Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3729
Anonym bruker
"Slank Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Står forran det hittil største valgtet i livet mitt. Hva skal jeg studere. Før eksamen sitter med omtrentlig 52.5 studiepoeng, kanskje litt fler også.
Det eneste jeg har hatt sånn nogenlunde interesse for så langt i livet er data, og lurer på å studere dette videre. Har dermed sett for meg å studere informatikk på NTNU eller UiO.
Det jeg leter etter er noen med erfaringer eller kunnskap om dette er et framtidssikkert og godt valg? Tenker først å ta en bachelor, for så å følge opp med master. Er lærdommen fra disse studiene verdifull? Skal jeg velge Oslo eller Trondheim? Finnes det andre datarelaterte studier med gode framtidsutsikter?

Vennlig hilsen forvirret ung person
Ja, det er et godt valg. Ingen kan spå fremtiden, men informatikk-studiet er vel så safe og fremtidsrettet som du får det.
Du kan jo studere hvor du vil, men jeg personlig ville valgt Oslo.
Ja, det finnes en hel haug data-relaterte studier med gode fremtidsutsikter. Men altså, du skal være godt dekket med informatikk.
Sitat av moret Vis innlegg
Ja, det er et godt valg. Ingen kan spå fremtiden, men informatikk-studiet er vel så safe og fremtidsrettet som du får det.
Du kan jo studere hvor du vil, men jeg personlig ville valgt Oslo.
Ja, det finnes en hel haug data-relaterte studier med gode fremtidsutsikter. Men altså, du skal være godt dekket med informatikk.
Vis hele sitatet...
Hvorfor Oslo?
Sitat av ali88 Vis innlegg
Hvorfor Oslo?
Vis hele sitatet...
Det er bare mer som skjer. Ikke noe galt med Trondheim, men det finnes bare mer av alt i Oslo. Hvorfor velge alternativet med mindre muligheter?
Ikke helt enig med moret her, ville utvilsomt valgt Trondheim. Alternativt Bergen. Du stiller sterkere i arbeidsmarkedet med informatikk fra NTNU, og studentmiljøet i Trondheim kan ikke sammenlignes.
Anonym bruker
"Slank Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Har også hørt at NTNU har bedre studentmiljø og jobbmuligheter. Oslo er bare behagelig nærme familie og venner. Har også sett på å studere i Danmark, men varierende valutaer er en ulempe der. Kjenner også ikke til jobbmulighetene der.

Er det noen om har studert eller studerer nå i Oslo? Har dere fått et miljø der?
Sitat av Zeta Vis innlegg
Ikke helt enig med moret her, ville utvilsomt valgt Trondheim. Alternativt Bergen. Du stiller sterkere i arbeidsmarkedet med informatikk fra NTNU, og studentmiljøet i Trondheim kan ikke sammenlignes.
Vis hele sitatet...
Når jeg hører NTNU tenker jeg på den i Trondheim.
Noen som vet om den i Gjøvik er like bra?
Anonym bruker
"Sub-tropisk Helhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har hørt fra flere jeg studerer med på ifi/UiO at studentmiljøet på UiO og NTNU ikke kan sammenlignes. De foretrekker UiO og er betydelig mer fornøyde her, men de sier at det er mange som foretrekker NTNU.

(Folka jeg har snakket med har fullført bachelor, en har fullført master, 3 begynte på bachelor men fullførte ikke. 4 til kjenner jeg ikke godt nok til å vite hva de har studert der.)
Anonym bruker
"Slank Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har hørt fra flere jeg studerer med på ifi/UiO at studentmiljøet på UiO og NTNU ikke kan sammenlignes. De foretrekker UiO og er betydelig mer fornøyde her, men de sier at det er mange som foretrekker NTNU.

(Folka jeg har snakket med har fullført bachelor, en har fullført master, 3 begynte på bachelor men fullførte ikke. 4 til kjenner jeg ikke godt nok til å vite hva de har studert der.)
Vis hele sitatet...
For nysgjerrighetens skyld. Er de du kjenner fra Oslo sånn at de kjenner folk fra før de begynner å studere?
Hva syns du selv om å studere i Oslo?
Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis du har noe som helst sans for biologi, så må du vurdere bioinformatikk. Etterspørselen er ganske stor i Danmark, har ikke helt kommet til Norge enda, men den er på vei.
Anonym bruker
"Sub-tropisk Helhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
For nysgjerrighetens skyld. Er de du kjenner fra Oslo sånn at de kjenner folk fra før de begynner å studere?
Hva syns du selv om å studere i Oslo?
Vis hele sitatet...
Ble kjent med dem på universitetet (betydelig aldersgap mellom oss. Spesielt mellom meg (yngst) og han som har fullført mastergrad.)

