Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  49 15598
Hei. jeg har tenkt og ta førekort i polen pga det er mye billigere der en her.
Jeg har mistet mitt førekort i norge og må kjøre opp på nytt.
Har no LOV og kjøre opp her, men gidder ikke og legge så mye mer penger i kassen til staten.

Så tenkte og dele litt penger med den polske stat (eller en polakk som fikser meg lappen) i stede.
Jeg kan kjøre bil, har hatt lappen osv før så ser saken som ganske så grei.
Men er det noen som kan hjelpe meg med og få tak i en kjøreskole osv?

Og hva kreves det før og kjøre LOVLIG her i norge?
Må jeg kjøre opp på nytt? Eller er det mulig og konvertere lappen mot et beløp?

Ønsker ikke en debat om og ta lappen i polen når man har mistet kjøreretten i norge, har sperrefrist osv. Ønsker heller ikke debat om det er moralsk riktig osv og heller legge penger i gjen i polen en og betale i dyre dommer her i norge! (Før kan få meg fin ferie og lappen i polen før prisen her i norge! Og jeg har lyst på ferie. Iallefall spare en del penger)

Vet også det er en del poster om dette på dette forum samt andre, men dem er mer eller mindre noen år gammle så føler det blir best med en ny en. Der jeg også kan informere dere om hvordan det gikk før meg

Håper på noen kan hjelpe meg litt.
Må du ikke være statsborger i det landet du tar lappen i?
Jeg er sikker på at det ikke vil lønne seg, dette er grunnet at hvis du tar et førerkort i utlandet (det er en liste over godkjente land såvidt jeg veit) så er du nødt til å ta praktisk kjøreprøve i Norge innen 6 mnd etter du har kommet hjem. Gjør det samme i USA, med tanke på at jeg bor her nå. Nå har det seg også sånn at det var en gang en kjempestor tråd om dette, husker desverre ikke navnet, og vil ikke gi deg et sånn: BRUK SØT FUNKSJONEN FOR HELVETE-tråd men hvis du vil ha en del mer utfyllende informasjon enn det jeg for øyeblikket kan gi, sjekk opp den tråden. Editer hvis jeg kommer over den, men vil ikke gi det den største mulige innsats

Edit: Du må IKKE være statsborger for å ta sertifikatet her jeg bor, men for alt jeg veit så kommer det ann på landet.

Originalt skrevet av lovdata.no

§ 24. Alminnelige regler om førerett, førerkort, føreprøve og kompetansebevis

Den som skal føre motorvogn må ha førerett og ha ervervet førerkort der dette kreves, samt eventuelt gyldig kompetansebevis, for vedkommende gruppe av motorvogner. Under kjøring skal fører alltid ha førerkort og kompetansebevis med seg.

Departementet kan bestemme at offentlig aldersbevis eller bevis for å ha gjennomgått bestemt opplæring må medbringes under kjøring med førerkortfrie motorvogner.

Den som skal få førerett for personbil, må være fylt 18 år. Departementet kan fastsette en høyere eller lavere nedre aldersgrense for førerett for bestemte førerkortklasser.

Den som skal få førerkort må være edruelig, og det må ikke være noe å si på hans vandel ellers. Han må ha tilstrekkelig syn og førlighet, nødvendig åndelig og legemlig helse og ha bestått førerprøve. Departementet kan bestemme at den som vil ta førerprøve, må ha gjennomgått fastlagt føreropplæring.

Føreretten er livsvarig. Departementet kan bestemme at føreretten skal gjelde midlertidig inntil nærmere angitt tilleggsopplæring er gjennomført. Departementet kan videre bestemme at føreretten for bestemte førerkortklasser eller for bestemte grupper motorvogner eller hvor førerens syn, helse, førlighet eller andre spesielle omstendigheter tilsier det, skal gis for en avgrenset periode.

Departementet gir forskrifter om førerett, førerkort, kompetansebevis, aldersbevis og bevis for å ha gjennomgått bestemt trafikkopplæring. Det kan herunder gis regler om førerprøve, unntak fra førerkortplikt, utferdigelse, gyldighetstid, utskifting, midlertidig kjøretillatelse og om gebyr. Det kan videre gis regler om helsekrav og unntak fra disse, eventuelle begrensninger i føreretten, herunder geografiske begrensninger, som følge av unntak fra helsekrav eller av andre grunner. Ved kjøring til førerprøve anses kandidat som fører av motorvognen.

Dersom innehaver av førerkort ikke lenger fyller de krav [s]om er fastsatt til syn, helse og førlighet etter sjette ledd, plikter han å gi melding om det til fylkesmannen som må gi melding til politiet, jf. § 34.

Departementet kan gi nærmere bestemmelser om utstedelse av norsk førerkort på grunnlag av gyldig utenlandsk førerett. Det kan herunder gis bestemmelser om innlevering av det utenlandske førerkortet, samt om innhenting av opplysninger om vedkommende. Det kan også bestemmes at førerprøve kan unnlates eller at vedkommende skal ha bestått en forenklet førerprøve.

Departementet kan sette særlige vilkår i tillegg til vilkårene i tredje og fjerde ledd for den som vil ha førerett for bestemte førerkortklasser eller for bestemte grupper av motorvogner
Vis hele sitatet...
here you go
Sist endret av Skambank; 24. november 2008 kl. 23:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Angående Polen er jeg usikker, men kjenner reglene til nabolandet i sør; Slovakia. Der kan man fint kontakte en hvilken som helst kjøreskole og ta den praktiske delen. Problemet kommer når man skal ta teoriprøven. Den kan KUN tas på slovakisk, er ikke lov å medbringe tolk heller. Har forhørt meg.

Kanskje er de mer liberal i Polen? Verdt å sjekke ut
Trådstarter
87 6
Hei. Har lest litt mer no og lest at man kan kjøre på førekort man har fra EU og EØS land. Førekort fra EU land (?) må ikke konverteres til norsk førekort før at man kan kjøre lovligt. Med andre ord så behøver jeg ikke annet en og betale en polakk noen kr før og få fikset meg dette. (skal vist ikke være vanskelig og kjøpe "kompetanse/førekort/utdanning/andre pappirer" der .

Men skal jeg få det over til norsk så må jeg da ha oppkjøring i norge. Ikke noe teori. Før jeg hater teorien. Den er lett og grei, men jeg greier aldri og ro meg ned og ikke stresse på prøver. Har sånn pørve forbi . Så da sparer jeg meg før mye tid og skuffelse med og ta den om og om igjenn. Trur jeg brukte 8 ganger på og ta den. Siste gangen hadde jeg ikke sove på 2 døgn, så var så fuckt i pappen at jeg greide den. hehe.

Tenkte og slenge på hele alfabete på lappen. Enkle grunn at C kommer godt med når man jobber i som maskinkjører. Og må vel også ha det før og jobbe med brøyting om vinteren. (skal ikke kjøre lastebil )

Må vel ringe og høre litt med vegvesne om hvordan jeg ska gjøre det. Tviler dem er så hjelpsomme. Dem taper jo litt penger

Finner man ut at man skal ta den på lovlig måte i polen så får man med seg tolk. Har lov og ha med tolk på prøven (som igjenn sikkert har hjelpt mange og bestå, så kan sikkert gjøre den før deg )

Men noen som vet om "greie" kjøreskoler i polen som helst sliter litt med økonomien
Jeg tok lappen i Frankrike, og når jeg kom tilbake til Norge betalte jeg bare et lite gebyr på cirka 200kr for å få omgjort førerkortet til et norsk.
Sist endret av Panybs; 25. november 2008 kl. 01:47.
http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?...SideInnholdMal

Har du flyttet til Norge fra et annet EØS-land? Polen er som kjent medlem i EØS.

