Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 8389
Godtfolk!
Etter som jeg blir eldre og eldre kommer jeg stadig opp i situasjoner hvor jeg kunne trengt en barnefilm av god kvalitet og spør derfor etter hjelp her. Så fyr løs. Alle tips er velkommen. Hvilke nye filmer er verdt å ta en kikk på og hvilke gamle perler finnes det der ute?

For å gjøre tråden bedre for alle og enhver hadde det vært fint om man sa litt om filmen(e) man anbefaler i stedet bare å slenge ut en tittel og løpe videre.

Si gjerne litt om hvilken alder filmen passer til!
Sist endret av Halalgeir; 22. november 2011 kl. 21:20.
Løvenes konge?
The neverending story - en familiefilm av dimensjoner! Helt fantastisk!
The lion king - en storslagen klassiker. Selv om det er en gjenfortelling av Hamlet :P
Toy Story! - Alle tre er fenomenale, men jeg anbefaler nummer to mest.
Ringeren i Notre dame - en modig, modig film! Veldig god!
Shrek. Naturligvis. Mest nummer 2 i rekken.
A bugs life. - Nydelig liten film.
Løvenes konge

Tror ikke det trengs å si noe som helst om denne

Flåklypa

Trenger vel heller ingen introduksjon.
Begge filmene er i mine øyne de mest fantastiske barnefilmene jeg per dags dato har sett, og godt kan finne på og sette på igjen.
"Coraline" Handler om ei jente som flytter til et nytt sted og finner så en portal til en annen dimensjon inni huset deres, kan være litt skummel for de minste men 11-13 og voksene selfølgelig er på engelsk vet ikke om den er oversatt. er verd å ta en titt på uansett hvor gammel DU er.
Aladdin er fortsatt like magisk som den var da jeg var 5
Liker filmer fra Pixar jeg. Som Nemo, Monsters inc (er det det den heter?), Wall-e, UP (Denne er utrolig koselig, fikk meg til å grine selv i voksen alder)
Håkon Håkonsen:
Fantastisk norsk film om en ung gutt på 1800-tallet som må bli sjømann grunnet familiens økonomiske problemer. Han ender opp med å strande på en øde øy. Her finner han en skatt en gjeng pirater er ute etter. Dette fører til mange farlige situasjoner før han til slutt kommer seg hjem til familien med sjørøver-skatten som han sletter all familiens gjeld med. Kan det bli bedre ?

---------------------------------------------------------------------------------------

Aristokattene:
En kjempestilig Disney-film om en familie katter som hooker opp med katteverdenen's svar på Frank Znort Quartet
med Thomas O'Malley i spissen.

--------------------------------------------------------------------------

Et Kongerike for en lama(Keiserens nye stil):
Den villeste Disney-filmen i historien! Den egoistiske keiseren Kuzco blir forvandlet til en lama av den onde Yzma som vil ta over tronen. For å kunne igjen bli keiser må han sammarbeide med den bedagelige lamagjeteren Pacha, noe som ikke faller seg særlig naturlig for Kuzco.
Det er noen helt vilt drøye scener i denne filmen og jeg har en liten mistanke om at gutta bak filmen er noen sære jævler. Like morsom for voksne som barn
PS! Må på ingen måte sammenlignes med serien som går på TV.

------------------------------------------------------------------
Sist endret av moret; 22. november 2011 kl. 22:02.
"Øko-Terrorist"
Sitat av moret Vis innlegg
Håkon Håkonsen:
Fantastisk norsk film om en ung gutt på 1800-tallet som må bli sjømann grunnet familiens økonomiske problemer. Han ender opp med å strande på en øde øy. Her finner han en skatt en gjeng pirater er ute etter. Dette fører til mange farlige situasjoner før han til slutt kommer seg hjem til familien med sjørøver-skatten som han sletter all familiens gjeld med. Kan det bli bedre ?

---------------------------------------------------------------------------------------
Vis hele sitatet...
Aah, Dette var min favoritt film som barn, Fant den på DVD for ikke lenge siden, så da ble den videreført til Nevøene

Husker jeg var fascinert av Reisen til Melonia når jeg var liten :P
http://www.imdb.com/title/tt0098189/
Slenger meg på de som sier Flåklypa og Aristokattene her. Meget gode filmer begge deler.
Men jeg vil også legge til "Det var en gang ett menneske", eller "once upon a time... Man" som den heter på engelsk. Jeg elsket den serien da jeg var ung. Begynner kanskje å bli litt utdatert, men er ungen(e) nyskjerrige og sultne på info om alt mulig er dette ett kjempebra alternativ. Da det er framstilt på en veldig morsom måte og samtidig hjelper dette senere i utdanningen ved at man har kjennskap til det meste av verdenshistorien.


