Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 4752
Jeg er ny , hallo

Det jeg lurer litt på er dette med kausjonist osv. Jeg har hatt lappen i 3 år nå og snyltet bil altfor lenge, så nå er det påtide med en egen.

Info: Ønsker å kunne kjøpe seg en til 200 000.-
Har ca 21 000,- utbetalt etter skatt (fastlønn)

Problem: Jeg har betalingsanmerkninger og ingen egen kapital.

Kan min far stille som kausjonist, selv med mine problemer? Han har sagt seg villig til dette hvis det lar seg gjøre, men ville ikke gå i banken før man var sikker. Så jeg håper noen har svar

Lånet er det jo jeg som betaler uansett.
Med tanke på at du ikke har mer enn 21.000 etter skatt, og snylter bil, så antar jeg at du er ung. Siden du er ung, så er forsikringen svindyr. Kjøp heller en billig bil med liten forsikringssum og forhåpentligvis lite bensinbruk, så kan du skamløst style den som en riskoker om det er slikt du foretrekker. 200.000 for første bil er litt drøyt.
Så mao så tjener jeg dårlig når jeg forteller at jeg er 27 år?

"og riskoker om det er slikt du foretrekker"? det er kanskje en grunn til at jeg ønsker å kjøpe en til 200
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Nå må noen gjerne arrestere meg om jeg tar feil.

Jeg har inntrykket av banken ser dette litt an. Hvis din far er sterk som garantist får du nok mest sannsynlig lån uansett. Banken vil jo bare være sikker på at den får pengene sine tilbake.

Når det er sagt. Er du sikker på at du ikke kan sette av litt penger i ett år, og heller kjøpe da? Det at du ikke har egenkapital og betalingsanmerkninger tyder jo på at du har hatt litt problemer med din personlige økonomi. Er du sikker på at du kan klare å opprettholde lånet?
Sitat av tattavvinden Vis innlegg
Så mao så tjener jeg dårlig når jeg forteller at jeg er 27 år?

"og riskoker om det er slikt du foretrekker"? det er kanskje en grunn til at jeg ønsker å kjøpe en til 200
Vis hele sitatet...
Vet aldri. Jeg vet om folk som har kjøpt bil i 150.000 kroners-klassen og lagd dem om til soapbox racers. Men jeg beklager at jeg tok feil av deg, hvis det hjelper.
Sitat av tattavvinden Vis innlegg
Jeg er ny , hallo

Det jeg lurer litt på er dette med kausjonist osv. Jeg har hatt lappen i 3 år nå og snyltet bil altfor lenge, så nå er det påtide med en egen.

Info: Ønsker å kunne kjøpe seg en til 200 000.-
Har ca 21 000,- utbetalt etter skatt (fastlønn)

Problem: Jeg har betalingsanmerkninger og ingen egen kapital.

Kan min far stille som kausjonist, selv med mine problemer? Han har sagt seg villig til dette hvis det lar seg gjøre, men ville ikke gå i banken før man var sikker. Så jeg håper noen har svar

Lånet er det jo jeg som betaler uansett.
Vis hele sitatet...
Jeg fikk lån i samme prisklasse med deg uten å ha hatt fast inntekt de siste årene. Min far var kausjonist. Betaler 1200kr i forsikring i mnd. og synes det er en grei pris for en bil verd 200 000. Tjener 18000 før skatt nå, og banken hadde ingen problemer med dette heller.

Hadde ingen egenkapital heller.
Har du betalingsanmerkning så regner jeg med at du har en domfestet krav på deg. Om du da kjøper en bil til 200k er det vel ganske så stor sjangse for at denne kreditoren vil kreve pant i bilen og evt. selge den? Kjøp deg en billig bil du, og bli kvitt gjelda først.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Har du betalingsanmerkning så regner jeg med at du har en domfestet krav på deg. Om du da kjøper en bil til 200k er det vel ganske så stor sjangse for at denne kreditoren vil kreve pant i bilen og evt. selge den? Kjøp deg en billig bil du, og bli kvitt gjelda først.
Vis hele sitatet...
Det er snakk om 30tusen totalt, så ser ikke helt grunnen til at de da skal måtte ta en bil til 200?

