslimske brødre i nød. Hvor er kritikken mot disse?

Om hamas legger ned sine våpen er det fred i morgen. Men det blir umulig. Hamas ble valgt inn av befolkningen, og de gikk på valg for å utrydde staten israel. Da blir det vanskelig.
Sist endret av venstrehook; 26. oktober 2023 kl. 15:30.
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Kan du svare på et enkelt spørsmål? Hvorfor deltar du her for hvis du ikke bryr deg?
Vis hele sitatet...
Jeg bryr meg ikke om utfallet. Det blir mer riktig. Jeg kommer fra en religiøs familie så det er vanskelig å ikke bry seg.

Funfact. Mamma sa jeg er firmening med Conrad Myrland på sist familieselskap (ekstra koz å snakke om krig rundt middagsbordet), så da er det sikkert innlysende hvilken side jeg er på.
Sitat av 420master Vis innlegg
Hvis du åpner et verdenskart fra 1941 så er Palestina oppført som land, men Israel er ikke det
Vis hele sitatet...
Og går du enda lenger tilbake i tid så het det noe annet igjen.

Var det ikke hebreerne som bosatte seg der ca 3000 år siden?
Sitat av 420master Vis innlegg
Hvis du åpner et verdenskart fra 1941 så er Palestina oppført som land, men Israel er ikke det
Vis hele sitatet...
Åååja, hva het statsministeren/presidenten i dette landet?
Sist endret av venstrehook; 26. oktober 2023 kl. 15:51.
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Åååja, hva het statsministeren/presidenten i dette landet?
Vis hele sitatet...
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Harold_MacMichael


https://en.m.wikipedia.org/wiki/List...nd_Transjordan

President/statsminister er vel feil begrep men uansett er ikke mitt påfunn dette da
Sist endret av 420master; 26. oktober 2023 kl. 16:25.
Professor Heier ved Stabsskolen sier til Nettavisen at en bakkeinvasjon er akkurat det Hamas håper at Israel skal gjøre. Hamas sitt mål er opprettelsen av en palestinsk stat, og å fjerne Israel fra kartet, sier Heier. De ønsker derfor å stoppe israelsk normaliseringsprosess med sine naboer. Det får de ikke til hvis det ikke går med mange sivile liv. Det er en kynisk strategi fra Hamas sin side å ønske full krig inne i et lite område der det bor to millioner mennesker, sier Heier.

Jeg har null ønske om at sivile Palestinere skal måtte bøte med sine liv, tvert imot. Men hvordan skal dette ende spør jeg meg selv... Enten det er Israelske eller Palestinske barn som pakkes inn i likposer, er det vondt. Jeg tror sterkt på at det må et tredje land inn som megler som både Hamas og Israel har tillit til. Hamas innser ikke at de må bort, eller kanskje de gjør det... De vet at uansett kommer Israel aldri til å pakke kofferten og dra, og de (Hamas) vet like godt at det andre alternativet er at de (Hamas) blir uttyddet. Problemet er jo at så mange barn og andre sivile må betale prisen.
Sitat av oggen Vis innlegg
Professor Heier ved Stabsskolen sier til Nettavisen at en bakkeinvasjon er akkurat det Hamas håper at Israel skal gjøre. Hamas sitt mål er opprettelsen av en palestinsk stat, og å fjerne Israel fra kartet, sier Heier. De ønsker derfor å stoppe israelsk normaliseringsprosess med sine naboer. Det får de ikke til hvis det ikke går med mange sivile liv. Det er en kynisk strategi fra Hamas sin side å ønske full krig inne i et lite område der det bor to millioner mennesker, sier Heier.

Jeg har null ønske om at sivile Palestinere skal måtte bøte med sine liv, tvert imot. Men hvordan skal dette ende spør jeg meg selv... Enten det er Israelske eller Palestinske barn som pakkes inn i likposer, er det vondt. Jeg tror sterkt på at det må et tredje land inn som megler som både Hamas og Israel har tillit til. Hamas innser ikke at de må bort, eller kanskje de gjør det... De vet at uansett kommer Israel aldri til å pakke kofferten og dra, og de (Hamas) vet like godt at det andre alternativet er at de (Hamas) blir uttyddet. Problemet er jo at så mange barn og andre sivile må betale prisen.
Vis hele sitatet...
Tilbake til roten, om Hamas er eneste hinderet mot fred, hvorfor ble det ikke fred i 1993 når PLO la ned våpnene og annerkjente Israels rett til eksistens?
Hvorfor dør det regelmessig barn på Vestbredden om Hamas er problemet?

Som nevnt over, om Hamas forsvinner og situasjonen fortsetter vil man bare få en ny og mer ekstrem gruppering som overtar. Rett og slett fordi forholdene som de lever under fostrer ekstremisme.

