Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 5628
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.11084879

En pasient ved sykehuset i Kristiansand blir den første i Norge som får bruke marihuana som lindring.
Vis hele sitatet...
Det står i artikkelen at personen får utskrevet "Beniol" som er kuttet marijuana, men det står ikke hvor det kommer fra.
Helsedirektoratet bekrefter at de for første gang har godtatt bruken av legemiddelet overfor Fædrelandsvennen.
Vis hele sitatet...
Vi har alle hørt historiene om de som drar til utlandet og får seg cannabis på resept som kan taes med til Norge pga Schengen-avtalen, så jeg tror dette kan være et nytt kapittel innen avkriminalisering/legalisering i Norge. Hva tror dere?
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Alle pasienter burde få medisinen som fungerer best i sitt tilfelle - uavhengig om det er illegale stoffer eller ei.

Tommel opp!

Så forøvrig at denne saken fikk en helside i dagens VG med et stort bilde av et marijuanablad. Innholdet var heldigvis fornuftige ord
Sist endret av Screwdriver; 17. juni 2013 kl. 16:19.
er ikke dette nevnt i noen av landets store nettaviser?
Egyptisk Tempelkatt
Dette er jo flott, mange kreftpasienter som kan få mye hjelp Men det irriterer meg at de kommer med feilaktige fakta, for det første skriver de at "Produktet består i hovedsak av rene marihuana-blader pakket i poser.", som er feil.
Det er jo ikke bladene, men blomsten. Hvordan kan NRK få dette feil? Er ikke verre enn å søke "cannabis" på google.

For det andre beskriver de cannabis som "det avhengighetsskapende narkotiske stoffet". Det er jo bevist at det ikke er avhengighetsskapende, så hvorfor driver de med dette tullet?

Og sist men ikke minst glemmer de å nevne de kreftnedsettende effektene THC-Olje har, dette kunne jo kurert fyren.

Men ja, et steg i riktig retning.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av AdonInformation Vis innlegg
Dette er jo flott, mange kreftpasienter som kan få mye hjelp Men det irriterer meg at de kommer med feilaktige fakta, for det første skriver de at "Produktet består i hovedsak av rene marihuana-blader pakket i poser.", som er feil.
Det er jo ikke bladene, men blomsten. Hvordan kan NRK få dette feil? Er ikke verre enn å søke "cannabis" på google.

For det andre beskriver de cannabis som "det avhengighetsskapende narkotiske stoffet". Det er jo bevist at det ikke er avhengighetsskapende, så hvorfor driver de med dette tullet?

Og sist men ikke minst glemmer de å nevne de kreftnedsettende effektene THC-Olje har, dette kunne jo kurert fyren.

Men ja, et steg i riktig retning.
Vis hele sitatet...
Nåja, cannabis ER avhengighetsskapende, kanskje ikke fysisk, men det er farlig lett å bli gla i. Og det er vel aldri bevist at det KURERER kreft?
Nja, det er vel bevist at det dreper kreftceller. Må også huske at kreft ofte fører til deperasjon, lite matlyst osv.
Sitat av Echuz Vis innlegg
Nåja, cannabis ER avhengighetsskapende, kanskje ikke fysisk, men det er farlig lett å bli gla i. Og det er vel aldri bevist at det KURERER kreft?
Vis hele sitatet...
Stemmer ikke som jeg har erfart, røyer selv mye i perioder men har ikke røykt nå på 6 måneder eller noe. Følger ingenting på avhengighet akkurat som med alkohol.
Sitat av Litago1 Vis innlegg
Stemmer ikke som jeg har erfart, røyer selv mye i perioder men har ikke røykt nå på 6 måneder eller noe. Følger ingenting på avhengighet akkurat som med alkohol.
Vis hele sitatet...
Til tross for dette er det flere som føler en slik avhengighet ovenfor alkohol.
Sikkerhetsklarert
Er vel en stund siden medisinsk marihuana ble lov her til lands?

Mener jeg så en dokumentar om en kar som helt lovlig tok med seg en kilo fra Nederland.

Han fikk det mot pstd/angst/depresjoner.
Sist endret av Pjukern; 17. juni 2013 kl. 19:26.
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Mener jeg så en dokumentar om en kar som helt lovlig tok med seg en kilo fra Nederland.
Vis hele sitatet...
Joda, men da har det vært snakk om å utnytte et lite hull i loven. I tillegg måtte man reise til f.eks Amsterdam, snakke med en lege og få resept, fylle ut masse skjema, stresse med tollen her hjemme osv.

