Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  483 42322
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av SteinFlopp Vis innlegg
Det er helt sant, at det gir GPS og INS-guiding til 'dumme bomber (GBU84/83/82 mfl) men LJDAM gir JDAM mulighet for airburst, noe som er mer effektivt for infanteri og lette kjøretøy f eks.

Her kan du se det i aksjon: https://twitter.com/zhao_dashuai/sta...87091471052818

Meg bekjent har ikke Hamas våpen med såpass kraft som det som traff sykehuset - i så tilfeller ville det vært større ødeleggelser i Israel etter angrepet. Forskjell på hjemmesnekra PVC-raketter og faktiske bomber.

Men for all del, jeg kan ha feil. Det gjenstår å se. En av pro-israel-twittrerne postet dette rett etter bombingen, men sletta det kjapt:
https://twitter.com/Lowkey0nline/sta...57150594588816
Vis hele sitatet...
Ja, det er klart. Ikke helt sikker på hvem man skal tro på her, men utifra skadene på parkeringsplassen og mangel på noe som helst av info, så virker det ut som det var Hamas som stod bak her. Var jo ikke spesielt skadet slik en skulle tro fra en bombe.
Det ble stille fra både på Gaza og verden etter hvert som uavhengig etteretning i verden tikker inn. Merkelig greie dette, hvis Israel har bombet hyles og skrikes det fra hele verden, men hvis Islamsk hellig krig har bombet sykehuset, er det ikke lengere så ille...
Sitat av oggen Vis innlegg
Det ble stille fra både på Gaza og verden etter hvert som uavhengig etteretning i verden tikker inn. Merkelig greie dette, hvis Israel har bombet hyles og skrikes det fra hele verden, men hvis Islamsk hellig krig har bombet sykehuset, er det ikke lengere så ille...
Vis hele sitatet...
Noe av det dummeste jeg har hørt. Israel har bombet palestinerne og sykehus regelmessig di siste tårene. ( de var vel truffet 7-8) sykehus tilnå i " krigen") og verden skriker ikke ut som du sier, den tier stort sett og støtter Israel.
Sitat av oggen Vis innlegg
Det ble stille fra både på Gaza og verden etter hvert som uavhengig etteretning i verden tikker inn. Merkelig greie dette, hvis Israel har bombet hyles og skrikes det fra hele verden, men hvis Islamsk hellig krig har bombet sykehuset, er det ikke lengere så ille...
Vis hele sitatet...
For de som støtter hamas / hater Israel, har slike rapporter fra uavhengig kilder null og niks å si. De er så hjernevasket at de uansett ikke stoler på disse rapportene.
uansett har Israels bombing kostet over 4000 liv, flertallet barn. Det er en drøy hevn for 1400 drap, eller hva? Eller hater jeg bare Israel nå?
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
uansett har Israels bombing kostet over 4000 liv, flertallet barn. Det er en drøy hevn for 1400 drap, eller hva? Eller hater jeg bare Israel nå?
Vis hele sitatet...
Såklart er det utrolig kjipt når sivile må bøte med livet, men sånn blir det jo nesten når rottene gjemmer seg blant sivile. Hva mener du Israel skulle ha gjort? Lagt ut et innlegg på Facebook og bedt hamas slutte å drepe sivile med viten og vilje?
Unsub, du har ikke hørt mye dumt i ditt liv, kanskje er du ung og ikke levd så mye voksenliv. Ikke vet jeg. Mitt innlegg kunne vært skrevet mer nøyaktig (bedre) men jeg står ved det jeg skrev. Jeg skrev ikke et ord om de 7-8 sykehusene du skriver om, jeg skrev om Al-Ahli Arabi-sykehuset som ble bombet 18 oktober 2023 (det kunne vært spesifidsert i innlegget). Det er flere land som generelt støtter Israel som sa kraftig i fra når sAl-Ahli Arabi-sykehuset ble bombet både til Israel og Hamas.

Desverre tror jeg at sivile liv fortsatt kommer til å lide en grusom skjebene, men hadde Hamas sluttet å gjemme seg under skjørtene på kona og oppholdt seg på skoler, sykehus osv... men i stedet krøpet ned i hulene/tunellene sine eller holdt seg i byggene de tilhørte før krigen, da hadde mange sivile liv vært spart. Dette er godt dokumenterte påstander.
Se hvordan det bygges og bos på de forskjellige sidene. Palestinerne bor i et u-land der alt er blanda, improvisert og oppå hverandre.
Israel har moderne teknologi og bygger moderne byer. Moderne militærbaser og moderne infrastruktur.
Hva tror du hadde skjedd hvis Hamas hadde bygget en separat militærbase? jeg tror den hadde blitt observert ovenfra og jevna med jorda før de fikk malt veggene.