Hamas kom til makten over 10år etter Oslo avtalen, over 10år med forhandlinger som ikke ga noe resultat men som gjorde at Israel stadig forsynte seg av mer land gjennom sikkerhetssoner og bosetninger. I 2006 så kunne palestinerne velge, for dem var valget mellom Fatah som etter 13år med forhandlinger ikke hadde kommet noen vei og Hamas som lovte å kjempe mot okkupasjonen.

Og til idiotene her som klandrer Hamas for kjempe mot Israel, mener dere at Milorg også prioriterte feil når de angrep okkupasjonsmakten?
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Huff, må jo si det: Jøder, det er den magiske faktoren. Og da mener jeg ikke alle jøder, jeg mener sionistene.
Vis hele sitatet...
Det er en kjent gjenganger der ute i verden, ei hakkerekkefølge( pecking order ) om du vil; det er ikke sikkert at Roger Waters har fått med seg alt, men har trolig fått med seg noen tendenser:

There's an ounce of gold
And an ounce of pride in each ledger
And the Germans kill the Jews
And the Jews kill the Arabs
And the Arabs kill the hostages
And that is the news

Jeg tror det viktigste for de som ikke er involert er ikke å ta side, det blir så jævli mye arm; effekten er som kjent kraft ganger arm^2
Sist endret av ketoDaddy; 28. oktober 2023 kl. 05:19.
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Allerede ignorerer folk det jeg presiserte: jeg mener sionistene. Det finnes hundre tusenvis av "vanlige" folk som tilfeldigvis er jøder. Å være jøde er ikke synonymt med å være "ond" eller del av en "new world order". Men nyanser er jo ikke noe man orker å ta hensyn til.

I den ånd vil jeg si: fuck alle ekstremreligiøse, være det seg hinduer, muslimer, kristne, jøder. Ekstremreligiøse er en kreft som burde utslettes
Vis hele sitatet...
Ro ned nå Adolf.

Situasjonen ved gaza vil aldri endre seg, derfor ser jeg liten til ingen grunn å bry seg med dette da ingenting kan eller vil bli gjort
Sitat av noguhso Vis innlegg
Ro ned nå Adolf.

Situasjonen ved gaza vil aldri endre seg, derfor ser jeg liten til ingen grunn å bry seg med dette da ingenting kan eller vil bli gjort
Vis hele sitatet...
Prøver å mane frem litt nyanse men så kommer slike lavpanner som deg og skal dra ting ned i gjørma igjen.

At du ikke bryr deg er jo totalt uinteressant. Du er jo bare interessert i neste dose.
Så kom med motargument, ikke bare henvis til "noen" på et eller annet TV-program.
Trådstarter
Dette er faen meg ikke hevn. Dette er hat.
Sitat av noguhso Vis innlegg
Nok en gang... Personangrep. Hvorfor crew lar deg holde på sånt er for meg ganske rart? Du tar virkelig sport i å jekke meg ned gang etter gang, du gir deg faen ikke. Uten å være psykolog - enda så reflekterer dette bare en mørk personlighet. Du har uten enhver rimelig tvil nok å slite med selv, hvem lar du det gå ut på, tja jeg tror du har svaret på det selv.

Kutt dette ut, du driter deg selv ut så det holder, spar meg og resten av forumet for den søpla du formidler. Kan vi ha en avtale om å begrave stridsøksene og heller starte fra scratch? Hvis du tenker nei, så får det bli på din kappe
Vis hele sitatet...
I første setning klarer du å bevise hvorfor jeg måtte presisere nyanser, for så å gå til personangrep på meg og så har du frekkheten til å si at jeg starter usaklighetene og at jeg driter meg ut? Am i taking crazy pills?

Sitat av Asket Vis innlegg
Dette er faen meg ikke hevn. Dette er hat.
Vis hele sitatet...
Litt to sider av samme sak.
Sist endret av Expialidocious; 28. oktober 2023 kl. 16:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
https://www.youtube.com/watch?v=dVfOPlabzW4

er veldig bekymret for hva som skjer der nede, at våpen sendt til Ukraina ender opp hos Hamas, har og hørt rykter om at javlin missiler har endt opp hos meksikanske karteller. får bare håpe det stopper og at en får våpenhvile så fort som mulig.
Et annet argument som går frem i denne tråden;
Palestinerne angriper sivile med vilje, mens Israel angriper kun militære mål der sivile dødsfall er uheldig.
Det er noe som skurrer med det argumentet.
Fra år 2000-2007 så var 69% av Israelske dødsfall sivile, mens 59% av Palestinske dødsfall var sivile.
Vi snakker her om et toppmoderne Israelsk militære med noe av det nyeste i militærteknologi som har som mål å minimere sivile dødsfall mot arabere som lager raketter av vannrør og som aktivt går etter de sivile.

