Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2950
Hei, jeg klarte selvfølgelig å skrive under på en ugunstig kontrakt med Mamma, leste ikke igjennom kontrakten og på kontrakten sto det at Moren min kan få meg til å gå på pissings så lenge hun føler det er nødvendig, jeg er 17 og blir 18 om noen måneder.

Spørsmålet mitt er; Er denne kontrakten gylding når jeg fyller atten?

Googlet litt og fant dette:

"A minor generally cannot form an enforceable contract. A contract entered into by a minor may be canceled by the minor or by his or her guardian. After reaching the age of majority (18 in most states), a person still has a reasonable period of time to cancel a contract entered into as a minor. If, however, he or she does not cancel the contract within a reasonable period of time, the contract will be considered ratified, making it binding and enforceable. "
Tror dette blir en sivil sak mellom dere. Hun kan jo fks finne på å kaste deg ut av huset, hvis du tester positivt eller nekter. Utover det tror jeg hun kan gjøre lite.
Dette er jo en privat kontrakt, og er ikke rettslig bindende. Kontrakten MÅ være gyldig i retten for at hun skal kunne bruke den i det hele tatt.
Jeg er ingen ekspert, men hadde mamma fått meg i en slik situasjon, hadde jeg nektet uansett.
Er det ikke bedre å bare gå på pissings så lenge du bor hjemme da. uten kontrakt mener jeg. Så lenge du bor der bestemmer jo hun over deg. når du er 18 er du myndig å kan gjøre hva faen du vil. det kan forsåvidt hun også da, så jeg ville spilt på lag med morra di
Trådstarter
4 0
Sitat av Ole2005 Vis innlegg
Tror dette blir en sivil sak mellom dere. Hun kan jo fks finne på å kaste deg ut av huset, hvis du tester positivt eller nekter. Utover det tror jeg hun kan gjøre lite.
Vis hele sitatet...
Vel altså, blir jo ikke kastet ut, er vel bare mer at hun vil at jeg ta meg sammen og slikt i guess.


Vil bare høre etter sånn at jeg har noe å argumentere for hvis hun kommer med " du har skrevet under og du er bundet til dette blablalb " tralla
Det burde jo stå i kontrakten hva reaksjonen er om du ikke overholder din del. Hva som skjer om du ikke går på pissings. hvis ikke er jo kontrakten meningsløs :P
Dere måtte skrive kontrakt for å stole på hverandre? Her snakker vi lav tillitt innenfor familien altså
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Sondre Vis innlegg
Er det ikke bedre å bare gå på pissings så lenge du bor hjemme da. uten kontrakt mener jeg. Så lenge du bor der bestemmer jo hun over deg. når du er 18 er du myndig å kan gjøre hva faen du vil. det kan forsåvidt hun også da, så jeg ville spilt på lag med morra di
Vis hele sitatet...
Hvorfor bestemmer hun over han så lenge han bor der, selv om han er over 18? Vil gjerne se kilder på det.

Hvis du har rett i det du sier så er det jo sånn at alle utleiere bestemmer over leieboerne og kan tvinge de til å ta pisseprøve, unødvendig om det er en forelder eller en annen.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Hvorfor bestemmer hun over han så lenge han bor der, selv om han er over 18? Vil gjerne se kilder på det.

Hvis du har rett i det du sier så er det jo sånn at alle utleiere bestemmer over leieboerne og kan tvinge de til å ta pisseprøve, unødvendig om det er en forelder eller en annen.
Vis hele sitatet...
Bestemmer ikke, men så lenge foreldre gir deg mat og husrom så bør man vise litt respekt tilbake.

Er man 18 år gammel og vil absolutt patte på pipa, så kan vedkommende finne seg en egen bolig. Kanskje ikke så lett for de som heller vil patte på pipa dagen lang, da man ofte blir en smule tiltaksløs.
Sist endret av shittrønder; 29. april 2013 kl. 15:07.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Hvorfor bestemmer hun over han så lenge han bor der, selv om han er over 18? Vil gjerne se kilder på det.
Vis hele sitatet...
Hennes hus/leilighet hun bestemmer?
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Hvorfor bestemmer hun over han så lenge han bor der, selv om han er over 18? Vil gjerne se kilder på det.
Vis hele sitatet...
Hvis man er over 18år og ferdig på VGS så har ikke foreldre noen plikt til å forsørge deg lengre. Da er det altså opp til de involverte å finne en løsning som funker for begge og her er det den som faktisk eier huset som har så og si alle kortene i stokken.
http://www.ung.no/rett/459__Barneloven.html

Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Hvis du har rett i det du sier så er det jo sånn at alle utleiere bestemmer over leieboerne og kan tvinge de til å ta pisseprøve, unødvendig om det er en forelder eller en annen.
Vis hele sitatet...
Nei, han har rett i det han sier, men du tar feil.
Sist endret av Mith; 29. april 2013 kl. 15:18.
Tror også han mener uavhengig og ikke unødvendig
Ta den urinprøven samme hva resultatet er. Eller innrøm faktiske forhold og få ett ærlig og bedre forhold til din mor.
bare si til mor di at da må du begynne og snorte amfetamin istedet siden det er lettere å skjule ved en urinprøve

