Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 11896
Jeg sitter midt i en diskusjon med Postnord, etter at de presterte å levere en pakke i en aviskasse (faktisk). Pakken var ikke der og PostNord fraskriver seg alt ansvar. Det er forøvrig ikke første gang de driter seg ut. Gangen før, presterte de å dumpe fra seg en pakke på andre enden av byen. På en helt annen adresse.
Når de klarer å levere pakker, gjør de det ved hjelp av noe som ser ut som importerte leveringsbud fra et tredjeverdensland (inkl. biler). Du trenger null identifikasjon for å ta imot pakken og heller ingen signatur... Temmelig slappe rutinger for å passe på at pakken kommer riktig frem tydeligvis.

Så... Noen andre som har problemer med dette?
Benytter de fint lite, så har ikke opplevd slike problemer. De få pakker jeg har fått, så har sjåføren ringt på forhånd. Er bare å spørre de om å få se signaturen. Når de viser den fram, så legger du ved kopi av ditt visakort f.eks (Sensurer all viktig informasjon) og spør om signaturen er i nærheten av din. Bekrefter de at den ikke er lik, så spør du hvorfor sjåføren har skrevet under selv og om det er vanlig praksis. Viktig å ta slik via e-post, slik at du har alt dokumentert og kan gå til media med dette. Media har det med å få fart på saker og ting =)
Er du avsender eller mottaker av pakken? Dersom du er avsender må du kreve erstatning for pakken (dersom pakken er forsikret) og dersom du er mottaker må du kontakte avsender og kreve ny levering / erstatning for innholdet.

Alt avhenger av hvorvidt pakken er forsikret eller ikke (noe som jeg antar er standard for en sporbar pakke, men ikke for brevpost)
Sjåførene har ikke lov å legge igjen pakker hos mottaker uten kvittering såfremt det ikke foreligger en skriftlig avtale i form av SMS eller lignende. Sjåfør SKAL uansett ringe kunde og avtale tid for levering. Hvis kunde ikke er tilstede eller svarer på telefon så skal sjåfør ta med varen tilbake til terminal. Ved levering skal kunde signere på skanner eller fraktbrev. Sjåfør har ikke lov å kvittere selv uten fullmakt fra kunde. Ved en slik avtale fraskriver transportør seg for alt ansvar hvis varen skulle forsvinne eller lignende. Hvis en sjåfør skulle finne på å kvittere selv uten avtale så kan han holdes ansvarlig for godset. Dette er regler som de fleste seriøse transportfirma praktiserer, slik som Schenker,DHL,Tollpost ++. Har kjørt selv for noen av disse firmaene i 15 år.
Sist endret av tubtau; 24. februar 2015 kl. 21:15.
Jeg er mottaker av pakken. Slik jeg ser det er PostNord ansvarlig for pakken ettersom de har hentet den og bragt den videre for levering. Og det at de til og med har sendt meg bilder hvor de merker området hvor sjåfør skal ha lagt igjen pakken, viser jo bare at de hadde den i utgangspunktet. Det som irriterer meg er at Postnord svarte med dette tuller ''Det er Ebay som har reklamasjonsrettighetene på dette produktet, og som står som forsikringstegner.
Har ikke PostNord AS utlevert godset innen 60 dager fra avtalt tidspunkt har begge parter rett til å anse godset som tapt.''

Slik jeg leser dette, så tilsier det at de kan gi faen i å levere noe i 60 dager, så må en annen ta støyten for at PostNord driter seg ut.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MasterCorruptor Vis innlegg
''Det er Ebay som har reklamasjonsrettighetene på dette produktet, og som står som forsikringstegner.
Vis hele sitatet...
Poenget er at det er avsender som må klage. Det er avsender som er kunden til postnord.

Du som kunde har avtale om at seljar skal få vara til deg, ikkje med transportøren.
Fått noen pakker fra dem ja som så ut som de har spilt fotball med den :-(
Hei,

Jeg er avsender og dermed kunde av PostNord.
Jeg så tråden din og kan oppklare litt for dere.

Avsender bestemmer selv hvilket produkt som skal benyttes og dermed handlingen til PostNord.
Med PostNord har man flere valg når det kommer til levering til private; Hjemlevering, Mypack (Hente pakken i butikk) og dette som du tydligvis har fått, Brevpakke.

Brevpakke er det rimeligste produktet til PostNord og er ett lavkostprosukt. Det er i motsetning til posten sitt tilsvarende produkt ett sporbart produkt som leveres i postkassen eller på dørmatten. Dette leveres ut av Mediapost som også er ute å distribuerer aviser. Da dette produktet leveres i postkassen kreves det heller ingen signatur fra mottaker. Skulle produktet bli borte så har avsender og postnord avtale om at dette godset ikke er erstatningsplikitg. Dette er vi avsendere kjent med og har godtatt. Det er lavverdi-gods som sendes med dette produktet.
Du som kunde har uansett erstatningsmulighet, dette ved å ta det med avsender og ikke med PostNord.

Det er ikke transporten sin feila at vi avsendere har valgt det produktet vi har gjort. De levere bare på den måten vi har bedt de om å gjøre.

Generelt er det også slik (på andre produkter enn dette brevpakke) at du (som mottaker) har mulighet til å reklamere direkte til transportøren men dette er ikke det lureste du gjør. Erstatninger er vektbegrenset i transportbransen og det ligger vel ca på 150 kroner /kilo. Det vil si at hvis jeg sender deg en Iphone til en verdi på 4000 kroner så vil du få igjen 150 kroner av transportøren da iphone veier under 1 kg (dette gjelder alle transportører) men hvis du tar kontakt med avsender å informerer om at pakken aldri kom frem så vil du få ny iphone tilsendt eller pengene tilbake. Det er såpass gde sporingsmuligheter at skyldsspørsmålet aldri vil være en utfordring.


Dette med 60 dager er også likt uansett hvilken transportør du benytter. Man har på utlandspakker 60 dager på å redegjøre for godset før man er erstatningspliktig. Man søker etter godset men man betaler ikke ut erstatning før etter 60 dager.
Her er det 30 dager som gjelder for innlandssendinger.

Igjen ser man at det er lurt å ta dette med avsender da de kjenner til dette og er vant til at det er slik det fungerer. De vil jo erstatte dette opp mot forbrukeren mens de selv har saken gående mot transportøren.