Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  123 5041
Opprinnelig postet av DJ ozon
jeg for min del sitter med xp, og jeg syns det funker utmerket. brukte win2k før, da det også gikk veldig greit. men mellom begge operativsystemene, så hadde jeg valgt xp, siden det er et OS som er mest for alle progs/spill/filmer/mp3 aso. og jeg ser mer på w2k som et workworkwork OS, ellerno.
Vis hele sitatet...

vil si å si at winxp er mer "alle progs/spill/filmer/mp3" os er helt feil.




når det gjelder stabilitet, kommer alt til hvordan brukeren behandler pcen, er du snill mot den, er den snill mot deg
Opprinnelig postet av tore-

når det gjelder stabilitet, kommer alt til hvordan brukeren behandler pcen, er du snill mot den, er den snill mot deg
Vis hele sitatet...
dummeste jeg har hørt! den gamle pcen min, en compaq presario høy på win95, VAR EN SKIKKELIG JÆVELUNGE MOT MEG!!!

måtte nesten bare lette litt på trykket..
vi har samme pc her, win95, jeg behandlet den fint i begynnelsen, og den er flink med oss nå også...

firma pc
sant som tore sier. derfor OEM installasjoner av xp er fucka uansett omtrent pga. x antall apps som tar 20-30 plasser like ved klokka.

jo mindre dritt man legger inn, jo lengre holder den.
det skjedde faktisk med en kompis, fikk en pc med winxp preinstalled, den måtte han reinstallere, var fucked
Hmmm... jeg har en pc med W2K og en med XP, og jeg synes de kjører likebra begge to, ingen særlige problemer med noen av dem (men før derimot.. )

XP bruker jo en hel del Ram, men det kan du stille ned på (du mister litt av utseendet til XP hvis du gjør det), men XP ser fremdeles bedre ut enn W2K hvis du gjør det.

XP ser penere ut (noe som ikke er viktig i det hele tatt), men min XP krangler iallefall som et ludder når jeg innstallerer ny hardware.
En gang røyk hele sulamitten fordi jeg installerte nytt skjermkort..

Heller W2k enn XP sier jeg..
Det er ikke argumente!
Noen raske Ord! xp trur at du ikke kan noe om data! det hjelper deg bare du skal starte maskinen på nytt!
Men 2k derimot er best! ingen problemer eller noe!

Hilsen 2k bruker! Fornøyd som faen!
▼ ... over en måned senere ... ▼
innstalerte xp i helgen og er rå fornøyd med alt!!

Designet er 1337
virker som en drøm hos meg og, er stort sett fornøyd, lite bugs og alt går som det skal gå
starter på ca 10-15 sekunder med 1,1ghz 768mbddr.
begynnte med XP fordi jeg va n00b på den tiden. Nå bruker jeg XP fordi jeg er vannt til det og fordi maskina ikke liker 2000. men jeg godtar at folk liker 2000.

jeg har hørt at 2000 ikke støtter Athlon XP og P4 fullt ut. er det sannt??
Har brukt XP før, men jeg vendte alltid tilbake til 2k... XP krasjet ofte, noe 2k ikke gjør. Jeg har ikke hatt noe problemer med 2k i det heletatt, men jeg har ikke noe imot XP fordet... det er litt stilig

Kommer ikke Windows XP SE snart?
Jeg er kjempe fornøyd med xp. xp kjører bedre enn 2000 av det jeg har erfart. det som er dritt med 2000 er at den ikke støtter alle drivere og spill og sånt... Var snakk om at noen ikke likte "min datamaskin" i startmenyen; liker heller ikke den nye startmenyen, men det endrer man på 2 sec. da legger "min datamaskin" seg på skrivebordet.
har allt av oppdateringer og det funker phett!
ingen ting har krasjet, det eneste som er litt teit er at når jeg åpner mappa med filmene mine så henger den ei stund...
hmmm, jeg hatet XP i begynnelsen, det var så utrolig irriterende med disse "hjelpe deg+" greiene, men etter det ble tweaket så ble det akseptabelt. Likte egentlig 2000 best, men XP har en mye større tillgang til ferdig innstallerte drivere, så det var et pluss. Det ser mye bedre ut også, vell og merke etter man har tweaket det litt. Før man tweaker det er det mest en familie OS, med et "hva skal vi gjøre i dag?" tema.