Et forsøk på å forklare hvorfor de kriger forskjellig.
Diaclaimer: Nei, det er ikke forsvar jeg støtter ikke Hamas osv så plz ikke kom som "Ja men er det ok at Hamas gjør blablabla da??" nei det ække ok fuck off med stråmenn osv
Sist endret av Bothrops; 23. oktober 2023 kl. 13:54.
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Hva mener du Israel skulle ha gjort?
Vis hele sitatet...
Fulgt internasjonal lov.
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Fulgt internasjonal lov.
Vis hele sitatet...
Kom med noe konkret a. Hva mener du de KONKRET burde gjøre? Å si ‘følg loven’ uten noe mer er like dumt som å si ‘sånn er loven’ i en legaliseringsdebatt om marijuana. Hva konkret skal de gjøre når de har fått en haug av sine sivile borgere slaktet av terrorister?
Sist endret av venstrehook; 23. oktober 2023 kl. 14:10.
Å sammenlikne drap på sivile med rusmiddeldebatten er en idiotisk avsporing. IKKE BOMBE SIVILE SOM REN HEVN! Konkret nok?

Det er ikke lov og det er ikke riktig. At angrepet fra Hamas måtte få en reaksjon er vel de fleste enige om, men de har allerede drept 3ganger så mange og har knapt nok begynt.
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Å sammenlikne drap på sivile med rusmiddeldebatten er en idiotisk avsporing. IKKE BOMBE SIVILE SOM REN HEVN! Konkret nok?

Det er ikke lov og det er ikke riktig. At angrepet fra Hamas måtte få en reaksjon er vel de fleste enige om, men de har allerede drept 3ganger så mange og har knapt nok begynt.
Vis hele sitatet...
Så hva mener du de skal gjøre? Ingenting? Skal de bare la seg drepe av hamas uten å gjøre noe mer ut av det? Skjønner. Da blir Israel og dets borgere til slutt utryddet da.
Israel bomber ikke sivile som hevn. Om du får alvor mener det er du enten dum eller hjernevasket.

Dessuten er ikke sammenligningen en avsporing. Du sier følg loven, akkurat slik motstandere av hasj gjør. Dårlig argument når loven er idiotisk. Du får komme med noe konkret eller holde kjeft.
Sist endret av venstrehook; 23. oktober 2023 kl. 14:36.
Whatever, vi to har ikke mer å diskutere her tror jeg.
Israel dreper ikke sivile som ren hevn Prof. Vrøvel. I så tilfelle er er alle enige i at det er forkastelig. Israel driver en sivilisert krig og Hamas driver en krig jeg ikke klarer å finne riktig ord for (de som vil forstå, forstår). Et eksempel: Jeg har aldrig hørt om at Israel dreper bestemor ved hode kapping, i barns åsyn. Dette var bare et av mange eksempel. En over her i strengen som kalte Hamas "Rotter". Rotter slik jeg har sett og lært er ikke i nærheten så grusome som Hamas kan være.

Hamas skjønner at de har max noen mnd. igjen på jorden, og er desperat nå. Jeg orker ikke utdype det mer nå, jeg blir sliten i hode av å tenke for mye på det.

Måtte Gud være med de uskyldige og beskytte dem...
Jeg syns det er rart at Hamas ikke bygger bomberom til innbyggerne sine.

Hvis man historisk blir bomba i 75 år så burde man kanskje ha tilrettelagt noen bomberom til de sivile.

Men neida. De graver opp heller vannrøra deres for å bygge raketter.

Hjelpe egne innbyggere>>lage våpen i sinne
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Å sammenlikne drap på sivile med rusmiddeldebatten er en idiotisk avsporing. IKKE BOMBE SIVILE SOM REN HEVN! Konkret nok?

Det er ikke lov og det er ikke riktig. At angrepet fra Hamas måtte få en reaksjon er vel de fleste enige om, men de har allerede drept 3ganger så mange og har knapt nok begynt.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det som etterspørs her er de konkrete gangene det har hendt og beviset for at dette er hevn mot den sivile befolkningen. Krigens folkerett tillater at sivile tap forekommer uten at det er automatikk i at det er krigsforbrytelser. Dersom de sivile er selve målet så vil det kunne klassifiseres som en krigsforbrytelse, men følgeskader på sivile i etterkant av angrep på militære mål må ikke det. Den forventede militære fordelen må veies opp mot de forventede sivile tapene; proposjonalitetsprinsippet.
Enig med deg IneartheDx. Det jeg også synes er kjempe rart er at Palestinere flest valgte Hamas som sine ledere for 16-17 år siden. De har ikke hatt valg siden. Jeg har også merket meg at når journalister intervjuer sivile palestinere nevner de aldri Hamas, eller kritiserer dem for eksempel for det du skriver om bomberom. Hvorfor har de ikke satt av penger til det nå de ser sivile lider slik det er nå. Det er vondt å tenke på, men det er fakta man må forholde seg til.
Bomberom hjelper lite når det kommer terrorister og kaster granater inn eller skyter folk inne i bomberommet som er fanget som sild i tønne.

