Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 5191
Evening

Merket nå at det er noe helsikes mye bananfluer her. Har kastet alt av søppel, fjernet gamle glass/tallerkner og matrester, og har åpnet både døren og vinduet ut.

Noe mer jeg kan gjøre? Skjønner ikke hvor alle sammen kommer fra.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Bland 50/50 med vann og eddik i en skål, deretter tar du 1-2 dråper zalo oppi, for å bryte overflatehinna, de drukner LETT, på 15-20 min kan jeg vedde på minst 30 stk har tatt kvelden.
sali's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fleff Vis innlegg
Bland 50/50 med vann og eddik i en skål, deretter tar du 1-2 dråper zalo oppi, for å bryte overflatehinna, de drukner LETT, på 15-20 min kan jeg vedde på minst 30 stk har tatt kvelden.
Vis hele sitatet...
Takk, skal prøve det ut

Sitat av Mangooz Vis innlegg
Sjekk ut denne og denne.
Vis hele sitatet...
Oh no. Driti ut av min egen filosofi! "alltid søk først"
Unnskylder meg med at fluene gjorde meg stressa!
Takk
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Har skaffet bevis

Dette er etter 1 dag med felle:


Da sa det stopp, fordi alle fluene var vekke
Jeg hadde samme problem nå nylig pga jeg begynte å sløve litt med tallerkener og slikt. Det hjalp veldig å bare rydde og vaske litt.

Jeg fant ut av at de elsker øl. En halvtom ølboks er perfekt, når de først har funnet veien til boksen så har de vanskelig med å fly ut. De små fluene elsket øl mer enn noe annet. Fikk helt sjokk når jeg helte ut boksen.. usj.
Veeeldig viktig å vaske ut sluken i vasken, de storkoser seg der.
sali's Avatar
Trådstarter
Så kom problemet mitt at vi ikke hadde mer eddikk! Ohnoes
Noe annet jeg kan bruke?

Ja skal ta og vaske ut av vasken, så at det var masse fluer på badet også..
Ta en sprayflaske med et par spiseskjeer salmiakk i, spray absolutt overalt og tørk med klut.
Sitat av sali Vis innlegg
Så kom problemet mitt at vi ikke hadde mer eddikk! Ohnoes
Noe annet jeg kan bruke?

Ja skal ta og vaske ut av vasken, så at det var masse fluer på badet også..
Vis hele sitatet...

Ja, vin/øl/saft. Men det er viktig at du bryter hinna med salo eller noe lignende.
sali's Avatar
Trådstarter
Da skal jeg prøve på litt av hvert her, og i tillegg vaske gjennom hele rommet grundig.

Edit: Så forresten at det lå litt nudler neddi vasken, har nok litt med fluene på badet å gjøre ja. (nudlene var bare fra i går, er ikke møkkete her)
Sist endret av sali; 20. august 2011 kl. 20:50.
Sitat av sali Vis innlegg
Takk, skal prøve det ut



Oh no. Driti ut av min egen filosofi! "alltid søk først"
Unnskylder meg med at fluene gjorde meg stressa!
Takk
Vis hele sitatet...
Er jo ikke akkurat å forvente at det finnes TO! tråder om bananfluer, allerede på freak.
Kast gamle bananer.
Off tpoic: Hvor holder disse fluene ti? Har aldri sett en/hørt om de her i Bergen.
sali's Avatar
Trådstarter
Sitat av Yayoisking Vis innlegg
Kast gamle bananer.
Vis hele sitatet...
I have titegn
Sitat av sali Vis innlegg
Da skal jeg prøve på litt av hvert her, og i tillegg vaske gjennom hele rommet grundig.

