Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  177 27745
Alle som har tatt seg en øl før de stemmer, velger FRP - men hvorfor?

Det er riktignok ganske logisk at så mange reagerer på den tilnærmede "snik-islamiseringen" som holder på å velte innover landet, men hvorfor blir dette fenomenets offere automatisk FRP-frelst? Blant fjorårets stemmegivere av dem som fikk stemmerett samme året, ser jeg at en stor andel av dem gikk for FRP. Felles for majoriteten av nevnte gruppe, var engasjementet for nevnte "islamisering" og det at de helst ville ha et Norge uten alle disse nye landsmennene. Dermed tror de FRP er redningen.

Men samtidig er det mange av dem som også mener at innvandringspolitikken deres ikke var den eneste faktoren som fikk dem til å velge Fremskrittspartiet, men også andre aktuelle saker. Da tenker jeg - privatiseringen?! Hva er det som får så mange av landets yngste borgere til å velge et slikt parti? Er det bare det at de har manglende forståelse for konsekvenser, virkninger og resultat, at de kun fokuserer på det som fenger dem (les: innvandrerdelen) - eller er de bare villedet? Påvirket av massen? Én ting er at partiet er farlig populistisk, men man burde jo kunne forvente et litt mer opplyst folk enn det dette gir uttrykk for.

I tillegg er dette typisk folk som rakker hardt ned på dagens regjering, omtrent utelukkende grunnet deres vansker med å begrense inntaket av innvandrere. Men også velferdsstaten får gjennomgå, også det mye grunnet innvandrerne - fordi det ser ut til at de lettere får gjennomslag hos eksempelvis NAV enn hva som er tilfelle hos en annen trengende nordmann med norsk bakgrunn.

Men hvorfor er de så sinte på "sosialistene" - ønsker de ikke et rettferdig samfunn hvor goder er tilgjengelig for alle (nordmenn)? Det virker nemlig som at veldig mange FRPere tror de kan stå på sine egne ben helt til døden inntreffer om x-antall år. At de aldri trenger å benytte seg av velferden, fordi "jeg blir aldri syk!", og derav ser de ikke hvorfor de skal skatte til noe så nyttesløst. Hvorfor ignoreres politikken til visse 'sosialister' som Kristin Halvorsen, som er veldig ivrig etter å begrense inntaket av disse? Også AP vil jo innskrenke, men tydeligvis ikke i den graden Frp-tilhengere ønsker. Svaret på hvorfor det ikke blir gjort som kritikerne befaler, ligger jo i det faktum at Norge, grunnet vår rikdom og våre ressurser, har et visst ansvar ift. våre medmennesker - også de ikke-etniske, et faktum som de fleste ser ut til å overse glatt.

I tillegg lurer jeg på hvordan man kan være naiv nok til å tro at Fremskrittspartiet vil ha midler og kapasitet nok til å gjennomføre alt de lover. Det ville kostet over det dobbelte av Oljefondet. Men misforstå meg rett - jeg synes det er bra at vi stemmer på forskjellige partier, men det forundrer meg hvorfor så mange av Siv Jensens tilhengere åpenbart ikke har den sterkeste evnen til å vurdere informasjon.

Spørsmålet mitt er: Hvorfor anser så mange Fremskrittspartiet som det eneste riktige?
Sitat av Angelina Vis innlegg
I tillegg lurer jeg på hvordan man kan være naiv nok til å tro at Fremskrittspartiet vil ha midler og kapasitet nok til å gjennomføre alt de lover.
Vis hele sitatet...
Kan du si meg ett parti som har gjort alt de har lovet?

Personlig syns jeg at hvis politikerne ikke hadde gjort det de har lovet de skulle gjøre, så skulle de måtte gå av som politiker for x antall år, ikke bare komme med unnskyldninger.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Spennende og se hva de svarer.
Jeg kan uansett dele hva jeg har lært om hvorfor folk stemmer FrP (stemmer du FrP og ikke kjenner deg igjen? Vel, dere er mange.)
  • Mange stemmer FrP pågrunn av FrP kulturen, det mange andre anser som harry. Koloniene i Spania, billigere sprit, lavere aldersgrenser på alkohol, råning for den saks skyld.
  • Folk stemmer FrP fordi de ikke liker skatter og avgifter og liker tanken på at de må klare seg selv uten, evt tenker ikke på hvor mye velferd koster når dem ikke har det.
  • Folk stemmer FrP fordi det taler til arbeiderne mens AP har fjernet ordet fra alle programmer
  • Noen missliker middelklassen og finner kultureliten hovne, henger litt sammen med FrP kulturen. Poenget er at det er tilhengere av forskjellig type kapital og kultur på to forskjellige sider.
  • FrP virker mer fokuserte på at de skal få det bedre her i Norge kontra internasjonalt samarbeid. Noe kan være kortsiktig tenking, men det er ingen tvil om at de vil beholde mye velferd. Mange er enige i dette og et viktig grunnlag for "sytekulturen".
  • De fleste som stemmer FrP er arbeidere, men noen få er søkkrike og vil nyte godt av mindre skatt.
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Sitat av fomox Vis innlegg
Personlig syns jeg at hvis politikerne ikke hadde gjort det de har lovet de skulle gjøre, så skulle de måtte gå av som politiker for x antall år, ikke bare komme med unnskyldninger.
Vis hele sitatet...
Problemet er at de kunne kanskje gjort alt de hadde lovet, om de hadde faatt 100% av stemmene, men naar stortinget bestaar av flere parti, saa er det vanskelig aa faa gjennom alt.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av fomox Vis innlegg
Kan du si meg ett parti som har gjort alt de har lovet?

Personlig syns jeg at hvis politikerne ikke hadde gjort det de har lovet de skulle gjøre, så skulle de måtte gå av som politiker for x antall år, ikke bare komme med unnskyldninger.
Vis hele sitatet...
Politikk handler om fordeling. Man fordeler etter behov, behovene kan forandre seg. Derfor løftebrudd, de som trengte noe mer enn andre blir da sinte. Eventuelt de som ikke ser nytten i investeringen, f.eks sykkelsti vs bredere veier som er et hett tema i Stavanger for tiden. Folk forstår ikke hvorfor man bruker alle pengene på sykkelstier når man har rush-kø fra ende til annen.

Det har fint lite med FrP og gjøre, jeg har ingen tro til at de vil innfri flere løfter, særlig ikke siden de har så mange.
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Problemet er at de kunne kanskje gjort alt de hadde lovet, om de hadde faatt 100% av stemmene, men naar stortinget bestaar av flere parti, saa er det vanskelig aa faa gjennom alt.
Vis hele sitatet...
Da syns jeg ikke de skal love noe de ikke kan holde
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av fomox Vis innlegg
Da syns jeg ikke de skal love noe de ikke kan holde
Vis hele sitatet...
Om du leser innlegget mitt forstår du at behov forandrer seg med tiden og siden ingen er synske er ditt ønske regelrett en umulighet.
Når jeg gikk på VGS og det var skoledebatt, brukte fPu bare argument som billigere alkohol, førerkort til 16åringer og sprit til 18åringer og slike ting. Pluss at alle i den bygda jeg bor i (som er en typisk "rasistisk" og "harry" bygd) har fått for seg at å stemme FRP, fører til at innvandrere må ut, og at det ikke kommer inn flere. Siden politikk er så lite integrert i skolen og man aldri får et inntrykk av hva partiene vil gjøre i praksis, er slike argument godt nok for ungdom og alkoholiserte bedrevitende sladrekjerringer som bare er påvirket av massen i sitt eget bittelille samfunn. Det burde ikke være sånn at man må gå rundt på forskjellige avisnettsted og ta partitester og slike ting for å finne ut hvilket parti som passer deg best. Det burde ikke være sånn at om du ikke bruker flere uker og krefter på å lese deg gjennom partiprogram og sette deg skikkelig inn i politikken, er de useriøse debatteringene på tv2 veien å gå, der den mest høyrøstede slår gjennom. Og om jeg skal snakke for min egen del, så burde det ikke vært sånn at jeg stemte Ap i politisk forvirrelse og i mangel på kunnskap og noe "bedre". Jeg vet mer om hvilke parti jeg ikke skal stemme, enn hvilke parti jeg kan vurdere å stemme på. Theres something wrong...
Sist endret av Lachrymology; 18. mai 2010 kl. 20:02.
Sitat av Sio Vis innlegg
Spennende og se hva de svarer.
Jeg kan uansett dele hva jeg har lært om hvorfor folk stemmer FrP (stemmer du FrP og ikke kjenner deg igjen? Vel, dere er mange.)
  • Mange stemmer FrP pågrunn av FrP kulturen, det mange andre anser som harry. Koloniene i Spania, billigere sprit, lavere aldersgrenser på alkohol, råning for den saks skyld.
  • Folk stemmer FrP fordi de ikke liker skatter og avgifter og liker tanken på at de må klare seg selv uten, evt tenker ikke på hvor mye velferd koster når dem ikke har det.
  • Folk stemmer FrP fordi det taler til arbeiderne mens AP har fjernet ordet fra alle programmer
  • Noen missliker middelklassen og finner kultureliten hovne, henger litt sammen med FrP kulturen. Poenget er at det er tilhengere av forskjellig type kapital og kultur på to forskjellige sider.
  • FrP virker mer fokuserte på at de skal få det bedre her i Norge kontra internasjonalt samarbeid. Noe kan være kortsiktig tenking, men det er ingen tvil om at de vil beholde mye velferd. Mange er enige i dette og et viktig grunnlag for "sytekulturen".
  • De fleste som stemmer FrP er arbeidere, men noen få er søkkrike og vil nyte godt av mindre skatt.
Vis hele sitatet...


I noen av punktene dine så får det deg til høre ut som at FrP er en form for en religion.

