Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  86 9752
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Undiken Vis innlegg
Nemlig at staten norge kaster fra seg penger i vilden sky uten å egentlig vite verdien på tjenesten de har kjøpt. Men for å gjøre deg fornøyd så skal du få eksempler på politisk udugelighet:
Vis hele sitatet...
Poenget er at sjølv om du ikkje forstår noko, så vil det ikkje sei at det mangler forklaring, er korrupsjon eller udugeligheit. Det kan ha andre forklaringer som du overser, og du er ikkje villig til å leite etter dei årsakene ein gong; du hoppar rett til konklusjonen at alt du misliker i samfunnet er regjeringa sin feil...
Sitat av Undiken Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ei meiningsmåling om folk sitt inntrykk av politikarar er neppe egna til å sei noko om deira dugleik.
Sitat av Undiken Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Igjen, at ein part i ei sak som har fått eit vedtak som går imot dei seier at vedtaket er bygd på sviktande grunnlag... Spør du PETA meiner dei antakeleg at det er fullt ut fornuftig meining AP står for.

9/10 kriminelle vil sikkert meine dommaren legg til grunn alt for streng straff også...
Sitat av Undiken Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ok, så kommunepolitikarar har for lite kunnskap om barnevernstenesta, og barnevernstenesta har ein del problemområder. Det er fortsatt ikkje i nærheten av dei rimeleg sterke påstandane du opna med.
Sitat av Undiken Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Las du det du lenka til? Eg greier ikkje å finne dei heilt sterke haldepunkta for kritikk mot systemet i den artikkelen, utover at vedkommande ser ut til å meine at dagens sjukmeldingsregime fungerer bra, og at diskusjonen om trygdesnylting er overdreven.

Igjen; ingen har benekta at det er problemområder i Noreg. Men du kan ikkje skulde ministeren for at ein lokalpolitiker ikkje kjenner barnevernet i eigen kommune, sett på spissen.
Sitat av Undiken Vis innlegg
Ganske fasinert over heksejakten du og slashdot driver med, selv om det ikke har noe med det tråden startet med. Nemlig at staten norge kaster fra seg penger i vilden sky uten å egentlig vite verdien på tjenesten de har kjøpt.
Vis hele sitatet...
Heksejakt? Nå må du gi deg, det er du som drar tråden i denne retningen og det er ganske vanlig å kunne dokumentere slike påstander.

Og ut av enkeltsaker/intervjuer så drar du konklusjonen at det er den politiske ledelsen på ministernivå som har direkte ansvar å burde gå? Det er en ganske spesiell reaksjon som ikke akkurat styrker saken din.
Sist endret av Mith; 3. september 2013 kl. 20:07.
Sitat av Mith Vis innlegg
Heksejakt? Nå må du gi deg, det er du som drar tråden i denne retningen og det er ganske vanlig å kunne dokumentere slike påstander.