Edit: generelt alle disneyfilmer er gode filmer for hele familien. Hvertfall de fra 90tallet og eldre, type tegnefilm. De kan ikke slå feil
Sist endret av Stijey; 22. november 2011 kl. 22:13.
Dumbo!
Elsket den filmen mer enn noe annet.
Prima folkens. Artig at flere har nevnt aristokattene. En av mine favoritter. Jeg ser det er mange animasjonsfilmer som nevnes. Jeg er også interessert i ikke-animasjonsfimer...

btw: Hva er det motsatte av animasjonsfilm?
Sist endret av Halalgeir; 22. november 2011 kl. 22:23.
[quote=btw: Hva er det motsatte av animasjonsfilm?[/QUOTE]

Spillefilm, tenker jeg
Monster Bedriften! Husker den ennå etter 10år.

Var også en annen film jeg så mye på når jeg var liten som jeg ikke husker navnet på, handlet om en Rev som bodde hos en gammel dame, så var det en jeger som skulle drepe den osv.
Husker og "Den utrolige reisen", tror jeg. Handlet da om 2 hunder og en katt som klarte å forville seg vekk fra eierne sine på tur eller noe slikt.
Den utrolige reisen 1 og 2, som da handler om hundene Chance og Shaddow og katten Missy eller noe sånt som i første filmen rømmer fra en gård og inn i den amerikanske villmarken fordi de trodde de ble forlatt, og i andre filmen er di i San Fransisco. Videre har vi den nye filmen "HOP" som faktisk er ganske artig, og handler om en hare som ikke ønsker å bli påskeharen og rømmer til "virkeligheten". Er på en måte en spillefilm med animasjoner :P
Er selv en stor fan av Disney + Pixar sin "Biler/Cars". Har sett denne utallige ganger sammen med min yngste bror, som elsker den. Mye fart, spenning, lyd og farger, men også en veldig fin historie om vennskap, og et fokus på at alle kjører motorveien nå, istedenfor å kjøre innom de små landsbyene. Har også sett denne filmen alene, da det er en oppriktig bra film. Vil tro den passer best for gutter med bilinteresse, men er nok ikke noe krav. Mye humor og goodfeel. Går an og se den med norsk tale, de gjør ikke skam på orginalen. Spesielt Autofil-Larsen med Toten-dialekt som den rustne tauebilen er fint

Er jo også kommet en oppfølger, så denne på kino sammen med nevnte bror. Litt "voksnere" historie, med spioner og biler som rett og slett blir drept. Men fortsatt mye av den samme gode humoren og "goodfeelen"
Hjemme alene filmene, Istid og Madagaskar.
Sist endret av Splittr; 22. november 2011 kl. 22:58.
Var en film jeg pleide å se på da jeg var liten, men husker ikke navnet! Handlet om noe (et dyr/en person, husker ikke) + noe med en magisk fingermøll eller noe i den duren, og det var en stor død hval på stranden. Husker nesten ingenting av denne filmen, men så myyyye på den! Noen som vet?
En Langbeint film! Kan se på den enda og kose meg!
(Er 18.)
Flukten Fra Dyreskogen(Animals Of Farthing Wood)
Trodde det var en film, men det var visst en serie. Syntes det var helt fantastisk da jeg var liten.
Sist endret av Bothrops; 22. november 2011 kl. 23:08.
Todd og Copper: To gode venner
Pans Labyrint - Handler om en liten jente under krigen som oppdager en annen verden.

The City of Lost Children - Handler om en gal forsker som kidnapper barn for å stjele drømmene deres.

The Secret Garden - Handler om en liten foreldreløs jente som vokser opp i et hus på landet i England. Hun oppdager en hemmelig dør som leder til en hemmelig hage.

Hesteviskeren - Handler om en jente som havner i en rideulykke som gjør både henne og hesten skadet. Mener å huske at jenta blir enten stum eller døv av den traumatiske hendelsen, og filmen handler om hvordan jenta og hesten er linket til hverandre.

The Fox and the Hound - Handler om en rev og en kommende jakthund som blir venner som valper. Fin film om vennskap.

The Black Stallion - Handler om forholdet mellom mennesket og dyr, dyremishandling, evig vennskap og livets faser.