FrP er vel kort sakt det mest egoistiske partiet i Norge?(tenker på de "store partiene", tenker ikke de som er av den mindre sorten)

Sitat av Lachrymology Vis innlegg
Når jeg gikk på VGS og det var skoledebatt, brukte fPu bare argument som billigere alkohol, førerkort til 16åringer og sprit til 18åringer og slike ting. Pluss at alle i den bygda jeg bor i (som er en typisk "rasistisk" og "harry" bygd) har fått for seg at å stemme FRP, fører til at innvandrere må ut, og at det ikke kommer inn flere. Siden politikk er så lite integrert i skolen og man aldri får et inntrykk av hva partiene vil gjøre i praksis, er slike argument godt nok for ungdom, alkoholiserte bedrevitende sladrekjerringer. Det burde ikke være sånn at man må gå rundt på forskjellige avisnettsted og ta partitester og slike ting for å finne ut hvilket parti som som bare er påvirket av massen i sitt eget bittelille samfunn passer deg best. Det burde ikke være sånn at om du ikke bruker flere uker og krefter på å lese deg gjennom partiprogram og sette deg skikkelig inn i politikken, er de useriøse debatteringene på tv2 veien å gå, der den mest høyrøstede slår gjennom. Og om jeg skal snakke for min egen del, så burde det ikke vært sånn at jeg stemte Ap i politisk forvirrelse og i mangel på kunnskap og noe "bedre". Jeg vet mer om hvilke parti jeg ikke skal stemme, enn hvilke parti jeg kan vurdere å stemme på. Theres something wrong...
Vis hele sitatet...

Samme her du. like før valget ifjor så var det debatt på skolen. Samtlige partier bortsettfra FrP kom med haugevis med argumenter for div. punkter som er viktig.

De fikk 30 sekunder hver på å innlede kort for hvilke punkter som skal innfries. fra det første til det siste sekund så var det BARE prat om billigere alkohol, snus, røyk, lavere aldersgrense på førerkort og slike "finesser" som ungdom sikler etter.

Om et parti skal være for sitt folk, så ikke kom til en videregående skole og pøse innpå med konsekvensfulle goder til dagens uvitende ungdom. bare valgtriks hele dritten. FrP bryr seg ikke om noe annet enn å ta over makta og for å så pøse innpå med en ekstra stor lønnslipp pga lavere skatter.

Selv "misliker" jeg alle partier her i Norge, men om jeg skal velge det partiet med minst "feil", så blir det AP.

Orker ikke å regle ut om hvorfor og ditt og datten, med tanke på at jeg regner med at enkelte folk vil kritissere det at jeg stemmer AP.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av imba Vis innlegg
I noen av punktene dine så får det deg til høre ut som at FrP er en form for en religion.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med det? For vi er begge klar over at det ikke er slik.
Religion og politiske partier har uansett det tilfelles at de samler tilhengere av samme ideologi, men helt hvordan mine punkter lager flere tilknytninger til religion enn det åpenbare (og uunngåelige) ser jeg ikke.
Frp er populært blant folk med lav utdanning og lav inntekt, som ironisk nok er de som har mest å tape på Frp-politikk i lengden. Frp-velgere var også blant de som scoret dårligst på den nasjonale IQ-testen.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...?artid=1294929
Grunnen til at folk stemmer FRP er ikke fordi de nødvendigvis er enig i alt de sier, og slik er det vel generelt for de fleste partier. Jeg har ingen problem med å forstå hvorfor en del folk velger å stemme FRP uten at jeg overhode har tenkt til å stemme de selv. På venstresiden har man så lenge snakket om rettferdighet for alle ved å holde ett høyt skattenivå og bruke mye penger på de fattigste som ikke alltid klarer seg. Delvis på grunn av historier i media, og personlige erfaringer folk har, så begynner en del arbeidsfolk å føle at de selv jobber seg i halvt hjel, mens en del slipper billig unna på deres penger. Folk begynner å bli lei og synes grensen for ukritisk solidaritet er nådd. Dette er noe liknende det FPR også sier, og da appelerer det til en del folk.

Til dere som skriver at de ikke forstår at noen stemmer FRP: Har dere i det hele tatt vært på en arbeidsplass? Nesten alltid der jeg har jobbet har jeg møtt mange med denne holdningen som jeg nettopp beskrev, og som diskuterer hardt for det. Jeg tror ikke det gir noen god forståelse å sitte i denne freakforum-bobblen og snakke om rettferdighet og penger til de som trenger det mest, uten å ha snakket litt med folk på alminelige arbeidsplasser.
Jeg befinner meg til daglig midt i kjernen av de mest lojale FrP-velgerne, så jeg har hørt endel argumenter over lunsjbordet med tiden. Kort oppsummert så støtter de FrP på bakgrunn av at de mener det norske statsapparatet idag er korrupt og overbyråkratisert til det hinsidige, og dette kommer FrP til å rydde opp i, samtidig som de fikser "integreringsproblemet", kaster ut flommen av sigøynertjuvpakket, polakkjeltringene og de voldelige muslimene og deres allierte i ondskap: asylsøkerne. Ved å rydde opp i statsapparatet vil de frigjøre statskassen for så mange utgifter at de vil være istand til å pusse opp offentlige bygg, utvide, vedlikeholde og omorganisere veinettet, pusse opp NSB og generelt fikse på alt som sosialistene (på regnværsdager også kjent som kommunistene, de naive og idiotene) har neglisjert i sin tid. Siden statsapparatet idag er så korrupt og byråkratisert som det er, vil disse tiltakene frigjøre så mye kapital at man ikke trenger å bruke mer av oljefondet enn hva handlingsregelen tillater. De er også veldig sjarmert av privatiseringspolitikken til FrP, og mener det vil være til det beste for norske bedrifter og deres arbeidere. Generelt er de også veldig opptatt av en liberalisering generelt i samfunnet, både sosialt og økonomisk (med unntak av asylsøkere og innvandrere). Veldig kort oppsummert: FrP vil med imponernde viljekraft dra Norge ut av det kommunistiske gjørmehullet vi for tiden befinner oss i.
Sist endret av gulunderstrek; 18. mai 2010 kl. 20:41.
Sitat av Angelina Vis innlegg
Alle som har tatt seg en øl før de stemmer, velger FRP - men hvorfor?

Det er riktignok ganske logisk at så mange reagerer på den tilnærmede "snik-islamiseringen" som holder på å velte innover landet, men hvorfor blir dette fenomenets offere automatisk FRP-frelst? Blant fjorårets stemmegivere av dem som fikk stemmerett samme året, ser jeg at en stor andel av dem gikk for FRP. Felles for majoriteten av nevnte gruppe, var engasjementet for nevnte "islamisering" og det at de helst ville ha et Norge uten alle disse nye landsmennene. Dermed tror de FRP er redningen.

Men samtidig er det mange av dem som også mener at innvandringspolitikken deres ikke var den eneste faktoren som fikk dem til å velge Fremskrittspartiet, men også andre aktuelle saker. Da tenker jeg - privatiseringen?! Hva er det som får så mange av landets yngste borgere til å velge et slikt parti? Er det bare det at de har manglende forståelse for konsekvenser, virkninger og resultat, at de kun fokuserer på det som fenger dem (les: innvandrerdelen) - eller er de bare villedet? Påvirket av massen? Én ting er at partiet er farlig populistisk, men man burde jo kunne forvente et litt mer opplyst folk enn det dette gir uttrykk for.

I tillegg er dette typisk folk som rakker hardt ned på dagens regjering, omtrent utelukkende grunnet deres vansker med å begrense inntaket av innvandrere. Men også velferdsstaten får gjennomgå, også det mye grunnet innvandrerne - fordi det ser ut til at de lettere får gjennomslag hos eksempelvis NAV enn hva som er tilfelle hos en annen trengende nordmann med norsk bakgrunn.

Men hvorfor er de så sinte på "sosialistene" - ønsker de ikke et rettferdig samfunn hvor goder er tilgjengelig for alle (nordmenn)? Det virker nemlig som at veldig mange FRPere tror de kan stå på sine egne ben helt til døden inntreffer om x-antall år. At de aldri trenger å benytte seg av velferden, fordi "jeg blir aldri syk!", og derav ser de ikke hvorfor de skal skatte til noe så nyttesløst. Hvorfor ignoreres politikken til visse 'sosialister' som Kristin Halvorsen, som er veldig ivrig etter å begrense inntaket av disse? Også AP vil jo innskrenke, men tydeligvis ikke i den graden Frp-tilhengere ønsker. Svaret på hvorfor det ikke blir gjort som kritikerne befaler, ligger jo i det faktum at Norge, grunnet vår rikdom og våre ressurser, har et visst ansvar ift. våre medmennesker - også de ikke-etniske, et faktum som de fleste ser ut til å overse glatt.

I tillegg lurer jeg på hvordan man kan være naiv nok til å tro at Fremskrittspartiet vil ha midler og kapasitet nok til å gjennomføre alt de lover. Det ville kostet over det dobbelte av Oljefondet. Men misforstå meg rett - jeg synes det er bra at vi stemmer på forskjellige partier, men det forundrer meg hvorfor så mange av Siv Jensens tilhengere åpenbart ikke har den sterkeste evnen til å vurdere informasjon.

Spørsmålet mitt er: Hvorfor anser så mange Fremskrittspartiet som det eneste riktige?
Vis hele sitatet...
Tatt seg en øl som i før man er myndig eller en øl før man drar til stemmelokalet ?
Mener du at ansvar for medmennesker i dårlige kår betyr at man skal la alle flytte til Norge ?
Koranen sier at muslimer ikke kan samarbeide/være venner med kristne eller jøder. Muslimske innvandrere ville da vel egentlig ha dårlige forutsetninger for å komme overens med den opprinnelige befolkningen i Norge. Men å nekte for at Siv Jensens utspill var klønete kan jeg ikke nekte for.
Og hvis man stemmer FRP, er man da en tilhenger av Siv Jensen ?
Jeg personlig er ingen FRP velger, men jeg forstår ikke hvorfor du er interessert i å høre noen av FRP velgernes synspunkter. Da du har brukt hele innlegget ditt på legge ut om hvor lite opplyste og selvsentrerte de ALLE er. Dette synes jeg egentlig er en ganske passende beskrivelse på de fleste nordmenn, uansett hva de skulle stemme.

