Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 5525
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Du har fått dårlige gaver, og har ikke lyst til å skuffe de du fikk dem av.

Gaver er dog til mottakeren. Imo skal de ikke være enda en fotlenke vedkommende må drasse rundt for høflighets skyld.

Man trenger ikke hive dem såklart. Man kan levere dem tilbake til butikken, i bytte mot noe man har lyst på. Eller gi dem til noen som vil få glede av den.

For er det ikke glede gaver skal gi? Til den som får? OK, så Lisa liker visst ikke LotR. Men broren hennes gjør, og han har ikke lest Silmarillion enda. Neste gang kan du gi henne en bedre gave, og for denne gang blir broren hennes glad.

Jeg vet det er forskjellige meninger om dette, og vil gjerne høre argumenter mot min ukristelige holdning.

God jul =)
Jeg syns det er helt rett å bytte gaven i noe annet dersom du av en eller annen grunn skulle ønske det
Har akkurat vært og byttet to julegaver. Har ikke det minste dårlig samvittighet for det, og håper da virkelig de jeg har gitt gaver til sier fra til meg om de f.eks. skulle trenge kvittering for å få byttet tingene de fikk av meg!
Helt ok å bytte gaver. Selv har jeg bestemt meg for å ikke bytte noen gaver i år, men gi bort de jeg ikke er like fornøyd med til andre som kan sette mer pris på dem.

Jeg har tidligere opplevd at personer har blitt fornærmet på meg fordi jeg har byttet gaver, denne tankegangen klarer jeg ikke sette meg helt inn i...
Jeg kastet for bare ett par timer siden en elektrisk vinåpner som jeg fikk til jul ^^ Hater unødvendig dill dall.
Det er det overhodet ikke noe galt i. Julen handler i alt for stor grad om å bruke penger, og ikke om å ha det hyggelig. I dette kjøpehysteriet glemmer vi kanskje litt for ofte å tenke på disse menneskene rundt oss og hva de er glad i. Vi blir blendet av prislappen på pakken, og kjøper gjerne dyre fine gaver i god tro.

Men poenget med gaver er ikke å skulle tilegne seg mest mulig materielle goder. Når vi gir er det gjerne for å vise at vi bryr oss om noen, og ofte er dette representert i at gaven inneholder noe personen har lenge ønsket seg eller som vi har sett at personen har trengt uten at dette nødvendigvis har blitt nevnt.

Det er derfor helt greit å bytte en gave man ikke har bruk for. Annet en at det virker veldig tomt å skulle ta vare på en ting bare for ikke å skuffe den som har gitt, så bruker vi også noe enormt av jordens ressurser om vi hele tiden skal tilegne oss materielle goder vi ikke har bruk for.
Min filosofi er å bruke mer tid med personene, og mindre tid på å imponere de med store og glitrende pakker. Jeg er sikker på at alle vil få det bedre på den måten.
Jeg synes det er rart at ikke flere melder seg ut av jula.
94 var det første året jeg ikke feiret jul. Siden har jeg ikke gitt en eneste julegave. Selv ikke til den 4 år gamle dattera til søstra mi.
Urtolig herlig å være kvitt det hysteriske kjøpepresset.
Jeg kan heller gi noe til noen hvis jeg vet at de trenger det. Gi uten at jeg må. Uten at det er jul.
Litt off topic kanskje. Håper det tåles.
Sist endret av Arex_x; 27. desember 2013 kl. 14:30.
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Jeg synes det er rart at ikke flere melder seg ut av jula.
94 var det første året jeg ikke feiret jul. Siden har jeg ikke gitt en eneste julegave. Selv ikke til den 4 år gamle dattera til søstra mi.
Urtolig herlig å være kvitt det hysteriske kjøpepresset.
Jeg kan heller gi noe til noen hvis jeg vet at de trenger det. Gi uten at jeg må. Uten at det er jul.
Litt off topic kanskje. Håper det tåles.
Vis hele sitatet...
Neste jul kommer jeg til å fortelle familie og venner at jeg ikke vil ha julegaver eller kommer til å kjøpe julegaver =)

Selv bestemor hadde ikke julefølelsen i år. Det har blitt alt for falskt for min smak ^^
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Jeg synes det er rart at ikke flere melder seg ut av jula.
94 var det første året jeg ikke feiret jul. Siden har jeg ikke gitt en eneste julegave. Selv ikke til den 4 år gamle dattera til søstra mi.
Urtolig herlig å være kvitt det hysteriske kjøpepresset.
Jeg kan heller gi noe til noen hvis jeg vet at de trenger det. Gi uten at jeg må. Uten at det er jul.
Litt off topic kanskje. Håper det tåles.
Vis hele sitatet...
Selv har jeg holdt meg unna siden 1997. Jeg gir bare gaver til folk hvis jeg finner ting som får meg til å tenke at dette er perfekt for akkurat den personen. Og da blir det som regel fullstendig suksess, uansett når på året det er. Eventuelt kjøper jeg det og sparer til bursdagen deres, hvis det ikke er lenge til, men å løpe rundt og lete etter helt søkte "gaver" fordi det snart er 24. desember, det synes jeg blir bare ekkelt. Og ingenting er så kvalmt som å innse at man må kaste ubrukelig dritt for flere tusen kroner.

