Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 28103
Hei!


Lurer på hvordan jeg får noe til å ruste fort, mener da rundt 1-2 dager kanskje.
Har tenkt å ruste pansteret på en bil. Lurer også på om det finner noe jeg kan sette på et spesielt område, hvor jeg vil at det ikke skal ruste.

Tenker kanskje at det er lettest å bare slipe ned panseret til bar metall, for så å bare la det stå ute i regnet. Men det må vel finnes noe lettere?

Takker dere på forhånd
Hiv på salt, da ruster det på noen timer. Husk at resten av bilen også kan ta skade av det hvis det renner ned i sprekker osv. er veien kort til hjuloppheng og bremser. Det beste er å demontere panseret.
hiv det på sjøen og så ser du ett rustende resultat etter noen timer
hyggelig
happy violence's Avatar
Trådstarter
Ta selvfølgelig av panseret.
Så kan jeg bare gjør det våt og hive på salt?

Kanskje jeg kan gjør det i sjøen, men vil heller gjøre det her hjemme .
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Skru av panseret, holdes av 4-8 skruer, og evt slanger til spylerdyser. Deretter sliper du det ned til bart metall, evt kun noen områder, så lager du en blanding av vann og salt og heller dette på, er rustet iløpet av 1 dag.

Du kan også bruke saltsyre.
Edit: husk, det trenger luft for åruste, så ikke så lurt å bare dumpe i sjøen, da må den isåfall ligge i vannkanten
Sist endret av Fleff; 9. oktober 2011 kl. 20:06.
er det ikke slik at korrosjon skjer fortere når det er varme til stede?
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Ta selvfølgelig av panseret.
Så kan jeg bare gjør det våt og hive på salt?

Kanskje jeg kan gjør det i sjøen, men vil heller gjøre det her hjemme .
Vis hele sitatet...
Jepp, lag en sterk saltlake så får du det jevnt (Hvis det har noe betydning). La den ligge på i noen timer og spyl av. Mens det tørker så ruster det. Det må være bart metall.
hyggelig
happy violence's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fleff Vis innlegg
Skru av panseret, holdes av 4-8 skruer, og evt slanger til spylerdyser. Deretter sliper du det ned til bart metall, evt kun noen områder, så lager du en blanding av vann og salt og heller dette på, er rustet iløpet av 1 dag.

Du kan også bruke saltsyre.
Edit: husk, det trenger luft for åruste, så ikke så lurt å bare dumpe i sjøen, da må den isåfall ligge i vannkanten
Vis hele sitatet...
Det var det jeg tenkte jeg måtte, men ville høre om det fantes noen lettere måter.

Da blir det vel hardcore panser-sliping neste helg, for så å tømme kjøkkenskapet til mamma for salt .
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Har erfart at effekten av syrefast stål (rustfritt) minsker om det er kraftig oppvarmet først, ca rødglødende ønsker, så du er nok inne på noe der ja
Saltsyre er en god løsning. Ville heller brukt det.

Men av nysgjerrighet, hvorfor skal du gjøre det ? Det ser jo temmelig .. snodig ut.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Steampunk stil på bilen? Evt sliten stil på karroseri, mens motor, bremser osv er i tipp topp stand
syrebasert felgrens type meguiars funker. Tar ca 1-2 timer!!!
Kan jeg spørre hvem sin bil ?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Dette er for å få en ratlook.
En skikkelig ratlook er utrolig tøft.
Men en relativt ok bil, med kun rustet panser er jo bare teit da.

Er mange her irundt som har gjort dette, med både panser og hele biler..
Puss det ned, og rub det i havsalt og la det stå ute.
Er ikke noe vits i å gjøre det værre den det!
Sist endret av Ignifer; 9. oktober 2011 kl. 20:12.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Mhm, om du går for en type syre så trenger du ikke å slipe, du kan kontrollere rusten ved å pensle syren på visse steder
Jeg ville ikke begynt å fremprovosere korrosjon på et bilpanser.
Plutselig sitter du igjen med såkalt pit-korrosjon pga. stållegeringen i panseret og dermed må du se deg nødt til å sparkle og styre slik at det ikke lønner seg.