Blant fjorårets stemmegivere av dem som fikk stemmerett samme året, ser jeg at en stor andel av dem gikk for FRP.
Det var vel mange som stemte Arbeiderpartiet også, uten egentlig å ha snøring på politikk.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Frp er populært blant folk med lav utdanning og lav inntekt, som ironisk nok er de som har mest å tape på Frp-politikk i lengden. Frp-velgere var også blant de som scoret dårligst på den nasjonale IQ-testen.
Vis hele sitatet...
En typisk arbeider kan forvente seg 1000-4000 kroner i kutt med FrP i regjering. Folk som tjener over millionen kan forvente seg 60.000kr!

Altså må dem (dere?) med lite inntekter betale mer enn de rike, men mindre er mindre. Er virkelig 4.000kroner i året verdt å stemme FrP for?
Trådstarter
Sitat av fomox Vis innlegg
Kan du si meg ett parti som har gjort alt de har lovet?

Personlig syns jeg at hvis politikerne ikke hadde gjort det de har lovet de skulle gjøre, så skulle de måtte gå av som politiker for x antall år, ikke bare komme med unnskyldninger.
Vis hele sitatet...
Dette var jo selvsagt en spissformulering - poenget er at med alle de punktene Frp lover å gjennomføre, vil det koste så horribelt mye penger at det rett og slett ikke lar seg gjøre. De vil få veldig store problemer med å skaffe midler til det deres naive tilhengere forestiller seg at de vil forandre. For å si det sånn, er det med god grunn de har så sterke ønsker om å øse fra Oljefondet.

Sitat av Lachrymology Vis innlegg
Og om jeg skal snakke for min egen del, så burde det ikke vært sånn at jeg stemte Ap i politisk forvirrelse og i mangel på kunnskap og noe "bedre". Jeg vet mer om hvilke parti jeg ikke skal stemme, enn hvilke parti jeg kan vurdere å stemme på. Theres something wrong...
Vis hele sitatet...
Akkurat dette har jeg merket at mange Frp-entusiaster bruker som argument. "Stemte FrP, jeg, i mangel på noe mer relevant. Frem til det partiet eventuelt dukker opp om femti år, stemmer jeg bare Fremskrittspartiet - for innvandrerne MÅ ut! Og billigere sprit og skattelette hadde jo vært en koselig bieffekt..."
Forøvrig:

Jeg sakset dette fra FrP sitt partiprogram, fordi det fikk meg til å stusse på nesen:

Høsten 2008, da finanskrisen nærmet seg norske breddegrader, uttalte finansminister Kristin Halvorsen at vi ikke ville merke noe til krisen i Norge: ”For her var alt så godt regulert.” Da vi i Norge likevel begynte å merke ringvirkningene, forsøkte regjeringspartiene å klistre krisen opp til Fremskrittspartiet og skylde på oss. ”Vi ville jo ikke ha reguleringer.”

Dette er selvsagt galt, og et skittent grep. Det er i hovedsak bred enighet om de finansmarkedsreguleringene vi har i Norge. Fremskrittspartiet ønsker klare kjøreregler for finansmarkedene, men vi ønsker ikke regler som gjør at noen kan utsette seg for risiko, mens andre må betale regningen. Det var slike regler som kort fortalt var opphavet til finanskrisen i USA. Banker ble av det offentlige tvunget til å gi lån til folk med dårlig betalingsevne (venstresidepolitikk). Etterpå ble lånene omgjort til opsjoner og gjeldspakker for videresalg. Dette gikk bra så lenge boligmarkedet steg, men da markedet stagnerte begynte tapene å komme. De fleste av oss husker Terra-kommunene, som hadde kjøpt slike verdipapirer.
Vis hele sitatet...
Jeg trodde finanskrisen delvis var forårsaket av at bankene fikk for stort spillerom? Eller har jeg misforstått?
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Sio Vis innlegg
En typisk arbeider kan forvente seg 1000-4000 kroner i kutt med FrP i regjering. Folk som tjener over millionen kan forvente seg 60.000kr!

Altså må dem (dere?) med lite inntekter betale mer enn de rike, men mindre er mindre. Er virkelig 4.000kroner i året verdt å stemme FrP for?
Vis hele sitatet...
Når det kommer til skattelette og FRP og alternative partier man kan stemme .
Hvis man som lavtlønnet (under 3g aka. 210 000kroner i året) stemmer Rødt så vil han/hun kunne tjene opp til 210 000 kroner skattefritt, hvis Rødt får det som de vil. Thats right, frikortgrense på tohundreogtitusen.
Attpåtil fjernes egenandeler på funksjonshemming, uførhet og sykdom, noe som vil gavne alle, men spesielt de som er for syke til å arbeide eller har lite fra før.
Trådstarter
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Tatt seg en øl som i før man er myndig eller en øl før man drar til stemmelokalet ?
Vis hele sitatet...
Hehe - selvsagt før man entrer stemmelokalet. Men det var først og fremst bare en illlustrasjon.

Mener du at ansvar for medmennesker i dårlige kår betyr at man skal la alle flytte til Norge ?
Vis hele sitatet...
Nå tror jeg ikke helt jeg tar poenget ditt. Jeg mener absolutt ikke at "medmennesker i dårlige kåt skal flytte hit" for å bli pleiet. Det er massevis av tilsvarende land rundt om i verden - men om du sikter til min påpekelse av faktumet at Norge har et visst ansvar ift medmennesker grunnet våre penger og ressurser, så støtter jeg selvsagt det. Litt må vi kunne bidra på verdensbasis, men selv jeg - som misliker Frps politikk, kan innse at det trengs en innstramming på dette området. Dog langt fra så brutalt som Frp vil ha det.

Koranen sier at muslimer ikke kan samarbeide/være venner med kristne eller jøder. Muslimske innvandrere ville da vel egentlig ha dårlige forutsetninger for å komme overens med den opprinnelige befolkningen i Norge. Men å nekte for at Siv Jensens utspill var klønete kan jeg ikke nekte for. Og hvis man stemmer FRP, er man da en tilhenger av Siv Jensen ?
Vis hele sitatet...
I og med at Siv Jensen faktisk er partiets formann, og således største forsvarer/representant, vil de aller fleste tilhengerne se opp til henne. Logisk nok. Så svaret mitt til dette blir jo logisk nok at - ja, som oftest er en FRP-entusiast fan av Siv Jensen. Hva ellers?


Jeg personlig er ingen FRP velger, men jeg forstår ikke hvorfor du er interessert i å høre noen av FRP velgernes synspunkter. Da du har brukt hele innlegget ditt på legge ut om hvor lite opplyste og selvsentrerte de ALLE er. Dette synes jeg egentlig er en ganske passende beskrivelse på de fleste nordmenn, uansett hva de skulle stemme.
Vis hele sitatet...
Jeg var godt klar over at et slikt svar som dette måtte komme. Heldigvis er det mange som har kommet med objektive innspill også, men jeg skal selvsagt ta til meg det kritikere som deg har å si også:

Nå var det aldri noen intensjon å bevisst skulle rakke ned på Frp-ere i mitt innlegg, noe jeg heller ikke har gjort. Mitt innlegg omhandler hvorfor nevnte parti er så godt likt som det er blant visse deler av befolkningen, og hva som er grunnlaget deres for å stemme på nettopp dette. Som jeg selv nevner, var argumentet til mange av den yngre skaren at innvandrerne er i veien. Det kan imidlertid finnes like mange argumenter som det finnes velgere. At du ikke forstår hvorfor jeg er interessert i vite andres synspunkt, får vitterlig være ditt problem - enten du har manglende evne til å se ting fra andre perspektiv, eller du bare er en ivrig kverulant.

Du påstår dessuten at jeg fremstiller samtlige av partiets velgere som uopplyste og selvsentrerte. Sistenevnte har jeg ikke engang betegnet de som, så det er ditt ord. Uopplyst innrømmer jeg gledelig at MANGE av dem er - men nå har jeg aldri dømt alle under ett noe sted, så disse oppfatningene får du selv stå for. Du derimot, sier jo selv at nevnte betegnelser passer samtlige av oss nordmenn, uavhengig av politisk ståsted. Så hvem er det som dømmer her?

[/quote]Det var vel mange som stemte Arbeiderpartiet også, uten egentlig å ha snøring på politikk.[/quote]

Det vil ALLTID være noen som stemmer kun for å bruke stemmen sin, uten å ha satt seg godt nok inn et politiske parti. Forskjellen på det og at så mange tiltrekkes av Frp, er at de tror de vet hva de stemmer på - nettopp fordi partiet er så populistisk som det er. Frp spiller på "folk flest" sine mest engasjerende tema og ønsker, hvilket sikrer dem ufortjent mange tilhengerne. Dessverre er det få som evner å tenke gjennom konsekvensene.
Jeg syntes mange av argumentene til FrP er tilsynelatene gode. Mange av dem er for god til å være sanne. Jeg tror grunnen til at Frp får mange stemmer er fordi de har en veldig klar og tydelig politikk. Hvis noen av de politiske partiene har gjort noe som virker helt absurd, er som regel Frp alltid først på banen med å kritisere. Selv syntes jeg invandringspolitikken til FrP er helt grei. Jeg er faktisk ikke OK med at det blir flere folk med utenlansk opprinnelse i vår EGEN hovedstad. Selv om jeg sikkert kommer til å få kritikk for å si dette er jeg sikker på at det finnes mange som mener det samme men ikke tørr å si det på grunn av å bli kalt rassist.