Å droppe jule-maset er litt som ikke å ha TV. For 15 år siden var det sosialt selvmord, men nå er det mer og mer vanlig, i hvert fall blant folk på min egen alder.
Unngår å kaste gaver, unødvendig avfall. Om jeg får noe jeg absolutt ikke trenger eller liker så bytter jeg det i butikk/privatperson, selger eller gir det bort.
Jeg er ellers enig i at man ikke burde føle skam eller skyld over at man kvitter seg med en gave man har mottatt, spesielt om det er plastikkræl som den elektriske vinåpneren nevnt over her.
Sist endret av Zahremar; 27. desember 2013 kl. 18:43.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Du klarer å blande kristendom inn i å bytte bort ræl? Gratulerer, slik kunne du startet en krig (lol).

OT:
Jeg ga to gaver videre til min mor etter jeg hadde åpnet dem julaften med følgende beskjed "Gi bare disse videre til neste jul". Det er jo bare å gi til andre som trenger det, eller hvis du gir gaver så gir du bare rælet videre i god Pondus stil (neste år, helst ikke til vedkommende du fikk gaven av året før).
Sist endret av uaexed; 27. desember 2013 kl. 18:56.
Jeg fikk ingen julegave. Ikke en.

2014 er året jeg begynner å stjele. Nok er nok.
Sitat av Skrue Vis innlegg
Jeg fikk ingen julegave. Ikke en.

2014 er året jeg begynner å stjele. Nok er nok.
Vis hele sitatet...
Du fikk ingen julegave, bare 1 ? Jeg kjoonner ikke...

Mybad. Nvm
Sist endret av Iluwu; 27. desember 2013 kl. 20:55.
Les igjen.

Jeg synes det er greit da den som gir bort gaven vil vel heller at mottakeren skal få en gave den personen er fornøyd med, men det blir kanskje ikke like personlig gave lengre?
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Nå er det muligens MEG noen av dere som leser tråden har levert tilbake gaver til i dag, da jeg jobber i en elektrohandel av den større sorten som har den mest travle dagen 3 juledag

Mitt syn på denne saken uansett om jeg skulle være inhabil eller noe, så burde hovedpoenget være at mottaker av gaven skal ha nytte og/eller glede av den. Kjøper av produktet er jo ikke synsk, og kjøper det som vedkommende tror passer best til mottaker.
Om mottaker da ikke ønsker dette produktet, eller kanskje trenger et annet mer er det da virkelig ikke noe galt i å bytte det, man skal være veldig sårbar om man blir lei seg av dette

Bytt med god samvittighet folkens, tanken bak gaven var tross alt at DU skulle være fornøyd
Lei av hele gave greia.. i år enda mere en årene før..

Fikk noen ting på forskudd som gave i år, iom at jeg hadde bruk for det med en gang.. Som resultat var det bare 1 gave til meg på julaften, og det var noe min sønn hadde laget selv.. Dermed blir jeg sittende i gjenn med dårlig samvittighet, pga at de andre synes det var forferdelig skuffende at jeg ikke fikk noe å pakke opp. (de andre fikk 10-15 hver).

Ja, det er gøy å få gaver, men når det til et problem, driter jeg i hele greia.
tror jeg har byttet alt av klær jeg fikk til jul, som også var det eneste jeg fikk. setter pris på det.

