Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 8809
Vi må ha ny grill, og er lei av disse som ruster i filler over et par sesonger.

Weber er vel ledende på griller, men ser at Landmann har en Avalon modell som har vunnet tester 2 år på rad. Minus med denne er tung å rengjøre, samt utsatt for rust i detaljer rundt hjuldelene.

Er Weber mer solid her mon tro?
Har en stor weber som har stått utendørs sommer og vinter, i regn og vind nå i 3 år, som ikke har antydning til rust.

Så jeg vil si at de ikke akkurat er utsatt for de største angrepene av rust

Landmann er billiggrill som må holdes tørr og borte fra fukt i sin helhet for å overleve.
Sist endret av Blackkoz; 17. april 2016 kl. 19:17.
Trådstarter
Kan jeg spørre hvilken modell du har? Ser Weber spirit 320 er den rimeligste når vi ønsker sidebrenner, og koster rett under kr. 7000,-

Dyrt.... Men hvis kvaliteten er så mye bedre en Landmann, er det vel verdt det.
Jeg har Q300. Altså en relativt billig modell.
Nå er vell Q300 erstattet av Q3000

Har du muligheten til å velge kullgrill der du bor, så er det å anbefale. Resultatet blir mye bedre.
Kan anbefale Weber Spirit E-320 GBS. Kjøpte selv en slik forrige sommer.
Den har stått ute hele vinteren og jeg tok av trekket på den nå forrige uke.
Ingen antydning til rust e.l skader. Grillen er også meget lett å holde ren.

Reservedeler er også lett å få tak i til Weber-griller.

Kjøpte den på tilbud på Maxbo til 5500,-, men ser at prisen har steget på den nå.

https://www.maxbo.no/gassgrill-weber...0-gbs-p2334496

Ikke enig i at kullgrill er bedre enn gass. Etter å ha brukt en gassgrill, savner jeg ikke kullgrill et sekund.
Mye lettere å få riktig temperatur på kjøttet.
Husk at Weber har opptil 10 års garanti på enkelte komponenter. Har hatt Landmann, men var ikke fornøyd, ble kastet etter 3 år p.g.a rust. Har hatt weber i 4 år nå (står ute om vinteren med trekk på) like fin som ny. Ville valgt W hvis jeg var deg
Jeg har solgt begge merkene i mange år. Finnes ikke tvil, kjøp deg weber!
Ikke enig i at kullgrill er bedre enn gass. Etter å ha brukt en gassgrill, savner jeg ikke kullgrill et sekund.
Mye lettere å få riktig temperatur på kjøttet.
Vis hele sitatet...
Det er enkelt på kullgrill også, steketermometer og indirekte varme vinner hver gang. Også er det digg med grillkull lukt, og ekte grillkull smak på kjøttet eller fisken. Billig er de også kullgrillene. Når de ruster er det bare å sandblåse eller kjøpe ny.

Men det er klart i leilighet så er det ofte begrensninger på grilling med kull, og da er jo gassgrill super. Eller om man skal grille til veldig mange folk. Gass kan jo ha 3-4 brennere. Og en kan jo jukse litt røksmak i gassgrill også om man bruker disse røkekappene, flisene eller bitene. Og om naboene klager så bare nekter du for at du bruker flis.

Weber fåes vel i rustfritt? Ellers så kan du alltids la være å vaske ned grillen før vinteren, la fettlaget ligge som en hinne over grillen.
Sist endret av frtoretang; 17. april 2016 kl. 21:02.
Jeg er helt overbevist om at du ikke hadde smakt forskjell på mat grillet på gass og kull, frtoretang.
Kattmat: Da må jeg nok skuffe deg.
Du merker STOR forskjell på mat grillet på kull og gass.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Kattmat: Da må jeg nok skuffe deg.
Du merker STOR forskjell på mat grillet på kull og gass.
Vis hele sitatet...
Med mindre du bruker 2 liter med tennvæske så er det ikke så mye forskjell i smak annet enn at gassgrill er mye bedre å grille med.. lettere å få svidd mat med kullgrill synes jeg..

Hvis du passer på å vedlikeholde grillen så skal det litt til for at den ruster.. weber er kongen blandt grill
Sitat av Kattmat Vis innlegg
Jeg er helt overbevist om at du ikke hadde smakt forskjell på mat grillet på gass og kull, frtoretang.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker nok jeg ville gjort det ja. Er ivrig griller og har både gass og kull. Og selv om jeg har gassgrill så bruker jeg kull så straks det er bare meg og madamen som det skulle grilles til. Har en Weber 57 som vel er 10-12 år gammel. Om ikke ennå eldre. Beste kullgrillen jeg har hatt.