Og ut av enkeltsaker/intervjuer så drar du konklusjonen at det er den politiske ledelsen på ministernivå som har direkte ansvar å burde gå? Det er en ganske spesiell reaksjon som ikke akkurat styrker saken din.
Vis hele sitatet...
Du er glad i stappe ord i munnen på folk. Hvor har jeg sagt at den politiske ledelsen på ministernivå må gå?
Min mening er at politiske broilere er ett av problemene man har med dagens politikere. Ingen yrkeserfaring, men personer som har gått gradene fra politiske ungdoms organisasjoner til stortinget. De som har utdannelse er ofte statsvitere og har svært svak forankring og erfaring i det ikke politiske liv. Dette gjelder alle partier og jeg orker ikke ta politisk side her.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Undiken Vis innlegg
Du er glad i stappe ord i munnen på folk. Hvor har jeg sagt at den politiske ledelsen på ministernivå må gå?
Vis hele sitatet...
Eg trur ikkje det er mogeleg å lese t.d. 'Det som er tåpelig er at folk ikke innser galskapen ved å la nåværende regjering styre.' på så veldig mange andre måter enn at du meiner nettopp det - spesielt sett i lys av resten av det du har skreve i tråden.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg trur ikkje det er mogeleg å lese t.d. 'Det som er tåpelig er at folk ikke innser galskapen ved å la nåværende regjering styre.' på så veldig mange andre måter enn at du meiner nettopp det - spesielt sett i lys av resten av det du har skreve i tråden.
Vis hele sitatet...
Er Kristin Halvorsen i AP?.. Jeg snakker om to forskjellige ting. En ting er at AP er ubrukelig som regjeringsparti, en annen ting er at det sitter politikere i sentrale stillinger rundt om på stortinget som ikke har rett utdanning til aktuelle stillinger. Dette gjelder ikke nødvendigvis AP, men alle partiene.
Sitat av Undiken Vis innlegg
Du er glad i stappe ord i munnen på folk. Hvor har jeg sagt at den politiske ledelsen på ministernivå må gå?
Vis hele sitatet...
Hvis du svarer på det du blir spurt om og prøver å forklare deg istedet for å stille nye spørsmål så er det lettere å forstå hva du mener. Det er fortsatt du som hevder at minst en av ministerne her i landet aldri burde ha fått jobben siden hun ikke kan jobben sin, så da tenkte jeg at du kanskje mente det om flere og at disse sakene, som jo skulle vise poenget ditt, faktisk inneholdt det poenget. Mulig jeg tok feil, men du har jo blitt bedt om å redegjøre for påstandene dine gang på gang så kanskje du kan gjøre det nå så vi slipper flere missforståelser?
Sitat av Mith Vis innlegg
Hvis du svarer på det du blir spurt om og prøver å forklare deg istedet for å stille nye spørsmål så er det lettere å forstå hva du mener. Det er fortsatt du som hevder at minst en av ministerne her i landet aldri burde ha fått jobben siden hun ikke kan jobben sin, så da tenkte jeg at du kanskje mente det om flere og at disse sakene, som jo skulle vise poenget ditt, faktisk inneholdt det poenget. Mulig jeg tok feil, men du har jo blitt bedt om å redegjøre for påstandene dine gang på gang så kanskje du kan gjøre det nå så vi slipper flere missforståelser?
Vis hele sitatet...
Jeg har jo nevnt Kristin Halvorsen? Hva er det du vil?

Her Mith: http://www.na24.no/article3364071.ece

Nå er jeg spent på det neste du vil jeg skal linke til? Du er dømt å tape denne spørsmålsrunden din ettersom jeg har rett i min sak. Slik er det bare. Men for all del, fortsett bare å still spørsmål, så skal jeg nok finne dokumentasjon til deg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Undiken Vis innlegg
Er Kristin Halvorsen i AP?.. Jeg snakker om to forskjellige ting. En ting er at AP er ubrukelig som regjeringsparti, en annen ting er at det sitter politikere i sentrale stillinger rundt om på stortinget som ikke har rett utdanning til aktuelle stillinger. Dette gjelder ikke nødvendigvis AP, men alle partiene.
Vis hele sitatet...
Ok, da foreslår eg at du endrer retorikken din. For du har gått ganske hardt ut mot AP, og agitert for eit regjeringsskifte, m.a. her.

Og du har fortsatt ikkje greid å underbygge spesielt at AP er meir udugeleg enn eit vilkårleg anna parti i regjering. At du er ueinig i politikken vil ikkje sei at dei er ubrukelege, og greier du ikkje å skilje dei to tinga så er du ute og sykler i alle diskusjoner.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ok, da foreslår eg at du endrer retorikken din. For du har gått ganske hardt ut mot AP, og agitert for eit regjeringsskifte, m.a. her.