Terrorister og land som Russland og diverse land i Midtøsten, Nord Korea osv de bryr seg fint lite om krigsforbrytelser, lover og regler verden har for krigføring, hva som bestemmes i Haag bryr de seg særdeles lite om.
De har en fordel med akkurat det fordi de kan gjøre akkurat som de ønsker og vil mens de som de kjemper mot oftest må holde seg til strenge retningslinjer.
Bjarnebetjent, det er jo klart det du sier om bomberom og terorister. Hvis Hamas er så ille mot de som valgte dem, gjør jo saken for meg enda mer merkelig at de sivile ikke protesterer mot sine ledere slik de gjør i alle land, kanskje med unntak av Nord Korea. Det er noe merkelig med disse palestinerne i mine øyne. Det kan kost liv og protestere eller kaste sitt styre, men hva koster det slik det er nå, jeg bare undres...

Interesant med mange innspill og synspunkter!
Sist endret av oggen; 23. oktober 2023 kl. 15:42. Grunn: Glemte og skrive siste linje
Sitat av oggen Vis innlegg
Unsub, du har ikke hørt mye dumt i ditt liv, kanskje er du ung og ikke levd så mye voksenliv. Ikke vet jeg. Mitt innlegg kunne vært skrevet mer nøyaktig (bedre) men jeg står ved det jeg skrev. Jeg skrev ikke et ord om de 7-8 sykehusene du skriver om, jeg skrev om Al-Ahli Arabi-sykehuset som ble bombet 18 oktober 2023 (det kunne vært spesifidsert i innlegget). Det er flere land som generelt støtter Israel som sa kraftig i fra når sAl-Ahli Arabi-sykehuset ble bombet både til Israel og Hamas.

Desverre tror jeg at sivile liv fortsatt kommer til å lide en grusom skjebene, men hadde Hamas sluttet å gjemme seg under skjørtene på kona og oppholdt seg på skoler, sykehus osv... men i stedet krøpet ned i hulene/tunellene sine eller holdt seg i byggene de tilhørte før krigen, da hadde mange sivile liv vært spart. Dette er godt dokumenterte påstander.
Vis hele sitatet...
Veldig beleilig unnskyldning er det ikke? Uannsett hva Israel bomber så er det fordi Hamas gjemmer seg blandt sivile.
Uansett hva Hamas gjør så er det fordi de er terrorister og vil utrydde jødene

Sitat av oggen Vis innlegg
Enig med deg IneartheDx. Det jeg også synes er kjempe rart er at Palestinere flest valgte Hamas som sine ledere for 16-17 år siden. De har ikke hatt valg siden. Jeg har også merket meg at når journalister intervjuer sivile palestinere nevner de aldri Hamas, eller kritiserer dem for eksempel for det du skriver om bomberom. Hvorfor har de ikke satt av penger til det nå de ser sivile lider slik det er nå. Det er vondt å tenke på, men det er fakta man må forholde seg til.
Vis hele sitatet...
Er mye spennende historie bak hamas sin valgseier. Lett for Israel å titulere seg som det eneste demokratiet i midt-østen når de sammen med Usa støttet Fatah sitt kuppforsøk etter valget som ifølge observatører var fritt og demokratisk.

Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Jeg syns det er rart at Hamas ikke bygger bomberom til innbyggerne sine.

Hvis man historisk blir bomba i 75 år så burde man kanskje ha tilrettelagt noen bomberom til de sivile.

Men neida. De graver opp heller vannrøra deres for å bygge raketter.

Hjelpe egne innbyggere>>lage våpen i sinne
Vis hele sitatet...
Ja, å gjøre motstand mot okkupasjon er alltid feil. Bedre å bruke energien for å tilpasse seg okkupasjonen.
Sist endret av Unsub; 23. oktober 2023 kl. 16:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av oggen Vis innlegg
Israel dreper ikke sivile som ren hevn Prof. Vrøvel. I så tilfelle er er alle enige i at det er forkastelig. Israel driver en sivilisert krig og Hamas driver en krig jeg ikke klarer å finne riktig ord for (de som vil forstå, forstår). Et eksempel: Jeg har aldrig hørt om at Israel dreper bestemor ved hode kapping, i barns åsyn. Dette var bare et av mange eksempel. En over her i strengen som kalte Hamas "Rotter". Rotter slik jeg har sett og lært er ikke i nærheten så grusome som Hamas kan være.

Hamas skjønner at de har max noen mnd. igjen på jorden, og er desperat nå. Jeg orker ikke utdype det mer nå, jeg blir sliten i hode av å tenke for mye på det.

Måtte Gud være med de uskyldige og beskytte dem...
Vis hele sitatet...
Skulle tro dette innlegget var tatt rett ut av IDF sin håndbok. Hjelpes, altså. Kalle det Israel driver på med sivilisert er jo faktisk intet mindre enn ignoranse på det verste, og naivitet på det beste.
Hva med noe så radikalt som å si at både Hamas og Israel er stein spikka gærn?
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Hva med noe så radikalt som å si at både Hamas og Israel er stein spikka gærn?
Vis hele sitatet...