Hadde du derimot hatt et panser av rent jern hadde det vært enklere.
da kunne man ha sørget for å få en jevn elektrokjemisk korrosjon ved hjelp av en passende spenning og strømstyrke via en elektrolytt.
Hvilket man kunne fått fra et sveiseapparat.
hyggelig
happy violence's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ruudi Vis innlegg
Saltsyre er en god løsning. Ville heller brukt det.

Men av nysgjerrighet, hvorfor skal du gjøre det ? Det ser jo temmelig .. snodig ut.
Vis hele sitatet...
Tja, det er vel en egen stil innen custom-cars. Noen vil kalle det for rat-rod men det er absolutt ikke det jeg vil. Bilen kommer til å være strøken utenom rustet panser, og kommer til å slipe fatlace på panseret (google så skjønner du hva jeg mener). Bilen kommer sannsynligvis også til å bli flushed og få airbags.

Det er en gammel mercedes 230e. 1979 modell som skal pusses opp. Usikker på om jeg kommer til å fullføre prosjektet, da bilen er gammel og motor og drivverk mest sannsynligvis må byttes ut.
Sist endret av happy violence; 9. oktober 2011 kl. 20:16.
Hva slags metall består panseret av? Ved hjelp av litt kjemi-kunnskap om spenningsrekke og redoks vil det kunne være veldig lett.
Kaustisk soda er veldig mye brukt til ratting av biler. Spør her, eller søk litt rundt i forumet. Anbefaler deg også å lese tråden til MBorroughs om bilen "Rusty"! En hel del inspirasjon å hente når det kommer til denne type bilmodding

EDIT: viktig at du sliper ned panseret til bart metall først
Sist endret av McLovin; 9. oktober 2011 kl. 20:34.
Er ikke panser på nyere biler av aluminum?
Tipper du skal utnytte rustgarantien på en eller annen bil? :P
Sist endret av Andersbt; 9. oktober 2011 kl. 20:49.
Denne karen her har brukt kaustisk soda, såvidt jeg vet
Sitat av Stigern Vis innlegg
Er ikke panser på nyere biler av aluminum?
Vis hele sitatet...
Det spiller ingen rolle. Bilen hans er fra 1979.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av Andersbt Vis innlegg
Tipper du skal utnytte rustgarantien på en eller annen bil? :P
Vis hele sitatet...
Hvorfor gidder du ikke lese hele tråden?






Jeg skjønner ikke hvorfor dere skal gjøre dette så inviklet!
Det er bare å pusse ned bilde, rubbe den i havsalt, og la det stå ute noen dager!
Har gjort dette selv, og det funker som bare pokker!
Som nevnt tidligere så funker saltsyre sykt bra på å få ting til å ruste, på rustfritt og syrefast stål bruker vi en saltsyre beis for å få bort farge etter sveising, men jern ruster av det, avesta blueone heter den beisen, usikker på hva den koster da, men tror det er snakk om en halvtime-time så tipper jeg det begynner å bli skikkelig rustent

Eller så er et varmt rom med mye klor damp også effektivt, det tar rustfritt og syrefast om det ikke blir vedlikeholdt skikkelig
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Jeg bruker besepasta på tig sveisene selv. Blir veldig fint på rustfritt! koster noen hundre kronde, er ikke så dyrt.
Men det er ikke noe enet til dette. Om du bruker det på svart-stål, så blir det brut og stykt, helt til du vasker det, etter det blir det ikke rustet, bare stylt.
Er helt klart salt som funker best her, snakker av erfaring!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Tror saltvann ruster stål best mellom 60 og 70 varmegrader.
▼ ... over et år senere ... ▼
Du får en liter saltsyre på bygg/farge handlere for under 100 kr. På den står det: OBS! Alt som kan ruste vil ruste!
Når du har fått rust på bart metall, så vil det jo selvsagt forsette å ruste frem til det blir rusthull. Har du tenkt å ha noe klarlakk eller lignende på etterpå?