eller gjør moren din lykkelig og gjør som hun sier . det er faktisk sånn at mamma nesten alltid har rett
Det hele bunner i hva man legger i "bestemmer". Er du over 18 bestemmer de kanskje ikke over deg, men bor du hjemme så vil jo det å ikke høre på de kunne få store konsekvenser. De kan rett og slett kaste deg ut av huset og be deg forsørge deg selv. Husk at du ikke har noe leieforhold med dine foreldre, du bare bor der.
Det koker ned til to ting:
- Er du en som MÅ røyke fordi du er avhenging, så hører du på mor di. For da trenger du hjelpen.
- Er du en som tar livet utenfor mer seriøst enn røyken, så kan du slåss for friheten. Da trenger du ikke hjelp.
Trådstarter
4 0
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det koker ned til to ting:
- Er du en som MÅ røyke fordi du er avhenging, så hører du på mor di. For da trenger du hjelpen.
- Er du en som tar livet utenfor mer seriøst enn røyken, så kan du slåss for friheten. Da trenger du ikke hjelp.
Vis hele sitatet...

Altså, er ikke en narkis eller noe. men synes det er teit at jeg skal bli nektet å nyte en joner i ny og ne. Setter stor pris på responsen i denne tråden.

Sitat av etse Vis innlegg
Det hele bunner i hva man legger i "bestemmer". Er du over 18 bestemmer de kanskje ikke over deg, men bor du hjemme så vil jo det å ikke høre på de kunne få store konsekvenser. De kan rett og slett kaste deg ut av huset og be deg forsørge deg selv. Husk at du ikke har noe leieforhold med dine foreldre, du bare bor der.
Vis hele sitatet...

Jeg og moren min har et kjempe fint forhold, klemmer henne hver dag osv osv så blir nok ikke kastet ut bare fordi jeg f.eks pisser skittent, men mamma anser marijuana som heroin, og det er jo så langt ifra sannheten som du kommer.
Sitat av Nzer0id Vis innlegg
Altså, er ikke en narkis eller noe. men synes det er teit at jeg skal bli nektet å nyte en joner i ny og ne. Setter stor pris på responsen i denne tråden.




Jeg og moren min har et kjempe fint forhold, klemmer henne hver dag osv osv så blir nok ikke kastet ut bare fordi jeg f.eks pisser skittent, men mamma anser marijuana som heroin, og det er jo så langt ifra sannheten som du kommer.
Vis hele sitatet...
Du er et barn på 17 år, selvfølgelig ønsker hun ikke at du bruker narkotika. Når du blir eldre og voksen nok til å ta egne valg kan du bruke så mye dop du vil, frem til det får du høre på mamma`n din.
Sist endret av Freakaholic; 29. april 2013 kl. 18:53.
Sitat av Nzer0id Vis innlegg
Jeg og moren min har et kjempe fint forhold, klemmer henne hver dag osv osv så blir nok ikke kastet ut bare fordi jeg f.eks pisser skittent, men mamma anser marijuana som heroin, og det er jo så langt ifra sannheten som du kommer.
Vis hele sitatet...


Kan hende at mammaen din har dårlig erfaring med hasj fra yngre dager som hun ikke har fortalt deg om ?
Hvis hun er veldig i mot det har hun sikkert grunn til det. Ikke bare tenk på deg selv og at du ikke syns det er så farlig å røyke i ny og ne. For noen kan det faktisk være farlig i lengden.

Syns du skal respektere mammaen din og ikke røyke mens du bor hos henne. Betaler du leie?
Sist endret av Spelevinken; 29. april 2013 kl. 19:04.
Sitat av Nzer0id Vis innlegg
Vel altså, blir jo ikke kastet ut, er vel bare mer at hun vil at jeg ta meg sammen og slikt i guess.


Vil bare høre etter sånn at jeg har noe å argumentere for hvis hun kommer med " du har skrevet under og du er bundet til dette blablalb " tralla
Vis hele sitatet...
Du har ikke en dritt å argumentere med.

Det eneste du kan gjøre er å la være å dumme deg, så kommer nok ikke moren din til å kreve noen pisseprøver - kontrakt eller ikke.

At hun faktisk gidder å skrive en kontrakt med deg handler nok mer om at hun vil behandle deg som en voksen og ikke bare "bestemme", enda hun er i sin fulle rett til å gjøre det så lenge du ikke vil stå i kassen på rema for å betale for nudler å steke i enromsløsningen du får råd til på egen hånd.

Vil du ha en trassig, hasjrøykende lasaron snyltende på deg når du en dag får råd til å bo for deg selv?
burde vært möderatör
Du bør heller forsøke å ha en dialog med henne. Å krangle om at kontrakten du har skrevet under på er ugyldig vil bare starte konflikt og uhygge, og ikke minst vil hun miste tillit til deg. Hvis hun ikke kan stole på deg når du har skrevet under på en kontrakt, hvordan kan hun stole på deg ellers? Skjønner?

Se heller et par dokumentarer med henne, for eksempel Breaking The Taboo eller The Union: The Business Behind Getting High. Send henne forskning og nyhetsartikler om cannabis på mail, prat med henne om cannabis ved middagsbordet. Vis henne hva en rekke kjendiser mener om stoffet. Tilby gjerne å bake spacecakes for hele familien hvis du etterhvert får "opplyst" henne.

Jeg kan ikke garantere at dette vil fungere, men med mindre hun er svært lite oppegående bør hun etterhvert innse at hun er blitt feilinformert og løyet til. Ingen intelligente mennesker vil fortsette å tro at cannabis er livsfarlig hvis du gir dem riktig informasjon.