Sannhet i det, men en slik erklæring løser ikke problemet. Løsningen på konflikten kommer først når den part med all makt er interessert i en løsning og sålenge Israel får støtte så har de ingen grunn til å endre sin fremgangsmåte i Palestina.

Og joda, Hamas er spenna gærne, men hva er deres utgangspunkt? Finnes idag ikke en palestiner som har levd i fredstid. Hamas har ikke et medlem som ikke er født i et okkupert land og vokst opp under okkupasjon.
Quakecry, jeg har ikke innsyn i IDF sin håndbok sånn at det er avklart. Det er nok min oppfatning av saken selv om det kunne vært mye mer nyansert. At det begåes feil og urett i alle kriger i verden uansett hvilken krig og når er jeg overbevist om. Forresten har jeg aldri hørt/lest om at det finne mennesker som er ufeilbar og tar det som utgangspunkt når jeg diskuterer dette. Som jeg skrev tidligere i tråden: "Husk at en soldat er ikke bare en soldat, men også et enkeltindivid". Og hva enkeltindivider kan finne på utenfor sine rammer har mann sett tusener av ganger i historien. Dette har også noe og gjøre med den krigen vi diskuterer også her.

Du har min fulle respekt for din mening, selv om jeg ikke oppfatter meg selv som naiv.
Dying Gazans Criticized For Not Using Last Words To Condemn Hamas

https://www.theonion.com/dying-gazan...con-1850925657
Har ikke rukket å satt meg inn ordentlig inn i de siste nyhetene, men ut fra hva jeg har klart å bedømme ser jeg ikke helt hvordan Israel skulle reagert. Jeg mener, et storstill terrorangrep på landet, hvordan kan de unngå å gå til frontalangrep på terroristene?

Å bombe sivile er aldri et akseptabelt utfall, selvom en bruker logiske slutninger tatt ut fra tankeeksperiment for å forsvare sine handlinger.

Når en kjemper en kamp mot hensynsløse motstandere kan dårligere valg vinne frem.
Et motangrep var uunngåelig, det er bare ren fysikk. På et eller annet nivå kommer øye-for-øye på banen, det er dessverre slik vi er skrudd sammen. Men det betyr ikke at man kan forsvare hva som helst. Og dette er ikke første gang Israel svarer med en kraftig eskalering.
Kanskje Hamas burde prioritere sivilbefolkning fremfor drivstoff til raketter. Sivilbefolkning fremfor å bygge milevis av tuneller som huser titusenvis av raketter. 17 dager inn i krigen har de ikke vann, strøm eller drivstoff til sivilbefolkning men de har fremdeles raketter å fyre av mot Israel.

https://www.dagbladet.no/nyheter/vis...kerte/80396701

https://www.expressen.se/nyheter/ham...jag-har-dodat/

Anbefaler folk å oppsøke informasjon selv i denne konflinkten utenom det som presenteres i sosiale medier.

Gaza har to grenser, Israel og Egypt. Israel har en befolkning på 9,3 millioner og Egypt på 109 millioner. Mediene fremstiller dette som Israels ansvar at Gaza er uten strøm og vann, men en demokratisk valgt "regjering" "organisasjon" burde vel bry seg mer om sivilbefolkning enn å planlegge storstilt terror?

Hvor er kritikken mot Egypt? Forstår ikke hvordan alt press legges på Israel når man er 17 dager inn i krigen og Hamas ikke har drivstoff, vann, strøm eller mat til sivilbefolkning i tankene, det eneste er motangrep.
Sist endret av Kastebort; 25. oktober 2023 kl. 00:51.
Sitat av Kastebort Vis innlegg
Kanskje Hamas burde prioritere sivilbefolkning fremfor drivstoff til raketter. Sivilbefolkning fremfor å bygge milevis av tuneller som huser titusenvis av raketter. 17 dager inn i krigen har de ikke vann, strøm eller drivstoff til sivilbefolkning men de har fremdeles raketter å fyre av mot Israel.

https://www.dagbladet.no/nyheter/vis...kerte/80396701

https://www.expressen.se/nyheter/ham...jag-har-dodat/

Anbefaler folk å oppsøke informasjon selv i denne konflinkten utenom det som presenteres i sosiale medier.

Gaza har to grenser, Israel og Egypt. Israel har en befolkning på 9,3 millioner og Egypt på 109 millioner. Mediene fremstiller dette som Israels ansvar at Gaza er uten strøm og vann, men en demokratisk valgt "regjering" "organisasjon" burde vel bry seg mer om sivilbefolkning enn å planlegge storstilt terror?