Da trenger du ikke å bytte til norsk førerkort for å kunne fortsette kjøringen i Norge hvis førerkortet fortsatt er gyldig.

Førerkortet har stort sett samme gyldighet i Norge som i det landet hvor det er utstedt. Du er imidlertid underlagt norske helsekrav og gyldighetsperiode for førerkortklassene.

Derfor bør du kontakte_ en trafikkstasjon for å få vite nøyaktig hvilke førerrettigheter du har. Alternativt til å beholde ditt førerkort, kan du få direkte innbytte til norsk førerkort.

Førerkort i «tunge» klasser (klassene C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D og DE) var før 10. september 2008 gyldig i 10 år fra registrert bosetting i Norge, men ikke utover det utenlandske førerkortets gyldighetstid. I dag er gyldighetstiden 5 år, men gyldighetstiden kan være noe lengre i en overgangsperiode hvis du tok fast bopel i Norge før 10. september 2008. Når du fornyer ditt utenlandske førerkortet, må du framlegge tilfredsstillende legeattest, og førerkortet får gyldighet i 5 år.

Søker du om innbytte av ditt utenlandsk førerkort i «tunge» klasser mer enn ett år for sent, må du bestå en praktisk førerprøve for å få utstedt norsk førerkort med tilsvarende klasser.

Ditt innleverte utenlandske førerkort blir returnert til utstederlandet med informasjon om at du har fått norsk førerkort.
Sist endret av conair; 25. november 2008 kl. 02:12.
Trådstarter
87 6
Nei, har da ikke flyttet til norge. Er så norsk som det går og aldri levd lenger en 1 mnd i strekk uten før landegrensene våres. Men har dreve og tatt en del "utdanning" fra sommeren av og da ikke vært i arbeid eller under noe tiltak fra nav osv. Og tar jeg førekort i polen så fikses den saken lett. Da dem fikser boadress osv. Med leiekontrakt og papirer tilbakedatert 6 mnd. Så har jeg da "bevis" før at jeg har "levd" i polen i 6 mnd. Og det står ikke noen plass at jeg må ha melt flytting til polen eller faktisk levd der hele tiden. Før jeg kan feks ha vært på ferieturer til norge mens jeg bor der så man kan tolke loven litt som man vil. Men er jo mange som får seg lappen derfra, så burde gå fin fint . Og en jeg kjenner snakket i at man må kun ha oppholdt seg i 6 mnd før og få automatisk konvertert lappen. Men har man ikke det så må man ha praktisk prøve før og få den godkjent.

Og det du Conair skriver fra vegvesne har jeg lest. Men er bestandig untakk og måter og lure seg unna.

Desuten tenker jeg ikke på om det lønner seg. Før det gjør det uansett.
Lappen på mc koster vel 20.000 kr+, lappen på lastebil med henger CE koster jo 40.000 kr++++. Så spare jo fort 50-60.000 kr. Selv om man må betale praktisk prøve da.
tja_ :
Helt serriøst. Er man så dum at man mister lappen, så kan man bare drite i det.
Det er ikke vondt ment, men mister man den, så mister man den, og du kan ha deg med å gjennomføre sperrefristen din før du tar den på nytt..
Det er i allefall min mening!
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
I førstepost står det at han har fullført sperrefristen, og skal nå ta lappen på nytt. Han ønsker å gjøre det i polen bare for å spare penger.
Hvis du faker at du har lappen på tunge kjøretøy og senere kommer opp i en ulykke med et slikt kjøretøy kan du risikere å være skikkelig føkka hvis det kommer frem...
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Panybs Vis innlegg
Jeg tok lappen i Frankrike, og når jeg kom tilbake til Norge betalte jeg bare et lite gebyr på cirka 200kr for å få omgjort førerkortet til et norsk.
Vis hele sitatet...
Sitat av tja_ Vis innlegg
Nei, har da ikke flyttet til norge. Er så norsk som det går og aldri levd lenger en 1 mnd i strekk uten før landegrensene våres. Men har dreve og tatt en del "utdanning" fra sommeren av og da ikke vært i arbeid eller under noe tiltak fra nav osv. Og tar jeg førekort i polen så fikses den saken lett. Da dem fikser boadress osv. Med leiekontrakt og papirer tilbakedatert 6 mnd. Så har jeg da "bevis" før at jeg har "levd" i polen i 6 mnd. Og det står ikke noen plass at jeg må ha melt flytting til polen eller faktisk levd der hele tiden. Før jeg kan feks ha vært på ferieturer til norge mens jeg bor der så man kan tolke loven litt som man vil. Men er jo mange som får seg lappen derfra, så burde gå fin fint . Og en jeg kjenner snakket i at man må kun ha oppholdt seg i 6 mnd før og få automatisk konvertert lappen. Men har man ikke det så må man ha praktisk prøve før og få den godkjent.

Og det du Conair skriver fra vegvesne har jeg lest. Men er bestandig untakk og måter og lure seg unna.

Desuten tenker jeg ikke på om det lønner seg. Før det gjør det uansett.
Lappen på mc koster vel 20.000 kr+, lappen på lastebil med henger CE koster jo 40.000 kr++++. Så spare jo fort 50-60.000 kr. Selv om man må betale praktisk prøve da.
Vis hele sitatet...

TA LAPPEN I POLEN?? HILSEN EN SOM LURER..
Jeg er en nordmann som har Norsk førerkort kl.B. Jeg har planer om å ta MC lappen ( kl.A ) i Polen eller Spania, og lurer på hvilke regler som gjelder for å gjøre dette? Er det noen som vet hva det koster å ta lappen der?
Er det slik at jeg må være bosatt i for eks. Polen i minst 6mnd for å slippe å måtte ta ny førerprøve i Norge? Kan jeg ta teoriprøven på Engelsk i Polen? Må jeg ta ny Førerprøve når jeg kommer tilbake til Norge?
Ønsker å komme i kontakt med andre som har tatt førerkort i Polen eller et anet EU/EØS land.
Synes dette virker tungvint og lite lønnsomt. Jeg er selv trafikklærer, og sier ikke dette av frykt for tapt inntjening. Joda, det er dyrt å ta lappen i Norge, men jeg tror ikke totalregningen ved å ta det i utlandet kommer så mye bedre ut av det. Er det ikke ok å lære litt også? Tror ikke f.eks en polsk trafikklærer kan tilføye deg så veldig mye kunnskap såfremt vedkommende og ikke minst du snakker godt engelsk. Greit å få lappen billig, men slettes ikke dumt å overleve i trafikken heller...
Sist endret av Driftaway; 27. september 2009 kl. 13:40.
Sitat av juzz Vis innlegg
tja_ :
Helt serriøst. Er man så dum at man mister lappen, så kan man bare drite i det.
Det er ikke vondt ment, men mister man den, så mister man den, og du kan ha deg med å gjennomføre sperrefristen din før du tar den på nytt..
Det er i allefall min mening!
Vis hele sitatet...
Man mister jo lappen for de minste forseelsene her i landet da. Så trenger ikke være dum for å miste lappen, vil heller kalle det uheldig.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Man mister jo lappen for de minste forseelsene her i landet da. Så trenger ikke være dum for å miste lappen, vil heller kalle det uheldig.
Vis hele sitatet...
Man mister ikke lappen for de minste forseelsene. Å bli tatt for fyllakjøring er ikke uheldig. Drite i fartsgrensene og få prikk etter prikk er heller ikke uheldig.. Man mister ikke lappen for å kjøre uten setebelte, eller bli tatt i fartskontroll der man kjører 10 over. Å bli tatt av politiet pga for veldig høy fart eller andre ting er ikke uheldig. Kjører man skikkelig og overholder trafikkreglene blir man ikke tatt. Man får ta de konsekvenser som følger når man bryter fartsgrensene eller andre regler. Jeg vil heller si at det er heldig at slike folk mister førerretten. Så slipper jeg å forholde meg til idioter i trafikken.
Sitat av Remien Vis innlegg
Man mister ikke lappen for de minste forseelsene. Å bli tatt for fyllakjøring er ikke uheldig. Drite i fartsgrensene og få prikk etter prikk er heller ikke uheldig.. Man mister ikke lappen for å kjøre uten setebelte, eller bli tatt i fartskontroll der man kjører 10 over. Å bli tatt av politiet pga for veldig høy fart eller andre ting er ikke uheldig. Kjører man skikkelig og overholder trafikkreglene blir man ikke tatt. Man får ta de konsekvenser som følger når man bryter fartsgrensene eller andre regler. Jeg vil heller si at det er heldig at slike folk mister førerretten. Så slipper jeg å forholde meg til idioter i trafikken.
Vis hele sitatet...
Og kjøre i 36km/t over de latterlige fartsgrense her på berget er noe man kan gjøre på en god del veier, uten å sette andre i fare. En god del som gjør det og... Og da er man passe uheldig om man får en upbil etter seg, eller om man skulle ende opp i en lasermåling. At du mener dette er idiotisk sier jo litt om deg. Enten så har du aldri kjørt på noen av de bra veiene vi har her i landet, eller så er du en av de som stoler blindt på myndighetene og ikke evner å tenke selv.