men er like greit å bytte det ut med noe du faktisk hadde brukt istedenfor å latt det støve i skapet. så klart har jeg og mamma 50 på forskjellig kles-stil. det skjønner hu og.
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Jeg synes det er helt åpenbart at en person bør kunne gjøre hva enn som gir vedkommende mest glede med gaver han eller hun har mottatt. Jeg ville stusset litt over at dette skulle være å kaste hva enn gaven var, da det bør gå an å finne måter å få mer nytte av produkter på enn som så (bytte dem, gi dem videre, brenne dem), men personlig hadde jeg ikke hatt noen kvaler med det om det de virkelig ønsket var å kaste dem. Hvis det er å regne som ukristelig bærer det vel rett til helvete med meg, da.
Sist endret av AXiMe; 28. desember 2013 kl. 03:14.
Det deilige med Norge er at jul er jul, og ikke har noe med kristendommen å gjøre.
Ja, jeg vet at disse innvandrerne rundt forrige årtusenskifte satte sitt preg på julefeiringa... men de tok alikevel ikke fra oss det vi hadde ved å erstatte det med deres ritualer fult og helt.
Sist endret av nudo; 28. desember 2013 kl. 05:12.
Jeg tenker at om man får en gave av en annen person, så er det å betrakte som sin egen eiendel. Derfor burde det ikke være noen moralske skrupler ved å gjøre som man vil med sin egen eiendel, eller?
Sitat av Riverton Vis innlegg
Jeg tenker at om man får en gave av en annen person, så er det å betrakte som sin egen eiendel. Derfor burde det ikke være noen moralske skrupler ved å gjøre som man vil med sin egen eiendel, eller?
Vis hele sitatet...
Rent logisk er dette argumentet korrekt, forutsatt at premissene er rimelige. Det er de tilsynelatende. Erfaringsmessig vil jeg imidlertid si at det alene ikke er nok til å bastant fastslå at en konklusjon virkelig er korrekt - særlig når problemstillingen er komplisert. Se bare på Kant; han tenkte mye og grundig, men hans forsøk på redusere folks liv og samfunn ned til noen få variabler som kunne behandles rent mekanisk leder heller til systematisk ondskap enn frie og gode samfunn. Eller, for å komme med et eksempel fra min egen flørt med filosofi: for færre år siden enn jeg er komfortabel med, så var jeg oppriktig av den oppfatningen at det å fysisk tilintetgjøre planeten var det beste for universet på sikt. Det var endog noe av grunnen til at jeg for alvor begynte å lese realfag; jeg trengte å finne en hensiktsmessig måte å gjøre det på. Men som kjent - 'der hvor udgangspunket er galest, blir resultatet tidt originalest'.

Litt slik mener jeg det blir i din utledning (om enn av litt mindre størrelsesorden): jeg er slettes ikke sikker på at et av de implisitte premissene dine - nemlig at en gave kun er en eiendel - faktisk er korrekt.
Rasjonalitet er viktig, men ofte må man til med den moralske magefølelsen for å skille skitt og kanel.


Sitat av Jonta Vis innlegg
Du har fått dårlige gaver, og har ikke lyst til å skuffe de du fikk dem av.
Vis hele sitatet...
Ah, men hvorfor blir de eventuelt skuffa? Er en gave bare en ting? Eller ligger det noe mer bak, noe som ikke helt kan måles i kroner og øre? Og enda viktigere - selv om du skulle være av den oppfatningen at samfunnets normer på dette punktet er feil, er dette den riktige måten å gi uttrykk for det på? Å kaste en gave i søpla sender i alle fall noen veldig sterke signaler til resten av samfunnet.

Rent empirisk har jeg kommet frem til at det er helt ok å bytte ting man ikke liker, men jo mer tanke og 'unikhet' (i mangel av et bedre ord) som ligger bak gaven, jo verre oppfattes det om du avhender den. Er det noe håndlaget, så utsetter du deg selv for det dypeste sosiale stigma, særlig hvis de er laget av barn. Men fortvil ikke, dorullnisser kan flatpakkes - brettekanter tilfører bare mer charme!

Sitat av Jonta Vis innlegg
Gaver er dog til mottakeren.
Vis hele sitatet...
Er de virkelig det? Bare til mottakeren? I såfall, hvorfor gir man gaver i det hele tatt?

Sitat av Jonta Vis innlegg
Imo skal de ikke være enda en fotlenke vedkommende må drasse rundt for høflighets skyld.
Vis hele sitatet...
Det der er en veldig farlig tankegang... For all del, det kan godt hende slekta di er full av manipulerende psykopater som bruker gaver for å binde folk fast i takknemlighetsgjeld, men basert på dine øvrige poster anser jeg det som en usannsylig hypotese - folk som vokser opp med slikt er gjerne litt mer miljøskadd. Det er imidlertid veldig lett å tenke slik, særlig hvis man har sagt på forhånd at man ikke ønsker seg noen gaver. Jeg husker den gangen jeg ble påprakket en mobiltelefon av mine foreldre; det var virkelig bittert. Jeg hadde i flere år gitt dem detaljerte forklaringer på hvorfor jeg ikke ville ha en mobiltelefon, når de så likevel ga meg en, så oppfattet jeg det som respektløst. Og til en viss grad var det akkurat det; de hadde i alle fall kommet frem til at min vurdering av saken var feil og de hadde sin fulle hyre til å overprøve meg der. Likevel var ikke gaven vondt ment. De hadde ingen baktanke om å overvåke hvor jeg var eller denslags, de mente bare oppriktig at jeg trengte den, og hvis mine hipsteraktige primadonnanykker fikk seg et skudd for baugen så fikkd et bare være. Irriterende nok hadde de også rett; jeg kan i alle fall ikke kvitte meg med telefonen slik min livssituasjon er nå.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Jeg vet det er forskjellige meninger om dette, og vil gjerne høre argumenter mot min ukristelige holdning.
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke si jeg har argumentert mot ditt syn som sådan. Som sagt, det kan være helt ok å avhende gaver. Det kan til og med være ok å sende dem uåpnet tilbake til avsender hvis du har en virkelig god grunn. Men jevnt over virker de årsakene du oppgir som motivasjon for dette til å være litt... umodne?