Trenden vises også i nyere tall
Krigens folkerett tillater at sivile tap forekommer uten at det er automatikk i at det er krigsforbrytelser. Dersom de sivile er selve målet så vil det kunne klassifiseres som en krigsforbrytelse, men følgeskader på sivile i etterkant av angrep på militære mål må ikke det. Den forventede militære fordelen må veies opp mot de forventede sivile tapene; proposjonalitetsprinsippet.
Sist endret av Hilbert; 28. oktober 2023 kl. 21:23.
Netanyahu bør trå litt varsomt nå hvis han ikke vil ha hele den muslimske verden mot seg og miste støtte også i vesten
Sist endret av Gloss; 28. oktober 2023 kl. 21:28.
Trådstarter
Og hvem er dommeren her, Hilbert?

Ifølge proposjonalitetsprinsippet, er det rettferdiggjort med ett dødt barn for hver meter undergrunnstunnel ødelagt, hver fjerde meter, hver tiende, hver hundrede?

Når teori trosser menneskeverd, da kan man undres....
Sist endret av Asket; 28. oktober 2023 kl. 21:38. Grunn: Skriveleif3
Sitat av Asket Vis innlegg
Og hvem er dommeren her, Hilbert?

Ifølge proposjonalitetsprinsippet, er det rettferdiggjort med ett dødt barn for hver meter undergrunnstunnel ødelagt, hver fjerde meter, hver tiende, hver hundrede?

Når teori trosser menneskeverd, da kan man undres....
Vis hele sitatet...
Dommeren er ikke meg. Det ser dog ut til at det er mange her som mener de har definisjons- og bestemmelsesretten. Det vil være Genèvekonvensjonen, Haagkonvesjonene og sedvanerett som legger føringen for hva som er lov og ikke lov. I tillegg til dette er det en god del traktater og konvensjoner - med forskjellig grad av anerkjennelse - som legges til grunn, og ikke minst distinksjoner om hvorvidt det er en internasjonal, ikke-internasjonal eller konflikt mellom statlig og ikke-statlig aktør.
Sist endret av Hilbert; 28. oktober 2023 kl. 21:52.
Kampen mellom mellom Israel og Hamaz minner meg om kampen mellom hyener og løver, i likhhet med hyener gjemmer også hamaz seg i huler
Sist endret av Gloss; 28. oktober 2023 kl. 21:59.
Trådstarter
Med andre ord kan det holde på i månedsvis før man har landet på en konklusjon.

Dette er jo grobunn for mer ekstremisme. Elendighet i all evighet.
Det er jeg helt enig i. Det vil nok ta en god stund før man blir klar over omfanget av hva som skjer og i det hele tatt hva som har skjedd eller kommer til å skje. At eksempelvis små barn, yngre personer såvel som eldre opplever at de er mål er utvilsomt noe som vil dyrke en større motivasjon for å påføre den andre parten smerte.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Dette er en interesse konflikt,

Fordi det er religion innblanda her, MEN

Det smarteste i denne situasjonen er å IKKE si seg en mening, fordi uansett hva du sier så er det FEIL, nettopp fordi det er en interesse konflikt, en sånn situasjon er uløselig, historien mellom palestinerne og jødene har vært lang og urettferdig og jeg vet at jeg nettopp sa at det ikke er lurt å si en mening om dette men egentlig hvis du bruker litt tid og litt hjernekapasitet til å reflektere historien så ser du at etter at jødene ble "sluppet" ut av slaveriet til Egypt så lette de etter et sted å kalle sitt eget land, og de fant sånn cirka et sted MEN gjett hvem som var der først PALESTINERNE
Så med det så var det starten på en konflikt som viste seg å skulle fortsette 3000 år senere(idiotisk ikke sant)

Fast forward eller tilbake til 1946 etter 2 verdenskrig så var presset så høyt at FN gikk inn og "Bestemte" at noen deler av landet til Palestina skulle bli jødenes Land,
Hvis du ser på kartet fra 1947 så ser du hvor stort israel var før og hvor mye som egentlig hørte til palestina,
Ja...
Hehe
Se på et kart fra 2022 så ser du at israel har pushet grenesene noe kolossalt,
Noe som har resultert i splittinger av familie akkurat som med berlinmuren og kanskje enda verre, israelske grenser lar ikke bare palestinere gå over som dem vil,
Og i Gaza så er 2 MILLIONER mennesker der halvparten er BARN
Vårt samfunn i dag er fortsatt så preget av det som skjedde i andre verdenskrig at vi har blitt blinde for de handlingene som blir utført av Israel,

Israel har brutt en rekke med våpenhvile kontrakter(noe som staten kan dømmes for i den internasjonale domstol... Mmhm this shit just got way more serious)