Og når det er snakk om at Frp er et egoistisk parti. Ta foreksempel operabygget. Er det ikke litt egoistisk å bygge et så kostbart bygg når det fortsatt er store mangler i omsorgsektoren hvor det er kamp om ressuser. Tenk også litt på den virkelige verden, hvis vi skal spe på med noen millioner her og der hele tiden blir vi som blir taperne til slutt.

Selv syntes jeg Frp er for ekstremt og jeg skjønner selv at alt de "lover" ikke kan bli gjennomført. Jeg syntes de tilfører noe "nytt" til politikken og har noen gode ideer. Selv er jeg enda for ung til å stemme.
Problemet i mine øyne er at folk aldri tar opp enkeltdebatter med disse velgerne. FrP og deres velgere slipper alltid unna detaljdebatter. Det handler alltid om det store og det hele, alt er forferdelig, alle må få mer penger. Tror ikke jeg har hørt noen konkrete forslag fra den gården på lenge.

Og de jeg kjenner som stemmer FrP har lite å si når vi diskuterer politikk. De vet rett og slett ikke hvordan ting henger sammen.

Kanskje hvis folk sluttet å kritisere disse FrP-velgerne for at de stemmer FrP, og heller forklare de hvilken politikk de heller bør stemme på og hvorfor. Klart populistutsagn og oposisjonsutsagn henter inn velgere. De som stemmer FrP ser ut til å ikke gidde å snakke om politikk, og hvis vi da heller bruker tiden på å si at de er latterlige, gir vi de ingen grunn til å ville sette seg inn i politikk heller.
Sitat av Sio Vis innlegg
En typisk arbeider kan forvente seg 1000-4000 kroner i kutt med FrP i regjering. Folk som tjener over millionen kan forvente seg 60.000kr!
Vis hele sitatet...
Skulle mer en gjerne sett hva du begrunner den påstanden med.
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Forøvrig:

Jeg trodde finanskrisen delvis var forårsaket av at bankene fikk for stort spillerom? Eller har jeg misforstått?
Vis hele sitatet...

Jeg skal ikke si imot at den delvis kan ha vært forårsaket av dette - til tross for at jeg ikke ser hvordan. Enlighten me, please.

Jeg er ikke noen ekspert på finans-/gjeldskrisen, men slik jeg har oppfattet det ble den i all hovedsak forårsaket av "råtne" lån, altså altfor mange lån som er gitt til folk som ikke kunne betjene lånene. Problemet med dette er at USA ikke fungerer som i Norge. Jeg aner ikke hvordan de fikk denne idéen, men de har det altså slik at dersom noen tar opp huslån og ikke klarer å betjene lånet, har de muligheten til å gi banken nøkkelen til huset og tvinge bankene til å stryke lånet. Dette setter altså det som ville vært en gjeldsslave for livet her i Norge fullstendig gjeldsfri!

Dette leder videre til at folk forhandler med bankene. Si at en bank ga et lån til en person. Denne personen og en annen person kjøper to identiske hus - begge betalte 5 millioner. Den ene personen klarte ikke å betjene lånet sitt, leverte nøkkelen til banken og huset ble tvangssolgt for 2,5 millioner. Dette setter naboen i det identiske huset i posisjon til å forhandle med banken. Denne personen kan gå til banken som han ikke kan betjene lånet til og si at dersom de ikke halverer lånet, eller i det minste kutter i det, vil han levere fra seg nøkkelen og ta opp et nytt lån hos noen andre for å kjøpe nabohuset som koster halvparten. Dette er selvsagt ikke bra for bankene, for nå har de gått i stort tap og vil (dersom nok folk gjør dette) kollapse. Det er dette jeg har fått det for meg at er hovedårsaken til finanskrisen, selv om det antakeligvis ikke var den eneste årsaken.


Jeg kan forøvrig legge til, for å være litt on topic, at jeg ikke stemmer FrP og har vanskelig for å forstå de som gjør det.
Sist endret av Taake; 18. mai 2010 kl. 21:41.
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Forøvrig:

Jeg sakset dette fra FrP sitt partiprogram, fordi det fikk meg til å stusse på nesen:



Jeg trodde finanskrisen delvis var forårsaket av at bankene fikk for stort spillerom? Eller har jeg misforstått?
Vis hele sitatet...
Mye av problemet var at Freddie Mac og Fanny May ble pålagt å gi lån til folk som ikke ville ha fått lån andre steder, grunnet dårlig betalingsevne. Dette førte til en boligprisboble i USA, som var en del av bakgrunnen til finanskrisen. Selve finanskrisen var jo at bankene ikke ville låne penger til hverandre, slik at muligheten for å refinansiere lån tørket inn.Dette er satt meget langt ut på spissen, men det som står i programmet der stemmer til en viss grad.
Sitat av Angelina Vis innlegg
Hehe - selvsagt før man entrer stemmelokalet. Men det var først og fremst bare en illlustrasjon.
Nå tror jeg ikke helt jeg tar poenget ditt. Jeg mener absolutt ikke at "medmennesker i dårlige kåt skal flytte hit" for å bli pleiet. Det er massevis av tilsvarende land rundt om i verden - men om du sikter til min påpekelse av faktumet at Norge har et visst ansvar ift medmennesker grunnet våre penger og ressurser, så støtter jeg selvsagt det. Litt må vi kunne bidra på verdensbasis, men selv jeg - som misliker Frps politikk, kan innse at det trengs en innstramming på dette området. Dog langt fra så brutalt som Frp vil ha det.

I og med at Siv Jensen faktisk er partiets formann, og således største forsvarer/representant, vil de aller fleste tilhengerne se opp til henne. Logisk nok. Så svaret mitt til dette blir jo logisk nok at - ja, som oftest er en FRP-entusiast fan av Siv Jensen. Hva ellers?

Jeg var godt klar over at et slikt svar som dette måtte komme. Heldigvis er det mange som har kommet med objektive innspill også, men jeg skal selvsagt ta til meg det kritikere som deg har å si også:

Nå var det aldri noen intensjon å bevisst skulle rakke ned på Frp-ere i mitt innlegg, noe jeg heller ikke har gjort. Mitt innlegg omhandler hvorfor nevnte parti er så godt likt som det er blant visse deler av befolkningen, og hva som er grunnlaget deres for å stemme på nettopp dette. Som jeg selv nevner, var argumentet til mange av den yngre skaren at innvandrerne er i veien. Det kan imidlertid finnes like mange argumenter som det finnes velgere. At du ikke forstår hvorfor jeg er interessert i vite andres synspunkt, får vitterlig være ditt problem - enten du har manglende evne til å se ting fra andre perspektiv, eller du bare er en ivrig kverulant.


Du påstår dessuten at jeg fremstiller samtlige av partiets velgere som uopplyste og selvsentrerte.S istenevnte har jeg ikke engang betegnet de som, så det er ditt ord. Uopplyst innrømmer jeg gledelig at MANGE av dem er - men nå har jeg aldri dømt alle under ett noe sted, så disse oppfatningene får du selv stå for. Du derimot, sier jo selv at nevnte betegnelser passer samtlige av oss nordmenn, uavhengig av politisk ståsted. Så hvem er det som dømmer her?

Det vil ALLTID være noen som stemmer kun for å bruke stemmen sin, uten å ha satt seg godt nok inn et politiske parti. Forskjellen på det og at så mange tiltrekkes av Frp, er at de tror de vet hva de stemmer på - nettopp fordi partiet er så populistisk som det er. Frp spiller på "folk flest" sine mest engasjerende tema og ønsker, hvilket sikrer dem ufortjent mange tilhengerne. Dessverre er det få som evner å tenke gjennom konsekvensene.
Vis hele sitatet...
Ja at FRP er populister og egentlig ikke har noen ordentlig politikk er jeg med på. Jeg burde vel skrevet at kanskje mange men ikke alle er nødvendigvis tilhengere av Siv Jensen. Så den var nok litt dum av meg. Men det er jo en gang så at man sjelden finner et parti man kan si seg enig med i alle saker.

At du ikke forstår hvorfor jeg er interessert i vite andres synspunkt, får vitterlig være ditt problem - enten du har manglende evne til å se ting fra andre perspektiv, eller du bare er en ivrig kverulant.

Jeg forstår da hvorfor du er interessert i å vite andres synspunkter. Men du hadde jo en veldig klar formening om velgerne til FRP fra før. Og det var vel ikke direkte et bra innlegg du åpnet debatten med.

Hehe - selvsagt før man entrer stemmelokalet. Men det var først og fremst bare en illlustrasjon.
Alle som har tatt seg en øl før de stemmer, velger FRP - men hvorfor?
Nå var det aldri noen intensjon å bevisst skulle rakke ned på Frp-ere i mitt innlegg, noe jeg heller ikke har gjort.


Haha, neida det har du ikke gjort i det hele tatt. Det var kun for å rakke ned på velgerne.

Alle som har tatt seg en øl før de stemmer, velger FRP
- men nå har jeg aldri dømt alle under ett noe sted

Nei, det var sant det.

Selvsentrert kom det kun fra meg. Du dømmer, jeg dømmer.

Sitat av Angelina Vis innlegg
Jeg var godt klar over at et slikt svar som dette måtte komme. Heldigvis er det mange som har kommet med objektive innspill også, men jeg skal selvsagt ta til meg det kritikere som deg har å si også.
Vis hele sitatet...
Og mitt innlegg var subjektivt, imens ditt og andres var objektivt ?

Så fattig innvandrere fra fattigere strøk skal bare finne seg et annet rikt europeisk land, hvis man ikke kommer inn i Norge ?
Hvordan tenker du at det skal gå med folket og landene de opprinnelig bodde i, hvis Norge har tenkt til å hjelpe hver eneste fattige innvandrer ved å la de flytte hit ?
Sist endret av St.Vitus; 18. mai 2010 kl. 22:29.
Sitat av Sio Vis innlegg
En typisk arbeider kan forvente seg 1000-4000 kroner i kutt med FrP i regjering. Folk som tjener over millionen kan forvente seg 60.000kr!

