Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 6300
Jeg har gått på ritalin i snart 8 måneder på samme resept, og skal hente den siste reiterasjonen om noen uker. Jeg overtenker det sikkert, men siden det er en A-resept så vil jeg ikke gi galt inntrykk, spesielt med tanke på hvor positiv effekt ritalin har hatt på livet mitt.

Jeg har regnet på datoene og oppdaget at jeg har i gjennomsnitt endt opp med å ta litt over en halv døgndose ekstra i uka. Det høres ikke så mye ut, men det blir noen dager ekstra over. Samtidig skulle jeg gjerne ha henta resepten enda litt tidligere så jeg slipper å gjøre det midt i uka jeg har alle eksamenene.

Under ADHD-utredningen oppdaget jeg at legen fortsatt trodde at jeg brukte zoloft fire år etter jeg sluttet, men på den andre siden så føler jeg meg på samme måten som når jeg går ut av butikken uten å kjøpe noe hver gang jeg er på apoteket.

Er både paranoid for å hente for tidlig og for sent. Er redd for at de skal tro jeg selger det om jeg er for sent ute, eller at jeg misbruker det om jeg er for tidlig. Tror det har litt med at Moren min fortalte meg at hun har blitt tatt for misbruk av beroligende i fortiden, uten å si hvordan det skjedde. Samtidig var psykologen klar med å banke inn hvor strengt og ulovlig det er å selge/misbruke medisinen.


Jeg klarer fint å komme meg i à jour etter eksamene og før jeg trenger å ringe for å fornye resepten, men jeg vet ikke om jeg burde gjøre det før jeg henter resepten.
Et par dager til eller fra gjør ingenting. Si du har en travel uke om de spør, selv om det er noe disse apotek menneskene ikke gjør.
Sist endret av MasterOfNone; 18. november 2016 kl. 12:16.
Bare chill og ikke overtenk dette, det finnes like mange legitime årsaker som det finnes tidspunkter å hente på.
Sitat av MasterOfNone Vis innlegg
Et par dager til eller fra gjør ingenting. Si du har en travel uke om de spør, selv om det er noe disse apotek menneskene ikke gjør.
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Pleier å overtenke slike ting. Gikk nesten et år fra jeg kontakta legen til jeg ble ferdig med hele prosessen, så jeg vil ikke ødelegge noe nå
Lvl 5 Taskenspiller
Som flere andre har skrevet, dette er ikke noe du skal trenge å bekymre deg for. Du skriver at du i gjennomsnitt tar en halv døgndose ekstra i uken, har du vurdert å si dette til legen din? Jeg regner med at du får en form for positiv effekt av den økte doseringen, dette er kanskje noe legen har godt av å vite når han/hun skal vurdere medisineringen din i tiden fremover?
Sitat av Dialogisk Vis innlegg
Som flere andre har skrevet, dette er ikke noe du skal trenge å bekymre deg for. Du skriver at du i gjennomsnitt tar en halv døgndose ekstra i uken, har du vurdert å si dette til legen din? Jeg regner med at du får en form for positiv effekt av den økte doseringen, dette er kanskje noe legen har godt av å vite når han/hun skal vurdere medisineringen din i tiden fremover?
Vis hele sitatet...
Den vanlige dosen er grei. Det tar rundt en time før jeg merker noe, så det kan hende at jeg glemmer at jeg tok om jeg sovner av igjen. Har en alarm som krever at jeg løser et puslespill før den skrur seg av, og jeg våkner fortsatt ofte opp for sent uten et eneste minne om at jeg skrudde av alarmen. Har en ganske ødelagt døgnrytme generelt, så det er nok der det kommer fra.
Med hvite resepter kan man i prinsippet hente alle utleveringene sine i en smell, siden du betaler selv. Når det gjelder blå resepter som man har flere utleveringer av kan man ikke få alt på en gang, men de teller ikke dager eksakt. Jeg spurte på apoteket en gang hvor strengt det var, fordi jeg skulle på ferie, og fikk til svar at SÅ strengt var det ikke. Jeg skulle hente med et par måneders mellomrom, men et par uker slingringsmonn gikk fint. Nå var dette C-preparat, mulig at det er ekstra begrensninger på A-preparater, men hvis du har akkumulert fire døgn differanse på åtte måneder så tror jeg ingen hever et øyebryn over det. Hva om du f eks skulle på to uker ferie? Det er jo ikke som at du er kjent for å komme innom hver andre uke for å hente månedsdosen din, tror ingen tenker over det så lenge det jevner seg ut i snitt.