Og du har fortsatt ikkje greid å underbygge spesielt at AP er meir udugeleg enn eit vilkårleg anna parti i regjering. At du er ueinig i politikken vil ikkje sei at dei er ubrukelege, og greier du ikkje å skilje dei to tinga så er du ute og sykler i alle diskusjoner.
Vis hele sitatet...
La meg stille deg et spørsmål. Hvorfor tror du alle AP-velgerne flykter til Høyre? Når du har svart på det, så vil du ha svaret du er ute etter.
Sitat av Undiken Vis innlegg
Jeg har jo nevnt Kristin Halvorsen? Hva er det du vil?
Vis hele sitatet...
Du har også nevnt hele regjeringen og at "det sitter en haug med ubrukeligheter og udugeligheter i sentrale stillinger i forvaltningen i Norge."
Enn så lenge har du ikke klart å forklare eller utdype noe av det, hva det fører til og hvordan det skal bli bedre med en annen regjering.
Sitat av Undiken Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Hva Spetalen mener om Kristin Halvorsen er ganske uinteressant i denne sammenhengen. Du kunne jo i det minste trukket fram det du mener er viktig og trukket en parallell som forsvarer de utsagnene jeg refererte tidligere i posten.
Sist endret av Mith; 3. september 2013 kl. 20:38.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Undiken Vis innlegg
La meg stille deg et spørsmål. Hvorfor tror du alle AP-velgerne flykter til Høyre? Når du har svart på det, så vil du ha svaret du er ute etter.
Vis hele sitatet...
Igjen - at folk ikkje er einige vil ikkje sei at dei er ubrukelege. Etter den definisjonen er samtlege norske parti ubrukelege, ettersom ingen har 100% av stemmene.

Når 30% eller deromkring stemmer AP, og AP er største eller nest største partiet på landbasis, med Høgre og AP nærsagt alltid 10% over FRP, så er ikkje situasjonen at alle flykter - den er maksimalt at ein del veljarar har skifta syn. Dei kan heller ikkje seiast å vere spesielt upopulære, all den tid dei på samtlege meiningsmålinger sidan januar 2010 har vore størst eller nest størst.

Viare så er ikkje det spesielt oppsiktsvekkjande om folk hopper fra AP til Høgre, og omvendt; dei er på mange måter relativt like parti. Begge har vist at dei takler å sittje i regjering, begge har vist at dei er rimeleg ansvarlege og edruelege, og det er ikkje dei heilt ekstreme motsetningene mellom dei.
Sist endret av vidarlo; 3. september 2013 kl. 20:38.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Igjen - at folk ikkje er einige vil ikkje sei at dei er ubrukelege. Etter den definisjonen er samtlege norske parti ubrukelege, ettersom ingen har 100% av stemmene.

Når 30% eller deromkring stemmer AP, og AP er største eller nest største partiet på landbasis, med Høgre og AP nærsagt alltid 10% over FRP, så er ikkje situasjonen at alle flykter - den er maksimalt at ein del veljarar har skifta syn. Dei kan heller ikkje seiast å vere spesielt upopulære, all den tid dei på samtlege meiningsmålinger sidan januar 2010 har vore størst eller nest størst.

Viare så er ikkje det spesielt oppsiktsvekkjande om folk hopper fra AP til Høgre, og omvendt; dei er på mange måter relativt like parti. Begge har vist at dei takler å sittje i regjering, begge har vist at dei er rimeleg ansvarlege og edruelege, og det er ikkje dei heilt ekstreme motsetningene mellom dei.
Vis hele sitatet...
Helt normalt er det slettes ikke. Ap mangler omlag 200.000 velgere for å vinne valget. AP har ikke levert, det er det du ikke vil innrømme.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Undiken Vis innlegg
Helt normalt er det slettes ikke. Ap mangler omlag 200.000 velgere for å vinne valget. AP har ikke levert, det er det du ikke vil innrømme.
Vis hele sitatet...
Det er ein rimeleg spesiell påstand du kjem med, når det partiet som p.t. er det største enkeltpartiet, og som dei siste 3-4 åra har veksla med eitt anna parti om å vere størst, vert anklaga for å ikkje ha levert.

I tillegg gikk du glipp av poenget mitt i forrige innlegg, som er at det at du er ueinig, ikkje seier noko om dugleiken. Og påstanden din om at folk rømmer AP er beviselig riv ruskande gal.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er ein rimeleg spesiell påstand du kjem med, når det partiet som p.t. er det største enkeltpartiet, og som dei siste 3-4 åra har veksla med eitt anna parti om å vere størst, vert anklaga for å ikkje ha levert.