Og hvor farlig er det egentlig å ta en brekksladd på ett ødested. Men plutselig så ser politiet deg, å du er uten lappen i 3 mnd.

Man kan også være uheldig i at en syklist eller en idiotisk fotgjenger løper uti veien uten å se seg for, og havner i fronten av bilen din.
Sist endret av legalize_it; 27. september 2009 kl. 14:49.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Og kjøre i 36km/t over de latterlige fartsgrense her på berget er noe man kan gjøre på en god del veier, uten å sette andre i fare. En god del som gjør det og... Og da er man passe uheldig om man får en upbil etter seg, eller om man skulle ende opp i en lasermåling. At du mener dette er idiotisk sier jo litt om deg. Enten så har du aldri kjørt på noen av de bra veiene vi har her i landet, eller så er du en av de som stoler blindt på myndighetene og ikke evner å tenke selv.
Vis hele sitatet...
Hva slags undersøkelser har du gjort som kan underbygge påstanden din om at du ikke setter noen andre i fare ved å kjøre 36km/t over fartsgrensen på en god del veier i Norge? Har du faktisk noe grunnlag for denne påstanden, eller er problemet ditt bare at du er uviten og stoler blindt på egne kjøreegenskaper?

Du har da virkelig ingen andre enn deg selv å takke dersom du blir tatt i å kjøre så mye over fartsgrensen. Det har absolutt ingenting med uhell å gjøre om man blir tatt, det er kun et resultat av egen idioti.
Sitat av danielsk Vis innlegg
Hva slags undersøkelser har du gjort som kan underbygge påstanden din om at du ikke setter noen andre i fare ved å kjøre 36km/t over fartsgrensen på en god del veier i Norge? Har du faktisk noe grunnlag for denne påstanden, eller er problemet ditt bare at du er uviten og stoler blindt på egne kjøreegenskaper?

Du har da virkelig ingen andre enn deg selv å takke dersom du blir tatt i å kjøre så mye over fartsgrensen. Det har absolutt ingenting med uhell å gjøre om man blir tatt, det er kun et resultat av egen idioti.
Vis hele sitatet...
Du kan fint ligge i 130 på en god del av motorveiene i Norge med 100 soner. Man må selvfølgelig se ann trafikkmengden men når jeg er ute å kjører på kvelden pleier jeg ofte å ligge i den farta, og er heller ikke skjeldent at man blir forbikjørt i denne farta. Og hvor mange ulykker har skjedd på feks e6 oppover mot gardemoen? Det har skjedd ett par, men disse har ofte vært på dagen, og kjedekollisjoner pga folk som ikke holder avstand osv.

Jeg stoler ikke blindt på mine kjøregenskaper nei. Dog så stoler jeg heller på kjøregenskapene mine enn noen fartsgrenseskilt som ofte er alt for lave, og som det står det samme på samma om det isholke og du kjører midt i rushen, eller om du kjører på en øde vei midt på en sommernatt.

Kjører du feks i Sverige og Danmark så kommer du til noen 120 og 130 soner, og hva er forskjellen på disse motorveiene og en del av motorveiene i Norge? Null og nix.. Men dette kan jo også ha noe med den Norske mentaliteten at folk ikke klarer å tenke selv, og må ha en stat som fungerer som en barnehagetante for dem.

Det og bli tatt i Norge for fartsovertredelser, handler ofte ikke om idioti men hvor heldig/uheldig du er.
Sist endret av legalize_it; 27. september 2009 kl. 15:19.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Og kjøre i 36km/t over de latterlige fartsgrense her på berget er noe man kan gjøre på en god del veier, uten å sette andre i fare. En god del som gjør det og... Og da er man passe uheldig om man får en upbil etter seg, eller om man skulle ende opp i en lasermåling. At du mener dette er idiotisk sier jo litt om deg. Enten så har du aldri kjørt på noen av de bra veiene vi har her i landet, eller så er du en av de som stoler blindt på myndighetene og ikke evner å tenke selv.

Og hvor farlig er det egentlig å ta en brekksladd på ett ødested. Men plutselig så ser politiet deg, å du er uten lappen i 3 mnd.

Man kan også være uheldig i at en syklist eller en idiotisk fotgjenger løper uti veien uten å se seg for, og havner i fronten av bilen din.
Vis hele sitatet...
Her i norge er det faktisk sånn at politiet kan ta fra deg lappen av HELT andre grunner enn kjøring. Dette er en straff, og det trenger ikke være ulovelig kjøring som gjør at man er uten førerkort.
jeg har sett utallige eksempler i avisene på dette....
Sist endret av apebob; 27. september 2009 kl. 15:24.
Sitat av apebob Vis innlegg
Her i norge er det faktisk sånn at politiet kan ta fra deg lappen av HELT andre grunner enn kjøring. Dette er en straff, og det trenger ikke være ulovelig kjøring som gjør at man er uten førerkort.
jeg har sett utallige eksempler i avisene på dette....
Vis hele sitatet...
Jepp, det er ganske på trynet deg også. Politiet vet selv at dobbeltstraff ikke er lov i Norge, og istedet for å følge denne regelen så driter de i det og definerer det som noe annet en straff.

Og da har de jo en fin trussel å bruke når det gjelder saker hvor feks rusmidler er involvert.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Man kan jo miste lappen av å sykle i fylla så

Flere av de nyere strekningene med norsk motorvei er også bygd etter både 120 og 130mkt-standard, bare så det er sagt.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Du kan fint ligge i 130 på en god del av motorveiene i Norge med 100 soner. Man må selvfølgelig se ann trafikkmengden men når jeg er ute å kjører på kvelden pleier jeg ofte å ligge i den farta, og er heller ikke skjeldent at man blir forbikjørt i denne farta. Og hvor mange ulykker har skjedd på feks e6 oppover mot gardemoen? Det har skjedd ett par, men disse har ofte vært på dagen, og kjedekollisjoner pga folk som ikke holder avstand osv.

Jeg stoler ikke blindt på mine kjøregenskaper nei. Dog så stoler jeg heller på kjøregenskapene mine enn noen fartsgrenseskilt som ofte er alt for lave, og som det står det samme på samma om det isholke og du kjører midt i rushen, eller om du kjører på en øde vei midt på en sommernatt.

