Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1788
Er det mulig å reise til utlandet på jobboppdrag og jobbe freelancer, hvor som helst i verden, når man er på AAP hos nav?

Det står i regelverket at man ikke kan reise utlands på AAP, men hva hvis man får jobboppdrag i utlandet? De kan vel ikke nekte folk å jobbe hvor som helst i verden vel??
Har du misforstått konseptet med AAP? Du mottar jo penger fordi du ikke er i arbeid.

Selvfølgelig får du lov til å ta jobboppdrag i utlandet, men da mister du jo naturligvis pengene du mottar fra NAV. Kan ikke få i både pose og sekk.

Anbefales ikke å forsøke å snylte på det btw, finner NAV det ut bøyer de deg over og knuller deg i ræva med straffer og bøter
Sist endret av SparseChimera; 11. januar 2018 kl. 15:05.
Trådstarter
4 0
Takk for svar. Jeg tror du misforstod meg.

Det er mange som jobber selv om de er under AAP. Så da er spørsmålet, er det mulig å jobbe i USA for eksempel om man er under AAP?
Kan NAV nekte personer å jobbe i utlandet?

Jeg har fått forespøsel om å prøve meg ut i en lett jobb i USA av en bekjent. Under denne perioden vil jeg selvfølgelig skrive ned antall timer jeg jobber.

Nav kan vel ikke nekte meg det? Hvis det er slik at de nekter så nekter de meg også å prøve meg ut i arbeid.
Sitat av Koxblox Vis innlegg
Takk for svar. Jeg tror du misforstod meg.

Det er mange som jobber selv om de er under AAP. Så da er spørsmålet, er det mulig å jobbe i USA for eksempel om man er under AAP?
Kan NAV nekte personer å jobbe i utlandet?

Jeg har fått forespøsel om å prøve meg ut i en lett jobb i USA av en bekjent. Under denne perioden vil jeg selvfølgelig skrive ned antall timer jeg jobber.

Nav kan vel ikke nekte meg det? Hvis det er slik at de nekter så nekter de meg også å prøve meg ut i arbeid.
Vis hele sitatet...
I slike tilfeller er det kanskje enklere å kontakte NAV fremfor å spørre på et nettforum?

Ring 55 55 33 33, er trossalt Norges største bedrift, så skulle tro de kan svare på det meste du lurer på
Du skal da vel ikke få AAP utbetaling så lenge du mottar lønnsutbetaling fra en jobb du prøver deg i. Samma om den er i USA eller i Norge.
Trådstarter
4 0
Sitat av Poppee Vis innlegg
Du skal da vel ikke få AAP utbetaling så lenge du mottar lønnsutbetaling fra en jobb du prøver deg i. Samma om den er i USA eller i Norge.
Vis hele sitatet...
Ja, det er jeg inneforstått med. Jeg er fullt inneforstått med at jeg ikke vil få stønad av Nav hvis jeg jobber med enn grensa på 60%.

Men dette er ikke noe fast arbeid og jeg ønsker ikke å falle ut av AAP, eller bli anklaget for å være i utlandet når jeg går på AAP.

Så derfor lurer jeg på om Nav kan nekte meg å ta en jobb i USA som ikke er en fast jobb.
Du har plikt til å holde NAV oppdatert om slike ting, arbeid i utlandet må det søkes om, det finns en veileder/rundskriv for dette som jeg ikke fant i farten, men min praktiske erfaring er at NAV skjønsvurderer dette og praksisen er ulik fra kontor til kontor, har hatt kolegaer fra Polen som i en komune fikk det innvilget mens i nabokomunen fikk de avslag.

En annen ting er jo greencard for å få jobbe i USA vet ikke om du har det, hvis ikke er det en vanskelig lang og dyr prosess å skaffe seg, du må i utgangspunktet ha en helt spesiel kompetanse som de har underskud på i USA for å få arbeidstilatelse.
Tror du gjør lurt i å undersøke ang. det før du snakker med NAV egentligt.
Anonym bruker
"Rik Skoglemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Stakk til utlandet for å fikse jobb når jeg gikk på AAP, når jeg ringte NAV og fortalte at jeg skulle prøve meg ut i en jobb der så var det rett før jeg fikk store problemer. Heldigvis hadde jeg en forståelsesfull saksbehandler så det gikk fint.