Altså må dem (dere?) med lite inntekter betale mer enn de rike, men mindre er mindre. Er virkelig 4.000kroner i året verdt å stemme FrP for?
Vis hele sitatet...
Hvordan får du det til at de med lavere inntekter må betale mere enn de rike? Det er ganske enkel matematikk bak lavere skattetrykk. Hvis man senker skatten for alle inntektsgrupper med 2% vil de som tjener 300.000kr få lavere skattelette enn de som tjener 3.000.000kr. Likevel ville den som tjener 3mill måtte betale vesentlig mange flere tusen enn han på 300k.

Skatt er ikke bare en pragmatisk sak, det er også en prinsipiell side ved saken. Pengene vi betaler i skatt kan ses på en pris vi betaler staten for at staten skal gi oss noen grunnleggende velferdsgoder. Staten eier ikke penger, den låner dem av sine innbyggere. Det er da også slik at mange mener at de selv vet bedre hvordan deres penger burde brukes, i stedet for det staten sier at de skal brukes på. 4.000 mer til en vanlig familie, vil si 4.000 som den familien selv kan disponere de pengene på, og for de med litt lavere inntekter har de faktisk en god del å si.

Jeg er ikke FrP velger, likevel er jeg tilhenger av at den norske stat skal slutte å tro at de alltid vet best hva våre penger skal brukes på. (ihvertfall når de sløser dem vekk på unyttige og lite effektive tiltak) Så at Mange ønsker lavere skattetrykk kan forklares, og er ikke nødvendigvis alltid uten logikk som Siv Jensen kan fremstille det.
Trådstarter
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Men du hadde jo en veldig klar formening om velgerne til FRP fra før. Og det var vel ikke direkte et bra innlegg du åpnet debatten med.
Vis hele sitatet...
Klart - vet ikke helt hvorfor mesteparten av svarene her heller i min retning, jeg? Tydeligvis fordi mange er av samme oppfattning som meg. Slik jeg fremlegger den klassiske FrP-eren i mitt startinnlegg, er slik jeg personlig har erfart at veldig mange av dem er. Som allerede sagt, kan det likevel finnes argumenter jeg ikke har hørt, og naturligvis hadde det vært interessant å undersøke også disse. Slik du gir uttrykk for å oppfatte mine intensjoner, gir du kun mistanker om å være en tilhenger selv.

Haha, neida det har du ikke gjort i det hele tatt. Det var kun for å rakke ned på velgerne.
Vis hele sitatet...
Nå håper jeg for din skyld at dette utsagnet er ironisk fra din side. Om ikke vil jeg herved ha meg frabedt din kverulering - for det er åpenbart så langt fra hva som er objektivt, at det kun blir stjeling av min tid.

Videre er du i tillegg frekk nok til å sitere meg på noe helt usammenhengende for å underbygge dine egne, dumme meninger du ilegger meg kun for at det skal se ut som at det er jeg som driter meg ut. Faktum er dog det motsatte. Greit nok at du likte illustrasjonen jeg åpner innlegget med - men når jeg attpåtil UNDERSTREKER og FORKLARER for deg at dette var en illusjon som det for øvrig lyser ironi ut av, så er det noe som ikke rimer helt her. Enten er du kun ute etter å trekke i feil tråder for å dreie debatten ut på noe den ikke omhandler - altså misbruke mine ord til egen fordel - eller så er du bare kommet uheldig ut i dette tilfellet.

Så fattig innvandrere fra fattigere strøk skal bare finne seg et annet rikt europeisk land, hvis man ikke kommer inn i Norge ?
Vis hele sitatet...
Nå er terskelen meget lav for å få innpass her til lands, hvilket betyr at de få som får avslag, får det med gyldig grunn. Jeg ser dog ikke hvorfor du diskuterer dette med meg. Hva har jeg uttalt meg om dette i denne tråden, egentlig - annet enn å påpeke et faktum som klart sier at Norge har et _visst ansvar_?

Hvordan tenker du at det skal gå med folket og landene de opprinnelig bodde i, hvis Norge har tenkt til å hjelpe hver eneste fattige innvandrer ved å la de flytte hit ?
Vis hele sitatet...
Nå forvirrer du meg. Hvorfor tillegger du meg først én mening, og deretter den motsatte? Jeg har aldri forsvart at Norge "hjelper hver eneste fattige innvandrer". Det var heller ikke det tråden omhandlet. Tråden omhandler - som tittel indikerer - hvem som stemmer Fremskrittspartiet og hva som fører dem til det drastiske valget. Jeg mistenker at du egentlig er en av de jeg beskrev i åpningen - noe som forklarer hvorfor du vrir mine ord; du føler deg berørt.

Og bare som et PS, St.Vitus - vær så snill å lær deg enkel forumsyntaks til neste gang.
Stem FRP, Redd Norge som nasjon, frys innvandringen og åpne slusene for røbbel og bitt ut av landet.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Nå har det seg slik i Norge, at det ikke finnes det "perfekte" parti. Man velger ut ifra hvilket parti som sloss for noen saker man brenner veldig for. Er mye av politikken til FrP jeg vil si meg sterkt uenig med, men derimot er det en sak de sloss for, som jeg engasjerer meg veldig i. Nemlig innvandringsspørsmål.
De eneste andre partier i Norge som kan skilte med en tilsvarende eller "bedre" politikk, er f.eks Demokratene og Norges Patriotene, noe som igjen blir uaktuelt for de fleste.
De to sistnevnte er rene rasist/nasjonalist partier, noe jeg ikke er. Trenger ikke være rasist for å ønske begrenset innvandring, og strengere straffer for nye landsmenn som bryter loven (gjerne før de får oppholdstillatelse).
Frp-ere driver ofte med slagord-argumentering, slik som innlegget til KulaKanon ovenfor. Frpere mener de har funnet den ene gyldne sannheten, stempler motstandere som "mobbere" og "sosialister", og mener de ikke trenger å delta i grundige diskusjoner over politikken deres. Det er dette som er det fine med å være Frper: man har alltid en enkel løsning på ethvert komplisert problem.
Sist endret av DonTomaso; 19. mai 2010 kl. 02:07.
Trådstarter
Sitat av djxfade Vis innlegg
NEr mye av politikken til FrP jeg vil si meg sterkt uenig med, men derimot er det en sak de sloss for, som jeg engasjerer meg veldig i. Nemlig innvandringsspørsmål.
Vis hele sitatet...
Nettopp - det er hovedsakelig akkurat dette som tiltrekker dem så ekstremt mange medlemsfeller. Selv jeg, som APer, er i stor grad enig i deres innvandrerpolitikk - fordi jeg ser hvilken vei det bærer at vi åpner portene så vidt som vi gjør. Men likevel holder jeg meg borte, fordi den stemmen i så fall ville ha virket inn på alt det jeg ikke kan identifisere meg med. Ikke bare privatiseringen, men hvordan landet og dets befolkning ville ende opp med et slikt styre. Det er konsekvenser jeg ikke ønsker å se landet lide under, og derav virker ikke det populistiske innvandrertemaet deres inn på meg - til tross for nevnte enighet. Jeg håper det gjelder flere.

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Frpere mener de har funnet den ene gyldne sannheten, stempler motstandere som "mobbere" og "sosialister", og mener de ikke trenger å delta i grundige diskusjoner over politikken deres. Det er dette som er det fine med å være Frper: man har alltid en enkel løsning på ethvert komplisert problem.
Vis hele sitatet...

Dette er selve prototypen på en FrP-entuasiast, dessverre. Spesielt siste setning passer ekstremt godt på flere bekjente av meg som stemmer FrP - tar rett og slett ekstremt lett på det meste, især økonomiske anliggender.. noe som jo forklarer hvorfor de så gjerne vil ha skattelette. For skatt er jo så bortkastet...
Sist endret av Angelina; 19. mai 2010 kl. 02:48.
Det enkleste er å ikke gi stemme.

Det nest enkleste er å stemme Frp

Det vanskelige er å ikke sovne iløpet av en debatt, innse virkelighetens kompleksitet for deretter å stemme rødt

Det aller vanskeligste er å forstå virkelighetens kompleksitet for derette å stemme blått; Alle for en og alt til meg
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Frp-ere driver ofte med slagord-argumentering, slik som innlegget til KulaKanon ovenfor.
Vis hele sitatet...
Nåvel. Det er vanskelig å ta et slikt utsagn (eller i ditt tilfelle, et argument) seriøst når du i samme slengen generaliserer godt over 600.000 nordmenn. Jeg tror personlig man har lite å hente ved fryse ut og idiotisere velgere av ett av norges største partier.

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Frpere mener de har funnet den ene gyldne sannheten, stempler motstandere som "mobbere" og "sosialister", ....
Vis hele sitatet...
Meg bekjent er det stikk motsatt. Så dette ønsker jeg å se indisier som backer opp. Det er ikke mange partier som møter så mye motstand som det FRP gjør, og mye av motstanden er i mine øyne ufortjent. Hvis man leser partiprogrammet til FRP; i den hensikt at man ønsker å lære og forstå - fremfor å finne noe å rakke ned på; vil man finne mange gode sider ved partiet som absolutt favner alle. At de har funnet den «ene gyldne sannheten», er det ytterst få FRP-ere som verken hevder eller mener.

Jeg tror de fleste som stemmer FRP ønsker en forandring, og et parti som strekker seg langt for å innfri de løftene de lover (noe jeg vil hevde nåværende regjering har sviktet på). Kanskje går det ille, kanskje går det bra. De har aldri sittet i regjering; så det vanskelig å hevde at de vil bryte like mange løftebrudd som de andre partiene.

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
og mener de ikke trenger å delta i grundige diskusjoner over politikken deres.
Vis hele sitatet...
Igjen, hvem mener dette? Snakker du om fire-fem forumtroll som ikke enser sunn fornuft; eller mener du at (ved forrige stortingsvalg) 23% av befolkningen er stokk dumme, og ikke klarer å sette seg inn i situasjoner?