Kjører du feks i Sverige og Danmark så kommer du til noen 120 og 130 soner, og hva er forskjellen på disse motorveiene og en del av motorveiene i Norge? Null og nix.. Men dette kan jo også ha noe med den Norske mentaliteten at folk ikke klarer å tenke selv, og må ha en stat som fungerer som en barnehagetante for dem.

Det og bli tatt i Norge for fartsovertredelser, handler ofte ikke om idioti men hvor heldig/uheldig du er.
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke en uting at veidirektoratet i Norge er mer konservativt enn i Sverige/Danmark. Det betyr bare at man har mer kontroll over omgivelsene i lavere fart. Selv om veiene du beskriver er bygget for høyere fart betyr ikke automatisk at man har lov å kjøre i de hastighetene. Har du så dårlig tid at du er nødt å kjøre for fort? De som ferdes i på veiene i Norge har god evne til å tenke selv. Men se som kjører 36km/t over fartsgrensen har ikke evne til å tenke risiko. Man har aldri full kontroll over omgivelsene på veiene. Det er derfor man kun kjører rally på stengte veier og baner. For der har man ikke akkurat full kontroll, men betydelig mer kontroll på omgivelser, og et medisinsk apparat som står stand-by under hele arrangementet.

Å bli tatt for fartsovertredelser handler ene og alene om idioti. Hvorfor hanker politiet inn utrolig mange sertifikat når folk skal på påskefjellet eller over fjellet på vei hjem til vestlandet/østlandet, når de går ut i media og setter opp skilt om at veistrekningen er overvåket av UP? Alikavel kjører folk for fort for å komme fortere hjem. Jeg synes det er på sin plass at slike folk mister retten til å kjøre bil.

Om du synes at fartsgrensene i Norge er for lave, er det en debatt du skal ta opp med politikerene/veidirektoratet. Det er ulovlig å kjøre fortere enn fartsgrensen som er satt på veistrekningen. punktum. Uansett hvor bra du kan argumentere over at det er like sikkert å kjøre i 130 på de strekningene, er det ikke lov.


Edit:
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Man kan jo miste lappen av å sykle i fylla så

Flere av de nyere strekningene med norsk motorvei er også bygd etter både 120 og 130mkt-standard, bare så det er sagt.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at man kan miste lappen når man sykler i fylla er jo at man vet konsekvensene av å kjøre i fylla, både hva straffen er, og hvordan det påvirker tankegangen. Alle som har drukket seg full ser jo hvordan alkohol påvirker tankegangen og reaksjonsevnen. Problemet er at det er mange som blir verdensmester på forskjellige plan under påvirkning av alkohol.
Sist endret av Remien; 27. september 2009 kl. 16:02.
Sitat av Remien Vis innlegg
Det er vel ikke en uting at veidirektoratet i Norge er mer konservativt enn i Sverige/Danmark. Det betyr bare at man har mer kontroll over omgivelsene i lavere fart. Selv om veiene du beskriver er bygget for høyere fart betyr ikke automatisk at man har lov å kjøre i de hastighetene. Har du så dårlig tid at du er nødt å kjøre for fort? De som ferdes i på veiene i Norge har god evne til å tenke selv. Men se som kjører 36km/t over fartsgrensen har ikke evne til å tenke risiko. Man har aldri full kontroll over omgivelsene på veiene. Det er derfor man kun kjører rally på stengte veier og baner. For der har man ikke akkurat full kontroll, men betydelig mer kontroll på omgivelser, og et medisinsk apparat som står stand-by under hele arrangementet.

Å bli tatt for fartsovertredelser handler ene og alene om idioti. Hvorfor hanker politiet inn utrolig mange sertifikat når folk skal på påskefjellet eller over fjellet på vei hjem til vestlandet/østlandet, når de går ut i media og setter opp skilt om at veistrekningen er overvåket av UP? Alikavel kjører folk for fort for å komme fortere hjem. Jeg synes det er på sin plass at slike folk mister retten til å kjøre bil.

Om du synes at fartsgrensene i Norge er for lave, er det en debatt du skal ta opp med politikerene/veidirektoratet. Det er ulovlig å kjøre fortere enn fartsgrensen som er satt på veistrekningen. punktum. Uansett hvor bra du kan argumentere over at det er like sikkert å kjøre i 130 på de strekningene, er det ikke lov.
Vis hele sitatet...
Det at vi har et alt for konservativt veidirektorat gjør bare at folk ikke respekterer fartsgrensene. Og fartskontroller blir nesten bare en inntektskilde til statskassa. Enkelte steder er det faktisk slik at det nesten er fler som kjører over fartsgrensa enn i den.

Og det argumentet om "har du så dårlig tid" er noe av det dummeste jeg hører. "Har du så dårlig tid at du ikke kan kjøre i 10 kmt hele veien, eller kanskje gå?" Når man bruker bilen som ett transportmiddel er det for å komme seg kjapt og effektivt til og fra der man skal. Det er derfor folk foretrekker bilen og de risikoer det innebærer istedet for å bruke hest og kjerre, eller å gå.

Nei man har aldri full kontroll over omgivelsene, men enkelte steder har man mer kontroll over de enn på andre. Da må man se ann forholda og om man kjører på en landevei eller motorvei og gjøre en avgjørelse om hvor fort man synes det er forsvarlig å kjøre.

Hvorfor politiet hanker inn såpass mange førerkort på fjellet, når det er hyttesesong har kanskje noe med trafikkemengden å gjøre? Ja det finnes mange idiotr som fortjener å miste lappen, men det finnes også mange som kjører forsvarlig selv om de kjører ett stykke over fartsgrensa.

Desverre så nytter det ikke å ta opp fartsgrenser med de ansvarlige i Norge. Veivesenet setter ned fartsgrenser kun pga tekniske formaliteter uten at det finnes noen bra grunner, og selv når et flertall kjører over fartsgrensene så vurderer de ikke en gang å sette dem opp. Da er det fartsdumper neste. Når det gjelder selskapet vi har satt til å passe på veiene og bilistene i Norge (statens veisvesen). Er dette et selskap som er på trynet. De er noen firkanta ueffektive papirflyttere som ikke forstår seg på trafikk. Noe man ser gang på gang.
må nok ha en polsk addresse og polsk id-kort. Værtafll må jeg ha det i Belgia, der jeg bor
Sitat av Jan Inge
TA LAPPEN I POLEN?? HILSEN EN SOM LURER..
Jeg er en nordmann som har Norsk førerkort kl.B. Jeg har planer om å ta MC lappen ( kl.A ) i Polen eller Spania, og lurer på hvilke regler som gjelder for å gjøre dette? Er det noen som vet hva det koster å ta lappen der?
Er det slik at jeg må være bosatt i for eks. Polen i minst 6mnd for å slippe å måtte ta ny førerprøve i Norge? Kan jeg ta teoriprøven på Engelsk i Polen? Må jeg ta ny Førerprøve når jeg kommer tilbake til Norge?
Ønsker å komme i kontakt med andre som har tatt førerkort i Polen eller et anet EU/EØS land.
Vis hele sitatet...
Jeg har lest litt om dette - husker ikke hvor, men jeg mener jeg fikk en link til Statens Vegvesen fra en eller annen på et norsk MC forum.
Ifølge reglene så må du ha bodd i Polen en viss tid. Lurer på om det var 80 dager - husker ikke helt. Teoriprøven kan tas på engelsk.
"Konverteringen" til Norsk koster 200 spenn mener jeg også å huske.

