Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2266
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Problem: Jeg har ikke temperatur- og luftfuktighetsstatistikk fra innearealer. Det er snakk om bopel, største rom 18kvm, takhøyde 240 cm. Har lyst til å enkelt se grafer på en Android-telefon (6.0.1 - Marshmallow). Ville hatt tilgang til sensorer hver dag for innhenting av data (bluetooth?) og lading, men jo lengre de kan være for seg selv, dess bedre.

Løsningene jeg har sett så langt funker ikke pga pris. 160 USD (1 300 NOK) for én sensor er ikke verdt det. Ser for meg å bruke maks 3-400 på dette. Arbeidstid for DIY er som kjent gratis

Kunne tenkt meg opptil 6 stk.
Dette er lett å ordne, men du får jo såvidt en kebab i 2017 for 300 kroner...
En Raspberry PI 3 (~350,-) og 2 sensorer burde gjøre jobben. Det du ser etter er en PTC (Positive Temperature Coefficient) eller NTC (Negative Temperature Coefficient) motstand (~10,-). Og en humidity sensor (20-50,-).

Men selvsagt, her må du skrive koden selv. Og med denne løsningen, så kan du koble raspberry pien opp til det trådløse nettverket ditt, og få live data på telefonen.
Sist endret av 0xFF; 4. november 2017 kl. 02:54.
Alt etter som hvordan du vil ha det, en arduino/raspberry med noe sånn som denne saken som måler temperatur og fuktighet burde vel fungere med rett koding eller programvare. Koster minimalt, med et wifi array kan du koble opp mot wifi.
På en Raspberry Pi3 (eller tilsvarende) kan man for eksempel kjøre Home Assistant (det finnes flere andre også) da er mesteparten av programmeringen gjort, bare oppsett og konfigurering som gjenstår.
Overskuddsmateriell
Du kan enten bygge selv der en ESP8266 med sensorer blir det billigste og mest kompakte designet.

Eller du kan handle deg noen Sonoff SC

Disse kan du lett automatisere opp mot smartswitchene til Sonoff også.
https://www.itead.cc/smart-home.html

Det som er enda bedre med Sonoff er at du kan flashe om de hvis du ønsker å legge inn den firmware'n du selv ønsker. De er basert på ESP8266 (SC kjører på ESP8266 og en Atmel chip som untak)
▼ ... over en måned senere ... ▼
Men på Sonoff SC får du vel ikke historikk derosm du ikke lager programvaren selv?
Rpi, hassbian, nodemcu og dht11/dht22 så er du i mål ��
▼ ... noen uker senere ... ▼
Wemos D1 Mini (5$ på aliexpress) + SHT30 shield(2$ aliexpress), måler temp og fuktighet. Kombinert med Thinger.io får du logget alt, evt live view.
Sikkert ikke hva du er helt ute etter, men;
Jeg har Verisure sine røykvarslere, med tilhørende modul til app-styring. Var inkludert da jeg kjøpte huset, så usikker på pris.
Disse gir temperatur og % fuktighet.