Men nå har altså en kreftpasient fått det på resept fra en norsk lege.
Sist endret av RosaElefant; 17. juni 2013 kl. 19:45.
Sitat av Echuz Vis innlegg
Nåja, cannabis ER avhengighetsskapende, kanskje ikke fysisk, men det er farlig lett å bli gla i. Og det er vel aldri bevist at det KURERER kreft?
Vis hele sitatet...
Er ikke langt unna hvertfall.

In a recent report, the National Cancer Institute (NCI), part of the Federal government's National Institutes of Health (NIH), stated that marijuana "inhibited the survival of both estrogen receptor–positive and estrogen receptor–negative breast cancer cell lines." The same report showed marijuana slows or stops the growth of certain lung cancer cells and suggested that marijuana may provide "risk reduction and treatment of colorectal cancer."
- Federal Government Reports Marijuana Effective in Combatting Certain Cancers Reports ADSI
Sitat av dinosauren Vis innlegg
Er ikke langt unna hvertfall.

In a recent report, the National Cancer Institute (NCI), part of the Federal government's National Institutes of Health (NIH), stated that marijuana "inhibited the survival of both estrogen receptor–positive and estrogen receptor–negative breast cancer cell lines." The same report showed marijuana slows or stops the growth of certain lung cancer cells and suggested that marijuana may provide "risk reduction and treatment of colorectal cancer."
- Federal Government Reports Marijuana Effective in Combatting Certain Cancers Reports ADSI
Vis hele sitatet...
For mer interessant lesestoff, anbefaler jeg at dere går inn på cancer.gov og søker på "Cannabis".
Veldig bra, detter er et steg i riktig retning ja.

Som det ser ut nå tror jeg cannabis vil være nesten helt avkriminalisert innen 10-15 år. Hva tenker dere om dette?
At om 10-15 år er jeg for gammel, bra for de som er yngre enn oss.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Trådstarter
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Er vel en stund siden medisinsk marihuana ble lov her til lands?
Mener jeg så en dokumentar om en kar som helt lovlig tok med seg en kilo fra Nederland.
Han fikk det mot pstd/angst/depresjoner.
Vis hele sitatet...
Tipper saken du snakker om er den hvor Svein fikk 30 gram igjen fra Tollerne pga han tok inn cannabisen som medisin med resept og anbefaling fra lege, ved å utnytte Schengen-avtalen.
Sitat av dingobingo Vis innlegg
Veldig bra, detter er et steg i riktig retning ja.

Som det ser ut nå tror jeg cannabis vil være nesten helt avkriminalisert innen 10-15 år. Hva tenker dere om dette?
Vis hele sitatet...

Jeg tenker at akkurat det samme satt folk å tenkte for 30 år sida.

Neste som å snakke om messias dette. Alle som er for legalisering tror at det ikke er lenge til det skjer.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Jeg tenker at akkurat det samme satt folk å tenkte for 30 år sida.

Neste som å snakke om messias dette. Alle som er for legalisering tror at det ikke er lenge til det skjer.
Vis hele sitatet...
Det er vell fordi de som er opptatt av legalisering kanskje følger med og har fått med seg at det er en avkriminaliseringsbølge akkurat nå. Flere delstater i USA driver å snuser på det, og det er jo spesielt intressant etter at Colorado og Washington gjorde det.
Drar vi frem saken fordi det er flott at en kreftpasient fikk en etterlengtet og viktig medisin eller fordi at vi er et steg nærmere å ruse oss lovlig. Jeg jubler spesielt for det første også tar jeg resten som det kommer. God natt
Greit å ikke angripe missinnformasjon med missinnformasjon da. Cannabis kurerer vel ikke akkurat kreft, men kan lindre symptomer og kan vistnok være preventivt og sakke dannelsen av noen noen typer kreft ifølge rapporten over.
Sist endret av Picard; 18. juni 2013 kl. 00:30.
Sitat av Picard Vis innlegg
Greit å ikke angripe missinnformasjon med missinnformasjon da. Cannabis kurerer vel ikke akkurat kreft, men kan lindre symptomer og kan vistnok være preventivt og sakke dannelsen av noen noen typer kreft ifølge rapporten over.
Vis hele sitatet...
Det kommer strengt tatt ann på hvilken forsker du spør.
At Cannabis kan hemme veksten av og drepe kreftceller ble konklusjonen som bl.a ett amerikansk statlig institutt kom frem til i 2011. De kom nylig frem til samme konklusjon, og denne gangen har den fått lov til å stå. Du kan lese mer her.

