Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 791
Hei,

Nå som jeg har lært litt om css, jQuery, og PHP, satt jeg meg ned for å prøve å lage noe bare for gøy. Vel, det viser seg at det ikke er så enkelt.

Jeg har lest om det faktum at ting ser forskjellig ut i forskjellige nettlesere, men merket ikke hvor stor denne irritasjonen var, før jeg prøvde det ut selv.

Jeg har laget en ikke-funksjonell søke-form med en <button>. I firefox er <button> helt inline med formen, mens i IE ligger den over formen, altså er den ikke inline. Jeg forstår ikke helt hvordan man skal gå frem for å lage en "universal" <button> eller hvilket som helst element som har presist samme design i alle nettlesere. Håper på litt veiledning her. Mange takk.
display atributtet i CSS kanskje?
display: inline;
En button er vel allerede inline, da den ikke tar opp en linje alene (block).

Du kan begynne med å nullstille all margin og padding i toppen av CSS-dokumentet ditt.

Kode

* {
margin: 0;
padding: 0;
}
Grunnen til dette er at forskjellige nettlesere har forskjellige stanndardverdier for margin/padding på forskjellige elementer. Mest sannsynelig blir du ikke helt kvitt problemet, da jeg har irritert meg over det samme tidligere, men det er i alle fall et sted å begynne.

Om du i tillegg setter en fast høyde/bredde på input/button-elementene er du ennå nærmere en løsning.
Sist endret av ma10as; 27. mai 2011 kl. 11:59.
852
852's Avatar
Trådstarter
Sitat av fulloggal Vis innlegg
display atributtet i CSS kanskje?
display: inline;
Vis hele sitatet...
Har faktisk allerede display på inline.

Sitat av ma10as Vis innlegg
En button er vel allerede inline, da den ikke tar opp en linje alene (block).

Du kan begynne med å nullstille all margin og padding i toppen av CSS-dokumentet ditt.

Kode

* {
margin: 0;
padding: 0;
}
Grunnen til dette er at forskjellige nettlesere har forskjellige stanndardverdier for margin/padding på forskjellige elementer. Mest sannsynelig blir du ikke helt kvitt problemet, da jeg har irritert meg over det samme tidligere, men det er i alle fall et sted å begynne.

Om du i tillegg setter en fast høyde/bredde på input/button-elementene er du ennå nærmere en løsning.
Vis hele sitatet...
Hei ma10as,

Jeg har fast høyde og bredde på button, og margin:0px; padding:0px slik du skriver det!
Prøv denne CSS-fila http://meyerweb.com/eric/tools/css/reset/ før ditt eget stilark.

Den gir alle elementer samme standard-stil (litt samme greie som ma10as foreslo, bare litt grundigere).
852
852's Avatar
Trådstarter
Takk for god link fuzzy76, men jeg opplever fortsatt samme problem. Dette er så ubeskrivelig irriterende.

Slik ser det ut i IE
http://img196.imageshack.us/img196/786/78245193.png


Slik ser det ut i FF
http://img834.imageshack.us/img834/1564/33384078.png
Sist endret av 852; 27. mai 2011 kl. 14:56. Grunn: fuzzy76 ikke fuzzy66
Om du søker litt på google ser du at det er flere med samme problem.
Uten å ha testet det, kan du se på denne løsningen. Prinsippet her er en wrapper rundt tekstfeltet og knappen, der du posisjonerer de etter parent-wrapper. Med tanke på at knappen i IE er èn pixel for høy, stiller jeg meg litt tvilende til metoden, men se hvertfall igjennom googleresultatene

Om du i tillegg har en fast høyde på wrapperen rundt, kan du sette overflow til hidden. Kanskje en litt shabby løsning da knappen vil bli kuttet, men verdt et forsøk.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar

Kode

<div>
<input style="vertical-align:middle;padding:1px 0;margin:0;" />
<button style="vertical-align:middle;padding:0;margin:0;">knappen min</button>
</div>
Noe i den duren burde fungere vil jeg tro

Edit: default border width er vel 2px, så du må veie opp med padding til 2px både oppe og nede