Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2523
Hej!

Jag vill gärna flytta till Norge men först vill jag utbilda mig. Jag söker helst utbildningar som är 3 år långa ( helst 2 år ) som relativt lätt ger jobb. Jag vill helst inte jobba i Oslo utan gärna bo och jobba där priserna är lägre. Jag har inte som mål att bli jätterik utan jag vill bara vara medelklass med ett hus för några miljoner NOK, fru, barn och ha råd till att göra något extra ibland. Jag har ingenting emot skiftarbete.

Vad ska jag utbilda mig till? Jag har ingenting jag verkligen brinner för, därför är det väldigt svårt att bestämma sig!!
Bygg og Anlegg.
2 år skole & 2 år lærling.
Flygeleder? to års utdanning og rundt halvannen million og oppover i lønn i jobb.

(er et krav å være flytende i muntlig og skiftlig norsk vell og merke)
Sist endret av Skepty; 14. desember 2017 kl. 14:37.
Sitat av jaffarbigbag Vis innlegg
Bygg og Anlegg.
2 år skole & 2 år lærling.
Vis hele sitatet...
Vilken typ av byggare? rörläggare? betongarbetare?

Sitat av Skepty Vis innlegg
Flygeleder? to års utdanning og rundt halvannen million og oppover i lønn i jobb.

(er et krav å være flytende i muntlig og skiftlig norsk vell og merke)
Vis hele sitatet...
Oj! Det är en riktigt bra lön. Ja, det måste det vara för att kommunikationen ska fungera perfekt
Sist endret av Sweden1998; 14. desember 2017 kl. 15:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Sweden1998 Vis innlegg
Vilken typ av byggare? rörläggare? betongarbetare?



Oj! Det är en riktigt bra lön. Ja, det måste det vara för att kommunikationen ska fungera perfekt
Vis hele sitatet...
Skulle tro att det är ungefär samma stuk som på Svenska 'Bygg' utbildningen, att man väljer lite efter vad man har lust til. Annars finns ju diverse fiskjobber och jobb i butik man kan få lite enkelt som andrahandsval.

Gynekolog
Meningsfullgrad: 81 %
Gjennomsnittslønn:
787 200 kroner i offentlig sektor
903 600 kroner i privat sektor
^ Om du vill tjäna dom stora summorna så att säga. Eller bonde om det är något för dig, även fast lönen där kan vara rätt kass.

Nää, men rättare sagt så finnd det nog fler utbildningar om du tänker efter något du är bra på t.ex inom dator, design eller sådant. Annars vet jag att MÅNGA elektriker i Sverige drar til Norge och får sig jobb och tjänar en fet slant. Gick två år på el i Sverige men orkade inte något med det. Men annars skulle det vara en fysisk jobb som inte har lång utbildning.

Men som sagt, kolla efter vad du är bra på och vad du har lust til. ( Hade något sagt det til mig så hade jag inte kommit på något svar utan helst försökt tänka på det som är lättast, mer bang för the buck.

100. Tømrer og snekker (bygg og anlegg): 33 800 kroner

113. Butikkmedarbeider: 29 600 kroner

115. Renholder: 29 500 kroner




Men ja, testa sök runt lite.

Mvh
Sist endret av Spendrups; 14. desember 2017 kl. 15:45.
Qon
Praise the Most High
Qon's Avatar
Sykepleier hvis du klarer å brøyte deg gjennom litt drittarbeid (bokstavelig talt) i starten. Det er mye kropp og en del nakenhet så du må takle det.

Som utdanna sykepleier kan du få mange forskjellige jobber og du kan spesialisere deg i mange retninger. Det er en fremtidsretta og trygg utdanning fordi vi sannsynligvis ikke kan erstatte helsearbeidere med maskiner i vår levetid. Det er mange fordeler med yrket. Du kan f.eks. lett få jobb rundt omkring i verden og Norge, og hvis du går lei av det så kan du bruke utdanningen din til å skaffe deg en helt annen type jobb. I tillegg er det spennende å lære om kroppen og du får masse kunnskap om hvordan ivareta egen helse. Også gjør det godt i hjertet når man gir omsorg til de som trenger det.

Jeg studerer dette nå og må si jeg trives mye bedre med det enn jeg hadde trodd. Jeg har veldig lyst til å jobbe med psykiatri og rusomsorg.
Sitat av Qon Vis innlegg
Sykepleier hvis du klarer å brøyte deg gjennom litt drittarbeid (bokstavelig talt) i starten. Det er mye kropp og en del nakenhet så du må takle det.

Som utdanna sykepleier kan du få mange forskjellige jobber og du kan spesialisere deg i mange retninger. Det er en fremtidsretta og trygg utdanning fordi vi sannsynligvis ikke kan erstatte helsearbeidere med maskiner i vår levetid. Det er mange fordeler med yrket. Du kan f.eks. lett få jobb rundt omkring i verden og Norge, og hvis du går lei av det så kan du bruke utdanningen din til å skaffe deg en helt annen type jobb. I tillegg er det spennende å lære om kroppen og du får masse kunnskap om hvordan ivareta egen helse. Også gjør det godt i hjertet når man gir omsorg til de som trenger det.

