Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2195
En venn av meg tjente noen kroner på krypto i fjor. Ifb med at han overførte disse pengene fra utlandet til sin norske bankkonto, kom det et spørsmål fra banken hans ang. hvor pengene stammet fra. Dette svarte han ærlig på.

Siden disse transaksjonene trolig ligger i Valutaregisteret, har vel også Skatteetaten automatisk innsyn i dem, eller har fått beskjed av banken ang. hvor pengene kom fra?

Hva skjer hvis han ikke rapporterer noe inn til Skatteetaten innen 30. april?

Foreløpig har ikke Skatteetaten vist noen interesse for disse pengene. Dvs: De har ihvertfall ikke gitt uttrykk for at de kjenner til dem.

Er det eventuelt noe vits i at kompisen min sjekker Valutaregisteret selv, eller vil dette bare vekke ytterligere mistanke?
Sist endret av g1neric; 31. mars 2025 kl. 23:30.
Selv om du får en overføring fra utlandet så er det jo ikke automatisk en gevinst som skal beskattes. Tror banken er mest interessert i opphavet mtp hvitvasking.

Skatteetaten har ikke uendelig kapasitet så kommer vel mye an på beløpet størrelse om de ber om dokumentasjon rundt det.
Trådstarter
3 1
Men er det et problem å vente til de eventuelt ber om dokumentasjon?
Sitat av g1neric Vis innlegg
Men er det et problem å vente til de eventuelt ber om dokumentasjon?
Vis hele sitatet...
Ja. Du plikter å opplyse om skattbar inntekt. Om du ikke gjør dette og det blir oppdaget så har du forsøkt å unndra skatt.
Rart det er aldri disse vennene selv som lager disse trådene. Det er alltid en eller annen venn som lager de. Merkelig..

Har vennen din fått noe svar fra banken etter det ærlige svaret da?
Sist endret av IneartheDx; 1. april 2025 kl. 14:52.
Skatteetaten vet over 500k nordmenn har crypto og underkant av 50k har meldt inn. Skattemeldingen er bassert på tillit og de har ikke mulighten å sjekke alle. Hvert år får mange «bokettersyn» der de sjekker alt. Skatteetaten vet mer enn folk flest tror selv om man ikke har overført til Norsk konto vet de mye. Mange tror Revolut er sikker, men de samarbeider, mange hwr flaks de ikke blir tatt, of i grove tilfeller er straffeskatten høy
Trådstarter
3 1
Sitat av Unsub Vis innlegg
Ja. Du plikter å opplyse om skattbar inntekt. Om du ikke gjør dette og det blir oppdaget så har du forsøkt å unndra skatt.
Vis hele sitatet...
Oi, ghosh! Da var det visst en tabbe at jeg lagde tråden i et underforum som handler om hekling, strikkeoppskrifter og My Little Pony.

Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Rart det er aldri disse vennene selv som lager disse trådene. Det er alltid en eller annen venn som lager de. Merkelig..

Har vennen din fått noe svar fra banken etter det ærlige svaret da?
Vis hele sitatet...
Banken svarte ham i fjor, kort tid etter transaksjonen. De sa at saken var avsluttet.
Sist endret av g1neric; 1. april 2025 kl. 15:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Oi, ghosh! Da var det visst en tabbe at jeg lagde tråden i et underforum som handler om hekling, strikkeoppskrifter og My Little Pony.
Vis hele sitatet...
Du fikk svar på spørsmålet ditt, den nebbete innstillingen kan du ta med et annet sted.
Konsekvensene av skattesvik er straffeskatt, bøter og eventuelt fengsel. Å "vente til de eventuelt ber om dokumentasjon" er ikke et alternativ hvis du har forsøkt å unndra deg skatt i skattemeldingen.
https://www.skatteetaten.no/bedrift-...tilleggsskatt/

Så bare å vurdere hvilken risiko man ønsker å ta.
Sitat av RapTouR Vis innlegg
Skatteetaten vet over 500k nordmenn har crypto og underkant av 50k har meldt inn. Skattemeldingen er bassert på tillit og de har ikke mulighten å sjekke alle. Hvert år får mange «bokettersyn» der de sjekker alt. Skatteetaten vet mer enn folk flest tror selv om man ikke har overført til Norsk konto vet de mye. Mange tror Revolut er sikker, men de samarbeider, mange hwr flaks de ikke blir tatt, of i grove tilfeller er straffeskatten høy
Vis hele sitatet...
Å kjøpe krypto er vel ikke skattepliktig? Det er vel bare ved overføring til konto og veksling på børs som er det?
Sitat av Daw-G Vis innlegg
Å kjøpe krypto er vel ikke skattepliktig? Det er vel bare ved overføring til konto og veksling på børs som er det?
Vis hele sitatet...
Ikke kjøp, men realisert gevinst eller tap er skattepliktig. Tap får du igjen for på lik linje gevinst må skattes. Husk: selv kjøp fra Eth til BTC eller annen crypto regnes som realisert tap/gevinst. Ved mange transaksjoner må man holde tunga rett😉 derfor er norske børser best selv dyeree siden de fikser alt dette for deg, enn du skal ha koll på eks: 1000 kjøp du gjorde i 2024
Vis hele sitatet...
Er det noe problem og ta med seg 5l melk fra butikken, gå gjennom kassen og eventuelt vente til de stopper meg og ber meg betale?
Dette er hva du spør om.