Og de har brutt en hel haug med menneske rettighets lover blant annet kutter all mat og vann og helsemidler til Gaza og alt vi bryr oss om er å hjelpe isralerne.
Ja høres det veldig riktig ut vel ikke ut ifra mitt synspunkt,
Vel dette er tanker fra en 14 åring så ta det forsiktig men men tenk over det, tenk over hva jeg nå har sagt neste gang dere tar et standpunkt i en sak som innvolverer så mange ting og faktorer og ikke minst følelser, håper ikke jeg offenda noen nå, hvis jeg gjorde så unnskyld
Ett av momentene i flere konflikter kan naturligvis ledes mot religiøse forskjeller. Men "vi" som mennesker har trolig praktisert løsing av konflikter med vold lenge før det konkretiserte konseptet religion oppstod, så jeg tror vi bør ikke gjøre oss selv den utjeneste å overfladisk se på religionskomponenten i denne konflikten heller. Sier ikke at du i ditt innlegg 1Rapper, gjør det. Men ønsker å i alle fall lufte den tanken. Har sett tidligere forslag både her og der om å "utrydde religion" så hadde det gått over og krig hadde opphørt å eksistere. Er selv ingen fan av misjonerende religioner, men hva som er ens personlige sannhet får være opp til den enkelte i så måte.
Sist endret av Hilbert; 29. oktober 2023 kl. 00:49.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Nei jeg er ikke veldig glad i religioner når de blir for "kantete" men jeg tror du misforsto litt Hilbert, det jeg mente er at vi rundt har sett på den situasjonen litt for mye som en situasjon om religion og/men det er ingen tvil om hvilken grunn FN hadde for å rettferdigjøre sin beslutning om å gi litt av palestinernes land til israel, men denne konflikten er ikke som konflikter som er vanlige i europa fordi religion har ikke den type påvirkningen i den graden, men situasjonen i midtøsten nå handler nok om leveområde, religion og bare rett og slett hevn fra begge sider
Sist endret av 1Rapper; 29. oktober 2023 kl. 00:56.
Jeg ønsker og formidle dette og ønsker at det ikke skal sees i en lang komplisert sammenheng: Bosettervolden mot palestinere på Vestbredden har eskalert de siste ukene. Bilal Mohammad Saleh (40) skal ha høstet oliven i al-Sawiyeh, da han lørdag ble skutt og drept. Drapet, som bekreftes av både det palestinske helsedepartementet og israelske forsvarskilder overfor avisa Ha'aretz skal ha skjedd i byen al- Sawiya, nær den palestinske byen Nabulus og den israelske bosettingen Eli.

Dette er fulstendig uakseptabel og jeg håper/forventer at Israel rettsforfølger dette. Tross at jeg er Israelvennlig, begynner jeg virkelig og se hvor ille dette utvikler seg.
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Se på et kart fra 2022 så ser du at israel har pushet grenesene noe kolossalt,
Vis hele sitatet...
Åkei, så, for noen år siden hadde en kompis av meg et skjærebrenner/gass-sveisesett. Du vet, to metall flasker. En med oksygen og en flaske med acetylen + div slanger og utstyr.
Dette er ganske dyrt å kjøpe inn. Ikke sant.
Og vet du hva? Politiet tok det fra han.
De beslagla det rett og slett.
Rart, ikke sant? Hælvetes politiet. Ikke sant?

Saken var at han hadde brukt dette utstyret til å bryte seg inn flere steder på Nordmøre og i Romsdal. Og som et ledd i å beskytte foretningsvirksomhet og private beslagla politiet dette utstyret.
Helt rettferdig spør du meg.
Hvis noen truer andre med skytevåpen vil dette våpnet bli beslaglagt.
Regner med du synes dette er ok.
Israel har også rett til å okkupere land fra hvis de ble angrepet.
Syria angrep Israel fra og gjennom Golan foreksempel. Israel klarte å slå angrepet tilbake. Og som de hadde rett til for å forhindre framtidige angrep okkuperte de Golanhøydene.
Ifølge internasional lov har de rett til å gjøre dette.
Men Israel setter seg ikke på bakbeina hvis noen oppriktig vil slutte fred med de. Israel ga foreksempel Suezhalvøya tilbake til Egypt. Men først etter en tid. Når det var tydelig at Egypt oppriktig ville ha fred.

Et tilleggsspørsmål: Hvorfor var Egypterne så uvillig til å integrere Palestinere den tiden Egypt okkuperte Gaza. Fra 48 til 67 tror jeg.