MEN... så snakket jeg med en kamerat som er kjørelærer her hjemme (bil og MC) og han sa at det ikke lenger var mulig for nordmenn å gjøre dette. Jeg husker ikke hvorfor, og fikk ingen kilder, men han har jo litt inside information om hva som skjer og evt. kommer til å skje med diverse regelverk, så jeg bare dreit i hele prosjektet.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Det at vi har et alt for konservativt veidirektorat gjør bare at folk ikke respekterer fartsgrensene. Og fartskontroller blir nesten bare en inntektskilde til statskassa. Enkelte steder er det faktisk slik at det nesten er fler som kjører over fartsgrensa enn i den.
Vis hele sitatet...
Du har ikke tall eller statistikker som kan støtte dine utsagn. Du snakker kun etter egen oppfatning. Uansett om folk flest hadde kjørt over fartsgrensen hadde ikke statens vegvesen skrudd opp fartsgrensene. De bestemmer fartsgrenser av mange ulike faktorer. Mange flere enn "veien er bein, da kan vi kjøre i 130km/t

Og det argumentet om "har du så dårlig tid" er noe av det dummeste jeg hører. "Har du så dårlig tid at du ikke kan kjøre i 10 kmt hele veien, eller kanskje gå?" Når man bruker bilen som ett transportmiddel er det for å komme seg kjapt og effektivt til og fra der man skal. Det er derfor folk foretrekker bilen og de risikoer det innebærer istedet for å bruke hest og kjerre, eller å gå.
Vis hele sitatet...
At folk flest kjører over fartsgrensen er et enda dummere utsagn. Kjører du over fartsgrensen fordi du tenker at veien er bygget for høyere fart?

Nei man har aldri full kontroll over omgivelsene, men enkelte steder har man mer kontroll over de enn på andre. Da må man se ann forholda og om man kjører på en landevei eller motorvei og gjøre en avgjørelse om hvor fort man synes det er forsvarlig å kjøre.
Vis hele sitatet...
Der du føler du har kontroll har gjerne ikke andre den kontrollen du har. Man kan bare prossesere x antall informasjon iløpet av 1 sekund, når farten øker er det informasjon man ikke klarer å ta forhold til før det er forsent.

Hvorfor politiet hanker inn såpass mange førerkort på fjellet, når det er hyttesesong har kanskje noe med trafikkemengden å gjøre? Ja det finnes mange idiotr som fortjener å miste lappen, men det finnes også mange som kjører forsvarlig selv om de kjører ett stykke over fartsgrensa.
Vis hele sitatet...
Å kjøre kjøre over fartsgrensen er ikke å kjøre forsvarlig. Man leker med andre sine liv. Ikke bare ditt eget.

Desverre så nytter det ikke å ta opp fartsgrenser med de ansvarlige i Norge. Veivesenet setter ned fartsgrenser kun pga tekniske formaliteter uten at det finnes noen bra grunner, og selv når et flertall kjører over fartsgrensene så vurderer de ikke en gang å sette dem opp. Da er det fartsdumper neste. Når det gjelder selskapet vi har satt til å passe på veiene og bilistene i Norge (statens veisvesen). Er dette et selskap som er på trynet. De er noen firkanta ueffektive papirflyttere som ikke forstår seg på trafikk. Noe man ser gang på gang.
Vis hele sitatet...
De tekniske formalitetene Statens Vegvesen som de bruker for å sette fartsgrenene er mer enn gode nok. At du ikke respekterer fartsgrensene er skremmende. Hvorfor skal vegvesenet sette fartsgrensen opp fordi du mener at "nesten alle kjører for fort"?

UP bruker ikke bøter for å finansiere hverken julebord eller lønninger. De bruker bøter fordi det virker skremmende for folk flest. Bøter er et effektivt middel for å få slike som deg til å holde seg innenfor de gitte regelverk som er gitt for å ferdes på norske veier. Vegvesenet sitter med mye mer kompetanse, erfaring og sunn fornuft. Noe som gjør at de er kompetente til å fastsette fartsgrenser. Selv om Petter Solberg er flink til å kjøre bil, betyr ikke at han automatisk har lov å kjøre i 200km/t eller ligge sidelengs i enhver rundkjøring i Norge. Man skal rette seg etter de lover å regler som finnes, uansett hvor dyktig man er til å håndtere en bil eller å se på omgivelsene.

Du leker med mitt liv om du kjører over fartsgrensene og tar skremmende risikovurderinger.
Sitat av Remien Vis innlegg
Du har ikke tall eller statistikker som kan støtte dine utsagn. Du snakker kun etter egen oppfatning. Uansett om folk flest hadde kjørt over fartsgrensen hadde ikke statens vegvesen skrudd opp fartsgrensene. De bestemmer fartsgrenser av mange ulike faktorer. Mange flere enn "veien er bein, da kan vi kjøre i 130km/t
Vis hele sitatet...
Vel det sier bare hvor arrogant du er på statens sin vegne, når du tydligvis mener at et par personer fra Statens veivesen vet bedre mesteparten av brukeren av veien, folk som setter fartsgrenser i andre land osv osv. Det er fakta at de fleste nye motorveiene i Norge er bygd for fartsgrenser på 120 og 130.

Der du føler du har kontroll har gjerne ikke andre den kontrollen du har. Man kan bare prossesere x antall informasjon iløpet av 1 sekund, når farten øker er det informasjon man ikke klarer å ta forhold til før det er forsent.
Vis hele sitatet...
Her har du selvfølgelig rett. Det kan fort bli farlig hvis man kommer i 130 i venstrefila mens tante Solfrid legger seg ut i venstrefeltet i 95 kmt uten å se i speilet. Kjøreopplæringa i Norge bør helt klart bli bedre, da man ser alt for mange usikre folk ute i trafikken som lunter i 10-15 under fartsgrensa, eller som ikke kan det å kjøre på motorvei og ligger i venstrefeltet mens de snegler seg forbi traileren på høyre side.


Å kjøre kjøre over fartsgrensen er ikke å kjøre forsvarlig. Man leker med andre sine liv. Ikke bare ditt eget.
Vis hele sitatet...
Håper for guds skyld du ikke har lappen med dine holdninger, du skjønner deg tydligvis ikke på trafikk og tror fartsgrensen betyr alt. Så lenge man kjører etter vei og forhold så er det forsvarlig, samme om det betyr at man ligger over eller under fartsgrensa. Selv ikke den gjevne politimann gidder å stoppe deg om du ligger i 20 over fartsgrensa midt på natta på en landevei. Up er derimot litt strengere.

Hvorfor skal vegvesenet sette fartsgrensen opp fordi du mener at "nesten alle kjører for fort"?
Vis hele sitatet...
Netopp fordi de fleste personer klarer å tenke selv, og jeg stoler derfor på et flertall av veibrukerne enn et par folk fra vegvesenet.

UP bruker ikke bøter for å finansiere hverken julebord eller lønninger. De bruker bøter fordi det virker skremmende for folk flest. Bøter er et effektivt middel for å få slike som deg til å holde seg innenfor de gitte regelverk som er gitt for å ferdes på norske veier. Vegvesenet sitter med mye mer kompetanse, erfaring og sunn fornuft. Noe som gjør at de er kompetente til å fastsette fartsgrenser. Selv om Petter Solberg er flink til å kjøre bil, betyr ikke at han automatisk har lov å kjøre i 200km/t eller ligge sidelengs i enhver rundkjøring i Norge. Man skal rette seg etter de lover å regler som finnes, uansett hvor dyktig man er til å håndtere en bil eller å se på omgivelsene.
Vis hele sitatet...
Ja man ser hvor mye fornuft vegvesenet har når de salter en tunell på sommertid, eller tillater at veglys slåes av i kommuner for å spare penger. For ikke å snakke om hvordan de ett sted satte ned fartsgrensa fra 50 til 40, ettersom det var over 29 påkjøringer på denne veien. Selv uten at inbyggerne eller politiet kunne skjønne det. Din blinde tilitt til myndighetene er helt på tryne.

