Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 5453
Hei har noen børsteløse likestrømsmotorer som står i hoverboard fra kina. Jeg har røkket ut batteripakken og selve hjulet. 3 av 9 kabler er større enn resten, og jeg vil anta disse går til selve statoren og gjør at hjulet går rundt. Vil tro det en pluss til fremover og en til bakover og den tredje en minus.

Problemet er de andre "Hall" kablene som går til styringsenheten. Disse kan kobles til en rekke kontrollere men jeg vil bare ha motoren AV eller PÅ, tydeligvis kan man ikke bare droppe dette, motoren prøver og så stopper den sammme hvordan jeg kobler de tre kablene. Er det ikke mulig å fikse det problemet ved å koble sammen noen av Hall ledningene, som feks gassledningen rett på minus eller noe? Slik at man kan droppe kontrolldelen så motoren er på så lenge plussen er inne?

Eller må man absolutt gi motoren noe signal? Kan man ikke "lure motoren" til å ikke bry seg om kablene utenom de 3 til motoren? Må man ha kapasitator eller noe lignende?
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
De kablene må kobles inn i en sekvens for å få motoren til å gå rundt, i motsetning til andre motorer er det ikke en vikling som får motoren til å gå rundt, men ulike viklinger for ulike posisjoner.
https://en.wikipedia.org/wiki/Stepper_motor
Hmm så om jeg tenker riktig så er det pulser på viklingende i rekkefølge, først på så av og så går neste magnet på og så av osv. Vil man på noen måte kunne lure dette, med feks vekselstrøm som kilde? hva om jeg kobler sammen to stk, og bruker den ene motsatt vei, som en generator. Vil ikke det skape pulser på samme måte som jeg da kan koble inn på hjulet? Eller bruke et eller annet slags klokkehjul hvor det er en pluss inn på en viser som treffer forskjellige utganger etterhvert som den roterer. Da får man jo av 1av på 2 av på 3 av på osv. Men da må kanskje puls hjulet ha en ekstern kraft som feks en sveiv for at det skal komme i gang? eller må man da fortsette å manuelt sveive hjulet for at motoren skal fortsette å gå rundt? Tenker å lage en elsykkel eller lignende og da må vel et lite dytt få igang rotasjonen være mulig og få til?

Eller har jeg fullstendig misforstått? Noen som vet hvordan jeg lettest mulig kan få motoren til å virke? Må man ha mikroprosessor eller arduino, pls eller noe lignende eller kan man gjør det simplere?
Hm, kanskje på tide å ta et elektro-fag.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du ha ein kontroller/driver. Du må time pulsane rett, avhengig av last, og for å greie å treffe du ha sensoren i motoren med. Du kan kanskje få den til - ubelasta - med AC, men i praksis vil ikkje det funke i det sekund du får last på den.

Kontrollere koster eit par hundrelapper frå Kina, om du ikkje vil lære deg å lage sjølv.

Du er enkelt og greit avhengig av feedback på posisjonen på motoren, og du kan ikkje komme deg rundt det. Vil du unngå det må du gå for AC kortslutningsmotor eller liknande.
Nei du kan ikke lure igang motoren med smarte koblinger.

Det er såkalt 3 phase motor (ikke trefase som du feks har i garasjen) så i enkleste form trenger du en pwm (pulse width modulation) derav de tre tykke ledningene. Kontrolleren sørger for strøm av/på i riktig øyeblikk. En trenger ikke posisjonsdata, som en hall sensor e.l, da mange kontrollere også takler sensor less, men det du vil merke de spesielt i "take-off" at ting nykker betydelig mer i sensorless.

Men også el-framdrift er det nok som ellers i livet, en får stort sett det en betaler for. De billigste kontrollerne er kun det. Billige. De har få funksjoner og billige FET's og tåler gjerne lite før de kneler. Også PCB'en er gjerne av billigste sort og lastene som trekkes vil fort brenne av tracene om du ikke modder og lodder på de slik at de tåler flere ampere.