E.T. - Handler om en liten alien som blir gjenglemt på jorden av sine egne, finner vennskap i noen jordboere, men vil tilbake til space.

Sitat av Bothrops Vis innlegg
Flukten Fra Dyreskogen(Animals Of Farthing Wood)
Trodde det var en film, men det var visst en serie. Syntes det var helt fantastisk da jeg var liten.
Vis hele sitatet...
Det er en film som heter "Flukten til Watership", om det ikke er den du egentlig tenker på. Tror nok Flukten fra Dyreskogen er veldig basert på den.
Sist endret av kn^tte; 22. november 2011 kl. 23:17.
Anbefaler deg å se , heldiggrisen Babe, en knallgod, koslig barne/familie-film om "grisen som trodde han var en gjeterhund"
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Pans Labyrint - Handler om en liten jente under krigen som oppdager en annen verden.

The City of Lost Children - Handler om en gal forsker som kidnapper barn for å stjele drømmene deres.

The Secret Garden - Handler om en liten foreldreløs jente som vokser opp i et hus på landet i England. Hun oppdager en hemmelig dør som leder til en hemmelig hage.

Hesteviskeren - Handler om en jente som havner i en rideulykke som gjør både henne og hesten skadet. Mener å huske at jenta blir enten stum eller døv av den traumatiske hendelsen, og filmen handler om hvordan jenta og hesten er linket til hverandre.

The Fox and the Hound - Handler om en rev og en kommende jakthund som blir venner som valper. Fin film om vennskap.

The Black Stallion - Handler om forholdet mellom mennesket og dyr, dyremishandling, evig vennskap og livets faser.

E.T. - Handler om en liten alien som blir gjenglemt på jorden av sine egne, finner vennskap i noen jordboere, men vil tilbake til space.
Vis hele sitatet...
Fin liste, men de to første filmene er da virkelig ikke barnefilmer. De har barn i enkelte roller, men er definitivt voksenfilmer.

Jeg slenger ut Labyrinth og Jumanji. Labyrinth tror jeg fortsatt fenger barn. Den er litt skummel men ikke for skummel, og jeg vet at kidsa av i dag liker Jumanji.
Kom på et par til jeg

Nimh's hemmelighet: IMDB
En av de bedre filmene av Dan Bluth. Han jobbet tidligere for Disney, men etter at han sluttet startet han eget. Filmene fra Bluth er mye mørkere og dystrere enn de polerte filmene vi kjenner fra Disney. Noe som gjør dem bedre etter min mening. Husker jeg så denne da jeg var mindre og den skremte livet av meg til tider, men samtidig var den såpass bra at man måtte se hele. Om man kjenner til Lillefot og vennene hans/A Land Before Time er dette samme skaper. Mannen er helt rå på illustrasjoner og selve filmene er penere og mer detaljerte enn Disney i mine øyne.
Filmen handler om musen Mrs. Brisby som prøver å hjelpe sin syke sønn. For å gjøre dette må hun oppsøke en gjeng rotter som har rømt fra en forskningslab der de har blitt utsatt for eksperimenter der noe heftig psykedelika er involvert som har boostet intelligensen dems så de kan konkurere med mennesker.
Kan også slenge med Titan A.E når jeg først er i gang. Også en kjempebra film fra samme mann.


Uavgjort mellom Chihiro og heksene og Det levende slottet når det kommer til verdens vakreste film. Begge to er bare fantastiske.
Jeg er veldig dårlig med å forkalre filmer så her har du trailerene
Chihiro og heksene/Spirited Away
Det levende slottet/Howl's Moving Castle
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Fin liste, men de to første filmene er da virkelig ikke barnefilmer. De har barn i enkelte roller, men er definitivt voksenfilmer.

Jeg slenger ut Labyrinth og Jumanji. Labyrinth tror jeg fortsatt fenger barn. Den er litt skummel men ikke for skummel, og jeg vet at kidsa av i dag liker Jumanji.
Vis hele sitatet...

Åååh, grøss og gru. Må bare tilføye at jeg aldri kommer til å glemme Jumanji, da jeg fikk konstante mareritt i ca 1 år etter den filmen!

Nå i ettertid er den både morsom og fin. Robin Williams er noe for seg selv=)
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Fin liste, men de to første filmene er da virkelig ikke barnefilmer. De har barn i enkelte roller, men er definitivt voksenfilmer.

