Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1263
Yo
Tenker skaffe ny intern HDD for det er fult. Men ikke så lett å se forskjell på modellene.

Hva er å anbefale på minst 2 TB, under kr 2k og til å stole på?

F.eks.
3 TB - 265 kr/TB - Toshiba
8 TB - 279 kr/TB - Seagate
4 TB - 284 kr/TB - Seagate
5 TB - 299 kr/TB - Toshiba
6 TB - 309 kr/TB - Seagate
4 TB - 355 kr/TB - WD
Liker HGST diskene selv, men dei blir fort litt dyrere.
Weeeeeee
fustercluck's Avatar
Trådstarter
Hva gjør at de er verdt dobbel pris?
Laget for å stå i raid dei jeg bruker fra HGST. Og av dei ca 100-150 snurre diskene jeg har gående (diverse backup servere) så ryker seagate etter ca 3 år i 10-20% av tilfellene (så litt lei av disk bytter).

Men lite vitenskapelig, bare bedre erfaring med det.
Sitat av rfa Vis innlegg
Laget for å stå i raid dei jeg bruker fra HGST. Og av dei ca 100-150 snurre diskene jeg har gående (diverse backup servere) så ryker seagate etter ca 3 år i 10-20% av tilfellene (så litt lei av disk bytter).

Men lite vitenskapelig, bare bedre erfaring med det.
Vis hele sitatet...
Backblaze gjør ting i stor skala, og de kommer frem til liknende tall:
https://www.backblaze.com/blog/hard-...rates-q1-2017/
Har flest Seagate-disker og aldri hatt noen problemer.
Diskene har blitt for små før de evt har begynt å feile...

Noe som også avgjør prisen er antall omdreininger per minutt. Jeg går alltid for 7200-disker da prisforskjellen til de treigere diskene ofte er veldig liten.
Er når du begynner med 4-8T disker og gjerne litt større disk sett så blir fort diskene over 3 år før du bytter dei, så da er det fint at dei virker en stund. Spesielt om det er litt jobb å bytte (reisetid og slikt).

Samt at Seagate diskene mine har stort sett enten dødd ved å begynne med å bare bli ekstremt trege, alt virker men går seint. Det kan generere litt jobb i feilsøking for å finne disken det gjelder og slikt. Beste er om dei bare dør eller evnt genererer crc feil så det er fort å identifisere
Weeeeeee
fustercluck's Avatar
Trådstarter
Takker for svar
Fant HGST 4TB Deskstar NAS til bare ~20% mer per TB enn billigste alternativ Toshiba 3TB, så har bestilt.