I tillegg gikk du glipp av poenget mitt i forrige innlegg, som er at det at du er ueinig, ikkje seier noko om dugleiken.
Vis hele sitatet...
Høyre vinner alle meningsmålene med god klaringsprosent og det er en grunn til at folk ikke stemmer AP i år. AP har vunnet valget de siste gangene, det er en rimelig god forskjell på å vinne valget og å "skifte på å være størst", ifølge deg. Folk er lei løgnene til Jens og AP. Helseomsorgen er ræva til per dags dato, noe AP hadde store lovnader om. Ting skjer ikke og veiene forfaller for hvert år som går. Vi sitter på en stort oljefond som bare står til pynt mens jensemann vil spinke og spare hver eneste krone.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Og påstanden din om at folk rømmer AP er beviselig riv ruskande gal.
Vis hele sitatet...
Kan du dokumentere det?
Sist endret av Undiken; 3. september 2013 kl. 20:55.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Undiken Vis innlegg
Høyre vinner alle meningsmålene med god klaringsprosent og det er en grunn til at folk ikke stemmer AP i år. AP har vunnet valget de siste gangene, det er en rimelig god forskjell på å vinne valget og å "skifte på å være størst", ifølge deg.
Vis hele sitatet...
Eg lenka til TV2 sitt partibarometer, der resultata ikkje er eintydig, men det er langt frå åpenbart at dei vinn med god klaring. Enkelte meiningsmålinger har AP som litt større enn høgre, andre motsett.

Viare - kva legg du i å vinne valet? AP har ikkje hatt reint fleirtal på lenge, og det ser ikkje ut til at nokon parti kan håpe på det i næraste framtid, så dei er avhengige av koallisjoner.

Og når noko slikt som 1/4-1/3 stemmer AP, litt avhengig av meiningsmålingene, så er det blank løgn å hevde at ' folk ikke stemmer AP i år', dei er det mest eller nest mest populære valet hos folk.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg lenka til TV2 sitt partibarometer, der resultata ikkje er eintydig, men det er langt frå åpenbart at dei vinn med god klaring. Enkelte meiningsmålinger har AP som litt større enn høgre, andre motsett.

Viare - kva legg du i å vinne valet? AP har ikkje hatt reint fleirtal på lenge, og det ser ikkje ut til at nokon parti kan håpe på det i næraste framtid, så dei er avhengige av koallisjoner.

Og når noko slikt som 1/4-1/3 stemmer AP, litt avhengig av meiningsmålingene, så er det blank løgn å hevde at ' folk ikke stemmer AP i år', dei er det mest eller nest mest populære valet hos folk.
Vis hele sitatet...
Kan du dokumentere at AP-velgere ikke rømmer til Høyre?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Undiken Vis innlegg
Kan du dokumentere at AP-velgere ikke rømmer til Høyre?
Vis hele sitatet...
Les innlegga mine ein gong til er du snill. Eg har lenka til TV2 si partibarometersamanstilling, og eg har argumentert for det eg seier.
Sitat av Undiken Vis innlegg
Kan du dokumentere at AP-velgere ikke rømmer til Høyre?
Vis hele sitatet...
Bevisbyrden ligger hos deg.
Not my final form
Off-topic, beklager, men slike utsagn føler jeg meg bare nødt til å besvare.
Sitat av Undiken Vis innlegg
Vi sitter på en stort oljefond som bare står til pynt mens jensemann vil spinke og spare hver eneste krone.
Vis hele sitatet...
Jeg vil anbefale deg å lese deg opp på enkel samfunssøkonomi før du bestemmer deg over hva som er den beste bruken av oljeformuen.

Les gjerne om "Produktivitetsvekst/Solowmodellen", "Hollandsk syke" og "Handlingsregelen", gjerne i den rekkefølgen.