Du leker med mitt liv om du kjører over fartsgrensene og tar skremmende risikovurderinger.
Vis hele sitatet...
Hvordan leker jeg med livet ditt om jeg ligger i 130 på en motorvei kl A midt på natta?
Sitat av legalize_it Vis innlegg
...Det og bli tatt i Norge for fartsovertredelser, handler ofte ikke om idioti men hvor heldig/uheldig du er.
Vis hele sitatet...
Sorry Mac... Dette handler kun om idioti.

Det har seg nemlig slik at vi har noen regler som vi må følge i trafikken. Det er fritt opp til deg å følge dem eller ikke... Det er et valg du selv tar som bilfører. Hver dag foretar du valg - hele dagen... Du kan velge om du skal ha den røde eller grønne genseren, du kan velge om du skal ha servelat eller leverpostei på brødskiva, du kan velge å smile eller være sur osv... I trafikken foretar du valg hele tiden, DU velger om du gidder å blinke i krysset eller ikke.. DU velger om du skal kjøre forbi eller bli liggende bak, DU velger om du skal holde deg til loven eller ikke... Jeg sier ikke at jeg selv alltid følger loven, men å skylde på uflaks? Nei, det er ikke flaks eller uflaks, det er idioti.

87% av alle norske bilførere mener de er flinkere enn gjennomsnittet til å kjøre bil. Man skal ikke behøve å være veldig smart for å skjønne at denne statistikken umulig kan stemme. Det er nemlig sånn at mange av dem som tror de er flinke til å kjøre i realiteten suger skikkelig.

"En god bilfører er en bilfører som kan kompensere for andres feil".

Jeg skal vokte meg for å ikke fremstå som en moralens vokter her, fordi det er kult, og skal være kult å kjøre bil. Men som i så mye annet er det viktig å bruke hodet. Du burde prøve det... Du taper nemlig ikke så mye tid som du tror! Det er nemlig slik at de som glaner på deg langs vegene ikke ser på deg fordi bilen din er så drita kul eller at du er så rå på å kjøre, de ser på deg fordi du fremstår som en tulling der du farer rundt i gatene uten hensyn til andre enn deg selv i troen om at du selv tar deg godt ut!

Men i rettferdighetens navn skal det sies at du har rett i at fartsgrensene burde heves på de beste motorvegene. 120 er en realistisk fartsgrense etter min mening.

BTW.. denne tråden har sporet skikkelig av...
Sist endret av Driftaway; 27. september 2009 kl. 21:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Vel det sier bare hvor arrogant du er på statens sin vegne, når du tydligvis mener at et par personer fra Statens veivesen vet bedre mesteparten av brukeren av veien, folk som setter fartsgrenser i andre land osv osv. Det er fakta at de fleste nye motorveiene i Norge er bygd for fartsgrenser på 120 og 130.
Vis hele sitatet...
Betyr det automatisk at fartsgrensen skal være 120-130? nei. En annen ting, hvorfor er ikke hele autobahn i Tyskland fri fartsgrense da? Veistandarden er jo den samme. Tilsvarende Vegvesen der nede er vel på tryne de og.



Her har du selvfølgelig rett. Det kan fort bli farlig hvis man kommer i 130 i venstrefila mens tante Solfrid legger seg ut i venstrefeltet i 95 kmt uten å se i speilet. Kjøreopplæringa i Norge bør helt klart bli bedre, da man ser alt for mange usikre folk ute i trafikken som lunter i 10-15 under fartsgrensa, eller som ikke kan det å kjøre på motorvei og ligger i venstrefeltet mens de snegler seg forbi traileren på høyre side.
Vis hele sitatet...
Nettop slike ting jeg snakker om. Du er kanskje høyt over gjennomsnittet når det kommer til å beregne fart til en bil som kommer bak kun ved å se i sidespeilet et par sekunder. Det er ingen som forventer å se en bil blåse forbi i 130. Du er kanskje bedre å forstå trafikkbildet enn meg og "tante solfrid" men betyr det at du ikke skal ta hensyn til meg eller "tante solfrid"? Du er ikke alene på veiene, du må ta hensyn til meg like mye som jeg må ta hensyn til deg i trafikken. At du er bedre å forstå trafikkbildet enn alle andre betyr ikke at alle andre er rævva å kjøre bil.


Håper for guds skyld du ikke har lappen med dine holdninger, du skjønner deg tydligvis ikke på trafikk og tror fartsgrensen betyr alt. Så lenge man kjører etter vei og forhold så er det forsvarlig, samme om det betyr at man ligger over eller under fartsgrensa. Selv ikke den gjevne politimann gidder å stoppe deg om du ligger i 20 over fartsgrensa midt på natta på en landevei. Up er derimot litt strengere.
Vis hele sitatet...
Trafikkforståelse har alle som har lappen, ihvertfall et snev av det. Man trenger ikke ha mye trafikkforståelse for å skjønne at når man kjører for fort, så gjør man noe som ingen av dine medtraffikanter forventer av deg. Noe som kan skape farlige situasjoner. Lappen har jeg lenge nok til å vite at jeg vil helst holde meg på riktig side av fartsgrensen av flere grunner. Forsikring, min form for risikovurdering og at en bot uansett størrelse svir. Også lenge nok til å vite at man må regne med å "forvente det uforventede" Om det er en elg på motorveien midt på natten har jeg større sjanser for å unngå en ulykke om jeg kommer i 100 enn om du kommer i 130.

Netopp fordi de fleste personer klarer å tenke selv, og jeg stoler derfor på et flertall av veibrukerne enn et par folk fra vegvesenet.
Vis hele sitatet...
Når ble det avstemming av fartsgrenser? Du kan ikke skylde på alle andre når du blir tatt for å kjøre for fort. Alle klarer å tenke selv, hvorfor har vi en regjering som skal bestemme lover og regler, hvorfor har vi vegvesen for å regulere fartsgrenser og lage veier? jo fordi foruten de, hadde det vært ville tilstander.

Ja man ser hvor mye fornuft vegvesenet har når de salter en tunell på sommertid, eller tillater at veglys slåes av i kommuner for å spare penger. For ikke å snakke om hvordan de ett sted satte ned fartsgrensa fra 50 til 40, ettersom det var over 29 påkjøringer på denne veien. Selv uten at inbyggerne eller politiet kunne skjønne det. Din blinde tilitt til myndighetene er helt på tryne.
Vis hele sitatet...
Det med saltingen kan jeg ikke svare for vegvesenet. Men det finnes nå strekninger som ikke er lysbelagt heller da. Tviler på at den uttalelsen fra politiet var i regi av hele politiet. Heller en enkeltperson som jobbet i politiet. Det sier litt om at det er såpass mange påkjørsler på en bestemt strekning. Men hadde det vært opp til deg hadde vel det vært fri fartsgrense over alt, der du kunne kjørt så fort du ville uten å tenke på alle andre sin sikkerhet.

Hvordan leker jeg med livet ditt om jeg ligger i 130 på en motorvei kl A midt på natta?
Vis hele sitatet...
Du leker med livet mitt om jeg kjører på samme veien midt på natten. Fartsgrensen er akkurat den samme uansett om det er rushtrafikk eller midt på natten i fellesferien... Er det så vanskelig å forstå at man utsetter andre for fare om man bryter fartsgrenser i trafikken? Det er ikke det samme om man ruser seg på narkotika, eller laster ned en film ulovlig.
Sitat av Driftaway Vis innlegg
Det har seg nemlig slik at vi har noen regler som vi må følge i trafikken. Det er fritt opp til deg å følge dem eller ikke... DU velger om du skal kjøre forbi eller bli liggende bak, DU velger om du skal holde deg til loven eller ikke... Jeg sier ikke at jeg selv alltid følger loven, men å skylde på uflaks? Nei, det er ikke flaks eller uflaks, det er idioti.
Vis hele sitatet...
Jo det har noe med uflaks om du blir tatt for å bryte noen av de latterlige fartsgrensene vi har i Norge. Og ikke kom å nekt når det gjelder en del av fartsgrensen vi har her på berget. De er alt for lave!