Hvor er kritikken mot Egypt? Forstår ikke hvordan alt press legges på Israel når man er 17 dager inn i krigen og Hamas ikke har drivstoff, vann, strøm eller mat til sivilbefolkning i tankene, det eneste er motangrep.
Vis hele sitatet...
Hvilket fantastisk propaganda apparat Israel har og hva de har utført. Hvilket annen konflikt der okkupasjon foregår, har man klart å vri det slik at den okkuperte parten blir kritisert for å yte motstand?

Ang. Egypt.
Egypt okkuperer ikke Gaza. Hvor vanlig er det å kritisere Moldova for Russlands okkupasjon av Ukraina?
Sitat av Unsub Vis innlegg
Hvilket fantastisk propaganda apparat Israel har og hva de har utført. Hvilket annen konflikt der okkupasjon foregår, har man klart å vri det slik at den okkuperte parten blir kritisert for å yte motstand?
Vis hele sitatet...
Fin motstandskamp å slakte sivile da. Skikkelig motstandskamp å drepe forsvarsløse barn og gamlinger altså!
Sitat av Unsub Vis innlegg
Hvilket fantastisk propaganda apparat Israel har og hva de har utført. Hvilket annen konflikt der okkupasjon foregår, har man klart å vri det slik at den okkuperte parten blir kritisert for å yte motstand?

Ang. Egypt.
Egypt okkuperer ikke Gaza. Hvor vanlig er det å kritisere Moldova for Russlands okkupasjon av Ukraina?
Vis hele sitatet...
Kan du utdype hvordan Israel okkuperer Gaza, vet du hvordan Hamas ble valgt til å styre Gaza demokratisk av vesten og hvilke følger dette har hatt for befolkningen? Er så latterlig å gi Israel ansvaret for okkupasjon når alt Hamas lever for er å utslette dem. Det er ikke noen motstandskamp dem bedriver. Selvmordsbombing, terror og null respekt for sivilbefolkning på begge sider er ikke motstandskamp.
Sist endret av Kastebort; 25. oktober 2023 kl. 07:53.
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Fin motstandskamp å slakte sivile da. Skikkelig motstandskamp å drepe forsvarsløse barn og gamlinger altså!
Vis hele sitatet...
Snakker vi nå om de titusenvis av palestinerne som har blitt drept de siste tiårene?

Sitat av Kastebort Vis innlegg
Kan du utdype hvordan Israel okkuperer Gaza, vet du hvordan Hamas ble valgt til å styre Gaza demokratisk av vesten og hvilke følger dette har hatt for befolkningen? Er så latterlig å gi Israel ansvaret for okkupasjon når alt Hamas lever for er å utslette dem. Det er ikke noen motstandskamp dem bedriver. Selvmordsbombing, terror og null respekt for sivilbefolkning på begge sider er ikke motstandskamp.
Vis hele sitatet...
Gaza er ifølge FN okkupert, men de tar vel feil?

Hamas ble valgt i 2005, var det fred og ingen okkupasjon i 04?
Sist endret av Unsub; 25. oktober 2023 kl. 10:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hama gjemmer seg sammen med mor, barna og besteforeldre hjemme, samt opretter baser fra hjemmet sitt, noe de har gjort siden de ble oprettet. Indirekte er det de som har tatt titusener av liv (hvis det tallet er verifisert), i tillegg til de tusener som er verifisert at de står direkte bak. Det er fult legitimt og ta ut terorister og da blir utfallet som det er blitt, desverre. Sånn er det med den saken. Israel er kommet for å bli, også i fremtiden. Det kan jeg trøste deg med "Unsub".
Sitat av oggen Vis innlegg
Enig med deg IneartheDx. Det jeg også synes er kjempe rart er at Palestinere flest valgte Hamas som sine ledere for 16-17 år siden. De har ikke hatt valg siden. Jeg har også merket meg at når journalister intervjuer sivile palestinere nevner de aldri Hamas, eller kritiserer dem for eksempel for det du skriver om bomberom. Hvorfor har de ikke satt av penger til det nå de ser sivile lider slik det er nå. Det er vondt å tenke på, men det er fakta man må forholde seg til.
Vis hele sitatet...
Finnes det kilder på at de ble valgt demokratisk? Hamas opperer vel med diktatorisk styreform eller totalitær, same shit.
Sitat av Kastebort Vis innlegg
Kan du utdype hvordan Israel okkuperer Gaza, vet du hvordan Hamas ble valgt til å styre Gaza demokratisk av vesten og hvilke følger dette har hatt for befolkningen? Er så latterlig å gi Israel ansvaret for okkupasjon når alt Hamas lever for er å utslette dem. Det er ikke noen motstandskamp dem bedriver. Selvmordsbombing, terror og null respekt for sivilbefolkning på begge sider er ikke motstandskamp.
Vis hele sitatet...
« 1948-krigen førte til at rundt 750 000 palestinere mistet sine hjem. Store deler av den palestinske befolkningen ble fordrevet gjennom militære operasjoner, som i dag blir omtalt av historikere som etnisk rensing. Flyktningene utgjorde ca. halvparten av den palestinske befolkningen, og Israel har siden nektet dem å komme tilbake.»