Uansett så skal bilen stå på min far, så de kommer ikke langt uansett hvis det var tilfelle
Rett og slett idioti å kjøpe en bil til 200.000 kr. Kun folk som faktisk HAR pengene kan kjøpe seg en bil i den prisklassen. Å gjøre seg selv til gjeldsslave for en bil er bare tull.

Nå vet jeg ikke hvilken by du bor i og om man får respekt/status for å ha en dyr eller fin bil.. Uansett, så kan du få akkurat det samme i en bil til 40.000 som i en bil til 200.000. Forskjellen er at modellen er nyere og mindre kjørt. En bil til 40.000 kan gå som ei klokke i flere år om den er godt vedlikeholdt.

Har en kompis som kjøpte bil til 350.000 kr. To uker etterpå røk toppakningen. Det blir feil på nye biler også.
Sitat av Undiken Vis innlegg
Rett og slett idioti å kjøpe en bil til 200.000 kr. Kun folk som faktisk HAR pengene kan kjøpe seg en bil i den prisklassen. Å gjøre seg selv til gjeldsslave for en bil er bare tull.

Nå vet jeg ikke hvilken by du bor i og om man får respekt/status for å ha en dyr eller fin bil.. Uansett, så kan du få akkurat det samme i en bil til 40.000 som i en bil til 200.000. Forskjellen er at modellen er nyere og mindre kjørt. En bil til 40.000 kan gå som ei klokke i flere år om den er godt vedlikeholdt.

Har en kompis som kjøpte bil til 350.000 kr. To uker etterpå røk toppakningen. Det blir feil på nye biler også.
Vis hele sitatet...
Jeg brukte mine sparepenger på bil når alle andre kompisene mine kastet de bort på fyll og russefeiring. Tok opp et lån på 100 000 kr og alt er nedbetalt.
Alt handler om prioriteringer. Uansett.

Har du kausjonist vil du kunne ta opp et lån i 200 000kr klassen uten problemer vil jeg tro.
Her er et tips: Kjøp en bruktbil som er ca 2 år gammel. Behold den i 2-3 år, selg den før garantien går ut. I denne perioden er "taps"verdien på bilen lavest. Altså, den synker minst i verdi på disse to-tre årene.

De første (1)-2 årene er da den synker mest. Så det er (egentlig) tull å kjøpe ny bil.

Det eneste man må være klar over er om bilen har hatt en ansvarsfull eier, og du må få med alle verkstedskvitteringene.

Det er klart, skal du ha en bil i 100 000 - 150 000-klassen, så er det vel kanskje bedre å kjøpe en ny.
Sitat av tattavvinden Vis innlegg
Det er snakk om 30tusen totalt, så ser ikke helt grunnen til at de da skal måtte ta en bil til 200?

Uansett så skal bilen stå på min far, så de kommer ikke langt uansett hvis det var tilfelle
Vis hele sitatet...
Om bilen skal stå på din far får du ikke lån uansett, når du tar opp lånet må du eie bilen noe du ikke gjør om bilen står på faren din.
Har hatt 3 forskjellige billig biler iløpet av 1år. prisklassen: 15000,-
Grunnen til jeg har byttet bil er fordi jeg liker å prøve ut forskjellige biler. bilen jeg kjøre nu har gått over 300 å kostet meg i grunn 10500 + en pakke røyk. bruker rundt 0,4L milen pga vtec e motoren som er under panseret. og bilen min er en civic 93modell, bruker ikke så mye mere forhold til nyere biler

Kjøp bruktbiler i Nord-Norge så slepp du rusten
Sist endret av justastonedhuman; 15. oktober 2013 kl. 09:30.
Sitat av Undiken Vis innlegg
.. Uansett, så kan du få akkurat det samme i en bil til 40.000 som i en bil til 200.000...
Vis hele sitatet...
At du får akkurat det samme var vel å ta litt hardt i?
Er jo helt annen kjørekomfort i en nyere bil til 200k en en til 40k.
Har selv hatt 5 biler, alt i fra prisklassen 10k til 200k, må si jeg er mest fornøyd med den til 200k selv om det er utgifter og reperasjoner på den også.
Sist endret av redkite; 15. oktober 2013 kl. 09:50.
Hvis du vil bruke 200 laken på bil så er det opp til deg, men jeg har et par råd.
Kjøp noe som ikke er veldig populært i Norge. Ikke kjøp BMW, Audi eller slike merker. Hold deg unna eldre biler med stor motor. Et eksempel på dette er Nissan 200sx. Bilene har 200hk som lett kan dras til rundt 300 uten problemer. Det eneste er at de er DYRE å eie og drifte.