Du sier det selv, det er viktig å bruke hodet. Da kan man også bruke hodet til å vurdere hvilken fart det er forsvarlig å holde. Så du feks fra den Nederlanske byen hvor de fjerna alt som het trafikkskilt osv? Det ble faktisk fære ulykker. Netopp fordi disse personene ikke trengte å bli leid i hånda hele tiden av myndigheten.

87% av alle norske bilførere mener de er flinkere enn gjennomsnittet til å kjøre bil. Man skal ikke behøve å være veldig smart for å skjønne at denne statistikken umulig kan stemme. Det er nemlig sånn at mange av dem som tror de er flinke til å kjøre i realiteten suger skikkelig.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig. Men hva har dette med saken å gjøre?


Jeg skal vokte meg for å ikke fremstå som en moralens vokter her, fordi det er kult, og skal være kult å kjøre bil. Men som i så mye annet er det viktig å bruke hodet. Du burde prøve det... Du taper nemlig ikke så mye tid som du tror! Det er nemlig slik at de som glaner på deg langs vegene ikke ser på deg fordi bilen din er så drita kul eller at du er så rå på å kjøre, de ser på deg fordi du fremstår som en tulling der du farer rundt i gatene uten hensyn til andre enn deg selv i troen om at du selv tar deg godt ut!
Vis hele sitatet...
Igjen, jeg klarer å tenke selv. Kanskje ikke du er så god til det, men kan jo prøve å forklare. Jeg klarer å tenke at det at sannsynligheten for å treffe på myke trafikkanter er langt større i ett tettbygd strøk (50sone) enn midt på en landevei, eller på motorveien. Derfor pleier jeg å holde fartsgrensa der. Samme med skoler osv. Det er derfor jeg heller ikke ser noe problem med å gasse litt på på en motorvei el liknende kl 3 på natta. Jeg vil heller kalle det uflaks enn idioti om det da står en up-bil skjult fra veien som starter klokka for så og legge seg en km bak meg.


BTW.. denne tråden har sporet skikkelig av...
Vis hele sitatet...
Indeed...
Sist endret av legalize_it; 27. september 2009 kl. 21:36.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Jeg klarer å tenke at det at sannsynligheten for å treffe på myke trafikkanter er langt større i ett tettbygd strøk (50sone) enn midt på en landevei, eller på motorveien.
Vis hele sitatet...
Da tenker ikke du på folk som kan gå langs veikanten eller dyr som kan oppholde seg i veien, noe som faktisk skjer på en landevei...

For å spore litt inn igjen til trådstarter:

Jeg tror ikke gevinsten blir så stor om du tar lappen i Polen, med tanke på reise, opphold og varigheten av opplæringen. Kan hende jeg tar feil om folk har regnet på det, men det letteste er å ta opplæringen hos din lokale trafikkskole. Du kan mest sansynlig kjøre bil, så det blir bare å gjennomgå det obligatoriske som landevei, mørkekjøring osv.
En veninne av meg som tok lappen i USA under utveksling, må ta oppkjøringen på ny innen et år, for at den skal fortsette å gjelde.

Burde ikke det også gjelde Polen?
Joda Legalize_it, jeg er langt på veg enig i deg i noen av utsagnene dine. Som jeg skrev i forrige post mener jeg at realistisk fartsgrense på de beste motorveiene er 120 km/t. Poenget er bare at pr. i dag er det maks 100 der... Det betyr at risikoen er tilstede i og med at øvrig trafikk beveger seg saktere.

I Danmark valgte de å sette opp fartsgrensene på motorveiene slik de har gjort i Sverige, og ulykkestallene gikk ned. Men da kjører ALLE etter de reglene. Slik du velger å kjøre kjører du med "egne" regler som ikke samstemmer med resterende trafikk.

Det at du velger å kjøre rolig i befolkede strøk er et fornuftig valg. I 50 km/t er det 80% sjans for at et barn blir drept om du treffer det. I 30 km/t er det 80% sjans for at barnet overlever...

At du drar på litt på motorveien er greit for min del. Jeg sier det faktisk til mine elever også fra tid til annen: "Jeg vet du kommer til å teste litt, men tenk nå i allefall over hvor du er når du velger å tråkke gassen ned. På motorveien er det langt mindre risiko enn i boligområder."

Men jeg står fortsatt på at det ikke handler om flaks eller uflaks.

PS! Og bare så det er sagt snakket jeg generelt i den forrige posten selv om den kunne fremstå som direkte rettet mot deg i og med at jeg hele tiden benyttet "DU" i teksten.
Sitat av legalize_it Vis innlegg

Igjen, jeg klarer å tenke selv. Kanskje ikke du er så god til det, men kan jo prøve å forklare. Jeg klarer å tenke at det at sannsynligheten for å treffe på myke trafikkanter er langt større i ett tettbygd strøk (50sone) enn midt på en landevei, eller på motorveien. Derfor pleier jeg å holde fartsgrensa der. Samme med skoler osv. Det er derfor jeg heller ikke ser noe problem med å gasse litt på på en motorvei el liknende kl 3 på natta. Jeg vil heller kalle det uflaks enn idioti om det da står en up-bil skjult fra veien som starter klokka for så og legge seg en km bak meg.



Indeed...
Vis hele sitatet...
Du sier at det er mindre sannsynlighet for aa treffe paa myke traffikkanter paa en landevei eller en motorvei. Men det er jo fremdeles en sjanse for aa treffe paa noen og da er det lettere aa lage en ulykke om du kjörer fort.

Husk at aa kunne kjöre bil ikke er en rettighet, men et privilegie. Man "laaner" veien.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Er intressert i å ta lappen i Polen selv, hvordan gikk det? Har du fått tatt den enda, eller er det noen her som har erfaringer med dette som kan svare på om de har tatt lappen i polen eller ikke?
Sitat av Heihei1 Vis innlegg
Er intressert i å ta lappen i Polen selv, hvordan gikk det? Har du fått tatt den enda, eller er det noen her som har erfaringer med dette som kan svare på om de har tatt lappen i polen eller ikke?
Vis hele sitatet...
Det går fint an. Kjenner mange som har gjort det på to uker i Polen. Oppkjøring og teorien må taes i Norge vel å merke.
Sitat av excubated Vis innlegg
Må du ikke være statsborger i det landet du tar lappen i?
Vis hele sitatet...
Nei ... Jeg har jo Norsk førekort ...
Hvis du bare har mistet lappen, så trenger du bare ta oppkjøring og teori på nytt? Ikke hele prossesen? :s
Fint, fint ...

Mowisz po polsku ?? Chyba nie ...
Du må kunne polsk for å ta lappen i pUleN, eller anskaffe deg en statsautorisert tolk som skal sitte med deg i bilen under alle kjøre timer og teori timer ... SÅ jeg kan trygt si at kostnader av et lite eventyr i polen kommer til å overstige denne lappen du må ta på nytt i Norge ...

Det koster 3-5k for å kjøppe seg et førekort, men du risikerer veldig mye hvis du tar det opp med feil person ... Strafferamet i Den Polske Republiken er mye høyere og strengere for dokument forfalskning, bedrageri og bestikk av offentlig tjenesteman enn her i Kongeriket Norge.
Så hvordan ville du likt å sitte inne i 6mans cele og få ræva di sprengt i fillebitter ??
Jeg tenkte jeg skulle ta lappen for motorsykkel(A) i Polen og har funnet ut følgende.