Edit: Ser at jeg virket litt skarp. Anbefaler det først og fremst for din egen innsikts skyld
Sist endret av Sølvsjel; 3. september 2013 kl. 21:51.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Undiken Vis innlegg
Ting skjer ikke og veiene forfaller for hvert år som går. Vi sitter på en stort oljefond som bare står til pynt mens jensemann vil spinke og spare hver eneste krone.
Vis hele sitatet...
I førsteposten, og mange av dine påfølgende har du skrevet at myndighetene sløser med penger.
Er ikke noen ekspert i dette, men 45 millioner (!!!) for å rive en bomstasjon hørtes utrolig mye ut. Skulle tro at de i alle fall hadde tenkt igjennom dette da de byge den, slik at det skulle være relativt enkelt å fjerne den.

Om man skal rive en bomstasjon, så trenger man ikke å kjøpe alt nytt. Man har vel maskiner osv. fra før?
Sitat av Zarlach Vis innlegg
Er ikke noen ekspert i dette, men 45 millioner (!!!) for å rive en bomstasjon hørtes utrolig mye ut. Skulle tro at de i alle fall hadde tenkt igjennom dette da de byge den, slik at det skulle være relativt enkelt å fjerne den.

Om man skal rive en bomstasjon, så trenger man ikke å kjøpe alt nytt. Man har vel maskiner osv. fra før?
Vis hele sitatet...
Dette har blitt diskutert over 4 sider, jeg anbefaler deg å lese de før du trekker noen konklusjoner
Sitat av Zarlach Vis innlegg
Er ikke noen ekspert i dette, men 45 millioner (!!!) for å rive en bomstasjon hørtes utrolig mye ut. Skulle tro at de i alle fall hadde tenkt igjennom dette da de byge den, slik at det skulle være relativt enkelt å fjerne den.

Om man skal rive en bomstasjon, så trenger man ikke å kjøpe alt nytt. Man har vel maskiner osv. fra før?
Vis hele sitatet...

Slashdot tror at man må kjøpe en helt ny maskinpark for å kunne ta på seg et oppdrag som dette. Har prøvd å forklart at det ikke er nødvendig og at transport av maskinene er noe entreprenøren gjør selv uten ytterlige kostnader.
Sitat av Undiken Vis innlegg
Slashdot tror at man må kjøpe en helt ny maskinpark for å kunne ta på seg et oppdrag som dette. Har prøvd å forklart at det ikke er nødvendig og at transport av maskinene er noe entreprenøren gjør selv uten ytterlige kostnader.
Vis hele sitatet...
Nei, du har påstått dette, du har ikke prøvd å forklare noe som helst.
Vet ikke om dette er en løsning men; kan man ikke bare skru av bomstasjonen (dra ut stikkontakta)? Om det koster 45 millioner å fjerne den, kan de vel like så godt bare skru den av intill videre.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Undiken Vis innlegg
Slashdot tror at man må kjøpe en helt ny maskinpark for å kunne ta på seg et oppdrag som dette. Har prøvd å forklart at det ikke er nødvendig og at transport av maskinene er noe entreprenøren gjør selv uten ytterlige kostnader.
Vis hele sitatet...
Bullshit. Eg skreiv at maskiner, inkludert transport, er ein kostnad. Ingen entreprenører stiller med gravemaskin gratis, og driftskostnadane er langt høgare enn dieselen den bruker.

Og transport er heller ikkje gratis - du kan anta en plass mellom 1000,- og 3000,- i timen for transport - enten som del av anbodet, om det er fastpris, eller som fakturert kostnad om det ikkje er fastpris. Ingen entreprenører er så stokk dumme at dei ikkje tar betalt for transportkostnaden.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Undiken: Forstår om det er mye som skjer på én gang her og at det er vanskelig å få med seg alt. Hva har du å si til dette innlegget?
Sitat av Zarlach Vis innlegg
Vet ikke om dette er en løsning men; kan man ikke bare skru av bomstasjonen (dra ut stikkontakta)? Om det koster 45 millioner å fjerne den, kan de vel like så godt bare skru den av intill videre.
Vis hele sitatet...
En skulle jo tro dét. Bla litt i PDF-en jeg lenker til i dette innlegget. Er en grei innholdsfortegnelse der. Husk at ting som står slik må vedlikeholdes (vi vil jo ikke at de skal bli til en fare).