« Da krigen endte i januar 1949, satt Israel igjen med et landområde som var 77 prosent av det historiske Palestina, altså med 22 prosent mer av det historiske Palestina enn det FNs delingsplan hadde foreslått. Det er likevel disse 77 prosentene som i stor grad anses som det folkerettslige anerkjente Israel i dag. Egypt og Jordan tok kontrollen over resten av Palestina i løpet av krigen i 1948. »

« I 2005 bestemte Israel å trekke ut alle sine styrker og bosettinger fra Gazastripen. Israel iverksatte deretter en blokade mot Gaza i 2007, som følge av at Hamas kom til makten. Blokaden begrenser inn- og utfart av både mennesker og varer i så stor grad at Gazastripen er nærmest ulevelig. FN anser Gazastripen for fortsatt å være under israelsk okkupasjon.»



Det er lett å glemme Israel når man ser måten Hamas oppfører seg nå. Men ikke kom å si at alle livene Israel har på sin egen samvittighet er medlem av Hamas eller andre militante grupperinger.

Det skjer mye nedi disse områdene som ikke får NOE omtale i media
https://www.instagram.com/reel/Cydp_...RlODBiNWFlZA==
Tynnedekk, Jeg er usikker på hvor demokratisk valget i 2006 var. Fatah som var partiet imot (Abbas president enda) godkjente valgresultatet, så da tenker jeg det hadde gått greit for seg, men vet som sagt ikke. Kanskje andre her kunne fortalt litt om valget i 2006. (Fant dette på nettet: Ved valget i 2006 var Norge eneste land i Europa som ville anerkjenne en palestinsk regjering med Hamas, som vant valget den gangen.).
Sitat av oggen Vis innlegg
Hama gjemmer seg sammen med mor, barna og besteforeldre hjemme, samt opretter baser fra hjemmet sitt, noe de har gjort siden de ble oprettet. Indirekte er det de som har tatt titusener av liv (hvis det tallet er verifisert), i tillegg til de tusener som er verifisert at de står direkte bak. Det er fult legitimt og ta ut terorister og da blir utfallet som det er blitt, desverre. Sånn er det med den saken. Israel er kommet for å bli, også i fremtiden. Det kan jeg trøste deg med "Unsub".
Vis hele sitatet...
Hamas står også bak tusenvis av dødsfallene som har skjedd på Vestbredden siden 2007?
Igjen, Israel har gjort et pr kupp. Tenk om Russland kunne klart det samme, å bruke ukrainske motangrep for å forsvare sin invasjon og okkupasjon.
Sitat av 420master Vis innlegg

Det skjer mye nedi disse områdene som ikke får NOE omtale i media
https://www.instagram.com/reel/Cydp_...RlODBiNWFlZA==
Vis hele sitatet...
Hvorfor snakker en palestinsk jente på 10 engelsk? Og jo, hvis du går vekk fra mainstream media så får du med deg det aller meste. Alle der nede streamer jo 24 7 med iphonen sine.

Jeg vet ikke hvor mye du har satt deg inn i den konflikten der, men palestinerne er ganske flinke til å stage det de ønsker at du skal se, m.a.o propaganda. Ikke vær et offer for det.

Husker dere forresten når Hamas sprengte sitt eget sykehus ved en feiltagelse og claimet at 500 stk døde? Jeg så en video av det på liveleak og jeg telte kanskje 15-20 stk.

Uansett. Propaganda ser vel man fra begge sider (åpenbart).

Forresten, var det Israel som initierte den 1948 krigen?

Sitat av Unsub Vis innlegg
Hamas står også bak tusenvis av dødsfallene som har skjedd på Vestbredden siden 2007?
Vis hele sitatet...
Jeg vil si det ja. Hvis Hamas oppfordrer befolkningen sin til å gjøre opprør/drepe israelitter, så møter de bare døden.
Sist endret av IneartheDx; 25. oktober 2023 kl. 19:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Jeg vil si det ja. Hvis Hamas oppfordrer befolkningen sin til å gjøre opprør/drepe israelitter, så møter de bare døden.
Vis hele sitatet...
Du vet forskjellen mellom Gaza og vestbredden?
Ettersom Hamas er ikke bare er terorister meg også styrende organ for Gaza er de forpliktet i følge folkeretten og evakuere sivilbefolkningen slik situasjonen er nå (krig som de selv erklærte først, Israel kom etterpå og erklærte krig). De feige Jævlene ofrer sitt eget folk, og er helt blåst oppe i hodet. De styres indirekte av Hizbollah i Libanon i følge statsvitere både i inn og utenlands. Og han der tullingen som er sjef i FN, han kan ta hatten sin og dra hjem.
Det er bare to måter dette kan ende på:
1. Israel trekker seg ut av de okkuperte områdene.
2. Israel utrydder alle palestinere.