Røk smaken er veldig spesiell, og om du forsøker selv så vil du se hva jeg mener. Det fine med kull er at direkte varme er svært intens, så kjapp stekeskorpe og max mailard effekt, iblandet røkaroma. Så kjapt over på indirekte varme. Og jeg bruker feks eple, cherry hickory flis også i kullgrill. Hjelper betraktelig på smaken. Bare husk å bløtlegge de lenge før grilling så de ryker og ikke brenner. Og bruk lokket på grillen når du bruker kull og chips slik at det blir mest mulig intens røk og grill smak.

Ha en fortreffelig grillsommer og kom gjerne tilbake til tråden utover sommeren når du har fått lekt litt med både kull og gass. Europris kulegrill til 79,- duger lenge bare for å teste side-by-side med gass. Så kan du fortelle hva du synes forskjellen er.

Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Med mindre du bruker 2 liter med tennvæske så er det ikke så mye forskjell i smak annet enn at gassgrill er mye bedre å grille med.. lettere å få svidd mat med kullgrill synes jeg..

Hvis du passer på å vedlikeholde grillen så skal det litt til for at den ruster.. weber er kongen blandt grill
Vis hele sitatet...

Bruker ikke tennvæske, bruker gårsdagens Dagblad i tennrør. Om du har en sone uten kull i grillen så bare flytter du over kjøttet straks stekeskorpen er på plass slik at kjøttet varmebehandles og får røksmak - på indirekte varme er det vanskelig å oversteke. En billig BBQ termometer = gevinst.

Må si jeg har en våt drøm om å få Hellstrøm grillen i hus en dag. Den bruker pellets og har automatisk mater samt en PID som kontrollerer to vifter som blåser luft inn i brennkammeret. Automatisert langtidsgrilling uten sjenanse for naboene og med garantert bra resultat. Men de grillene fra Memphis Grill er vel fra 20K+. Så det får være noen år frem i tid. Og de har et rikt utvalg pellets fra forskjellige trær som gir forskjellig røksmak på det en griller. Sukk. Champagne smak og øl løommebok.

Den PID som styrer vifter og temperatur har en nøyaktighet på +- 0,5 grad celsius. Det vil si at for feks baby back ribs eller pulled pork så kan en justere ned tempen og bruke laaaang tid. Mens kjøttet blir saftig, mørt og tar til seg røksmak og røkaroma. En dag sier jeg bare, så står den på terrassen.
Sist endret av frtoretang; 18. april 2016 kl. 00:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Takk for mange svar folkens!

Vi griller mye på kull når vi er på hytta. Her har vi en stor bålgryte, og det er virkelig godt å grille med kull, veldig enig.

Men gassgrill er absolutt det vi liker best å bruke i hverdagen, da hverdagen ofte er litt travel, man skal kanskje grille til mange, har tidsklemma på oss osv.

Ser det selges mange Jamie Oliver modeller, men disse er kanskje kvalitetsmessig lik Landmann da? Weber er Weber, de er vel best uansett.
Finnes ikke tvil. Kjøp Weber! Kjøpte en summit E-670 og er kjempefornøyd! Anbefales hvis du har plass på terrassen.
Sitat av downlow Vis innlegg
Husk at Weber har opptil 10 års garanti på enkelte komponenter. Har hatt Landmann, men var ikke fornøyd, ble kastet etter 3 år p.g.a rust. Har hatt weber i 4 år nå (står ute om vinteren med trekk på) like fin som ny. Ville valgt W hvis jeg var deg
Vis hele sitatet...
Det er jo bare trist. Å kaste en grill fordi du selv har slurvet. Er jo bare å sette grillen inn med fett/olje på høsten så er den like fin neste vår. Tenker at du kunne helt sikkert reddet den grillen du kastet, enten ved å pusse kun med olje om det var bare overflaterust, eller stålbørste, sandpapir whatever.

Dagens bruk og kast er trist.
Uvaksinert 👍
Har en dyr Landman selv, Den er godt brukt i snart 4 år, bruker den året rundt og kan vel si at den nå snart er ferdig. Det som ruster i stykker er dekslene over flammene og de små kanalene som skal lede tennflamme fra brenner til brenner, men de er strengt tatt ikke nødvendig. Har begynt å brenne ujevnt også, særlig på svak varme. Hadde det vært enkelt å funnet og kjøpt reservedeler så hadde vi nok gjort det for selve grillen ser flott ut og støpejernsristene er jo like bra.
Diskusjonen om hva som er best av gass og kullgrill kommer ofte opp - og jeg var lenge i den tro at gassgrill var bedre. Men når jeg faktisk leste meg opp på temaet fikk jeg inntrykket av at jeg egentlig alltid har tatt feil - med mindre man faktisk er ute etter smak av tennvæske.