Det er også interessant at GW Pharma i Mars sendte inn en patentsøknad med tittelen:PHYTOCANNABINOIDS IN THE TREATMENT OF CANCER. Der står det bl.a:

[0012] Cannabis has been ascribed to be both a carcinogen and anti-cancer agent. In particular smoking cannabis is known to be carcinogenic as the cannabis smoke contains at least 50 different known carcinogenic compounds, many of which are the same substances found in smoked tobacco. One of these carcinogens, benzopyrene is known to cause cancer as it alters a gene called p53, which is a tumour suppressor gene. Cannabis contains the substance tetrahydrocannabinol (THC) which has been shown to cause benzopyrene to promote the p53 gene to change.

[0013] Researchers however have discovered that some cannabinoids, including THC and cannabidiol (CBD) are able to promote the re-emergence of apoptosis so that some tumours will heed the signals, stop dividing, and die. The process of apoptosis is judged by observation of several phenomena including: reduced cellular volume, condensation of nuclear chromatin, changes in distribution of phospholipids in plasma membrane phospholipids, and cleavage of chromatin into DNA fragments called DNA ladders.

[0014] Another method by which tumours grow is by ensuring that they are nourished: they send out signals to promote angiogenesis, the growth of new blood vessels. Cannabinoids may turn off these signals as well.
Vis hele sitatet...
Det finnes også flere historier hvor leger og tidligere kreftpasienter gir Cannabis æren for at de ble friske. Det blir spennende å følge med på denne fronten fremover!
Sist endret av caperno; 18. juni 2013 kl. 09:54.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Det er vell fordi de som er opptatt av legalisering kanskje følger med og har fått med seg at det er en avkriminaliseringsbølge akkurat nå. Flere delstater i USA driver å snuser på det, og det er jo spesielt intressant etter at Colorado og Washington gjorde det.
Vis hele sitatet...
Det er nettopp det som er poenget mitt. Jeg har fulgt med på debatten i mange år. Og det er "alltid" er legaliseringsbølge eller avkriminaliseringsbølge.

Selvom de i USA har slækket litt på reglene er det i Nederland strammet inn.
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Det er nettopp det som er poenget mitt. Jeg har fulgt med på debatten i mange år. Og det er "alltid" er legaliseringsbølge eller avkriminaliseringsbølge.

Selvom de i USA har slækket litt på reglene er det i Nederland strammet inn.
Vis hele sitatet...
Strammet inn hvordan da?
Men, men.. Dumt spørsmål; hvordan inntar han dette? Røyker han det rent? Vil det fortsatt være pro-kreft hvis man koker det i smør(er det ikke det man skal gjøre da?) og lager f.eks brownies av det?
Sitat av hayer Vis innlegg
Men, men.. Dumt spørsmål; hvordan inntar han dette? Røyker han det rent? Vil det fortsatt være pro-kreft hvis man koker det i smør(er det ikke det man skal gjøre da?) og lager f.eks brownies av det?
Vis hele sitatet...
Står i artikkelen at han bruker vaporizer.
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Selvom de i USA har slækket litt på reglene er det i Nederland strammet inn.
Vis hele sitatet...
De har ikke strammet inn pga. farer relatert til cannabis, det er vel heller de turist-relaterte problemene som fører til innstramming?
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av Echuz Vis innlegg
Nåja, cannabis ER avhengighetsskapende, kanskje ikke fysisk, men det er farlig lett å bli gla i.
Vis hele sitatet...
Hva med benzodiazepiner? Opiater? Det er avhengighetsskapende, både fysisk og psykisk, men alikevel brukes begge disse type stoffene i stor grad innenfor helsetjenester og psykiatrien. Så hvorfor skal vi ikke kunne bruke cannabis?

Å bruke avhengighet som argumentasjon mot bruk av cannabis, både som medisin og rusmiddel, blir for dumt når stort sett alt annet av legemidler og rusmidler er mer eller mindre mer avhenighetsskapende og/eller skadelig.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
De har ikke strammet inn pga. farer relatert til cannabis, det er vel heller de turist-relaterte problemene som fører til innstramming?
Vis hele sitatet...
Ja, det stemmer. Pga at nabolandene føler det problematisk at folk drar over grensa og kjøper/konsumerer til eget bruk. Hadde det vært en større enighet i europa om avkriminalisering, så ville ikke dette skjedd.

