Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 7209
Hei freaks! Et lite spørsmål: Skal man bruke lim når man legger laminatgulv? Vet ikke om det spiller noen rolle, men det er fra pergo.

Takk for svar
Nei, du skal ikke bruke lim når man legger laminatgulv! Et gulv må kunne få bevege seg, og skal helst ha litt mindre enn en cm i glippe rundt hele langs vegger
Heihei :)
Trådstarter
Sitat av eXerisjon Vis innlegg
Nei, du skal ikke bruke lim når man legger laminatgulv! Et gulv må kunne få bevege seg, og skal helst ha litt mindre enn en cm i glippe rundt hele langs vegger
Vis hele sitatet...
Når det er fare for fuktighet da? Gang og kjøkken. (lime skjøtene altså)

Sitat av kidden Vis innlegg
Når det er fare for fuktighet da? Gang og kjøkken. (lime skjøtene altså)
Vis hele sitatet...
Mente ikke å lime fast i gulvet da, men platene i hverandre
Nei, det er ikke vanlig å lime disse fast.
Da kommer det an på om du har en høytrykkslaminat eller hva slags laminat du har.. Noen Laminater er vannfaste og tåler og brukes på kjøkken og igang andre ikke! Disse som ikke tåler dette vil svelle i kantene..
Laminat har somregel et godt lag med lakk og et lite lag aluminium eller metall i seg, så dette skal gå fint. Ikke lim det, som eXerisjon sa, la 1 cm være igjen mot vegge på begge sider, så det kan leve.

Om det er veldig fuktig, ville parkett oppført seg enda verre. Så eneste valg er "Plast tre" eller belegg på gulvet om du vil unngå det.
Sist endret av Incogn1to; 18. juli 2013 kl. 23:06.
Nå er ikke jeg snekker, men har vært med å legge et par gulv, og fått med meg et par tips. Du skal garantert ikke lime det. Gulvet skal være flytende. Klikkes enkelt sammen med not og fjær...
Kan sikkert bruke en form for underlag om det er betong, og du ikke legger direkte på teppe, som pleier å være greit underlag Husk å ikke kappe radene på samme sted, og husk å ha 0,5-1 cm klaring fra veggen, slik at gulvet kan flyte. Du skal jo uansett liste etterpå...
http://www.maxbo.no/laminatgulv
Her har du en film som forklarer hvordan du skal gjøre det.
De billige laminatgulvene egner seg best på rom med lite belastning, som soverom osv. Til kjøkken, gang og andre steder som kan bli utsatt for fuktighet bør du legge litt mere penger i laminatgulvet for at det skal holde. Jeg har selv laminat i yttergang og gang, har aldri vært nøye med vannsøl og har flere store tunge hunder. Men gulvet er like fint og du klarer ikke å se ei ripe i det, men dette er laminat av litt høyere prisklasse.
Heihei :)
Trådstarter
Ifølge han vi kjøpte av skulle det limes, men det er et helvettes slit å få det på plass. Ser ikke ut som det er noe lag med alluminium eller no slikt. Og jeg mener da at laminatet er dødt tre, så det skulle ikke være nødvendig å "la det leve"... Igjen, så mente jeg ikke å lime laminatet fast i gulvet, men platene i hverandre.
Sitat av kidden Vis innlegg
Når det er fare for fuktighet da? Gang og kjøkken. (lime skjøtene altså)



Mente ikke å lime fast i gulvet da, men platene i hverandre
Vis hele sitatet...
Nei, de er utstyrt med "not og fjær", som gjør at de fester seg i hverandre, på en måte som "han og hun" i dataverden

Evt. som kuk i analen i den virkelige verden...
Laminatet i seg selv er ikke levende, men du bor vel i et hus som kanskje kan flytte på seg, og ved ulike luftfuktigheter så vil ting røre på seg!

All laminat som selges nå skal kun klikkes, du skal ha bordet i en ca 30 grader (tror jeg) og bende det ned.

Resten tror jeg er sagt over! Viktig med underlag (skum, fiber, ullpapp. mm) for de små ugjevnhetene man ikke kan se selv, og for og unngå klikk klikk lyder i gulvet når man går! På betong dekke er det også greit med en fuktsperre!
Heihei :)
Trådstarter
Vi har lagt nesten hele gulvet allerede, så derfor kverulerer han stefar litt fortsatt. Vi gjorde tydeligvis feil, men da skal da garantert ikke lime når vi legger resten. Har også to soverom, en kjellergavg og to andre gulv som skal lamineres, så det skal nok gå fint... Men litt kjipt er det jo at vi slet som faen med å legge gulv på kjøkkenet + at det ble noen sprekker her og der.

Men takk for alle svar! Dere har vært hjelpsomme.
Sikkerhetsklarert
Det skal ikke limes, garantert.

Pergo bruker å ha en kort bruksanvisning vedlagt i hver pakke, evt trykt på emballasjen.
Du kan kanskje sparke sprekkene/glipene sammen, ved hjelp av bare bein, eller sko med hvite gummisåler?
Mulig det ikke er like lett om de er fulle av lim
bare til info, man ser ikke aluminiumen eller metallet i laminatet. man merker det på sagbladet, at det slites fortere
laminat kan limes i rom som er utsatt for fukt, for å hindre vann i å trenge ned i skjøtene.Finnes ett eget lim for dette. Laminat er forholdsvis vanntett dersom man ikke får fukt inn i skjøtene og videre inn i materialet.
Når det gjelder sprekker, finn deg en trekloss og en hammer å bruke når du monterer sammen bordene.
Etter du har satt de sammen med hendene legger du tre klossen intill og dunker det helt tett.
Gjør dette både på langsider og kortsidet
Når det gjelder åpningen intill veggene ville jeg ikke tatt så mye som 1 cm, om gulvet skulle flytte litt på seg da så risikerer du jo at det går på utsiden av listen.
Og som noen nevnte tidligere i posten husk underlag om det trengs
Laminat tåler uansett ikke at fuktighet ligger lenge og "godgjør" seg. Det må fjernes så fort det oppdages, ellers vil det svelle i skjøter. Det er absolutt ikke et pent syn, spesielt ikke i sollys.
Har selv lagt mye lamunatgulv nylig. Og det er riktig som selger sier; når du legger laminat i yttergang og kjøkken hvor det kan komme vannsøl så skal man lime før de klikker sammen. Det er ikke ett lim, men ett produkt som "imprignerer" skøyten slik at vann ikke kan trekke inn. Alle som sitter å skriver at dette ikke skal gjøres har neppe løftet en finger når det gjelder å legge gulv