Ergo, si ifra til NAV.
Trådstarter
4 0
Jeg ringte til Nav. De sa at jeg bare måtte skrive av timer på meldekortet. Så da er det mulig å oppholde seg i utlandet hvis det er i jobbsammenheng.

Om man vil feriere i utlandet så kan man også gjøre det, men da må man søke om det på forhånd.

La oss ta for oss dette scenarioet:

Du får tilbud om jobb. Jobben er i utlandet. Det er ikke en fast ansettelse.
Du skriver på meldekortet de timene du er i arbeid på den nye jobben som er i utlandet.
Jobbsituasjonen er gunstig for at du kanskje kan komme deg i arbeid.

Du sender søknad til Nav der du ber om å få reise til utlandet og prøve ut denne jobben som strekker seg over et par måneder.




Hvordan kan Nav gi avslag på noe som kan være til nytte for din fremtidige arbeidssituasjon? Hvordan kan Nav opptre som hinder for de som får slike muligheter?

Det står absolutt ingenting på Nav sine sider angående jobbmuligheter man måtte få i utlandet når man er under AAP.
Sist endret av Koxblox; 11. januar 2018 kl. 16:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er strammet inn på AAP fra 01.01.2018. Såvidt jeg husker så skal også kravet til å være feks i behandling være styrket nå. Hvordan skal du klare det om du jobber i utlandet?

Det er krav om aktivitetsplikt samt en aktivitetsplan. Det vil også være ymse møter med NAV evt. samarbeidsmøter med NAV og fastlege/behandler etc som skal gjennomføres.

Sier ikke det er umulig å få til dette med AAP og jobb utenlands, men du må nok sikre deg bedre enn kun å ta en telefon til NAV. I det minste må du ha svar på epost, slik at du har noe skriftlig om du skulle bli tatt ut i kontroll pga IP adresse eller noe slikt når du leverer meldekortene. Husk også at du fyller ut meldekort korrekt ihht til timetall etc slik at du ikke ryker på smell der og blir tatt for svindel.
Sist endret av frtoretang; 12. januar 2018 kl. 00:01.
Sitat av Koxblox Vis innlegg
Ja, det er jeg inneforstått med. Jeg er fullt inneforstått med at jeg ikke vil få stønad av Nav hvis jeg jobber med enn grensa på 60%.

Men dette er ikke noe fast arbeid og jeg ønsker ikke å falle ut av AAP, eller bli anklaget for å være i utlandet når jeg går på AAP.

Så derfor lurer jeg på om Nav kan nekte meg å ta en jobb i USA som ikke er en fast jobb.
Vis hele sitatet...
Du mister ikke AAP for godt om du jobber mer enn 60%. Du mister 100% stønad for den aktuelle meldekortperioden som kjent jo er 14 dager hvis du i perioden har jobbet mer enn 60%.

Selvfølgelig over tid blir dette noe du må ha en dialog med NAV om.

Forøvrig er denne tråden et eneste sammensurium av usannheter så jeg anbefaler deg å kontakte NAV selv og å lese deg opp på NAV.no
Usannheter? Det får det til å låte som om folk bevist har forsøkt å føre ts bak lyset. Om noe er feil så er det kanskje enklere for både ts og andre som leser tråden om du eller andre påpeker hva som er feilinformasjon?
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Usannheter? Det får det til å låte som om folk bevist har forsøkt å føre ts bak lyset. Om noe er feil så er det kanskje enklere for både ts og andre som leser tråden om du eller andre påpeker hva som er feilinformasjon?
Vis hele sitatet...
Det er vel akkurat det jeg har gjort over. Det viktigste først, du kan fint tjene penger på AAP. Jeg gjør det selv.