Jeg studerer dette nå og må si jeg trives mye bedre med det enn jeg hadde trodd. Jeg har veldig lyst til å jobbe med psykiatri og rusomsorg.
Vis hele sitatet...
Intressant! Jag har sett nakna människor förut så den biten är det inga problem med. Det verkar väldigt intressant och att man kan jobba på många platser i Norge och världen gör det mer spännande, däremot är det en sak som får mig att tveka väldigt mycket och det är att det är otroligt mycket kvinnor på utbildningen och väldigt få män. Är du en man? Hur känns det att gå utbildningen för dig som man? är det ofta obekvämt?

Sitat av Spendrups Vis innlegg
Skulle tro att det är ungefär samma stuk som på Svenska 'Bygg' utbildningen, att man väljer lite efter vad man har lust til. Annars finns ju diverse fiskjobber och jobb i butik man kan få lite enkelt som andrahandsval.

Gynekolog
Meningsfullgrad: 81 %
Gjennomsnittslønn:
787 200 kroner i offentlig sektor
903 600 kroner i privat sektor
^ Om du vill tjäna dom stora summorna så att säga. Eller bonde om det är något för dig, även fast lönen där kan vara rätt kass.

Nää, men rättare sagt så finnd det nog fler utbildningar om du tänker efter något du är bra på t.ex inom dator, design eller sådant. Annars vet jag att MÅNGA elektriker i Sverige drar til Norge och får sig jobb och tjänar en fet slant. Gick två år på el i Sverige men orkade inte något med det. Men annars skulle det vara en fysisk jobb som inte har lång utbildning.

Men som sagt, kolla efter vad du är bra på och vad du har lust til. ( Hade något sagt det til mig så hade jag inte kommit på något svar utan helst försökt tänka på det som är lättast, mer bang för the buck.

100. Tømrer og snekker (bygg og anlegg): 33 800 kroner

113. Butikkmedarbeider: 29 600 kroner

115. Renholder: 29 500 kroner




Men ja, testa sök runt lite.

Mvh
Vis hele sitatet...
Gynekolog? Nä så länge orkar jag inte utbilda mig Det är däremot väldigt svårt att veta exakt vad jag vill då jag är öppen för det mesta så länge det inte är ett jobb som lärare eller polis alternativt ett jobb som gör att man måste leva för sitt yrke. Jag gick ut gymnasiet i somras med bra betyg ( inte toppbetyg ) men betydligt bättre än rikssnittet och jag känner mig rätt trött på att plugga mer. Jag kan som max tänka mig att ta en kandidatur inom någonting men yrkeshögskola eller någon byggutbildning är jag rätt öppen för. Rörläggare tjänar också rätt bra i Norge har jag sett. Jobbar du inom bygg i Norge?
Sist endret av Sweden1998; 14. desember 2017 kl. 20:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Qon
Praise the Most High
Qon's Avatar
Sitat av Sweden1998 Vis innlegg
Intressant! Jag har sett nakna människor förut så den biten är det inga problem med. Det verkar väldigt intressant och att man kan jobba på många platser i Norge och världen gör det mer spännande, däremot är det en sak som får mig att tveka väldigt mycket och det är att det är otroligt mycket kvinnor på utbildningen och väldigt få män. Är du en man? Hur känns det att gå utbildningen för dig som man? är det ofta obekvämt?
Vis hele sitatet...
Ja, men det innebærer også vasking og pleie av mennesker. Men utdannede sykepleiere kan delegere vaske-oppgaver til hjelpepersonell / helsefagarbeidere. Eller hvis du jobber utenfor somatikken (den fysiske helsen) så er det jo ikke noe sånt. Men du tilegner deg mye kunnskap om kroppen og medisinsk behandling, og mange ferdigheter. Det er med på å forme deg som person. Så du må vurdere det tungt før du eventuelt hopper i det.

Ja jeg er mann, men jeg synes bare det er positivt at det er et kvinnedominert yrke. Hehe. I klassen min er det 120 jenter og 20 gutter. Når jeg har vært i praksis på sykehuset har det vært veldig koselig med så mange damer. De har snakket om at det er for lite seksuell trakassering på arbeidsplassen og vil at folk skal klype dem i rumpa haha...
Om du har anlegg for det så er IT en god ide videre. Er du OK+ i matte, har logisk sans og grei peil på PC (anbefalt) så kan det gi mange morsomme og godt betalte muligheter.

Om du tror du kunne passet IT så kan jeg gå litt dypere inn på det.
Sist endret av Vekst; 19. desember 2017 kl. 02:21.
trafikklærer er 2 år utdannelse i Norge og du kan gå rett i jobb med lønn på sånn ca 700.000 i året