Men det blir akpseptabelt etter man har fått tweaket det.

Btw; jeg har 256mb DRR 333MHz RAM, og lurer litt på hva som vil bli best for meg av XP og 2k?
Har jo hørt xp sluker ram...
som sagt så er det en smaks sak. jeg har opplevd at xp nå er stort sett like stabilt som 2000. jeg brukte 2000 før på jobb å skole men nå bruker jeg xp hjemme å .net server 2003 enterprise edition på skolen.. å alt går som smør. å jeg tester å spiller å styre vilt...


men vist du holder på med multimedia mye å liker design så skift til xp asap.... xp gir også mere ytelse når det gjeder spill å multimedia så... xp er vist best vist du spiller osv...

2000 har vist seg å være litt raskere på nettverk da.... å vist du kjører en server version så kan du stille det inn slik at du får optimal ytelse for nettverksprog altså spill.

:
hva er det om at 2k ikke støtter alle spill? aldri hørt noe om at 2k ikke støtter athlon xp & p4 fullt ut heller??
2000 støtter alle spill som er laget for det.... det samme med xp... å den støtter alt fult ut. bare propaganda det dær..
ja, aldri sett noe spill som kommer ut uten støtte for 2k, dvs "i moderne tid" da...
xp suger som faen, hadde det i en måned og den fukka seg stadig, også er win2k mer stabilt og sikrere enn xp....pluss at xp sender mer informasjon om hva du gjør enn på andre os'er
I like turtles
Skyfex's Avatar
Hmmm, er ikke dene posten litt gammel? Uansett, må si at jeg personlig synes XP er no dritt. Jeg mener, microsoft har alltid hatt et slapt forhold til systemkrav. De stapper inn det de greier liksom, men XP har gått for langt! Skjønner de ikke at folk vil ha et kjapt system? Og design? Vel, Win2k med windowblinds kjører mye fortere enn XP ifølge min erfaringer

God! Kan ikke OSX til PC komme snart???
r33l: sett explorer til å vise mapper som detaljert liste ikke icon. Hvis du viser mappene som icon så begynner explorer og hente info om filmene hver gang du går inn i en mappe med filmer i og det tar litt tid.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Skjønner ikke hvorfor folk babler om driverstøtte i win2k.. Har bytta ut en del forskjellig maskinvare i på min pc, Voodoo Skjermkort, Creative Skjermkort, Pinnacle Firewire kontroller, Adaptec Scsi kontroller, Symbios Scsi kontroller, Sony, Matsumi, Creative, og Plextor CD-R/CD-RW spillere (både scsi og ide). Maxtor, IBM, Seagate, og WD disker. Asus, Abit og Msi hovedkort. Realtek, 3com, (og en type till) nettverkskort. Creative og andre ass. lydkort. Og har installert min del med forskjellig programvare også, aldri opplevd en eneste gang hverken driverkonflikt, driverfeil, eller at driver ikke 'finnes'.

Spiller en gang innomellom, driver litt med videoredigering, og kjører ftp, smtp, web, pop, og cam server.

Eneste som jeg har av problemer, er at det kan bli slapt med ram etter 3-4-5 uker, noe som kan være litt vanskelig å luke ut om man spiller mye.