Og den dag i dag også.
Kan svaret være noe vi ikke leser i media særlig ofte? Fordi det strider imot våre moderne sensibiliteter kanskje?
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Israel har også rett til å okkupere land fra hvis de ble angrepet.
Syria angrep Israel fra og gjennom Golan foreksempel. Israel klarte å slå angrepet tilbake. Og som de hadde rett til for å forhindre framtidige angrep okkuperte de Golanhøydene.
Ifølge internasional lov har de rett til å gjøre dette.
Vis hele sitatet...
Nja-hvordan fant du ut det?
https://www.dailysabah.com/op-ed/201...ernational-law
Sist endret av sinsenkrysset; 29. oktober 2023 kl. 13:25.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Jeg finner det litt interessant at jeg skrev et så langt innlegg med ganske mange ting som ikke mediene har lagt fram og alikevel så ser det ut som at ingen ble noe klokere

Menneskeheten er fortapt
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Jeg finner det litt interessant at jeg skrev et så langt innlegg med ganske mange ting som ikke mediene har lagt fram og alikevel så ser det ut som at ingen ble noe klokere

Menneskeheten er fortapt
Vis hele sitatet...
Hva var det som var så spesielt i innlegget ditt ? Jeg leste gjennom det
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Sitat av Jerna Vis innlegg
Hva var det som var så spesielt i innlegget ditt ? Jeg leste gjennom det
Vis hele sitatet...
Det var ikke noe mer "spesielt" enn det man kan finne ut selv, hvis man prøver å forstå en situasjon bedre

Men jeg prøver å få folk til å forstå at dette er en konflikt som handler om mye mer enn hva som skjer AKKURAT nå,
Faen heller, denne konflikten har vart i 3000 år

Bare les innlegget til Arex x
Sist endret av 1Rapper; 29. oktober 2023 kl. 17:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Det var ikke noe mer "spesielt" enn det man kan finne ut selv, hvis man prøver å forstå en situasjon bedre

Men jeg prøver å få folk til å forstå at dette er en konflikt som handler om mye mer enn hva som skjer AKKURAT nå,
Faen heller, denne konflikten har vart i 3000 år

Bare les innlegget til Arex x
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du om denne konflikten? Er det via media som VG, Nrk og Aftenposten? Da kan jeg fortelle deg at de ikke er 100% nøytrale og du har bitt på agnet som veldig mange andre.

Har du familie som bor i Israel eller Gaza så er det mye mer legit enn medienes dekning.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Hvordan vet du om denne konflikten? Er det via media som VG, Nrk og Aftenposten? Da kan jeg fortelle deg at de ikke er 100% nøytrale og du har bitt på agnet som veldig mange andre.

Har du familie som bor i Israel eller Gaza så er det mye mer legit enn medienes dekning.
Vis hele sitatet...
Hvis du leser innlegget mitt litt lenger oppe så ser du at 90% av den informasjonen er informasjon som ikke mediene har lyst til at folk skal vite noe om,
Grunnen til at jeg skrev det innlegget var nettopp fordi jeg så at veldig mange skrev ut ifra informasjon de hadde fått fra sosiale medier,
Og nei, jeg har heldigvis ikke familie i Gaza eller Israel,
Jeg har egt ikke familie i det hele tatt��
Sist endret av 1Rapper; 29. oktober 2023 kl. 18:23.
Sitat av 1Rapper Vis innlegg

..men egentlig hvis du bruker litt tid og litt hjernekapasitet til å reflektere historien så ser du at etter at jødene ble "sluppet" ut av slaveriet til Egypt så lette de etter et sted å kalle sitt eget land, og de fant sånn cirka et sted MEN gjett hvem som var der først PALESTINERNE
Vis hele sitatet...
Het det "Palestina" for >3000 år siden?

Kan du komme med en kilde at de som bor der i dag også bodde der før Jødene kom dit for 3000 år siden.

Kompis. No offense, men du kjenner ikke til denne konflikten og mye du skriver er feil.

Men du har rett i en ting. Det lureste er å ikke ha noen veldig sterke meninger om dette, eller ytre det høyt fordi man vil uansett bli kritisert av den andre siden.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Ok, jeg ser at du i alle fall ikke skjønner denne konflikten,

Svar meg
Hva er det du MENER at jeg tar feil på

Og jeg sier ikke at det ikke bodde jøder der for 3000 år siden men det jeg mener er at egyptiske slaver kom til palestina og da slo de seg ned i Kanaan (det vi i dag kaller Israel)
=https://imma.gr/124180x97483][/url]

Det bildet bør være nok for deg til å forstå at denne situasjonenen er større enn meg, større enn deg, den har for mange faktorer og følelser til å kunne forstås eller diskuteres om hvem som har riktig

Så nå er familier splitta, og 2 millioner mennesker bor i Gaza som er et bitte lite området,

Diskusjon FERIDG
Sist endret av 1Rapper; 29. oktober 2023 kl. 19:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av oggen Vis innlegg
Jeg ønsker og formidle dette og ønsker at det ikke skal sees i en lang komplisert sammenheng: Bosettervolden mot palestinere på Vestbredden har eskalert de siste ukene. Bilal Mohammad Saleh (40) skal ha høstet oliven i al-Sawiyeh, da han lørdag ble skutt og drept. Drapet, som bekreftes av både det palestinske helsedepartementet og israelske forsvarskilder overfor avisa Ha'aretz skal ha skjedd i byen al- Sawiya, nær den palestinske byen Nabulus og den israelske bosettingen Eli.