Vil annbefale deg å kjøpe for eksempel en fransk bil. Se på Citroen C5 UTEN hydralikk og Automatkasse. så har du bil i mange år. Du får 2011-2012 modeller med rundt 50-70k på tellern til den prisen. Har en kamerat som er mekaniker hos Auto Elite som fortalte at de bilene er et problem for verkstedene siden de aldri er inne for annet enn service...

Uansett hva du velger så lykke til
Sitat av Fjøsnissen Vis innlegg
Hvis du vil bruke 200 laken på bil så er det opp til deg, men jeg har et par råd.
Kjøp noe som ikke er veldig populært i Norge. Ikke kjøp BMW, Audi eller slike merker. Hold deg unna eldre biler med stor motor. Et eksempel på dette er Nissan 200sx. Bilene har 200hk som lett kan dras til rundt 300 uten problemer. Det eneste er at de er DYRE å eie og drifte.

Vil annbefale deg å kjøpe for eksempel en fransk bil. Se på Citroen C5 UTEN hydralikk og Automatkasse. så har du bil i mange år. Du får 2011-2012 modeller med rundt 50-70k på tellern til den prisen. Har en kamerat som er mekaniker hos Auto Elite som fortalte at de bilene er et problem for verkstedene siden de aldri er inne for annet enn service...

Uansett hva du velger så lykke til
Vis hele sitatet...
du kjøper ikke Fransk bil, er bare billig dritt. Bedre å kjøpe seg en litt eldre bil som er mer pålitelig og som faktisk klarer å nå fartgrensen i Norge før det har gått 2 min. Men uansett det var off- topic.
Slik du beskriver saken vil det antagelig være bedre om faren din kjøper bilen, og at du inngår en avtale med ham om å betale lånet. Forsikringen kan fortsatt stå på deg. (Eksempel; vi har leasingbil - det betyr at leasingselskapet eier bilen, kona står som leaser pga. ordning via jobben, men forsikringen står på meg pga. fagforeningstilbud).


Ellers er det noen momenter som er verdt å huske på:
- Hvis forsikringen ikke står på deg tjener du heller ikke opp noen bonus. Siden du er 27 år slipper du antagelig "ungdomstillegg", og da vil du bare utsette kostnaden frem til den dagen du kjøper bil selv.
- Hvis faren din skal eie bilen vil ikke du få lån med pant i bilen. Da vil du antagelig måtte ta opp et forbrukslån, og selv om du har en kausjonist vil dette bli dyrt. Det kan også være usikkert om banken bryr seg om kausjonisten i så fall.
- Med betalingsanmerkninger vil du antagelig slite med å få lån selv om du har kausjonist. Problemet ditt handler ikke om sikkerhet, men om betalingsevne/ -vilje.

Sitat av Undiken Vis innlegg
Rett og slett idioti å kjøpe en bil til 200.000 kr. Kun folk som faktisk HAR pengene kan kjøpe seg en bil i den prisklassen. Å gjøre seg selv til gjeldsslave for en bil er bare tull.

Nå vet jeg ikke hvilken by du bor i og om man får respekt/status for å ha en dyr eller fin bil.. Uansett, så kan du få akkurat det samme i en bil til 40.000 som i en bil til 200.000. Forskjellen er at modellen er nyere og mindre kjørt. En bil til 40.000 kan gå som ei klokke i flere år om den er godt vedlikeholdt.

Har en kompis som kjøpte bil til 350.000 kr. To uker etterpå røk toppakningen. Det blir feil på nye biler også.
Vis hele sitatet...
Fordelen med nye biler er at garantien dekker feil.