Edit: Så forresten at det lå litt nudler neddi vasken, har nok litt med fluene på badet å gjøre ja. (nudlene var bare fra i går, er ikke møkkete her)
Vis hele sitatet...
Det jeg gjør før sommervarmen kommer er å sette ut slike feller, forebyggende, kanskje noe å tenke på å gjøre før neste sommer
sali's Avatar
Trådstarter
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Off tpoic: Hvor holder disse fluene ti? Har aldri sett en/hørt om de her i Bergen.
Vis hele sitatet...
De kan vell komme de fleste steder?
Dukker som regel opp hvis du har mange planter, eller om du har mat/søppel stående.
Har begge deler. Aldri sett snurten av en.
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Off tpoic: Hvor holder disse fluene ti? Har aldri sett en/hørt om de her i Bergen.
Vis hele sitatet...
De elsker mat/frukt/søte ting og drikker. Og joda, de fins i Bergen og, om de ikke har migrert siden jeg bodde der, selvsagt.

En av disse jævlene kan legge 100 egg om dagen..
sali's Avatar
Trådstarter
Hvordan skal jeg få vasket ordentlig _neddi_ vasken? Har kjørt på med kokende vann og klorin der, men vil det drepe eggene?
Hvis ikke kokende vann dreper de, skyller det nok de ned, så drukner de i kloakken.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Har sett at mamma bruker en slags rød væske for å drukne de. Kan spørre hun hva det er, det ser iallefall ut til å funke fett.
Kjør på med litt plumbo så er du ihvertfall sikker på at de tar kvelden.
sali's Avatar
Trådstarter
Jeg har ryddet og vasket overalt og støvsugd. Har satt frem bolle og sprayet insektsspray, er fortsatt noen jævler igjen :/
Axe og lighter er en klassiker jeg aldri blir lei av, rimelig mye stopping power for små fiender.
Ellers anbefaler jeg og pøse på med plumbo i avløpsrør, dette vil gjøre både fluene og din rørlegger meget arge.
sali's Avatar
Trådstarter
Sitat av olaPola Vis innlegg
Axe og lighter er en klassiker jeg aldri blir lei av, rimelig mye stopping power for små fiender.
Ellers anbefaler jeg og pøse på med plumbo i avløpsrør, dette vil gjøre både fluene og din rørlegger meget arge.
Vis hele sitatet...
Har dessverre ikke Axe, men hårspray derimot
Sitat av sali Vis innlegg
Har dessverre ikke Axe, men hårspray derimot
Vis hele sitatet...
If it burns it kills.
haha. dere er syke mennesker ass.
sali's Avatar
Trådstarter
Sitat av Feedee Vis innlegg
haha. dere er syke mennesker ass.
Vis hele sitatet...
Woot why? titegn
Sitat av Feedee Vis innlegg
haha. dere er syke mennesker ass.
Vis hele sitatet...
Some stuff just needs to be done.
Fleff : Prøvde trikset ditt. Satt opp 2 "feller" med eddik+vann+zalo. De vil ikke nedi "sjøen". De bare sitter å chillern på kanten. Hva gjør jeg feil?
husker at jeg i en periode sa bananflue litt mye, det endte med att jeg ble invadert av de små jævvlene......
Sitat av Source Vis innlegg
Fleff : Prøvde trikset ditt. Satt opp 2 "feller" med eddik+vann+zalo. De vil ikke nedi "sjøen". De bare sitter å chillern på kanten. Hva gjør jeg feil?
Vis hele sitatet...
Tålmodighet.

Men, det kan være lurt å ta plastikk over, stikke noen hull slik at de ikke kommer seg opp så lett når de først er nedi.

Jeg har selv kjøpt beholdere som er ment for å la krypene komme nedi, men ikke opp igjen.
sali's Avatar
Trådstarter
Har allerede et par stykker neddi bollen min her
Sitat av Source Vis innlegg
Fleff : Prøvde trikset ditt. Satt opp 2 "feller" med eddik+vann+zalo. De vil ikke nedi "sjøen". De bare sitter å chillern på kanten. Hva gjør jeg feil?
Vis hele sitatet...
Kjøp deg en boks øl, nyt halve og la den stå et passende sted.