Dette er fulstendig uakseptabel og jeg håper/forventer at Israel rettsforfølger dette. Tross at jeg er Israelvennlig, begynner jeg virkelig og se hvor ille dette utvikler seg.
Vis hele sitatet...
Det er lov å være Israel vennlig å påpeke at dette er feil måte å gjøre det, på samme måte som man kan være palestina vennlig å være motstander av alle terroraksjonene som Hamas har utrettet de siste ukene.

Jeg som mange andre har også innsett at det ikke blir noe fred i denne regionen.

Men det må være mulig å innrømme at sin egen side har en uetisk side. Det fremmer bare en god diskusjon!

Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Het det "Palestina" for >3000 år siden?

Kan du komme med en kilde at de som bor der i dag også bodde der før Jødene kom dit for 3000 år siden.

Kompis. No offense, men du kjenner ikke til denne konflikten og mye du skriver er feil.

Men du har rett i en ting. Det lureste er å ikke ha noen veldig sterke meninger om dette, eller ytre det høyt fordi man vil uansett bli kritisert av den andre siden.
Vis hele sitatet...

Nei, det het ikke Palestina for 3000 år siden. Det het vel Transjordan hvis jeg ikke tar helt feil. Men det het da ikke Israel heller. Hva som står i Bibelen er heller ikke veldig relevant for denne diskusjonen
Sist endret av 420master; 29. oktober 2023 kl. 22:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Nei jeg beklager for akkurat den kilden om referatet som tydeligvis var fra bibelen, så der tok jeg feil, og jeg må si at det var veldig fint skrevet 420master

Og forresten Israel het Kaanan��

Det er jækla vanskelig å finne noe om det men Moses er kanskje en oppdikta person men jødene var faktisk slaver og rømte fra egypt og en mer sikker fakta er at 80 000 jøder stakk fra egypt i 1947 grunnet netopp det at FN "oppretta" jødenes land Israel
Sist endret av 1Rapper; 29. oktober 2023 kl. 23:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Ok, jeg ser at du i alle fall ikke skjønner denne konflikten,

Svar meg
Hva er det du MENER at jeg tar feil på

Og jeg sier ikke at det ikke bodde jøder der for 3000 år siden men det jeg mener er at egyptiske slaver kom til palestina og da slo de seg ned i Kanaan (det vi i dag kaller Israel)
=https://imma.gr/124180x97483][/url]

Det bildet bør være nok for deg til å forstå at denne situasjonenen er større enn meg, større enn deg, den har for mange faktorer og følelser til å kunne forstås eller diskuteres om hvem som har riktig

Så nå er familier splitta, og 2 millioner mennesker bor i Gaza som er et bitte lite området,

Diskusjon FERIDG
Vis hele sitatet...
Dette propagandabildet lyver.
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Nei jeg beklager for akkurat den kilden om referatet som tydeligvis var fra bibelen, så der tok jeg feil, og jeg må si at det var veldig fint skrevet 420master

Og forresten Israel het Kaanan��

Det er jækla vanskelig å finne noe om det men Moses er kanskje en oppdikta person men jødene var faktisk slaver og rømte fra egypt og en mer sikker fakta er at 80 000 jøder stakk fra egypt i 1947 grunnet netopp det at FN "oppretta" jødenes land Israel
Vis hele sitatet...
Interessant at du nevner tiden rundt 1947. Fast forward et år så begår israelske terrorgrupper Deir Yassin massakren på palestinere.
https://www.haaretz.com/israel-news/...f-e77689930000
Frøene til det som skjer nå ble sådd for lenge siden.
Sist endret av sinsenkrysset; 29. oktober 2023 kl. 23:37.
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Nei jeg beklager for akkurat den kilden om referatet som tydeligvis var fra bibelen, så der tok jeg feil, og jeg må si at det var veldig fint skrevet 420master

Og forresten Israel het Kaanan��

Det er jækla vanskelig å finne noe om det men Moses er kanskje en oppdikta person men jødene var faktisk slaver og rømte fra egypt og en mer sikker fakta er at 80 000 jøder stakk fra egypt i 1947 grunnet netopp det at FN "oppretta" jødenes land Israel
Vis hele sitatet...
Nei, Palestina het da Kaanan sammen med
Syria, Libanon og Palestina.

Israel ble opprettet som jeg oppfatter det, selv fra en artikkel fra i dag i VG.