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det er dette som er det fine med å være Frper: man har alltid en enkel løsning på ethvert komplisert problem.
Vis hele sitatet...
Når man stiller til valg har man mange muligheter, man kan snakke komplekst og detaljert om enkelte politiske grep, eller man kan snakke løsere om flere stand- og synspunkter. Obama gjorde akkuratt det samme, han gikk ikke spesielt dypt inn i alle aktuelle saker, han brukte retorikk til å vinne frem i valget - noe han tjente på.

I mine øyne går mye av valgkampen på å vise hvilke saker partiet støtter, og hvilke visjon man har for landet, kontra å beskrive i detalj hvordan det skal gjøres.

Det være sagt, så er jeg uenig i alt for mange av FRPs visjoner til å kunne stemme på det partiet, men jeg syntes det blir for dumt å idiotisere velgere utifra politisk ståsted. Greit nok at du har et annet syn på norsk politikk, og hva som er best - det har jeg også.

PS: Jeg ser at jeg i denne posten ser ut til å støtte veldig mange av FRPs saker og visjoner, og holder med dette partiet. Det er derimot ikke riktig, av flere grunner støtter jeg ikke FRP, men jeg respekterer at andre gjør det. I bunn og grunn er jeg litt smålei at man kan gå fritt frem i å hevde alt mulig dritt om FRP og deres velgere, bare fordi de stemmer «FRP». Ellers er jeg enig i mye av det mange sier - og er helt med på at FPR har noen tvilsomme velgere, det betyr således ikke at det nødvendigvis gjelder majoriteten. Jeg tror mange av de heller intelligente velgerene deres velger å holde seg anonyme, nettopp på grunnlag av stempelet det medbringer.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Sitat av Tortia Vis innlegg
Skulle mer en gjerne sett hva du begrunner den påstanden med.
Vis hele sitatet...
Kan dokumenteres med FRPs alternative budjsettforslag på stortinget de siste periodene. Videre er det mye artig som er å finne i disse budsjettforslaget. Som reduksjon i alkoholavgiften som tilsvarer under en krone for hver flaske øl. (Som faktisk er lavere enn SVs tidligere moderate forslag om reduksjon av alkoholavgiften for å motvirke smugling)
Carl I Hagen som ville selge våre oljeressurser til utlandske investorer i 1990 for 10 milliarder. Han skulle bygge nye veier i Norge. Idag har vi et oljefond på 2700 milliarder.

De vil og selge våre vannkraftressurser til de samme investorer fordi de mener at da blir alt så meget bedre og Frp neka da får billigere strøm. Det er vel inget land i verden som har billigere strøm enn Norge.

Privatisering er liksom svaret på alle problemer for Frp folka. Da skal alt bli så billig. Jeg har noen venner som jobbet i gamle veivesenet som nå arbeider i Mesta. De starter sin arbeidsuke med å sette seg på et fly for å dra på jobb gjerne i Finnmark. De kommer så hjem på torsdagen. Det har aldri vært dyrere å lage veier i dette landet.

Så til det siste utspillet deres. De elsker jo privatisering av alt mulig og privatskoler er selvsagt en folkerett i Frp systemet, men når muslimene skal lage privatskole da mener de plutselig at dette er forfærdelig. Ikke et ord om alle de kristne privatskolene som allerede finnes. Liv og lære passer aldri sammen for disse menneskene.

Hvorfor stemmer så folk på disse raringene. Mange unge er selvsagt Frp folk for når du er 18 er du verdensmester i alt og udødelig. De kaller og alle for kommunister eller sosialister. De er for frie fartsgrenser og billig alkohol og mener selvsagt at folk burde betale selvpåførte skader selv. Spesiellt feite mennesker. Usa er trolig forbildet og krig er et helt greit virkemiddel. (merkelig at de værste krigshisserne på stortinget er damer. btw)

Men for all del det er god underholdning når disse Frp folka ryker på fyllekjøringer, drita fulle på stortingets talerstol eller puler 16 åringer i boblebadet. Liksom det er god underholdning at Jens aldri klarer å finne en mørkhudet statsråd som er ærlig og ikke farer med juks og fanteri.

Politikere er for det meste søppel og uten ytterste venstre og ytterste høyre fantes vel heller ikke sentrumsfolk som fortvilet prøver å holde alt status quo og dermed opprettholder en viss orden i samfunnet.
Jeg har stemt Frp i ti år, ikke nødvendigvis fordi jeg vil at partiet skal sitte med makta, men for at det skal være stort nok til å legge betydelig press på regjering og storting.

-Norge har et innvandringsproblem som vokser. Pr. i dag er det ingen andre parti på stortinget som har kommet med forslag som vil gjøre situasjonen bedre. Jeg er på ingen måte rasist, men den innvandringspolitikken som har blitt ført de siste tiårene er svært uheldig.
-Vi har et system i dag der hvem som helst kan motta penger fra staten hvis de ikke gidder å jobbe. Jeg har sett altfor mange ganger hvordan folk mottar diverse former for offentlig støtte som de på ingen måte har krav på. Venstresidens naivitet gjør dette mulig. Det blir også gjort for lite for å få folk som virkelig har vært syke og vil jobbe tilbake i arbeidslivet.
-Effektivisering. Jeg er på ingen måte for en privatisering på linje med det frp ønsker, men det er rom for store endringer av det offentlige som vil komme alle til gode. Vi har et underbemannet og økonomisk svakt helsevesen, samtidig som det sitter haugevis med byråkrater som (slik jeg oppfatter det) er mer opptatt med å lage arbeid til seg selv og andre i lignende posisjoner slik at de ikke blir overflødige enn å gjøre jobben sin. Tror hele det offentlige apperatet kunne trengt en grundig gjennomgang der resurser ble flyttet dit de trengtes.

Når det gjelder avgifter på alkohol/tobakk så er det uvesentlig for hva jeg stemmer. Skulle gjerne betalt litt mindre i skatt, har lurt mange ganger på hva jeg får tilbake for de bortimot 200.000,- jeg årlig betaler til kemneren. For ikke å snakke om bompenger, bensinavgifter, moms, toll ol. Når du regner på hvor mye du har betalt inn til staten er det surt når du blir syk eller skadet og må krangle med helseapperatet i lang tid for å få den hjelpen du trenger, når du dagen etter å ha betalt regningen på bombrikka kjører i et hull i veien og ødelegger felgen. Jeg ønsker å betale skatt slik at vi kan opprettholde velferden her til lands, men er lite sugen på at mine skattepenger skal gå til å lønne en udugelig byråkrat som snurrer på stolen og ikke gjør annet enn å prøve å virke viktig.

Ved forrige stortingsvalg stemte jeg ikke Frp, de er nå så store jeg mener de bør være. Men hvis de endrer synet sitt på arbeideres rettigheter, privatisering av det offentlige, sitt naivt vennlige forhold til USA og et par andre saker, så får de nok min stemme igjen.

Jeg vet det er skrivefeil i teksten, jeg sitter her med feber og når jeg leser korrektur føler jeg at ALLE ord på fem bokstaver eller mer er stavet feil. Har ikke rettskrivningsprogram på norsk...
Dere sosialister snakker om FrP velgere akkurat som om de er en egen rase, et eller annet merkelig dyr fra den indre jungelen som ikke vet hva politikk er engang. Si meg, har dere glemt at FrP faktisk fikk flest stemmer ved forrige valg? Jeg kunne laget en egen tråd om hetsing av både AP, SV og Rødt hvis jeg ville det, men vet du hva, jeg føler meg for god til rakke ned på alle andre bare fordi de har en egen mening. Noe jeg har fått inntrykk av at de fleste sosialister ikke gjør. Jeg har aldri i hele mitt liv opplevd at en sosialist ikke så ned på meg for mitt politiske syn. Det finnes ikke noe slikt som å diskutere politikk med de av mine bekjente som er sosialister, fordi alt de kan gjøre er å rakke ned på mitt politiske ståsted.

FrP sin innvandringspolitikk; vel, vi har diskutert dette så utallige mange ganger på forumet at jeg ikke helt kan skjønne hvordan dere ikke har forstått FrP velgere sitt syn på dette enda. Vi vil ikke ha ut alle innvandrere eller gasse de på et bakrom på politistasjonen. Vi vil bare ha et litt mer moderat forhold til innvandringen. Det er ikke en ukjent sak at innvandrere står for veldig mye av kriminaliteten i Norge, til tross for det lave tallet de er i nå. Det er heller ikke en ukjent sak at mange innvandrere går på trygd istedenfor å jobbe. Det er mye mer jeg kunne sagt, men dette er de to viktigste, og de har helt sikkert en sammenheng. Jeg og FrP tror at hvis vi tar inn færre innvandrere vil det bli enormt mye lettere for dem å bli integrert i samfunnet. Blir de skikkelig integrert vil det også bli lettere for dem å få jobb og føle seg som en del av vårt norske samfunn.

Men innvandringspolitikken er for all del ikke hvorfor jeg stemmer FrP.

Privatiseringen: Nei, vi vil ikke privatisere ALT, for all del, da hadde poenget med privatisering gått vekk. Slik det er nå når så og si det eneste tilbudet vi har i de fleste situasjoner offentlig, noe som ødelegger totalt for konkurransen. Hvis du hadde vært den eneste i hele Norge som solgte dorull, så hadde du solgt den voldsomt dyrt og med dårlig kvalitet. og i dette tilfellet er alle de små instansene til staten en dorull. Staten er de eneste som selger det så de trenger ikke ha så voldsomt god kvalitet, og de kan også selge det så dyrt de bare vil. Ta for eksempel skoler, som et av de rikeste landene i verden er vi også forferdelig dårlige på skoler, se på PISA-listen. Som et lite rikt I-land er dette faktisk forferdelig dårlig. Og det er kun en ting som gjør det, nemlig konkurranse. Med flere private skoler hadde også mange færre valgt å gå offentlig, som hadde tvunget det offentlige til å gjøre seg bedre på det området. Det samme om sykehus hvor syke-køene er gått til himmels. Selv om vi får det gratis (gjennom skatt selvsagt) så får vi også et veldig dårlig tilbud. Altfor mange er nødt til å ligge på gangene fordi sykehusene ikke har nok plass. Selv mener jeg at vi enten på privatisere mer, eller så får vi bruke det enorme oljefondet vi har til noe fornuftig, som f.eks. større og bedre sykehus og skoler.