Edit: ops, jeg tenkte et halvt døgn ekstra i måneden, ikke uka. Men uansett er det ikke så mye. Ca 7% slingringsmonn burde gå helt fint.
Sist endret av candela; 18. november 2016 kl. 21:07.
Ved avtalt bruk skal det vel enormt mye til for at man må hente ut en resept for tidlig, spesielt når det er regnet inn 7 dagers forbruk, mens folk flest ikke trenger å bruke det hele tiden. Jeg har hvertfall vanskelig for å se for meg at noen reagerer på at man henter det ut sent. Hvis du tar mer enn avtalt dose så er det noe du burde snakke med legen din om, da det er nesten definisjonen på misbruk. Det er heller ikke sikkert at de tror på historien din om at du tar litt mer over lengre perioder.

Men hvis du kan ringe til legen din for å fornye et A-preparat så er det noe som sier meg at han ikke er så veldig opptatt av regelverket.
Jeg henta 3 mnd ritalin forrige gang da(2mnd siden) ikke no stress det. 3X30 40mg +30 20mg
Farmasøyter spør sjelden om hvorfor du henter et reseptbelagt legemiddel til den tiden du gjør det. De vet det finnes gode grunner til å hente både tidlig og sent, og mange har en travel hverdag hvor de ikke kan hente ut til den rette tiden uansett. Om de mot formodning skulle spørre så er det bare å komme på en legitim grunn (som eksamensuka di).

Ikke for å komme med en moralpreken her (jeg vet at jeg er den siste personen som kan preke om moral her), men du har fått en anbefalt dose for en grunn. Forstår det godt om du ikke vil fortelle legen at du har gått over døgndosen, og skal ikke vifte med noen pekefinger her, men det er kanskje noe du burde vurdert å fortelle ham.
Lvl 5 Taskenspiller
Som xsuspicious skriver over her, det kan POTENSIELT bli problematisk å snakke åpent med fastlegen din.
Jeg tenker at fastlegen din skal HJELPE deg, ikke STRAFFE deg. Mitt tips; vær ærlig, og hvis legen din lager trøbbel, bytt fastlege.
På siden av dette: hadde det ikke vært spennende å spørre moren din om hva hun opplevde da hun ble tatt for misbruk før i tiden?
Kanskje dere finner en relasjonell fellesnevner dere ikke var klar over?
Kanskje dere skal lese det han skriver før dere svarer?

Han har sagt at det ikke er bevisst når han tar mer enn vanlig dose. Det er helt vanlig å ta for få eller for mange piller. Dere legger opp til at det kan bli et problem å si det til legen, men det er helt uproblematisk. Sannsynligvis kommer legen til å si "jaja, sånt skjer".

De på apoteket kommer ikke til å mistenke deg for å selge bare fordi du henter ut for tidlig. Som nevnt over er det mange grunner til at man må hente tidligere eller senere enn vanlig.
Skinny But Dangerous
SkinnyPIMP's Avatar
Hva om man bestiller resept (til legen) oftere enn det bruken egentlig skal vare? Hvis legen uansett blir mistenksom så må det vel mye til for å bevise at noen bevisst har misbrukt medisinene sine eller?

Tenker ikke på ritalin nå men A-resept (narkotiske tabletter) generelt.
Sitat av Koff Vis innlegg
Han har sagt at det ikke er bevisst når han tar mer enn vanlig dose. Det er helt vanlig å ta for få eller for mange piller. Dere legger opp til at det kan bli et problem å si det til legen, men det er helt uproblematisk. Sannsynligvis kommer legen til å si "jaja, sånt skjer".