FN ville gi jødene en plass etter 2 verdenskrig. Jeg oppfatter det at det er en slags unnskyldning fordi en viss nynazist med frynsete psyke ikke ville ha de på denne jord eller dele oksygen med de.

Starten av motstandskampen fra Palestinsk side var ifølge fn en ikke voldelig aksjon men svarene fra Israel var ikke det. Å det hele tatt mene at det Israel gjør er å forsvare seg er ikke annet enn hjernevasking. En hjernevasking utført med kjemikalier
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Som jeg beskrev i innlegget mitt lenger oppe så sa jeg at FN ga deler av landet til palestina til jødene (israel)
Grunnet presset fra andre verdenskrig,
Og faktisk det du sa om jeg antar Hitler er ikke helt sant
For det første så var ikke hitler "Nynazist" det er noe nytt opplegg

For det andre så var det ikke Hitler som hadde noe imot jødene og han hadde heller ikke noen tanker om dem heller, det var det en av generalene hans som gjorde, han hadde faktisk tenkt til å sende dem til en fin øy,

Og sånn forresten hvis du leste det jeg skrev så ser du tydelig at jeg prøver å holde meg inhabil mot å velge sider men alikevel heller litt mot palestinas side
1Rapper, jeg tenker at du kanskje tar litt feil angående ditt glansbilde av Hitler. Dette er tatt ut fra historiebok, er det feil?: "Hitlers første brev om jødehat. Da soldaten Adolf Gemlich i 1919 spør om den tyske hærens holdning til antisemittisme, blir Adolf Hitler, medarbeider ved hærens etterretningstjeneste, bedt om å svare. I brevet skisserer Hitler for første gang sine planer for utryddelsen av Tysklands jøder.
Sist endret av oggen; 30. oktober 2023 kl. 01:33.
Ville anbefale samtlige å se på debatten episoden fra tirsdag 24 Oktober (Evigvarende blodig i Midtøsten).
Der kommer det fram en del fakta og perspektiver som en kanskje ikke har tenkt på.
Fire fageksperter som deltar, så man slipper disse "livets harde skole" tullingene og "kommentarfelt" tullingene.
- Halvor Tjønn er en norsk journalist, historiker og forfatter
- Hilde Henriksen Waage er en norsk forsker og historiker med Midtøsten som spesialfelt.
- Jon Hanssen-Bauer er en norsk sosialantropolog, fredsforsker og diplomat.
- Odd Karsten Tveit er en norsk journalist, forfatter og sosialøkonom
https://tv.nrk.no/serie/debatten/202...2423/avspiller
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
For det andre så var det ikke Hitler som hadde noe imot jødene og han hadde heller ikke noen tanker om dem heller, det var det en av generalene hans som gjorde, han hadde faktisk tenkt til å sende dem til en fin øy,
Vis hele sitatet...
Dette tror jeg du bør etterforske litt bedre.
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Som jeg beskrev i innlegget mitt lenger oppe så sa jeg at FN ga deler av landet til palestina til jødene (israel)
Grunnet presset fra andre verdenskrig,
Og faktisk det du sa om jeg antar Hitler er ikke helt sant
For det første så var ikke hitler "Nynazist" det er noe nytt opplegg

For det andre så var det ikke Hitler som hadde noe imot jødene og han hadde heller ikke noen tanker om dem heller, det var det en av generalene hans som gjorde, han hadde faktisk tenkt til å sende dem til en fin øy,

Og sånn forresten hvis du leste det jeg skrev så ser du tydelig at jeg prøver å holde meg inhabil mot å velge sider men alikevel heller litt mot palestinas side
Vis hele sitatet...

Åh nei! Unnskyld! Han gasset de vel fordi han var så glad i dem! Han var sikkert litt forut sin tid, egentlig reddet han de fra bomberegn og ulykkelighet. Dumme meg

Videre så bør det også nevnes at Hitler, hadde i praksis ingen over seg. Alle som var imot han ble jo bura inne.

Skal tilogmed gi deg noen tips til hvorfor ditt bilde av Hitler er et uferdig maleri i tykk tåke

Han ble valgt inn som leder etter en meget kort fengselsopphold kun 5 mnd av totalt 5 år.

Så finner du selv info om Riksdagsbrannen og veien derfra til 1939/1940/1945

Sjukt å tenke på at hvis han ikke hadde blitt løslatt så hadde han mest sannsynelig ikke klart å fått den makten han klarte å snike til seg
"The main culprit behind the massacre unfolding in Gaza is the West" - Recep Erdogan under en massiv støttedemonstrasjon for Gaza i Tyrkia i går.