Det er også viktig å se at denne saken kun dreier seg om medisinsk bruk. Det er legalisert til "medisinsk bruk" stort sett over hele USA, men ikke avkriminalisert av den grunn.
Sitat av Picard Vis innlegg
Greit å ikke angripe missinnformasjon med missinnformasjon da. Cannabis kurerer vel ikke akkurat kreft, men kan lindre symptomer og kan vistnok være preventivt og sakke dannelsen av noen noen typer kreft ifølge rapporten over.
Vis hele sitatet...
Hvis du sikter til mitt innlegg så har du tatt noen småskritt ut på jordet.
Sitat av Theoneandonly Vis innlegg
Står i artikkelen at han bruker vaporizer.
Vis hele sitatet...
Ah, unnskyld - skummet bare gjennom så gikk glipp av den biten.

Men den andre spørsmålet gjelder fortsatt. Får man i seg de samme stoffene når man bruker hasj i bakstverk?
Bra tiltak, men skjønner ikke hvorfor man alltid tolker det dithen at drøfting av medisinsk marijuana/innføring av cannabisprodukter til kreftpasienter har noe som helst innvirkning på en politiskdebatt om legalisering av et narkotikum. Det er to -helt- forskjellige ting til to -helt- forskjellige formål.

Ekstrem sammenligning, men vi har vel hatt medisinske heroinerstatninger i åresvis uten at det har ført til en avkriminalisering av heroinbrukerdoser...
Sitat av hideout Vis innlegg
Bra tiltak, men skjønner ikke hvorfor man alltid tolker det dithen at drøfting av medisinsk marijuana/innføring av cannabisprodukter til kreftpasienter har noe som helst innvirkning på en politiskdebatt om legalisering av et narkotikum. Det er to -helt- forskjellige ting til to -helt- forskjellige formål.

Ekstrem sammenligning, men vi har vel hatt medisinske heroinerstatninger i åresvis uten at det har ført til en avkriminalisering av heroinbrukerdoser...
Vis hele sitatet...
Ved medisinsk bruk åpner det opp for diskusjon da folk får en helt annen mening om hva stoffet faktisk er. Altfor mange spesielt i 35+ alderen i dag har fått det inn med teskje at cannabis faktisk er sammenlignbart med heroin og at det er noe man aldri må røre. Jeg ser for meg at tankene til disse menneskene kanskje forandres noe når cannabis plutselig blir medisin.

Medisinsk cannabis blir lovlig. Regjeringen sier: "Sorry folks, vi har løyet til dere i alle disse årene. Cannabis er egentlig bare sunt". Hmm.
Ok? Det er snakk om at noen kreftpasienter skal få bruke det for å lindre sine smerter - Du tror det vil forandre a4 nordmannen sitt syn på cannabis?

Jeg tror de fleste i Norge er under inntrykket at -medisin- utskrevet til pasienter med kreft og andre dødelige sykdommer ikke er noe de vil at staten skal tilby som et lovlig rusmiddel i butikken. Sjonglere rundt med at cannabis er medisin vil ikke forandre det faktum at det også er et narkotikum og har vært det siden all evighet. Selv med plantens mange positive egenskaper så kommer man ikke rundt faktummet at for oss 'vanlige mennesker' er det et rusmiddel og ved en legalisering/avkriminalisering så hadde vi kjøpt det for å ruse oss. Medisinskmarijuana og legalisering av et stoff er så langt fra hverandre du kommer i mine øyner hvertfall..
Jeg sier ikke at det blir medisinsk cannabis idag, og fullt lovlig imorgen. USA er vel det beste eksempelet på at den medisinske cannabisen har ført til mer toleranse ovenfor stoffet over lang tid. Når cannabis da blir et legemiddel, i motsetning til et rusmiddel, vil alle få mer informasjon om stoffet og faktisk godta at cannabis ikke er så farlig som de har fått høre av regjeringen i alle år. Og ja, hvis det hadde blitt avkriminalisert hadde vi selvsagt kjøpt det for å ruse oss, akkurat som vi gjør med alkohol, kaffe og mennesker som vil sniffe bensin.

Det kan for all del være du har rett, og at absolutt ingenting vil forandre seg, men jeg føler ihvertfall at regjeringen bør gi ut en forklaring etter at de i alle år har foret oss med feil-aktig informasjon. Jeg glemmer ikke alle de gangene politiet kom på skolen min for å snakke om hvor ekstremt farlig hasj var, og at man ville bli avhengig narkis etter første trekk.