Og «inntil videre»? Hvor lenge skal man vente? =)
Sitat av slashdot Vis innlegg
Bullshit. Eg skreiv at maskiner, inkludert transport, er ein kostnad. Ingen entreprenører stiller med gravemaskin gratis, og driftskostnadane er langt høgare enn dieselen den bruker.

Og transport er heller ikkje gratis - du kan anta en plass mellom 1000,- og 3000,- i timen for transport - enten som del av anbodet, om det er fastpris, eller som fakturert kostnad om det ikkje er fastpris. Ingen entreprenører er så stokk dumme at dei ikkje tar betalt for transportkostnaden.
Vis hele sitatet...
Har du dokumenter på antagelsene dine?


Det er en selvfølge at entreprenøren har beregnet kostnadene som drivstoff inn i anbudet. Dessuten frakter de fleste entreprenørene maskinene selv (som sagt) og det trenger ikke koste 1000-3000 kr for drivstoffutgiftene til lastebilen/traileren som frakter maskinen. Hvorfor du nevnte det aner jeg ikke, men det ga hvertfall ikke mening da entreprenøren beregner alt slikt inn i anbudet.

Du tenker kun på utgiftene fra en spesifikk jobb, nemlig gravingen. Det må leies inn strømleverandør og tømrerfirma også blant annet. Vet ikke hvorfor du ikke tok sånne viktige ting med når du først skulle begynne oppramsingen din..
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Undiken Vis innlegg
Dessuten frakter de fleste entreprenørene maskinene selv (som sagt) og det trenger ikke koste 1000-3000 kr for drivstoffutgiftene til lastebilen/traileren som frakter maskinen.
Vis hele sitatet...
Transportkostnaden er ikke den samme som drivstoffkostnaden.
Du tenker kun på utgiftene fra en spesifikk jobb, nemlig gravingen. Det må leies inn strømleverandør og tømrerfirma også blant annet. Vet ikke hvorfor du ikke tok sånne viktige ting med når du først skulle begynne oppramsingen din..
Vis hele sitatet...
Så… nå er det viktigere å prøve å vise at slashdot «gjør noe feil» enn å få fram din egen sak?

Her ser du ut til å argumentere mot deg selv igjen. Jeg minnes dette innlegget, som du ikke har kommentert enda.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Undiken Vis innlegg
Har du dokumenter på antagelsene dine?


Det er en selvfølge at entreprenøren har beregnet kostnadene som drivstoff inn i anbudet. Dessuten frakter de fleste entreprenørene maskinene selv (som sagt) og det trenger ikke koste 1000-3000 kr for drivstoffutgiftene til lastebilen/traileren som frakter maskinen. Hvorfor du nevnte det aner jeg ikke, men det ga hvertfall ikke mening da entreprenøren beregner alt slikt inn i anbudet.

Du tenker kun på utgiftene fra en spesifikk jobb, nemlig gravingen. Det må leies inn strømleverandør og tømrerfirma også blant annet. Vet ikke hvorfor du ikke tok sånne viktige ting med når du først skulle begynne oppramsingen din..
Vis hele sitatet...
Eg trur du skal lese gjennom diskusjonen ein gang til, for her grip du etter halmstrå, og avviser brått ting som uviktig.
At det sløses en del med penger uansett hvem som styrer er vel ganske klart.

Men det er en del ukulturer som jeg synes bør få fokus.

Siden vi snakker om vegvesenet synes jeg Denne saken er interessant. Vegvesenet brukte tre ganger mer på konsulenter enn faktisk legging av vei. Dette må jo bety at de fagansvarlige innen vegvesenet enter er inkompetente eller for stor arbeidsbyrde. Uansett synes jeg dette er for drøyt. Ironisk nok ansettes det hundrevis av mennesker med høyere utdanning i tillegg til at bruken av konsulenter økes.