Edit: Når jeg tenker meg litt om, så vil jo ikke klarlakk o.l. hindre videre rust så lenge det er rust under? Hvordan skal du stoppe at den fortsetter å ruste videre?
Sist endret av Fuzzybossen; 14. desember 2013 kl. 00:28.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Hvorfor gidder du ikke lese hele tråden?






Jeg skjønner ikke hvorfor dere skal gjøre dette så inviklet!
Det er bare å pusse ned bilde, rubbe den i havsalt, og la det stå ute noen dager!
Har gjort dette selv, og det funker som bare pokker!
Vis hele sitatet...
Kanskje personen er vandt til ekstrem rustgaranti? Slik 35 + år?

Ellers hvis du vil dette skal ruste, så skru av korken av ei saltsyreflaske, og la det bare stå i nærheten. Men jeg skjønner ikke hvorfor du skal la dette ruste? For bildeler som har begynt å ruste, så er det et sant mareritt å klare å stoppe dem å ruste! Selv om en puser, sparkler og lakker. Så kommer ofte rusten igjennom lakken etter få år.
Folkens, tråden er over 2 år gammel...
når du har fått den rusta looken din er det bare å smøre på med owatrol olje så det ikke ruster hull... owatrol oljen kan du male direkte på fast rust, så trekker den nedi og størkner til ei seig hinne.
Du kan kombinere med galvanisering,
I 1997 så jeg en Citroen 2CV varebil på havna i København
som var hel-galvanisert.
Uforglemmelig.
http://www.youtube.com/watch?v=hvFON_j6vhE
Først kobler du lav strøm til panseret. Deretter hiver du saltvann på det.
Da går det ikke lange tiden før panseret er rustet!!
Sitat av happy violence Vis innlegg
kommer til å slipe fatlace på panseret (google så skjønner du hva jeg mener).
Vis hele sitatet...
Fant faktisk ikke noe info i det hele tatt på google om "fatlace". Hva er det?

Havsalt er forøvrig skambillig. 1 KG koster ~10 kr. Bland det med varmt vann så blander det seg bedre.

Vinkelsliper/pussemaskin er forøvrig flott for å fjerne maling :-)
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Når du har fått rust på bart metall, så vil det jo selvsagt forsette å ruste frem til det blir rusthull. Har du tenkt å ha noe klarlakk eller lignende på etterpå?

Edit: Når jeg tenker meg litt om, så vil jo ikke klarlakk o.l. hindre videre rust så lenge det er rust under? Hvordan skal du stoppe at den fortsetter å ruste videre?
Vis hele sitatet...
Jeg lurer også på dette
Hadde bare kjørt til sørlandet om jeg vil ruste bilen min..
Men skal du ha rask effekt, nevnt ovenfor. Slip bort beskyttelsen også legg den i syrlige væske med salt.
Leser her. Står at det ikke finnes noen eksakt fasit, men at folk bare skal prøve seg fram med feks voks til surfbrett eller motorolje. Personlig tror jeg en tynn film med sagkjedeolje kan gjøre susen, men bare for å bremse rusta. Hvis man først har startet ratlook på bilen, og den ikke står inne til lagring, så er det starten på slutten for de delene som får den behandlingen.

Det kan jo fikses, men da må man fjerne all rust og grunne og lakke på nytt. Litt jobb
▼ ... over en måned senere ... ▼
To fuckup your life.
Just feel free's Avatar
6 1
Så noen amerikanere som gjøre dette med hot/ratrod, dem pussa ned til metallet med saltsliping og smurte så bilene in i ren sitronsaft. Dette skal vist gi en veldig fin rustet estetisk utseende.
Når rusthullene dukker opp, ja då har man jo naturlige inspirerte hood scoop lol