Så var det alle disse skattene og avgiftene som er totalt unødvendig, og bare ett påskudd for å få enda mer penger inn i statskassen, selv om vi ikke engang trenger det. Regjeringen vi har nå har jeg fått inntrykk av at bare vil ha mer, selv om de har mer enn nok. (Mye vil har mer prinsippet funker bra her). Arveavgift, formueskatt, veiavgift, CO2-avgift, dokumentavgift osv. Selvfølgelig er det skatter og avgifter vi trenger, men det aller meste av det hadde vi fint klart oss uten.

Og så var det veier selvsagt. Ta for eksempel her i Bergen holder man på å bygge en bybane til flere hundre millioner kroner. Den kommer bare til å være tilgjengelig for et fåttall - ihvertfall de første årene før de får bygget den ut, noe jeg tviler på kommer til å skje med første da det vil koste enda flere hundre millioner kroner. Så, her i Bergen kjører vi på små, trange veier med mange små hull, bare fordi den rødgrønne regjeringen vil tvinge på oss en mer økologisk utvei. Så er det ikke slik at det er bare i Bergen vi har små og dårlige veier, det er over hele landet. Hadde det ikke da vært bedre å bruke like mye penger Bergen har brukt på en bybane på veier over hele Norge? Vedlikehold er en konstant faktor, i tillegg til det faktisk hadde blitt mer økologisk det også. Bredere, større veier er lik mindre kø som igjen er like mindre CO2 utslipp.

Du, trådstarter, burde virkelig lære deg å lese mer om partiene før du begynner å flame dem.
Sist endret av Boo-Boo; 19. mai 2010 kl. 12:38.
Jeg ser på enhver stemme til Frp som et fortvilet rop om hjelp, ikke det at det noen gang vil kunne hjelpe å stemme Frp...

Noe av det værste som har skjedd i norges historie er EØS avtalen, den får Vidkun Quisling til å se uskyldig ut, hva landsforederi måtte angå.

Og jeg ser i undring på Frp og tildels Høyre som er delvis for EU medlemskap, EU er LO; eller kull og stålunionen, altså Frankrike, England og Tysklands LO.

Norsk politikk fortjener annulering av EØS avtalen, samt en ny start, hvor alle som har vært involvert i politikken til nå får karantene på ca 25 - 50 år.
Sist endret av fxxked; 19. mai 2010 kl. 12:51.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Sitat av Corre
Vi har et system i dag der hvem som helst kan motta penger fra staten hvis de ikke gidder å jobbe. Jeg har sett altfor mange ganger hvordan folk mottar diverse former for offentlig støtte som de på ingen måte har krav på. Venstresidens naivitet gjør dette mulig. Det blir også gjort for lite for å få folk som virkelig har vært syke og vil jobbe tilbake i arbeidslivet.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det blir litt søkt å argumentere for at dette er et problem uten noe sammenliknende statistikk. Selvfølgelig blir det en del snyltere i et slikt system som det vi har, men det sier ingenting om effektiviteten av det. En person i Norge som har en vanskelig periode i livet kan ende opp med å "snylte" på trygd en periode ja, men får forhåpentligvis nok støtte til å komme tilbake i arbeidslivet omsider. Men en liknende person i USA kan: ende opp på gata, med små sjanser for å komme seg tilbake i arbeid (der gikk all investeringen samfunnet gjorde i oppveksten hans); ty til kriminalitet og havne i fengsel, hvorpå det i USA er stor sjanse for at du vender tilbake (og det koster mye å holde folk i fengsel); eller kanskje de kommer seg på beina igjen med økonomisk støtte fra venner, familie, eller veldedigheter.. som jo også krever penger, og ikke skaper noen garanti for at de ikke bar snylter.

Norge har utrolig lav arbeidsledighet, den statistikken kan jo peke på at trygdesnylting ikke er et fryktelig stort problem.

Sitat av Corre
Skulle gjerne betalt litt mindre i skatt, har lurt mange ganger på hva jeg får tilbake for de bortimot 200.000,- jeg årlig betaler til kemneren
Vis hele sitatet...
Som innbygger i Norge har du statistisk sett veldig stor kjøpekraft, som er et tegn på at når du tar lønna di, trekker fra skatter og avgifter, og legger til alle tjenestene du får tilbake fra staten, så har du fortsatt råd til mere materielle goder enn folk i de fleste andre land.

Jeg sier ikke at vi ikke kan effektivisere på mange områder. Ting kan alltids bli bedre, men jeg tror ikke privatisering nødvendigvis alltid er svaret. Som nevnt tidligere her så har de privatiseringene FrP har villet gjøre (men ikke fått gjennomslag for) historisk sett vist seg å være utrolig dumme. Det er urettferdig å gjøre noe dom mot FrP på de anekdotene, men det hadde jo vært interessant å se på alle forslagene til FrP igjennom tidene, og sett hvor lure de faktisk ville ha vært.
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
Sitat av KulaKanon Vis innlegg
Stem FRP, Redd Norge som nasjon, frys innvandringen og åpne slusene for røbbel og bitt ut av landet.
Vis hele sitatet...
Ikke for å være gledesdreper, men uten innvandringen hadde ikke landet vårt gått framover. Vi er ikke nok folk.

EDIT: Fikset link.
Sist endret av Taake; 19. mai 2010 kl. 15:00.
Sitat av Skyfex Vis innlegg
Jeg synes det blir litt søkt å argumentere for at dette er et problem uten noe sammenliknende statistikk. Selvfølgelig blir det en del snyltere i et slikt system som det vi har, men det sier ingenting om effektiviteten av det. En person i Norge som har en vanskelig periode i livet kan ende opp med å "snylte" på trygd en periode ja, men får forhåpentligvis nok støtte til å komme tilbake i arbeidslivet omsider. Men en liknende person i USA kan: ende opp på gata, med små sjanser for å komme seg tilbake i arbeid (der gikk all investeringen samfunnet gjorde i oppveksten hans); ty til kriminalitet og havne i fengsel, hvorpå det i USA er stor sjanse for at du vender tilbake (og det koster mye å holde folk i fengsel); eller kanskje de kommer seg på beina igjen med økonomisk støtte fra venner, familie, eller veldedigheter.. som jo også krever penger, og ikke skaper noen garanti for at de ikke bar snylter.

Norge har utrolig lav arbeidsledighet, den statistikken kan jo peke på at trygdesnylting ikke er et fryktelig stort problem.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal man alltid sammenligne FrP politikken med den som foregår i USA? Det er en totalt annerledes politikk! Det er mulig å fjerne, eller i verste fall minske trygdeordningen, man trenger ikke ende opp på gaten selv om man mister jobben, ei heller trenger man å komme i fengsel som du sier. Systemet i USA er absurd, det er det ingen tvil om. FrP vil ikke fjerne NAV, men de vil heller dele ut penger som egentlig ikke trenger det, noe jeg ser meg helt enig i. De som er sykemeldt og/eller har en funksjonshemning får så klart den støtten de trenger.

Jeg vil forøvrig også si at en arbeidsledighet på nesten 3% er ganske høyt.

Sitat av Skyfex Vis innlegg
Som innbygger i Norge har du statistisk sett veldig stor kjøpekraft, som er et tegn på at når du tar lønna di, trekker fra skatter og avgifter, og legger til alle tjenestene du får tilbake fra staten, så har du fortsatt råd til mere materielle goder enn folk i de fleste andre land.

Jeg sier ikke at vi ikke kan effektivisere på mange områder. Ting kan alltids bli bedre, men jeg tror ikke privatisering nødvendigvis alltid er svaret. Som nevnt tidligere her så har de privatiseringene FrP har villet gjøre (men ikke fått gjennomslag for) historisk sett vist seg å være utrolig dumme. Det er urettferdig å gjøre noe dom mot FrP på de anekdotene, men det hadde jo vært interessant å se på alle forslagene til FrP igjennom tidene, og sett hvor lure de faktisk ville ha vært.
Vis hele sitatet...
Jeg er forsåvidt enig med deg. Man får mye faktisk en del for skattepengene vår, men på den annen side så har ikke vi nordmenn noe sjanse for å velge selv. Alt fra sykehus avgifter til NRK avgiften blir tvunget på oss, noe til bedre og noe til det verre. Jeg er fortsatt litt usikker på hva jeg mener om dette selv, egentlig.

FrP har helt sikkert sagt mye dumt før, men hva har det med noenting å gjøre? De fører politikken på en bra måte nå, og det er alt som teller for valget i 2013. Jeg kunne helt sikkert funnet en hel masse dumt AP både har gjort og sagt for flere tiår siden også. Når jeg tenker over det sier og gjør den rødgrønne regjeringen mer enn nok dumme ting den dag idag så...
populistiske budskap er etter årelang venstrevridd mediadekning blitt et negativt synonym for frp.
at det å tale mannen i gata sin sak er blitt noe negativt er faktisk ganske imponerende.
.
-ja noen stemmer nok frp pga tobakk,sprit o.l. på samme måte som at noen stemmer sv pga barnehagedekning.
-man er seg selv nærmest og slik vil det nok være for de fleste av oss.

men en grunn til at folk stemmer med hodet istedet for hjertet er at vi er på vei mot en real hollandsksyke. Den sittende handlingslammende koallisjon vil i beste fall bremse denne utviklingen og det vi trenger er CHANGE
frp er nok ikke ett fullgodt alternativ men et håp.