For hva skal egentlig være bedre med kullgrill?

Enkelte snakker om at kull gir en god smak fordi det får litt røyk - men man skal egentlig ikke røyke mye av maten man lager. Men den røyken som gir den gode smaken kommer i hovedak av fett og safter fra kjøttet som drypper ned i grillen og antennes - dette skjer både i kullgrill og gassgrill. Og kullet i seg selv, det skal ikke avgi smak

”Karbon forbenner uten å avgi røyk eller andre “gasser” som kunne overført smak til maten!” - amazingribs.com

Ønsker du å virkelig røyke maten, må du investere litt ekstra om du ønsker en god gassgrill. Men du kan fint få til god røyksmak på kjøttet om det er ønskelig ved tilbreding på riktig måte.

Det neste som faktisk kan gi forskjell er hvordan maten oppvarmen. På kullgrill har man god varme fra glør - hvor ordentlig anntent kull som gløde vil gi mye direkte strålingsvarme samt oppvarming via infrarød stråling.

På (en god) gassgrill får man mye det samme. Propan og butan som brenne avgir ingen gasser som gir smak til kjøttet, på samme måte som kull. Derfor vil ikke selve forbrenningen påvirke smaken. Videre får man mye direkte strålingsvarme fra flammene - akkurat som på kullgrill. Det store problemet er at brennende gass gjerne har noe lavere mengde med infrarød stråling (som brukes for å gi f.eks. en god stekeskorpe). Men dette er løst på gode kullgriller ved at man har indirektebrennere. F.eks. i form av spesielle typer steiner som ligger i bunnen og avgir infrarød stråling når de blir varmet opp til høy temperatur.

Det neste som kan være forskjellig er temperaturen du steker maten på. Når man griller mat er det ofte ønskelig å ha høy temperatur for å få en god stekeskorpe. Enkelte typer mat (som f.eks. hamburgere) er ofte best om man tilbreder de på så høye temperaturer som 400 grader. Dette klarer man helt fint å oppnå på en kullgrill, og om kullet er anntent ordentlig er også temperaturen passelig gjevnt fordelt utover hele grillflaten.

Billige gassgriller har ofte litt problemer med så høye temperaturer. Og man ender ofte opp med å kun komme opp i 250-300 grader om man er tolmodig. De kan også ha problemer med at ikke hele grillen er like varm, så ikke alt kjøttet blir stekt likt. Dette vil selvfølgelig påvirke suksessen med grillingen. Men dette er egentlig ikke noe stort problem om man investerer i en god gassgrill.

Min mening er derfor at om du er villig til å investere i en ordentlig grill ville jeg helt klart gått for en gassgrill. Raskere å komme i gang, mer kontroll på varmen og fungerer egentlig like bra. Men om det står mellom kullgrill eller en billig gassgrill - så ville jeg gått for kullgrill.
Støtter Weber som alle andre sier.

Når det angår kull vs gassgrill så vinner kull for meg.

Slik jeg ser det; Hvor smaker en kald pilsner best, inne eller ute i solen? Smaken er jo akkurat den samme.
For meg er det ekstra arbeidet med kullgrill som skaper en bedre opplevelse og kos enn hva gassgrill gjør. For all del skal du grille 2 hamburgere og 3 pølser så er gassgrill å foretrekke, derfor kjøp begge deler
For de som er veldig glad i grilling og kanskje sliter med tidsklemma slik ts gjør så er kanskje pellets grill det dere trenger? PID kontrollert temperatur, automatisk mating av pellets og vifter som gjør den om til convection. Og den er en smoker.

https://www.youtube.com/watch?v=ex0Dnc1SXSY

Se flere videoer fra memphis grill

Jernia har den: http://www.jernia.no/produkt/-/vis-p...grill/58009408
Vet det finnes andre modeller også.

Uten tvil min drømme grill.
Uvaksinert 👍
Kullgrill er det beste uten tvil, men etter at vi gikk over til gassgrill blir det grilla mye mer fordi det er enkelt. Ett tips om opptenning av kullgrill er at man skal ha på mye, masse og enda mer tennveske og tenne på med en gang. Man skal IKKE la tennvesken trekke inn for det som da skjer er at aromaen i tennveske trekker inn i kullet og det vil man ikke. Har man på nok tennveske med en gang så blir det garantert full fyr og det tennes opp raskt. Alle har blitt overbevist når de ser hvordan jeg gjør det og de sier jo etterpå at de skjønner jo at det vil virke når man bruker såpass mye tennveske.