Når man skal regne på kostnaden ved bilkjøp må man se på mer enn bare lån. En ny bil vil være billigere i drift, både gjennom lavere driftskostnader og verkstedutgifter. Kjøper man en eldre bil må man påregne kostnader til skifte av slitedeler og høyere forbruk, noe som gjør at reell besparelse blir vesentlig mindre.
Som Taurean skriver, kjøper man en 2 år gammel bil er mye av verditapet allerede tatt. Da får man en bil som synker lite i verdi, men som fortsatt har lave verkstedkostnader og som er innenfor garantiperioden.
Syns det er ganske urelevant å si at han ikke bør kjøpe seg bil til 200k, menmen
Kjøpte meg nylig en bil til 165.000 2008 mod. har ikke noe problemer jeg med å betale rekningene mine. har rundt det samme som TS. Jeg måtte ha kausjonist om jeg ikke kunne ta pant i bilen, ring banken din du de er hjelpsome
Sitat av Kriis Vis innlegg
Syns det er ganske urelevant å si at han ikke bør kjøpe seg bil til 200k, menmen
Vis hele sitatet...
Ikke når han ikke har råd, og må stille med kausjonist. Med en såpass lav lønn som TS har tror jeg nok at det vil lønne seg å kjøpe en billigere bil, det er tross alt andre ting som er mer viktig enn en dyr bil i etableringsfasen.

Du må jo selvsagt gjøre som du selv vil, men jeg ville nok ha anbefalt deg å kjøpt en billigere bil til 50-100.000. Da slipper du unna lån, og får en bil fra 2004-2005 som ikke nødvendigvis trenger å ha høy km. stand.

Ligger en god del billige biler fra 2004-2006, med under 200.000 km som har blitt kjørt pent. Er i alle fall det jeg ville prioritert først
Pengene kan du nok få tak i, hvis din far har god nok økonomi. Problemet er at med 21 000 i mnd. sitter du da igjen med veldig lite å leve for, hvis du ikke skal nedbetale bilen din i 20 år og leie en liten leilighet til du er 40. Hvis du kan bo hjemme går det vel greit, men det er penger du heller kunne spart til hus/leilighet/penger i baklomma hvis noe skulle skje.

Husk at uansett hvilken bil du kjøper, den til 10 000 eller 200 000 så kan det komme reparasjoner. Det er kjedelig når du allerede har gjeld, skal ta opp mer og du må strekke hver eneste krone for å kunne fortsette å bruke bilen du har kjøpt. Litt langsiktig tenkning kunne vel gjort seg i din situasjon. Med mindre du bor på landet er det flotte alternativer til bil.
Sitat av tattavvinden Vis innlegg
Jeg er ny , hallo

Det jeg lurer litt på er dette med kausjonist osv. Jeg har hatt lappen i 3 år nå og snyltet bil altfor lenge, så nå er det påtide med en egen.

Info: Ønsker å kunne kjøpe seg en til 200 000.-
Har ca 21 000,- utbetalt etter skatt (fastlønn)

Problem: Jeg har betalingsanmerkninger og ingen egen kapital.

Kan min far stille som kausjonist, selv med mine problemer? Han har sagt seg villig til dette hvis det lar seg gjøre, men ville ikke gå i banken før man var sikker. Så jeg håper noen har svar

Lånet er det jo jeg som betaler uansett.
Vis hele sitatet...
Hvis du har iq over 50 så får du faren din til å kausjonere for et lån som dekker den ubetalte gjelda di før du tenker tanken om å låne penger til bil!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av tattavvinden Vis innlegg
Det er snakk om 30tusen totalt, så ser ikke helt grunnen til at de da skal måtte ta en bil til 200?

Uansett så skal bilen stå på min far, så de kommer ikke langt uansett hvis det var tilfelle
Vis hele sitatet...
Tror ikke du får tatt opp et lån i banken med pant i bil hvis den skal være registrert på din far. Billån med salgspant krever som oftest også en kaskoforsikring og såvidt jeg vet så må bilen være registrert på den som er låntager.

Det beste ville jo vært om din far fikk tatt opp et lån i sitt navn og så lånt pengene videre til deg..