!IQ-test på stortinget!
Koranen sier at muslimer ikke kan samarbeide/være venner med kristne eller jøder. Muslimske innvandrere ville da vel egentlig ha dårlige forutsetninger for å komme overens med den opprinnelige befolkningen i Norge.
Vis hele sitatet...
Det er kristendommer som nekter å sidestille seg med andre relgioner og mener at den er den ene rette relgionen og at det er kristnes ansvar å "omvende andre". SLik at de da ikke havner i halvette.

Muslimer skal respektere andre trosretninger og tradisjoner ifølge koranen.
En muslimsk familie vil nok være mer vennlig og åpen for fremmede mennesker enn det en nordmann er. Jeg er flau over hvordan visse nordmenn kan oppføre seg. Kan jo bruke norske ungdommer i utlandet som et eksempel, eller den halveis rasistiske holdningen flere nordmenn har. Blir flau over holdningen til flere av menneskene i min omgangskrets når det gjelder utlendinger.
Sist endret av bjørnar; 19. mai 2010 kl. 16:28.
Sitat av bjørnar Vis innlegg
Det er kristendommer som nekter å sidestille seg med andre relgioner og mener at den er den ene rette relgionen og at det er kristnes ansvar å "omvende andre". SLik at de da ikke havner i halvette.

Muslimer skal respektere andre trosretninger og tradisjoner ifølge koranen.
En muslimsk familie vil nok være mer vennlig og åpen for fremmede mennesker enn det en nordmann er. Jeg er flau over hvordan visse nordmenn kan oppføre seg. Kan jo bruke norske ungdommer i utlandet som et eksempel, eller den halveis rasistiske holdningen flere nordmenn har. Blir flau over holdningen til flere av menneskene i min omgangskrets når det gjelder utlendinger.
Vis hele sitatet...
At en muslimsk familie skal være mer vennlig og åpen for fremmede mennesker enn en nordmann, er bare sånn du ønsker det skal være. Det er ikke noe holdbart argument. Hvilken nordmann sammenligner du med den muslimske familien da ?

Og du mener at Islam ikke nekter å sidestille seg med andre religioner ? Ikke at man kan spørre Islam selv, men koranen virker svært lite forsonlig med andre religioner. Bibelen oppfordrer ikke til å ta livet av de vantro, som koranen gjør. De fleste følgerne av religioner mener sin er den eneste riktige.
De kristne hadde heller ingen respekt for nordmenns opprinnelige naturreligioner.

Jeg burde vel ha henvist til en kilde for det jeg skrev tidligere. Koranen kapittel fem, vers 51.
Men da må du oppgi hvor i koranen det står at, Muslimer skal respektere andre trosretninger og tradisjoner ifølge koranen. Når du først skal henvise til den kan det være greit å fortelle hvor det står.
Sist endret av St.Vitus; 19. mai 2010 kl. 16:45.
Sitat av bjørnar Vis innlegg
Det er kristendommer som nekter å sidestille seg med andre relgioner og mener at den er den ene rette relgionen og at det er kristnes ansvar å "omvende andre". SLik at de da ikke havner i halvette.

Muslimer skal respektere andre trosretninger og tradisjoner ifølge koranen.
En muslimsk familie vil nok være mer vennlig og åpen for fremmede mennesker enn det en nordmann er. Jeg er flau over hvordan visse nordmenn kan oppføre seg. Kan jo bruke norske ungdommer i utlandet som et eksempel, eller den halveis rasistiske holdningen flere nordmenn har. Blir flau over holdningen til flere av menneskene i min omgangskrets når det gjelder utlendinger.
Vis hele sitatet...
Det er feil. Både kristendommen og Islam er misjonerende religioner, og derfor føler begge religionene seg mer verdt enn den andre. Ditt argument holder altså ikke. Jødedommen og den katolske kirken er også misjonerende religioner btw.
Neutral Good
Mith's Avatar
Selv om de kristne ikke oppfordrer til drap på vanntro så står det jo svart på hvit at de som ikke tror på Herren er dømt til evig pine og fortapelse. Det er så viktig innen kristen tro at det er det første av de ti bud.

Det betyr ærlig talt ikke en dritt hva som står i de hellige skrifter, det som er viktig er hva som forkynnes i dag og der skiller ikke muslimer på Grønnland seg noe særlig fra kristne på Grønnland.
Trådstarter
Sitat av Restyle Vis innlegg
Jeg tror de fleste som stemmer FRP ønsker en forandring, og et parti som strekker seg langt for å innfri de løftene de lover (noe jeg vil hevde nåværende regjering har sviktet på). Kanskje går det ille, kanskje går det bra. De har aldri sittet i regjering; så det vanskelig å hevde at de vil bryte like mange løftebrudd som de andre partiene.
Vis hele sitatet...
Om du samler alle deres løfter og regner ut dets økonomiske krav, vil du raskt se at en fremtidig FrP-regjering ville ha sviktet sine velgerne minst like kraftig som det visse mener at dagens regjering har gjort. Alle kostnadene det ville medført, kan ikke engang Oljefondet finansiere uten at det ville gått negativt utover landets fremtid.
Sitat av Angelina Vis innlegg
Om du samler alle deres løfter og regner ut dets økonomiske krav, vil du raskt se at en fremtidig FrP-regjering ville ha sviktet sine velgerne minst like kraftig som det visse mener at dagens regjering har gjort. Alle kostnadene det ville medført, kan ikke engang Oljefondet finansiere uten at det ville gått negativt utover landets fremtid.
Vis hele sitatet...
Kilder ? (titegn)
Trådstarter
Sitat av mortalf Vis innlegg
Så til det siste utspillet deres. De elsker jo privatisering av alt mulig og privatskoler er selvsagt en folkerett i Frp systemet, men når muslimene skal lage privatskole da mener de plutselig at dette er forfærdelig. Ikke et ord om alle de kristne privatskolene som allerede finnes.
Vis hele sitatet...
Akkurat her vil jeg faktisk forfekte utspillet deres - iom at Norge faktisk, enten man liker det eller ei, er et kristent land, er det jo logisk at det finnes kristne privatskoler her. Norge er dog ikke et muslimsk land, og derav skal vi da heller ikke godta at muslimene vil bygge privatskoler i et ikke-muslimsk land. Såpass kan man bare ikke kreve. Det blir like dumt, for ikke å si respektløst og hånlig, som at vi skulle emigrert til Afghanistan og krevd oppbygging av kristne skoler der.

Enkelt og greit handler det om å respektere det tilflyttede landet og dets kultur og skikker - på samme måte som å vise folkeskikk ved besøk i andres hjem. Det gjøres ikke ved å prakke på dem religioner og vaner de ikke er en del av, tvert i mot.

Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Si meg, har dere glemt at FrP faktisk fikk flest stemmer ved forrige valg?
Vis hele sitatet...
Forklarer absolutt ingenting utover det faktum at alle over 18 år har stemmerett, enten de har innsikt i landets politikk eller ikke.

Jeg kunne laget en egen tråd om hetsing av både AP, SV og Rødt hvis jeg ville det, men vet du hva, jeg føler meg for god til rakke ned på alle andre bare fordi de har en egen mening. Noe jeg har fått inntrykk av at de fleste sosialister ikke gjør. Jeg har aldri i hele mitt liv opplevd at en sosialist ikke så ned på meg for mitt politiske syn. Det finnes ikke noe slikt som å diskutere politikk med de av mine bekjente som er sosialister, fordi alt de kan gjøre er å rakke ned på mitt politiske ståsted.
Vis hele sitatet...
Men dette innlegget ditt er jo tilnærmet hets av sosialister, hvis du ikke fikk med deg det. Generalisering på maks nivå. "Alt de kan gjøre er at rakke ned på mitt politiske ståsted"

Og angående det siste du forklarer, så kan du kun snakke for deg selv - det vil alltid være mange andre FrP-tilhengere som overveier akkurat det du her fremstiller som hva "vi ikke liker". Du kan aldri snakke for en hel gruppe.

Du, trådstarter, burde virkelig lære deg å lese mer om partiene før du begynner å flame dem.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg godt med innsikt hva gjelder forskjellige politiske partier - men slik du fremstiller ting i dette innlegget, ser det ikke ut til at du engasjerer deg stort utover hva "vi" FrP-ere måtte mene. Du bruker standard FRP-retorikk, for ikke å si forsøk på argumentasjon, noe som ikke teller som et pluss.
Jeg er en ateistisk liberalist som fremmer folks friheter så lenge de tar hensyn til alle sin velvære. Det være individer, instutisjoner eller selskaper.

Man skulle tro jeg var skapt for venstresiden eller? Men nei, det var gjerne rett i 2001 men nå er saken helt annerledes.

På grunn av venstresiden sin menneskefiendtlige agenda mot alt den industrielle verdenen i vest gjør i den grønne agendaens navn, har jeg fått en avsmak nok til å heller ha quisling i regjering enn sv. Global oppvarming har fått høyresiden til å bli eneste alternativ og Tom Cruise til å kjempe i en konkurranse om hvem som er mest gal ihodet.

I 2000 måtte ett forsøk på å kutte av meg ballene med en rusten brødkniv ikke være nok til at jeg stemte på høyresiden, men spol frem og her er vi. Nå sitter jeg og ser en politikk som gjør at jeg vil stemme frp fordi venstresiden er på en sti som går direkte til tyrani. Hvor alt vi gjør hver dag er feil og ondt mot verden mens løsninger SOM VI ALLE VET IKKE FUNGERER er en unnskyldning. Og all historie er glemt fordi vi ser mot fremtiden. Og ingen spør om noen av de grønne løsningene er fysiske mulig fordi alle har drømmer i en verden som er drevet av olje. De biter ikke hånden som mater de heter det så fint. Men det er det vi gjør. Vi biter hånden som mater oss, og ikke bokstavelig talt.

Global oppvarming vil ikke skje men når redselen om det er ferdig vil det ha ødelagt mer enn hva vi aner.

Jeg stemmer ikke frp, jeg stemmer imot!