Det andre er den økende bruk av PR-firmaer for å få egne saker igjennom storting og regjering. Her forsvinner millioner for å få ekstern hjelp til noe det demokratiske systemet burde klart å løse selv. Dette i tillegg til åpenbar forskjellsbehandling av de kommunene med mye penger kontra de med lite.

Det siste som jeg har lagt merke til i det siste er den enorme pengebruken innad i departementene. Skal de ha en middag brukes det gjerne 30-50 000 på vin alene hos fasjonable restauranter. Dette er hårreisende å lese når man vet at det er norske skattepenger som brukes. De må for all del få lov å holde kurs og konferanser. Men at det alltid skal gå i den dyreste vinen fra restauranter som Bellevue i Bergen blir for dumt. Kanskje alltid er et sterkt ord, men ofte nok til at det er tåpelig. Ei heller her er det partier som er bedre eller dårligere enn andre.

Til sist vil jeg si at det faktum at bare SV vil ha et lobby-register er en skummel utvikling. Jeg stemmer ikke SV, men akkurat her treffer de 100% blink. At man driver lobbyvirksomhet er forsåvidt greit. Men det fordrer ikke mye tillit når partiene ikke vil at det skal registreres hvilken vei private prøver å påvirke dem i.
Sitat av murloc Vis innlegg
At det sløses en del med penger uansett hvem som styrer er vel ganske klart.

Men det er en del ukulturer som jeg synes bør få fokus.

Siden vi snakker om vegvesenet synes jeg Denne saken er interessant. Vegvesenet brukte tre ganger mer på konsulenter enn faktisk legging av vei. Dette må jo bety at de fagansvarlige innen vegvesenet enter er inkompetente eller for stor arbeidsbyrde. Uansett synes jeg dette er for drøyt. Ironisk nok ansettes det hundrevis av mennesker med høyere utdanning i tillegg til at bruken av konsulenter økes.

Det andre er den økende bruk av PR-firmaer for å få egne saker igjennom storting og regjering. Her forsvinner millioner for å få ekstern hjelp til noe det demokratiske systemet burde klart å løse selv. Dette i tillegg til åpenbar forskjellsbehandling av de kommunene med mye penger kontra de med lite.

Det siste som jeg har lagt merke til i det siste er den enorme pengebruken innad i departementene. Skal de ha en middag brukes det gjerne 30-50 000 på vin alene hos fasjonable restauranter. Dette er hårreisende å lese når man vet at det er norske skattepenger som brukes. De må for all del få lov å holde kurs og konferanser. Men at det alltid skal gå i den dyreste vinen fra restauranter som Bellevue i Bergen blir for dumt. Kanskje alltid er et sterkt ord, men ofte nok til at det er tåpelig. Ei heller her er det partier som er bedre eller dårligere enn andre.

Til sist vil jeg si at det faktum at bare SV vil ha et lobby-register er en skummel utvikling. Jeg stemmer ikke SV, men akkurat her treffer de 100% blink. At man driver lobbyvirksomhet er forsåvidt greit. Men det fordrer ikke mye tillit når partiene ikke vil at det skal registreres hvilken vei private prøver å påvirke dem i.
Vis hele sitatet...