Jeg slenger ut Labyrinth og Jumanji. Labyrinth tror jeg fortsatt fenger barn. Den er litt skummel men ikke for skummel, og jeg vet at kidsa av i dag liker Jumanji.
Vis hele sitatet...
Vil tro det er helt greit for en 10-åring å se Pans Labyrint eller The City of Lost Children. Så selv City of Lost Children før fylte 10. Har ikke skadet meg på noe vis.
Ronja Røverdatter, Brødrene Løvehjerte og Mio, min Mio er flotte barnefilmer. Kanskje litt vanskelig å få tak i, men likevel.

Når det kommer til animerte filmer, så er stort sett alt "Studio Ghibli" har klart å komme med soleklare favoritter.
Up: Etter min mening pixars beste. Filmen handler om enkemannen Carl, når han var ung så møtte han Ellie. Ellies store drøm var og utforske verden, men hun dør før hun får sjansen til det. Carl bestemmer seg for og gjennomføre reisen og sammen med den 8 år gamle Russel reiser de ut for og utforske verden. Anbefales på det sterkeste både for små og store.

Trailer


Dennis The Menace : Nostalgisk og fin film om den velkjente Dennis. Når foreldrene til Dennis skal på jobbreise må Dennis bo hos den grinete naboen mr Wilson. Mens mr Wilson holder sitt årlige hageselskap sniker en tyv seg inn og stjeler myntsamlingen hans, dette får Dennis med seg og bestemmer seg deretter for og få myntsamlingen tilbake. Kul film som jeg likte godt som liten. Passer kanskje ikke for de aller minste 6+

Trailer
Kanskje noe i tråden her som kan være til hjelp: http://freak.no/forum/showthread.php?t=190266
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Det er en film som heter "Flukten til Watership", om det ikke er den du egentlig tenker på. Tror nok Flukten fra Dyreskogen er veldig basert på den.
Vis hele sitatet...
Var ikke den, så traileren på youtube og det der hadde jeg fått mad mareritt av
Husker det som en lys og trivelig greie, bortsett fra en veldig trist slutt. Med masse forskjellige dyr, bl.a. noen lubne duer som satt oppi trærne og kommenterte. Også noe øko-greier, folk som hogde ned skogen deres eller forurensa elns.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jumanji. Labyrinth tror jeg fortsatt fenger barn. Den er litt skummel men ikke for skummel, og jeg vet at kidsa av i dag liker Jumanji.
Vis hele sitatet...
grøss og gru, husker med skrekk den bankelyden som kom fra den jumanji-boksen
Sist endret av Bothrops; 22. november 2011 kl. 23:34.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Var ikke den, så traileren på youtube og det der hadde jeg fått mad mareritt av
Husker det som en lys og trivelig greie, bortsett fra en veldig trist slutt. Med masse forskjellige dyr, bl.a. noen lubne duer som satt oppi trærne og kommenterte. Også noe øko-greier, folk som hogde ned skogen deres eller forurensa elns.
Vis hele sitatet...
Barn trenger å få mareritt i tidlig alder slik at de er mer rustet for hva livet som voksen vil bringe dem.
Sist endret av kn^tte; 22. november 2011 kl. 23:36.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Flukten Fra Dyreskogen(Animals Of Farthing Wood)
Trodde det var en film, men det var visst en serie. Syntes det var helt fantastisk da jeg var liten.
Vis hele sitatet...
Husker at selv min far var hektet på denne serien, anbefales
Sitat av meitemark Vis innlegg
Ronja Røverdatter, Brødrene Løvehjerte og Mio, min Mio er flotte barnefilmer. Kanskje litt vanskelig å få tak i, men likevel.

Når det kommer til animerte filmer, så er stort sett alt "Studio Ghibli" har klart å komme med soleklare favoritter.
Vis hele sitatet...
Ååh du er nå helten min. Hadde helt glemt mio min mio som var min absolutte favorittbok som barn! Leste den flere ganger i mnd.

Vil også nevne "Det suser i sivet", men den kan være litt sær

Sitat av kn^tte Vis innlegg
Barn trenger å få mareritt i tidlig alder slik at de er mer rustet for hva livet som voksen vil bringe dem.
Vis hele sitatet...
*ler* interessant utspill
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Vil tro det er helt greit for en 10-åring å se Pans Labyrint eller The City of Lost Children. Så selv City of Lost Children før fylte 10. Har ikke skadet meg på noe vis.
Vis hele sitatet...
Tror du har glemt hvor voldelig Pans labyrint er. Om noen blir skadet av å se den kan jo diskuteres, men det er definitivt ikke en film du viser til barn. Den inneholder blant annet en torturscene med en hammer, en fyr som får kuttet opp kinnet sitt med kniv, en drøy scene hvor en annen fyr blir slått ihjel i ansiktet med en flaske, og drapet på flere mennesker, inkludert en liten jente.
Ivo Caprino var en av mine favoritter som barn