Jeg er kjempefornøyd. Eneste jeg kan klage over er enkelte av foreleserne, men jeg lærer best av å finne ut av ting selv uansett. Spesielt fornøyd med det sosiale miljøet og tilbudene som er tilgjengelig.
Anonym bruker
"Sub-tropisk Helhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kan forøvrig hende at jeg misforsto spørsmålet. Om du mente at de er slik at de må kjenne folk før de begynner å studere ett sted er det feil, de begynte alle på Oslo uten å kjenne noen.
Du burde se på fagmuligheter som er relevant for det du vil bli innen informatikk, ellers kan en risikere å irritere seg når det er få fag igjen en har lyst å ta.

Mye av det gøye gjømmer seg bak matematikk, selv om det er mange som mener matematikk er unyttig for programmeringen. En slik matematisk fundament får en på NTNU som gjør deg noe dyktig til å jobbe med de gøye tingene: musikk programm, visualiserings progamvare og maskinlæring.

Du får også godt opplegg for software engineering, som er egentlig absolute must selv om en skal jobbe med helt andre ting enn å lage programvare
Anonym bruker
"Slank Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvis du har noe som helst sans for biologi, så må du vurdere bioinformatikk. Etterspørselen er ganske stor i Danmark, har ikke helt kommet til Norge enda, men den er på vei.
Vis hele sitatet...
Takk for tipset, skal lese meg opp på det!

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kan forøvrig hende at jeg misforsto spørsmålet. Om du mente at de er slik at de må kjenne folk før de begynner å studere ett sted er det feil, de begynte alle på Oslo uten å kjenne noen.
Vis hele sitatet...
Lurte på begge deler om jeg skal være ærlig. Takk for svar!

Sitat av meravok Vis innlegg
Du burde se på fagmuligheter som er relevant for det du vil bli innen informatikk, ellers kan en risikere å irritere seg når det er få fag igjen en har lyst å ta.

Mye av det gøye gjømmer seg bak matematikk, selv om det er mange som mener matematikk er unyttig for programmeringen. En slik matematisk fundament får en på NTNU som gjør deg noe dyktig til å jobbe med de gøye tingene: musikk programm, visualiserings progamvare og maskinlæring.

Du får også godt opplegg for software engineering, som er egentlig absolute must selv om en skal jobbe med helt andre ting enn å lage programvare
Vis hele sitatet...
Som de fleste andre ser jeg vel mest mot AI. Utrolig spennende utvikling de siste årene. Hvis det er det du tenker på med fagmuligheter?
Tar den tyngste matta nå og et ekstra IT fag som et nytt som fokuserer på bruk av fysikk og matematikk i programmering. Gir meg litt forsprang kanskje.
Informatikk er safe det. Du burde kanskje tenke på hva du vil jobbe med? Enten sitte og lage programvare, da bør du gå for mest mulig matte og IT. Dersom du vil være IT-konsulent bør du sjekke ut indøk data. Kompis av meg er akkurat ferdig med indøk data på NTNU, og har fått jobb som IT-konsulent. Han har spesialisert seg på AI på mastern, men indøk er så bredt at han er ikke ekspert på AI (selve programmeringen). Han kommer da til å lede folka som lager AI-løsningene.

Ville valgt NTNU fordi det er litt stas å flytte ut og oppleve et nytt sted, nytt miljø osv. Er fra Oslo selv, og har studert både i Oslo og Trondheim. Folka som er fra Oslo og studerer der beholder som regel samme venner, og får ikke samme opplevelsen. Enig i at det skjer mer i Oslo, men studentmiljøet i Trondheim er bedre mye fordi prosentandel studenter er mye høyere. Det er en ekte studentby.
Sist endret av Chronic420; 26. desember 2017 kl. 15:03.