Q: Kan man ta lappen i Polen på en uke?
A: Ja, snakk med skolen for å få tilbud på intensiv kurs. Ca 20h teori og 20h kjøring for klasse-A.

Q: Hva med regelen som sier at man må bo i landet i 185 dager for å kunne ta sertifikat?
A: Dette er big business i Polen. Derfor tilbyr mange skoler å ordne denne biten for deg. Hvordan dette gjøres aner jeg ikke, men det er skolen og ikke du som tar støten om det blir oppdaget.

Q: Kan jeg bruke lappen i Norge?
A: 1.For dere som har vært så dumme å miste lappen i Norge... Nei, om du blir stoppet med et Polask sertifikat i Norge, men har dom på deg for fyllekjøring. Så er lappen din like mye verdt som et stykke dasspapir..

2. Ihht http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+...rkort/EOS-land så kan man uten problem kjøre med Polsk sertifikat (EU-sertifikat om du vil) i Norge til det går ut på dato.

Q: Hva koster det?
A: Dette vet jeg ikke enda, men har sett at det koster ca NOK 1600,- for Klasse-A. Dette er riktignok uten pairene som skal til for å vise at du har bodd i landet i 185 dager.
Overnatting, reise og mat kommer utenom.

Q: Verdt det?
A: JA! Klasse-A koster nå mellom 20 000,- og 30 000,- Skolen bestemmer hvor mange timer du trenger, så om det er en grisk jævel så blir det fort 30k.
Jeg vil tro det koster max 10k i Polen med reise og det hele.

Sitat av TausMørk Vis innlegg

Det koster 3-5k for å kjøppe seg et førekort, men du risikerer veldig mye hvis du tar det opp med feil person ... Strafferamet i Den Polske Republiken er mye høyere og strengere for dokument forfalskning, bedrageri og bestikk av offentlig tjenesteman enn her i Kongeriket Norge.
Så hvordan ville du likt å sitte inne i 6mans cele og få ræva di sprengt i fillebitter ??
Vis hele sitatet...
Slik jeg forstår det har Polske myndigheter rydda skikkelig opp i denne biten. Flere er arrestert og luket ut. Det er også kamera i bilene slik at man faktisk må kjøre for å få lappen. Det finnes sikkert en måte å unngå det på, om man har nok penger, men som du sier; detter er risikosport for rumpehullet..
Sist endret av Jailbait; 19. februar 2010 kl. 09:49.
Angående diskusjonen om det er lett å miste lappen i Norge. Se på egersunderen som ble fratatt lappen fordi han festa for mye. Aldri vært involvert med politiet utenom noen naboklager på privatfester.

Ellers, noen som vet om muligheten for å ta lastebillappen i Polen? Kom med linker til kjøreskoler etc. dere som forteller dere har sjekket ut.
Sitat av Nimrad Vis innlegg
Angående diskusjonen om det er lett å miste lappen i Norge. Se på egersunderen som ble fratatt lappen fordi han festa for mye. Aldri vært involvert med politiet utenom noen naboklager på privatfester.

Ellers, noen som vet om muligheten for å ta lastebillappen i Polen? Kom med linker til kjøreskoler etc. dere som forteller dere har sjekket ut.
Vis hele sitatet...
De fleste sidene er sikkert på Polsk. Har funnet denne: http://www.naukajazdy.pl/driving_lic...g_schools.html
Som har en del info på engelsk
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Noen som har erfaring med småjuks på dokumentasjon om at man har oppholdt der i over 185 døgn? Hvilken type dokumentasjon ser dem på?
klart du kan ta lappen i Polen. eu regler osv men du kan maksimalt kjøre ett år i norge før du må ta det norske.
det innkluderer teori og oppkjøring.

du må selvsagt være registrert som innbygger i polen før du kan ta lappen der. jordbærplukker
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Jailbait Vis innlegg
Jeg tenkte jeg skulle ta lappen for motorsykkel(A) i Polen og har funnet ut følgende.

Q: Kan man ta lappen i Polen på en uke?
A: Ja, snakk med skolen for å få tilbud på intensiv kurs. Ca 20h teori og 20h kjøring for klasse-A.

Q: Hva med regelen som sier at man må bo i landet i 185 dager for å kunne ta sertifikat?
A: Dette er big business i Polen. Derfor tilbyr mange skoler å ordne denne biten for deg. Hvordan dette gjøres aner jeg ikke, men det er skolen og ikke du som tar støten om det blir oppdaget.

Q: Kan jeg bruke lappen i Norge?
A: 1.For dere som har vært så dumme å miste lappen i Norge... Nei, om du blir stoppet med et Polask sertifikat i Norge, men har dom på deg for fyllekjøring. Så er lappen din like mye verdt som et stykke dasspapir..

2. Ihht http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+...rkort/EOS-land så kan man uten problem kjøre med Polsk sertifikat (EU-sertifikat om du vil) i Norge til det går ut på dato.

Q: Hva koster det?
A: Dette vet jeg ikke enda, men har sett at det koster ca NOK 1600,- for Klasse-A. Dette er riktignok uten pairene som skal til for å vise at du har bodd i landet i 185 dager.
Overnatting, reise og mat kommer utenom.

Q: Verdt det?
A: JA! Klasse-A koster nå mellom 20 000,- og 30 000,- Skolen bestemmer hvor mange timer du trenger, så om det er en grisk jævel så blir det fort 30k.
Jeg vil tro det koster max 10k i Polen med reise og det hele.



Slik jeg forstår det har Polske myndigheter rydda skikkelig opp i denne biten. Flere er arrestert og luket ut. Det er også kamera i bilene slik at man faktisk må kjøre for å få lappen. Det finnes sikkert en måte å unngå det på, om man har nok penger, men som du sier; detter er risikosport for rumpehullet..
Vis hele sitatet...
Hei.
Jeg har prøvd å lete meg fram til en kjøreskole som ordner papirer for deg på at du har bodd i landet en viss antall dager, men har ikke funnet noe. Har du funnet ut noe mer? Noe som kan være til hjelp? Har prøvd å lete gjennom diverse tråder her, men ingen konkrete svar. Håper på respons.

Takk
Jummi
Blir forvirret her... Er norsk sertifikat og polsk sertifikat likestilte om jeg bor i Norge - eller må jeg ta oppkjøring i Norge?
Du kan konvertere Polsk førerkort til Norsk innen 3.mnd etter å ha fått den. En venn som tok den i Polen, men han er bosatt der.
Sitat av Jailbait Vis innlegg
Q: Kan jeg bruke lappen i Norge?
A: 2. Ihht http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+...rkort/EOS-land så kan man uten problem kjøre med Polsk sertifikat (EU-sertifikat om du vil) i Norge til det går ut på dato.
Vis hele sitatet...
Sitat av jummi Vis innlegg
Du kan konvertere Polsk førerkort til Norsk innen 3.mnd etter å ha fått den. En venn som tok den i Polen, men han er bosatt der.
Vis hele sitatet...
Sitat av mortalf Vis innlegg
klart du kan ta lappen i Polen. eu regler osv men du kan maksimalt kjøre ett år i norge før du må ta det norske.
det innkluderer teori og oppkjøring.
Vis hele sitatet...
Tre forskjellige beskjeder; hva er rett?
Jeg vil nok tro at beskjeden om å konvertere innen 3mnd er rett. Siste jeg har hørt.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Istede for å få kvasisvar på ett forum, kan det jo være greit å sjekke fakta.

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+...kort.56237.cms

http://www.vegvesen.no/Om+Statens+ve...ort.127771.cms