Dette er ikke en mening, det er et historisk faktum.
Sitat av Unsub Vis innlegg
Gaza er ifølge FN okkupert, men de tar vel feil?
Vis hele sitatet...
Gaza er ikke okkupert i følge FN.

UN OCHA og mange andre referer riktignok fortsatt til Gaza og Vestbredden som "Occupied Palestinian Territory" (OPT), men den ordbruken stammer fra situasjonen i 1967. Israel trakk seg ut fra Gaza i 2005.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Gaza er ikke okkupert i følge FN.

UN OCHA og mange andre referer riktignok fortsatt til Gaza og Vestbredden som "Occupied Palestinian Territory" (OPT), men den ordbruken stammer fra situasjonen i 1967. Israel trakk seg ut fra Gaza i 2005.
Vis hele sitatet...
Så det som står på fn.no stemmer ikke? Det stemmer ikke det altså?

Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Hvorfor snakker en palestinsk jente på 10 engelsk? Og jo, hvis du går vekk fra mainstream media så får du med deg det aller meste. Alle der nede streamer jo 24 7 med iphonen sine.

Jeg vet ikke hvor mye du har satt deg inn i den konflikten der, men palestinerne er ganske flinke til å stage det de ønsker at du skal se, m.a.o propaganda. Ikke vær et offer for det.

Husker dere forresten når Hamas sprengte sitt eget sykehus ved en feiltagelse og claimet at 500 stk døde? Jeg så en video av det på liveleak og jeg telte kanskje 15-20 stk.

Uansett. Propaganda ser vel man fra begge sider (åpenbart).

Forresten, var det Israel som initierte den 1948 krigen?



Jeg vil si det ja. Hvis Hamas oppfordrer befolkningen sin til å gjøre opprør/drepe israelitter, så møter de bare døden.
Vis hele sitatet...
Konflikten og okkuperingen var det Israel/jødene som startet. Hvem som starter i 2023 eller 1948 spiller ingen rolle. Det er første handlingen som spiller en rolle.

Og det du sier om at Palestinere er flinke til å stage det de vil vi skal se, det er mye mulig men det er faen meg Israel flinke til også.

Og den liveleak videoen skal fra noen palestinske kilder men også et raskt bildesøk selv vise seg er en gammel video som har dukket opp på nytt.
Sist endret av 420master; 25. oktober 2023 kl. 22:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Gaza er ikke okkupert i følge FN.

UN OCHA og mange andre referer riktignok fortsatt til Gaza og Vestbredden som "Occupied Palestinian Territory" (OPT), men den ordbruken stammer fra situasjonen i 1967. Israel trakk seg ut fra Gaza i 2005.
Vis hele sitatet...
Jamen daså, FN følger vel ikke så godt med. Du bør ta å sende et brev og fortelle dem at okkupasjonen opphørte fir 18år siden....


Jeg er forøvrig enig med Prof. Vrøvl. Israel ønsker landet, men ikke folkene som er der. Derfor vil Israel fortsette okkupasjonen frem til Palestinerne pakker sakene sine og reiser. Noe som aldri vil skje eller at presset på Israel øker slik at de er nødt til å inngå et kompromiss. Med dagens politiske klima så er der ingen løsning på konflikten i sikte.
Tiår med okkupasjon har nå ført til at palestinerne valgte Hamas, noe som blir av Israel og mange i denne tråden brukt til å rettferdiggjøre en okkupasjon allerede var over 50år gammel når Hamas ble valgt.

Ingen i denne tråden vil svare på to enkle spørsmål:
Om hamas er problemet, hvorfor var det ikke fred i år 2000?
Om hamas er problemet, hvorfor blir palestinske barn jevnlig drept på vestbredden?
Den ene siden er en okkupasjonsmakt som i kraft av massakre og fordrivelse har reist et rasistisk apartheidregime og stuet millioner av mennesker inn i en konsentrasjonsleir.

Den andre er en okkupert, brutalisert og massakrert befolkning.

“Rett til å forsvare seg” er det kun én side som har. Kun for én side er det snakk om forsvar. Man kan fordømme Hamas for deres angrep på sivile - ravefesten som foregikk et steinkast unna en konsentrasjonsleir - men det er en bisetning. Palestinians Speak the Language of Violence Israel Taught Them

Derimot er vestlige statsledere og kommentatorer - ikke minst de mange Rødt-politikerne - som nå taler med kløyvd tunge under et pågående folkemord virkelig verdt å fordømme.

At Hamas blant annet skal fordømmes fordi de måtte «vite» at responsen ville være et massivt gjengjeldelsesangrep på sivile i Gaza, sier bare noe om Israel.

Å fordømme Hamas for at de bruker «menneskelige skjold» gir like lite mening: Gaza er et trangt, overbefolket, inngjerdet område skapt av Israel, som palestinere, Hamas-krigere eller ikke, er stuet inn i. De som grunnla den irske staten, den algeriske staten, mange av statene sør for Sahara, Vietnam og mange andre "brukte sivile som skjold". Det er geriljakrigens vesen, motstandskampens vesen overfor en okkupasjon.