Dette vitner bare om at noe er riv ruskende galt i dette landet. Overforbruk kombinert med lite kunnskap.
Sitat av Undiken Vis innlegg
Dette vitner bare om at noe er riv ruskende galt i dette landet. Overforbruk kombinert med lite kunnskap.
Vis hele sitatet...
Det har vel ingen sagt noe på. Men du argumenterer for at dette har noe med hvem som styrer å gjøre. Alle eksemplene mine er partinøytrale. Og jeg er kjent med intervjuet med Spetalen, og han tar opp mange viktige ting. Men slutt å heng deg opp i at en man mener finansministeren må være økonom, justisministeren jurist osv. Litt av poenget med demokrati er at nettopp alle skal få muligheten til å styre landet, menigmannen altså. Jeg er helt enig i at politikere bør ha for eksempel jobberfaring, og at de såkalte yrkespolitikerne trenger vi mindre av. Men at det sløses med penger i offentlig forvaltning er ikke akkurat nyheter. Og er heller ikke spesielt for Norge.
Sist endret av murloc; 5. september 2013 kl. 18:33.
Sitat av murloc Vis innlegg
Det har vel ingen sagt noe på. Men du argumenterer for at dette har noe med hvem som styrer å gjøre. Alle eksemplene mine er partinøytrale. Og jeg er kjent med intervjuet med Spetalen, og han tar opp mange viktige ting. Men slutt å heng deg opp i at en man mener finansministeren må være økonom, justisministeren jurist osv. Litt av poenget med demokrati er at nettopp alle skal få muligheten til å styre landet, menigmannen altså. Jeg er helt enig i at politikere bør ha for eksempel jobberfaring, og at de såkalte yrkespolitikerne trenger vi mindre av. Men at det sløses med penger i offentlig forvaltning er ikke akkurat nyheter. Og er heller ikke spesielt for Norge.
Vis hele sitatet...
Det betyr ikke at vi skal si oss fornøyd av den grunn. Alt kan bli bedre, og spesielt i norge siden vi er ressurssterk. Dessuten synes jeg det ville vært rart om ikke noen stilte kritiske spørsmål om de forskjellige ministrene i Norge som både mangler kunnskap, utdanning og yrkeserfaring. Sitter man i en så viktig posisjon hvor man skal gjøre valg som rammer et helt land, så bør man fanden med være skikket for det også!
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Bullshit. Eg skreiv at maskiner, inkludert transport, er ein kostnad. Ingen entreprenører stiller med gravemaskin gratis, og driftskostnadane er langt høgare enn dieselen den bruker.

Og transport er heller ikkje gratis - du kan anta en plass mellom 1000,- og 3000,- i timen for transport - enten som del av anbodet, om det er fastpris, eller som fakturert kostnad om det ikkje er fastpris. Ingen entreprenører er så stokk dumme at dei ikkje tar betalt for transportkostnaden.
Vis hele sitatet...
Du har selvfølgelig helt rett slashdot. Gravemaskiner drives ikke gratis, spesielt ikke rivemaskiner da disse gjerne er enda dyrere pga alt spesial utstyret som følger med.

Transporten er ihvertfall ikke gratis. Rivemaskinene er gjerne veldig store og tunge og krever som regel veifølge.

Så du har helt riktig når du sier at det er forholdsvis dyrt å få noe revet, men å rive en bomstasjon koster ikke 45 millioner.

Til sammenligning så kan vi se på rivningen av høyblokka på st. olavs hospital. Den gangen den største rivejobben i Norges historien (ble vel revet i 2010). Der ble hele blokka pluss tilhørende bygg strippet innvendig for løsøre og farlig avfall før byggene på 55.000 tonn ble revet og kjørt bort samtidig det var drift forøvrig på de andre avdelingene.
På den jobben var kontraktsummen på 44 millioner.

Som sagt så koster det ikke 45 millioner å utføre rivningen av en bomstasjon. Her trur jeg nok det er et konsulent firma som har tjent det meste av pengene.
Sist endret av r0bin; 7. september 2013 kl. 03:29.
Sitat av murloc Vis innlegg
Til sist vil jeg si at det faktum at bare SV vil ha et lobby-register er en skummel utvikling. Jeg stemmer ikke SV, men akkurat her treffer de 100% blink. At man driver lobbyvirksomhet er forsåvidt greit. Men det fordrer ikke mye tillit når partiene ikke vil at det skal registreres hvilken vei private prøver å påvirke dem
Vis hele sitatet...
SV gikk faktisk mot seg selv (kanskje ikke så overraskende) da statsråd Heidi Grande Røys(SV) i 2011 sa nei til et lobbyregister for Stortinget, departementene og SMK. Det var Venstre som kom med forslaget den gangen.