De på apoteket kommer ikke til å mistenke deg for å selge bare fordi du henter ut for tidlig. Som nevnt over er det mange grunner til at man må hente tidligere eller senere enn vanlig.
Vis hele sitatet...
Nå sier ikke trådstarter noe om hvor mye han eller hun er over avtalt dose, det er veldig relevant. Slik det blir beskrevet så virker det derimot som at bruken har overskredet avtalt bruk ganske betydelig. Det er problematisk, spesielt med medikamenter som blir skrevet ut basert på daglig bruk, men som man gjerne ikke bruker daglig under normale forhold.

Jeg vil ikke si at det er vanlig å konsekvent ta for mye medisin, spesielt ikke av sentralstimulerende. Hvis det er så ille så bør trådstarter heller få dosen sin justert. Det kan være en ganske stor belastning på kroppen å ta større mengder, noe jeg er ganske sikker på at legen vil vite om.

Det er ikke veldig vanskelig å skjønne når noen har tippet over på misbruk. Selvsagt er ikke forbruket ene og alene grunn nok til å komme med en slik påstand; du kan ha mistet medisiner, o.l. Men når det går over tid så er det ikke vanskelig å legge sammen 1+1. De fleste leger vil enten skrive ut mindre resepter eller slutte å skrive ut fullstendig.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Nå sier ikke trådstarter noe om hvor mye han eller hun er over avtalt dose, det er veldig relevant.
Vis hele sitatet...
Sitat av Dysfunctioning Vis innlegg
Jeg har regnet på datoene og oppdaget at jeg har i gjennomsnitt endt opp med å ta litt over en halv døgndose ekstra i uka.
Vis hele sitatet...
0.5 / 7 dager = 1/14 = 7%.
Dvs hvis avtalt dose per dag er 60mg, så har TS tatt 64mg per dag i snitt. Høres det krise ut? Min lege har i hvert fall sagt at jeg godt kan ta en ekstra kapsel innimellom hvis det blir en lang arbeidsdag for eksempel, og dette er helt innenfor det området.
▼ ... over et år senere ... ▼
fikk ut ritalin for 6 mnd av gangen før jeg flytta og fikk ny lege. 2200 ritalin i ryggsekk 2 ganger i året. Apoteket bestilte inn til det fast. Dår bare 1 mnd ad gangen nå.

har ei nazi bitch på det som var apoteket jeg brukte. nekter meg å hente ut ritalin om jeg kommer 2-3 dager for tidlig. hun har full kontroll på hvilken dato jeg skal ha brukt opp forrige uttak. har skifta apotek og kan hente 1 uke før tida
Sist endret av Hasj&speed; 8. juni 2018 kl. 17:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Hasj&speed Vis innlegg
fikk ut ritalin for 6 mnd av gangen før jeg flytta og fikk ny lege. 2200 ritalin i ryggsekk 2 ganger i året. Apoteket bestilte inn til det fast. Dår bare 1 mnd ad gangen nå.

har ei nazi bitch på det som var apoteket jeg brukte. nekter meg å hente ut ritalin om jeg kommer 2-3 dager for tidlig. hun har full kontroll på hvilken dato jeg skal ha brukt opp forrige uttak. har skifta apotek og kan hente 1 uke før tida
Vis hele sitatet...
Husker en gang en kjerring på apoteket også begynte å spørre meg ut som hu var dronninga over universet: "er det ikke litt tidlig å hente ut mere?" bare fordi jeg hadde hentet ut 100 Metamina og en boks med 30 x 54mg Concerta en torsdag kunne det godt hende jeg hadde en helt legitim grunn (noe annet enn å dytte i meg alt for mye) mandagen fire dager etter. "Bare gi meg resepten min!" sa jeg... og fikk den.
Sist endret av BareMartin; 21. juni 2018 kl. 00:23.