Spillereglene er med andre ord skapt av Israel, og de forfordeler massivt palestinerne. Det virker som om folk har glemt dette, eller valgt å glemme det eller aldri forstått det - for tiden er propalestinske markeringer forbudt i land etter land i Europa, som Tyskland, Frankrike, Storbritannia og Østerrike. Det er en temmelig bisarr opplevelse - men avslører propagandaens allestedsnærværelse i vestlige stater - spesielt med tanke på hva som pågår der borte nå, det den israelske folkemord-forskeren Raz Segal kaller A Textbook Case of Genocide:

https://jewishcurrents.org/a-textbook-case-of-genocide
Sitat av Unsub Vis innlegg
Ingen i denne tråden vil svare på to enkle spørsmål:
1. Om hamas er problemet, hvorfor var det ikke fred i år 2000?
2. Om hamas er problemet, hvorfor blir palestinske barn jevnlig drept på vestbredden?
Vis hele sitatet...
1. Hamas er vel et resultat av ekstremistene i Palestina. Bevegelsen så kanskje muligheter når de kom til makten.
2.Palestinske barn blir ikke drept på grunn av Hamas på Vestbredden.

De barna som blir drept på Vestbredden (av det jeg har sett på videoer) er de som kaster steiner, slynger steiner på soldater i IDF. Hadde man fått en slik stein truffet i hode, så tviler jeg ikke at man kunne dødd.

Jeg er enig om at det er en skjevfordeling mellom Israel og Palestina. Men hadde barnehage barn angrepet meg med steiner, slynger og kniver så hadde jeg jaggu forsvart meg. Jeg kunne også sagt at "Palestinerne er dumme som ypper seg mot folk som er 10 000x sterkere enn de", men da blir det bare rettferdiggjøring for dette av pro- palestinere.

Sitat av exocytose Vis innlegg
Å fordømme Hamas for at de bruker «menneskelige skjold» gir like lite mening
Vis hele sitatet...
Kan jeg stille deg et personlig spørsmål. Syns du ikke at Hamas burde satt egen befolkning (sivile) foran hatet sitt mot Israel?

Dreper de sivile i Israel, så får de mange ganger hevn tilbake. Det vet de og det har skjedd siden konflikten startet.
Sist endret av IneartheDx; 26. oktober 2023 kl. 14:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du nekter åpenbart å forstå at Hamas er en konsekvens av Israels undertrykking av de sivile. Om du tok ut hele Hamas i dag ville de (eller noen andre) være tilbake igjen i løpet av kort tid. Rett og slett fordi ingen vil akseptere å leve under de betingelsene Israel gir de. Og jeg tror faen ikke du hadde gjort noe anderledes om du bodde der.
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Du nekter åpenbart å forstå at Hamas er en konsekvens av Israels undertrykking av de sivile. Om du tok ut hele Hamas i dag ville de (eller noen andre) være tilbake igjen i løpet av kort tid. Rett og slett fordi ingen vil akseptere å leve under de betingelsene Israel gir de. Og jeg tror faen ikke du hadde gjort noe anderledes om du bodde der.
Vis hele sitatet...
Det er riktig som du sier. Derfor vil de heller aldri klare å leve i lag. Heldigvis for meg så kunne jeg ikke brydd meg mindre om hva som skjer der nede. Religion er noe dritt.

Men hva er grunnen til at enkelte ønsker at Palestinerne skal få være der, mens Israel må ut enn motsatt? Så de kan praktisere sharialover som de andre landene i midtøsten der de kaster Homofile ned fra høye bygninger og undertrykker kvinner? Jeg tror iallefall de skeive i Israel og kvinner er pro Israel, lol.
Hva faen gjør du her om du ikke bryr deg da? Er dette bare underholdning for deg?

Og hvorfor palestinerne skal få være der? FORDI DER ER DER! DE HAR ALLTID VÆRT DER. OG DE HAR IKKE NOEN ANDRE STEDER Å VÆRE!
Og hvis du tror at israelerne er så tolerante så har du virkelig ikke fulgt med. De har religiøse ekstremister som alle andre, som mener de er guds utvalgte folk og de eneste med rett på landet.
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Og hvorfor palestinerne skal få være der? FORDI DER ER DER! DE HAR ALLTID VÆRT DER. OG DE HAR IKKE NOEN ANDRE STEDER Å VÆRE!
Vis hele sitatet...
Nu vel. For 18 år siden var de bare halvparten av befolkningen på Gaza. Det er iallefall sånn jeg tolker det når halvparten av innbyggerne der er barn.

Rart deres arabiske brødre ikke tar imot palestinske flykninger.

Hadde Norge vært under okkupasjon, hadde jeg gladlig flyttet til sverige, finland eller danmark om jeg kunne det.