Det er jo også bevist gang på gang at win2k jobber kjappere enn xp, uansett hvor fort dere får xp'en deres til å boote
Tweak XP så kan du få den likt som 2000 i speed etc..
Win XP er jo basert/bygget på 2k.. så det funker bedre i XP.. men som sagt; dette er smak og behag.. kjenner 2-3 stk. som fremdeles synes win98 er best...
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Tweak XP til det ser ut som, og oppfører seg som win2k? Da er vel litt av poenget med å kjøre XP borte..?
Ond^Sofa, skulle tro det ja
ah, jammen slike detaljer er jo uvesentlig da sofa, du vil vel støtte billyboys drøm om total verdensdominans? da må du jo forstå at du oppgradere til det nyeste av det nye, alltid, og ikke stille slike plagsomme spørsmål som "jammen er det bedre enn det jeg allerede har?"
Opprinnelig postet av Psyc0re
r33l: sett explorer til å vise mapper som detaljert liste ikke icon. Hvis du viser mappene som icon så begynner explorer og hente info om filmene hver gang du går inn i en mappe med filmer i og det tar litt tid.
Vis hele sitatet...
way to go. bra noen har skjønt det der med tweaking.

Opprinnelig postet av pensador
xp suger som faen, hadde det i en måned og den fukka seg stadig, også er win2k mer stabilt og sikrere enn xp....pluss at xp sender mer informasjon om hva du gjør enn på andre os'er
Vis hele sitatet...
"suger som faen" ikke forvent å bli tatt seriøst med slikt. xp sender egentlig ikke veldig mye info. så den er en bum. win 2k er faktisk omtrent like sikkert, siden begge os'ene har fått fikset de fleste hullene, og mange av de nye hullene er mer felles. 2k har jo tross alt 3 servicepacks, og en haug oppdateringer etter det.
tror nok ikke sikkerheten er noe problem for hjemmebrukere.
når det gjelder stabilitet så står 2k og xp (uten system restore) ganske likt. System restore tar jo backup av swap filer fra spill om du er uheldig, og da er det kanskje ikke rart at det klikker.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Latterlig at man skal måtte tweake så helvetes mye får å få WinXP til å funke like bra som Win2k. Og hva er vitsen da? Jeg ser liksom ikke en funksjon i XP som samtidig er nyttig og ikke suger masse ressurser. Driver rollback er kanskje det eneste..
vel, man trenger ikke tweake stort mye. det som trekker mest er system restore. den tar 5 museklikk å slå av eller noe.
Ministry of Love
sptz's Avatar
når det gjelder sikkerheten i OSene så må man skille mellom windows XP Home Edition og Professional. win XP HE har noen av de samme sikkerhetsbristene som win 9x selv om det selvsakt ikke så mange av dem siden win XP HE også bygger på NT teknologien. Win XP pro kan sammenliknes mer med win 2k server. (kilde: fritt tatt fra Hacking Exposed)

var en som nevnte at win 2k ikke støttet P4 og amd sin XP fult ut. det hadde, vis dette er tilfelle, ikke vært så rart i og med at prossesoren ikke var utviklet da OSet ble laget.
har jo støtte for de cpu'ene i sp3 da.

sant nok spetznaz, men sikkerheten er i stor grad bare forskjellige instillinger mellom home og pro.
PASTA POWER!!!!
magstr's Avatar
Liker du Mac og bruker maskinen til surfing, musikk og vil at OS'et skal se bra utså bør du velge WIN XP!
Bruker du maskinen til mer avanserte oppgaver og ønsker at maskinen skal være stabil, så er det ikke noe stort spørsmål!
Gå for Windows© 2000.

Hilsen win2k bruker / tidligere XP bruker
du virker seriøs i grunn. tror nok ikke du orker å fikse nok på xp. 2k og xp er jo ganske stabile, opplever verken at noen av dem konker.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Men det virker som det er flere xp brukere som har gått over til 2k, eller opplever kræsj i xp, enn omvendt
ja, fordi de er late :P

husker jeg prøvde xp da den fortsatt het whistler.. sugde kuk, men jeg fikk fjernet det jeg ikke likte og har brukt det siden.