Karius og Baktus, Askeladden, Reveenka, Sjuende far i huset og selvfølgelig Flåklypa!
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Tror du har glemt hvor voldelig Pans labyrint er. Om noen blir skadet av å se den kan jo diskuteres, men det er definitivt ikke en film du viser til barn. Den inneholder blant annet en torturscene med en hammer, en fyr som får kuttet opp kinnet sitt med kniv, en drøy scene hvor en annen fyr blir slått ihjel i ansiktet med en flaske, og drapet på flere mennesker, inkludert en liten jente.
Vis hele sitatet...
Er en stund siden jeg har sett den, bør muligens se den igjen og revurdere mine utsagn.
Det motsatte av animasjonsfilm er tegnefilm, sett bort i fra spillefilm.

Min favoritt er Tarzan. Kjøpte nylig Tarzan 1 på DVD fordi vi ikke har en fungerende VHS-spiller og jeg fant ikke filmen i bukta. Den må jo sees på Norsk selvfølgelig.

Tarzan er bare så ubeskrivelig bra. Tror jeg har sett den 9-10 ganger etter jeg kjøpte den på nytt som er drøye fem uker siden. Så den utallige ganger som barn. Det har alltid vært yndlingsfilmen min og er en jeg kan se på senga før jeg legger meg.

Tarzan - Son Of Man
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Tror du har glemt hvor voldelig Pans labyrint er. Om noen blir skadet av å se den kan jo diskuteres, men det er definitivt ikke en film du viser til barn. Den inneholder blant annet en torturscene med en hammer, en fyr som får kuttet opp kinnet sitt med kniv, en drøy scene hvor en annen fyr blir slått ihjel i ansiktet med en flaske, og drapet på flere mennesker, inkludert en liten jente.
Vis hele sitatet...
Ja, den var drøy selv i voksen alder. Det er 15 år på min utgave av Pans..


Da Studio Ghibli allerede er nevnt, kan jeg anbefale Det var en gang-seriene. Det er en fransk TV-serie som tar for seg kroppen og mennesket. Det er også noen nye sesonger hvor tema er bla. verdensrommet og oppdagere.
Sist endret av Zepur; 23. november 2011 kl. 01:04.
Sitat av Skateward Vis innlegg
Det motsatte av animasjonsfilm er tegnefilm, sett bort i fra spillefilm.


Tarzan - Son Of Man
Vis hele sitatet...
Tegnefilm er selve starten på animasjonsfilm, og er tvert i mot ikke det motsatte av animasjon.

Animasjon kan være så mangt: Pixilasjon(animere mennesker og ting som opprinnelig er levende), Stop-Motion(gi liv til ting som ikke originalt er levende, som dukker, plastilin, etc), 3D-animasjon (Shrek, Toy Story etc), 2D-Animasjon (Tv-serien Code Monkeys blant annet), Klassisk tegnefilm (Snøhvit, Løvenes Konge etc), Rotoscoping (Hvor man først filmer med kamera og tegner over, feks. A Scanner Darkly), eksperimentell (feks med Sand, Post-it lapper, ketchup etc)

Det motsatte av animasjon vil i ordets rette betydning være noe som ikke har liv, eller å ta liv, da ordet animasjon betyr "å gi liv" (til noe som nødvendigvis ikke har det fra før). Selv om vi i filmens verden nok kan kategorisere spillefilm / live-action som det "motsatte".
Alt av "gamle" disneyfilmer, og stort sett ikke noe av det mølet som kommer ut idag. Løvenes konge, Mulan, etc.
Også har du jo gode gamle pixar, med ToyStory og ikke minst Småkryp!

Utrolig hvor mye "voksen" humor det er i diverse filmer fra bl.a Disney. Humor man ikke skjønte som barn, som er genialt nå!
Prinsen av egypt er en fantstisk film med fantastisk musikk. Man trenger ikke være kristen for å nyte dette eventyret.
Hvis du vil ha noe nytt, er Toy Story 3 den beste barnefilmen jeg har sett de siste 10 åra.

Syns nesten det blir feil å kalle den barnefilm, da voksne kan like den like mye, om ikke mer enn barn
Sist endret av bloodshotEyes; 23. november 2011 kl. 03:20.