Han har ikke urett. Israel er naturligvis selv på en måte en del av Vesten, en aggressiv utpost som kun har virket, aktivt, destabiliserende i regionen. Det er også visstnok et "demokrati" - et "argument" (egentlig fraværet av et) jeg alltid finner pussig i sammenhengen, som om dette ultra-høyrevendige, rasistiske regimet utgjør noe slags skryt til det ordet, eller at betegnelsen har en slags magisk kraft som hvitvasker det for dets forbrytelser mot menneskeheten. Den innlysende responsen er "so what?". Det er også noe sprøyt, med forskjellige rettigheter for dets forskjellige borgere avhengig av etnisitet, som nettopp er hva som karakteriserer Israels egenskap av apartheid, ikke bare de facto, men også de jure, som slått fast av flere internasjonale organisasjoner.

Tyrkia, et NATO-land, og Israel har tradisjonelt hatt gode relasjoner, selv om det har blitt noe dårligere under Erdogan. Dette markerer nok et veiskille. Det var nok også nettopp et av målene til Hamas, å slå en kile inn mellom normaliseringsforsøkene som har foregått mellom Israel og de arabiske landene (ikke at Tyrkia er et arabisk land, men til Saudi-Arabia, gulfstatene og Egypt), som har skjedd på bekostning av palestinerne. Det har nå også skjedd.

Olav Elgvin påpeker i en kronikk i Klassekampen, Vestens unnfallenhet har skapt en avgrunn av mistillit:

Da Russland angrep infrastrukturen i Ukraina, skrev EU-kommisjonens president Ursula Von der Leyen på Twitter at det var «ren terror» å «kutte av vann, elektrisitet og oppvarming for menn, kvinner og barn». Da Israel gjorde det samme i Gaza, sa hun bare at Israel hadde rett til å forsvare seg selv. Etter halvannet år med krig i Ukraina er det rundt 550 barn som har blitt drept, ifølge de offisielle tallene FN opererer med (selv om det reelle tallet nok er høyere). Etter bare tre uker med krig i Gaza er det antakelig minst 3000 barn som er drept. Men de fleste regjeringene i Vesten, inkludert vår egen, ber fortsatt ikke om våpenhvile.

For hva gjør vestlige land med USA i spissen? De blokkerer resolusjoner om våpenhvile i Sikkerhetsrådet, idet mange også stemmer mot eller "avstår" fra å stemme i Generalforsamlingen.

Det er grovt, morderisk hykleri, og resten av verden vender oss nå ryggen i avsky. Som vestlige diplomater har sagt til Financial Times:

“We have definitely lost the battle in the Global South,” said one senior G7 diplomat. “All the work we have done with the Global South [over Ukraine] has been lost . . . Forget about rules, forget about world order. They won’t ever listen to us again.”

Many developing countries have traditionally supported the Palestinian cause, seeing it through the prism of self-determination and a push against the global dominance of the US, Israel’s most important backer….

“What we said about Ukraine has to apply to Gaza. Otherwise we lose all our credibility,” the senior G7 diplomat added. “The Brazilians, the South Africans, the Indonesians: why should they ever believe what we say about human rights?”


Det er ingen "tostatsløsning", den har Israel avvist og umuliggjort med den konstante og aggressive etableringen av bosetninger, og "løsningen", eller snakket om det, har nå i flere tiår fungert som en sovepute mens Israel har fortsatt sin salamitaktikk. Løsningen er én stat mellom Middelhavet og Jordanelven, med like rettigheter for alle dets borgere. Løsningen er ikke "Israel".
I kjent stil så kommer du med rene løgner om virkelighetsbildet i din evige jakt på å tegne vesten som problemet eller årsaken til alle konflikter.
All ære til landene som stemte for våpenhvile i generalforsamlingen - også Norge. Skam over Albania, Østerrike, Australia, Bulgaria, Kanada, Kypros, Tsjekkia, Danmark, Estland, Finland, Tyskland, Hellas, Ungarn, Island, Israel, Italia, Japan, Latvia, Litauen, Monaco, Nederland, Nordmakedonia, Polen, Sør-Korea, Moldova, Serbia, Slovakia, Sverige, Ukraina, Storbritannia og USA, som stemte imot eller avstod fra å stemme.

Er du kanskje uenig i at det er støtten til USA, verdens største og sterkeste makt, som først og fremst må sies å ha muliggjort Israels okkupasjon og overgrep i Palestina - tross tiår med fordømmende FN-resolusjoner?

USA vetoet en resolusjon om våpenhvile (eller "humanitær pause") i Sikkerhetsrådet.

Ren løgn? Kjent stil? Du gjengir ikke engang oppfatningene mine korrekt. Dette begynner å bli tåpelig, Deezire. Kanskje du skal holde personlige agg unna denne tråden (det ble ganske så stille etter et par like pinlige feilrepresentasjoner i den andre), og forholde deg til saken.
Sist endret av exocytose; 30. oktober 2023 kl. 13:54.