har 2k på itx-maskinen da, så jeg er ikke i mot 2k heller.
One of the good guys
2rs1's Avatar
Husker jeg la inn 2000 server på spill/multimedia maskina mi. Ekke til å anbefale. Kjører xp og er storfornøyd med det...
De som sier at xp kræsjer hele tiden tror jeg det må ha noe med dems eget hardware eller noe? For xp'en min har så si aldri kræsjet. Utenatt når man har det gøy å ser hvor mye man kan starte før den kræsjer. (utrolig hvor lenge den klarer og holde ut). Men det kan også hende at det er spesielt med maskina mi, selv om jeg bruker internett, spiller, download av filmer/spill + photoshop og premiere nesten daglig så funker det lekkert.
Eneste problemet jeg har, fikk jeg i helga, i.explorer bruker 5-6 sek på å starte et nytt vindu. Det er utrolig frustrerendes! Da var det bare opera med en einaste gang.

Men maskina til far mi har win2k pro. den klarer ikke kjøre spill som bl.a. Tony Hawk 2, og Rainbow six spilla.
man kan jo legge inn 2k advanced server, så bruke ntswitch slik at den tror den er workstation. var fett å gjøre det med win.net for å få windows xp pro build 37xx. den er da faktisk utrolig bra ettersom .net server har en del bloat avslått.
Opprinnelig postet av Maddy
Men maskina til far mi har win2k pro. den klarer ikke kjøre spill som bl.a. Tony Hawk 2, og Rainbow six spilla.
Vis hele sitatet...
Det har nok ikke noe med OS'et å gjøre
Det har INGENTING med windows 2000 å gjøre, det har alt med brukeren. En kompis spiller det spillet på win2k så det er nok du som er problemet.
uhm, mye tweaking for å få xp til å bli sånn man vil? hva med servicepackene som må innstalleres i 2k?
Uansett om man har 2k eller xp er det noen ting man må årne med.
Xp kjører smuuuth på min maskin, aldri kræsja(utenom den gangen filsystemet gikk i do, men det sier seg selv at det er litt vanskelig å holde et os i gang når det ikke får tilgang til seg selv).

og disse "sUGeR mAxX"-postene hører ikke hjemme noensteds.
saklighet derimot. jeg har kjørt xp.. rimelig lenge, og det fungerer just fiiine. ingen wizarder som popper opp i hytt og pine heller.
xp har også en del snadder innebygget.

men 2k er ikke dårlig. bare så det er sagt. men 2k har hatt et lass lengre tid til å få dekket det meste.

bwah

my computer-ting på startmeny er smakssak, jeg har ingenting på desktop'en, det er digg å ha det på startmenyen.
Opprinnelig postet av jocke
Win XP er jo basert/bygget på 2k.. så det funker bedre i XP.. men som sagt; dette er smak og behag.. kjenner 2-3 stk. som fremdeles synes win98 er best...
Vis hele sitatet...
bare fordi den er bygget på 2k kjernen betyr ikke at den funker bedre.. det kan være gjort forandringer som gjør at det blir dårligere..
One of the good guys
2rs1's Avatar
Opprinnelig postet av tore-
Det har INGENTING med windows 2000 å gjøre, det har alt med brukeren. En kompis spiller det spillet på win2k så det er nok du som er problemet.
Vis hele sitatet...
Opprinnelig postet av atomet
Det har nok ikke noe med OS'et å gjøre
Vis hele sitatet...
Det funka når vi hadde win 98 se på maskina rett før!
tjah... da er det dere som har fucka opp noe når dere la inn 2k, evt glemt å legge inn et eller annet, for det funker i 2k generelt. Så en bra forklaring på en annen tråd her... "problemet ligger mellom stolen og tastaturet"... Sjekk at alle drivere et.c. er up to date, nyeste directx osv. Sikkert et eller annet sånt.
Altså xp etter min mening er langt mye mer solid. Sitter på en gammel pc med 128 mb ram, den går som en klokke. Kjenner også en som har en gammel bærbar med 64 mb ram og 400 mhz. Så xp vil nok fungere bra i mange tilfeller.
<haha>
Historien gjentar seg egentlig:
Windows 3.1
Windows 95
Windows 98 (SE)
Windows ME

