Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1628
Hei!
Holder på å ta påbygg på VGS, og nå er det jo snart på tide å søke videre. Jeg kom da til å tenke på de forskjellige stiene innenfor IKT og fremtiden der mange yrker potensielt kan forsvinne. Jeg har lest forskjellige artikler som sier at IKT er et fag som vil klare seg godt, stemmer det? Hva er det eventuelt lurest å satse på? Jeg har mest kunnskap innenfor drift og vedlikehold, liten kunnskap om webutvikling og svært lite kunnskap om programmering.

Er drift og vedlikehold noe å satse på? Jeg har tenkt litt på nettverkssikkerhet og den type ting. Så langt har jeg også mye fritid under påbyggingsåret og lurte litt på å ta et kurs om webutvikling på Udemy. Er webutvikling eventuelt noe å satse på?

Håper ikke dette er noe som har blitt diskutert opp og ned allerede. Vis meg gjerne til andre tråder i så fall. Takknemlig for alle gode råd.
Vi kommer alltid til å ha behov for folk med kompetanse innen ikt samt alle andre felt der automatiseringen kanskje truer for øyeblikket. Vi er væffal ikke kommet langt nok teknologisk til at alle slike yrker faller vekk, men tipper vell at det er spesielt sikre yrker innen security, programing og den slags.
Limited edition
Moff's Avatar
Mitt inntrykk er at bransjen beveger seg mer og mer mot automatisering av driftsoppgaver, mens antallet jobber innen programmering øker. Bakgrunnen for at jeg opplever dette er at drift av systemer sentraliseres ("skyløsninger"), og det du da ender opp med er at ingen bedrifter hoster IT-systemene sine on-prem (på egen site). Du vil ha noe nettverksmessig kjørende der, noe support på ansatte sine datamaskiner, men svært lite spennende og tunge arbeidsoppgaver. Det vil være behov for for folk som kan drifte skyløsningene, men dette trenger ikke nødvendigvis foregå i Norge, og det vil være et ganske lite og lukket miljø som jeg tror vil bli mindre og mindre over tid.

Jeg ville satset på programmering og web hvis jeg var deg. Jeg har gått den ruta selv, og jeg jobber med dette i dag. Jeg har flere arbeidsoppgaver enn jeg rekker å tygge gjennom, og jeg tror ikke jeg ville hatt noe problem med å skaffe meg en ny jobb et annet sted i Norge. For IT-drift, så er det ikke like enkelt (med mindre du har en heftig CV). Jeg kjenner mange nyutdannede som har slitt lenge med å finne sine første jobber innenfor dette feltet. Drift av nettverk er også en stilling som jeg opplever at er i fare, fordi bransjen beveger seg mot SDN (Software-Defined Networking), og om/når dette skjer så vil også nettverk kontrolleres av programmer som man trenger utviklere for å vedlikeholde.
Vil du være garantert en godt betalt jobb i lang, lang tid er IT-sikkerhet valget.
Fiks almennfaglig utdannelse og ta en bachelor/master på NTNU Gjøvik.

Det er flere hundre stillinger innen hendelseshåndtering, analyse osv. i Norge nå, og så godt som ingen kvalifiserte søkere.
Stort sett bare noen få som bytter innad i bransjen en sjelden gang.
Sist endret av Goophy; 9. desember 2017 kl. 20:19.
Mye god info! Jeg tenker jo selv at IT-sikkerhet bare blir mer nødvendig fremover, men om det som Moff sier stemmer, er det ikke en risiko for at kun de som driver skyløsningene vil stå for sikkerheten?

Er programmering mye nyttigere enn webutvikling? Jeg føler at jeg har lettere for å lære webutvikling enn programmering, men om man først lærer én ting er det kanskje enklere å forstå flere ting. Uansett er det jo sikkert ikke dumt å bruke litt fritid på å lære webutvikling både mtp. programmering og IT-sikkerhet, lærer jo ikke mye av å sitte å se på TV.
Limited edition
Moff's Avatar
Jeg er ikke så sikker på om jeg ville laget et så stort skille mellom hva som er webutvikling og hva som er programmering. Mulig jeg mistforstår hva du mener, men webutvikling er like fullverdig programmering som de fleste andre ting. Det er et felt vi kaller front-end-utvikling innenfor web, hvor man i stor grad jobber med HTML, JavaScript CSS og lignende ting, og hovedfokuset er da på visuelt design. Det er kanskje ikke "programmering" i ordets riktige forstand, men det er heller ikke så fryktelig mange som jobber kun med dette. Jeg er en full-stack-utvikler, som vil si at jeg kan jobbe med alt fra å designe ting i Photoshop og få det ut på en nettside med HTML og CSS, helt ned til å lage bots som monitorerer nettverkstrafikk. På min arbeidsplass så lager vi nesten utelukkende tjenester som kjører som nettsider i stedet for å lage programmer som brukerne kjører fra sin datamaskin. Dette er også noe som jeg tror vil bli mer og mer vanlig, fordi det gjør at man slipper å ha hardware på brukernes side som klarer å kjøre programmene lokalt. Når alt annet ligger ute i skyen, så gir det mening at alle applikasjoner man har bruk for også kjøres derfra. (Selv om programmet er kamuflert som en kjempeenkel nettside, så er det heller ingen begrensninger med tanke på hva programmet faktisk kan gjøre.)