2 fluer i en smekk(Hoho), drikke og fluefelle.
Sitat av Source Vis innlegg
Fleff : Prøvde trikset ditt. Satt opp 2 "feller" med eddik+vann+zalo. De vil ikke nedi "sjøen". De bare sitter å chillern på kanten. Hva gjør jeg feil?
Vis hele sitatet...
Axe + lighter. Hvis de allerede sitter på kanten og du planlegger å se de dø kan du vel gjøre et infernalsk lite show av det hele?
Sitat av olaPola Vis innlegg
Axe + lighter. Hvis de allerede sitter på kanten og du planlegger å se de dø kan du vel gjøre et infernalsk lite show av det hele?
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvor lurt det er med Rammstein konsert i den lille leiligheten min. Ellers liker jeg forslaget.
Støvsugern fungerer utmerket
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Off tpoic: Hvor holder disse fluene ti? Har aldri sett en/hørt om de her i Bergen.
Vis hele sitatet...
De finnes i Bergen også Vi har en del på kjøkkenet. Prøve det med eddik kanskje
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Tar en liten stund før de slumper nedi, de sitter på kanten å bli døsige virker det som, eller så er de redde, så plutselig får de baller og stuper oppi, de synker momentant, har faktisk kun EN bananflue nå som flyter.

Kan forøvrig bruke alt som "gjærer" Eddik er et godt eksempel da det ikke lukter så sinnsykt ræv.
sali's Avatar
Trådstarter
Tenkte jeg skulle slutte å spise på rommet nå pga alle fluene, har allerede spist tre ganger her etter at jeg lagde dette innlegget :/ fail
Status på bananflue-fellene mine etter ca 2 timer:

3 stk døde i den store kjelen jeg satt på kjøkkenet.
5-6 stk som slapper av rundt kanten på den mindre koppen jeg satt på stua. Her tok jeg plastik over med hull i. (fail?)

Det tar ca 7 sekunder fra flua detter nedi suppa til den dør og etterhvert synker.
Sist endret av Source; 21. august 2011 kl. 01:46.
Sitat av Source Vis innlegg
Vet ikke hvor lurt det er med Rammstein konsert i den lille leiligheten min. Ellers liker jeg forslaget.
Vis hele sitatet...
Film det, sett rammstein musikk til det, og post det! GTFO!
Vær en inspirasjon til oss som hater bananfluer!
(Som forresten er det insektet i verden det er blitt forsket mest på, ifølge national geographic jeg leste da jeg dreit for et par timer siden)
Jeg har noe av det samme problemet, bare at jeg har 1-2 stk ( dreper jeg dem kommer det bare 1-2stk nye) det er ikke mange men dem forsvinner ikke! er ikke vært noe mat eller noe rundt her så ..
Hadde en del av de da jeg glemte av en ananas i sommervarmen i stuen.
Funket å kaste den, de forsvant.

Du høres skitten ut.
sali's Avatar
Trådstarter
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Hadde en del av de da jeg glemte av en ananas i sommervarmen i stuen.
Funket å kaste den, de forsvant.

Du høres skitten ut.
Vis hele sitatet...
Jeg roter mye bare (; Og spiser maaange små måltider om dagen, så blir fort fylt opp på rommet på bare en dag.
Har kverka masse med epleeddik og et par dråper såpe i et glass.
Jeg bare støvsuga dem vekk jeg. :P
Sitat av Source Vis innlegg
Status på bananflue-fellene mine etter ca 2 timer:

3 stk døde i den store kjelen jeg satt på kjøkkenet.
5-6 stk som slapper av rundt kanten på den mindre koppen jeg satt på stua. Her tok jeg plastik over med hull i. (fail?)

Det tar ca 7 sekunder fra flua detter nedi suppa til den dør og etterhvert synker.
Vis hele sitatet...
Sørg for at hullene er en grei størrelse, så skal det funke helt fint, mine improviserte feller med plastikk funker supert.
Hell plumbo ned i vasken, tar rotta det