=

Windows NT 3
Windows NT 4
Windows 2000
Windows XP

Windows XP er en annen måte å skrive Windows ME på....
</haha>
Men hvorfor sitte å tune langt om lenge og lengre enn langt når man kan installere w2k?
Med servicepacks er w2k på lik linje (om ikke over) med XP rent ytelselsmessig, stabiliteten er også ganske lik, om ikke bedre.
Men jeg kan ikke akkurat si at jeg har hatt mye kræsj med XP.
Det blir bare for jalla med alle wizardene, teletubbie-land og alt du ikke har lov til. Det er til å rive seg i håret av hvor mye XP skal bestemme, hva som er trygt, hva som er lov, og hva som defineres som brukbare drivere.
Kort sagt, XP blir som en hjelpepleier som hjelper med med alt du skal gjøre, fra å tørke deg bak til å hjelpe deg ut døra.

Opprinnelig postet av Scoody
<haha>
Historien gjentar seg egentlig:
Windows 3.1
Windows 95
Windows 98 (SE)
Windows ME

=

Windows NT 3
Windows NT 4
Windows 2000
Windows XP

Windows XP er en annen måte å skrive Windows ME på....
</haha>
Vis hele sitatet...
Sant egentlig. Det er jo sånn det er.
utenfor ditt vindu
larsforstyrret's Avatar
hmm... Hadde winxp før og det fungerte mye bedre enn win2kpro, med tanke på at winxp kun var vanlig og ikke pro, så er dette merkelig synes jeg... Har tenkt på å legge om igjen, men orker ikke alt styret...
▼ ... noen uker senere ... ▼
I like turtles
Skyfex's Avatar
Som jeg har sagt før.. hvis man må tweake ned WinXP for å få det like raskt som 2000, så har du jo på en måte bare gjort WinXP om til 2000, så hvorfor installere WinXP da? .. WinXP er et n00b OS.. og dette mener jeg ikke som et "WinXP sUcKeR" uttrykk, men seriøst. Bare se på det. Det er som skapt for newbies. hvem trenger 128x128 ikoner, jeg klarer meg fint med 16x16. Jeg kan liksom ikke forestille meg folk som har problemer med å treffe et 32x32 ikon, eller 64x64 for den sakens skyld. Og man er BLIND hvis man ikke greier å se hva det er. Også er det det at man kan se første framen i en film da.. Er jo sinnsykt nyttig, særlig med tanke på at nesten alle filmer begynner med sort bakgrunn eller kanskje en 20th century fox eller Dreamworks intro.

Du ser det over hele OS'et.. man skulle tro M$ tror folk har problemer med å treffe knappene.. System knappen (min, max, lukk) er jo mega svære. Og lukk knappen er signal rød. Også er det kontrollpanelet. Hva f* er vitsen med å kategorisere den enda mer? Åh, og start menyen. Den mega klompen! Til og med Min Datamaskin og Andre maskiner har de kategorisert! (okey da, Min datamaskin greie er _litt_ grei, men bare litt).

Hmmm, nå har jeg nevnt veldig mye av det som har blitt redesigna av 2k.. og se, alt er rettet mot at man
1. ikke skal bomme
2. skal være helt sikker på hva som skjer når du trykker der.
Altså.. rettet mot newbies. Helt greit. 90%(++) av verdens befolkning er newbies. men jeg må si de har overdrevet litt. De fleste av de som bruker datamaskin vet hvordan de bruker win2k og 98 osv. Og at folk her på forumet bruker XP synes jeg er rart. Så noen som skrev at 2k er et bra for avanserte ting, og XP er bra hvis du bare skal drive med media, musikk, nettsurfing osv. Men jeg regner med at de fleste her er ganske avanserte brukere?