Det er stort sett ganske enkelt å lære seg nye språk når man først kan et fra før. I dag er det C# som er mitt hovedspråk, men jeg kan også PHP, Java og JavaScript godt nok til å kunne gjøre det aller meste med dem. JavaScript er noe som tidligere har vært for spesielt interesserte, men nå som NodeJS er blitt såpass stort, så er det blitt en seriøs utfordrer til de andre platformene. Så vidt jeg vet så bruker for eksempel Finn.no NodeJS.

Det er også helt riktig at kompetanse på sikkerhet er veldig ettertraktet, men det er også et veldig tøft miljø. Vi har kun 2 ansatte som er eksperter på feltet (da snakker vi doktorgrad), og du skal ha en veldig solid CV for å lande en slik stilling. Forrige stillingsannonse fra Cyberforsvaret antydet også at det var bare å glemme å søke hvis du ikke hadde doktorgrad eller høyere utdanning, i tillegg til erfaring. (Bare som en disclaimer: Det kan godt hende at det finnes stillinger som er enklere å få som har "noe" med sikkerhet å gjøre; det jeg snakker om er de spennende jobbene som i praksis dreier seg om hacking og forebygging av denslags.)
Sist endret av Moff; 9. desember 2017 kl. 21:42.
Jeg kjøpte et kurs hos Udemy, dette går visst mye på NodeJS så det er jo bra å høre at det kan bli relevant.

Har også lest det samme angående web-baserte applikasjoner. Kanskje ikke dumt å sikte seg inn på den type jobb som du har. Hvilken utdanning har du tatt? Er det mange selvlærte uten utdanning?
Sitat av Moff Vis innlegg
Det er også helt riktig at kompetanse på sikkerhet er veldig ettertraktet, men det er også et veldig tøft miljø. Vi har kun 2 ansatte som er eksperter på feltet (da snakker vi doktorgrad), og du skal ha en veldig solid CV for å lande en slik stilling. Forrige stillingsannonse fra Cyberforsvaret antydet også at det var bare å glemme å søke hvis du ikke hadde doktorgrad eller høyere utdanning, i tillegg til erfaring. (Bare som en disclaimer: Det kan godt hende at det finnes stillinger som er enklere å få som har "noe" med sikkerhet å gjøre; det jeg snakker om er de spennende jobbene som i praksis dreier seg om hacking og forebygging av denslags.)
Vis hele sitatet...
Det er ekstremt få selskaper som faktisk har behov for IT-sikkerhetspersoner med doktorgrad. På det nivået er det snakk om folk som utvikler og jobber med kryptografi, og da vil man helst ha en matematikkbakgrunn.

Cyberforsvaret, NSM, NorCERT osv er for spesielt interesserte, informasjonen de jobber med er veldig spesifikk og de betaler veldig dårlig.

De aller fleste bedrifter på en viss størrelse trenger personell som sørger for at klientmaskiner, nettverk, epostløsninger osv. er sikret og blir overvåket kontinuerlig (etter trusler, ikke oppetid og feil). Det er slike stillinger du helst vil ha og det er der man mangler hundrevis av personer idag.

Er man interessert i jobben og involverer seg i miljøet ender man opp med et stort kontaktnett som ofte deler svært interessante ting. Jobber du i en statlig organisasjon er folk ofte ikke villige til å dele med deg da de har helt andre regler å forholde seg til (typ deler aldri ting tilbake).
Sitat av hippitus Vis innlegg
Så langt har jeg også mye fritid under påbyggingsåret og lurte litt på å ta et kurs om webutvikling på Udemy.
Vis hele sitatet...
Akkurat det er i alle fall ikke noe å nøle med! Alt sånt er bare bonus uansett. Jeg tar bøttevis av nettkurs ved siden av mastergraden min, og selv om sikkert veldig lite av det er direkte relevant, og et nettkurs som disse har veldig liten tyngde ift. "real-life kurs" med sertifiseringer og kursbevis, så fôrer det interessen min og bidrar til bredde. De koster jo også en slikk og ingenting, om de ikke er gratis, så disse kursene må du bare kjøre på med!

Tipset er forøvrig å holde litt øye med prisene på sider som Udemy. De har jo ikke norsk lov å forholde seg til, og har ingen skrupler med å oppgi "normal pris" på et kurs til å være mange tusen kroner, men de har likevel "hurry! limited offer" med 95% rabatt heeele tiden. Aldri kjøp et kurs på Udemy til mer enn 200 kroner. De er veldig ofte nedsatt til typ 190 kr, og også regelmessig nedsatt til sånn rundt en hundrings (kroner).
Flere av kursene finnes også gratis andre steder. Jeg holdt f.eks. på å kjøpe et kurs om Android-utvikling i Java, før jeg plutselig fant ut at kurset bare var skamløst rippet fra YouTube og lagt ut på Udemy som betalingskurs. Dette var et av toppkursene på Udemy, også var det bare noen som hadde stjålet videoene til thenewbostonYouTube.

Du bør også gjerne notere deg selv hvilke kurs du har tatt. Du får jo ikke noen sertifisering, men det er likevel greit å holde litt oversikt over hvilke kunnskaper du har touchet borti, spesielt om du tar mange kurs.
Sist endret av Realist1; 10. desember 2017 kl. 12:19.
Dette kurset kjøpte jeg. Fikk beskjed om at salget på 95% rabatt straks var over, så er jo selvsagt svært glad for at jeg fikk det før salget ble slått ned til 94% rabatt.