Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 3678
Hvorfor besluttet Norges Bank å selge gullbeholdningen sin i 2004..?

Eller; hvorfor besluttet Norges Bank å selge gullbeholdningen sin, etter rutinebesøk av IMF (International Money Fund), som krevde en ny verdivurdering av gullet?

33,5 tonn gullbarrer til spottpris..! (rundt 3 milliarder) Og som i dag, snart 8 år senere, ville kunne bli solgt for rundt 10,5 milliarder...

Så nå består Norges gullbeholdning av 7 barrer til utstillingsformål (12.67 kg pr stk.) Og ca 3.500 kg med gullmynter.

Norge, med sine tidligere ca 1% av verdens gullbeholdning, kunne hatt øket dette til ca 4-5% med å innvestere.

Så da kan man jo stille seg spørsmålet; hvem tjener på dette..?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av http://www.na24.no/article2727925.ece
- Bakgrunnen for salget er at gull utgjorde bare vel en prosent av bankens internasjonale reserver, og at det derfor i liten grad bidro til å spre risikoen i reservene. Gull har historisk gitt lav avkastning, sier Siv Meisingseth, kommunikasjonsdirektør i Norges Bank, til NA24.
Vis hele sitatet...
Relativt liten verdi, historisk låg avkasting av invisteringa, og vanskar med å spå framtida... 10.5 milliarder er ikkje *dramatisk* mykje penger. Det er omlag samme mengda skattekroner som er pissa bort på Yme i nordsjøen.

Å sjå feilgrep med 20/20 hindsight er ikkje vanskeleg; spørsmålet er om du kunne gjort det spesielt mykje betre i 2004. Om du meiner du kan gjere det betre enn Noregs Bank, så - vel. Du har ei lysande framtid foran deg på børsen.

Forøvrig ser det ut til at du bommar litt på tala. 33.5 tonn tilsvarer 0.02% av verdas gull - ikkje ein prosent. Har du lest samme artikkelen som eg, og forveksla 1% av Noregs Bank sine forvalta verdiar med 1% av totalen? 33.5T utgjer omlag 1% av IMF sine gullreservar, som langt på nær er alt.
Sist endret av vidarlo; 20. oktober 2012 kl. 00:04.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Uten at jeg kan så altfor mye om økonomi, men hadde det ikke hvert fornuftig å ha en gull beholdning i bakhånd ved en eventuell krise?

Nå vet ikke jeg hvilke scenarioer det hadde vært kjekt med gull, men de finnes sikkert (?).
Skulle vel tro det kunne være greit å ha noe gull i bakhånd ja. Ganske mye av oljefondet er investert i papir. Får håpe dollaren holder, he he

Så bakgrunnen for salget er at det utgjorde bare 1% av bankens internasjonale resserve..?

Litt av en begrunnelse.

He he, ja bare man vet grunnen så.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Å sjå feilgrep med 20/20 hindsight er ikkje vanskeleg; spørsmålet er om du kunne gjort det spesielt mykje betre i 2004. Om du meiner du kan gjere det betre enn Noregs Bank, så - vel. Du har ei lysande framtid foran deg på børsen.
Vis hele sitatet...
eh..? Har du det bra slashdot?

Tok opp et tema her og noen spørsmål, så begynner du å røre om meg på børsen..?
Hva er gull? Et edelt metall, et grunnstoff. Historisk brukt som utsmykning og senere gullpenger. Knappheten på gull gjorde at det var en egnet måleenhet på rikdom. I nyere tid har gull også andre bruksområder som feks i kontakter, elektronikk o.l. Rent bortsett fra disse bruksområdene er egentlig gull overvurdert. Gull sier ikke så mye om rikdom idag, da vi nå har bedre måleenheter for rikdom og velstand. Hva som er egnede måleenheter for verdier og rikdom kan og vil også endre utifra situasjonen i samfunnet.

Det mases ofte om at gull er så bra om det blir krise. Tja sier jeg til det. Du blir ikke mett av gull, like lite som du blir mett av aksjer du ikke får solgt eller aksjer som nulles. Selv vil jeg vel si at det er mye som er mer verdt i en krisesituasjon enn gull. Land. Noen høner og en ku. En kornåker. Eller kunnskap. Kunnskap om hvordan kornåkeren kan høstes, eller annen kunnskap som ikke blir umoderne. Lege kanskje. Eller kunnskap om ledelse.

På grunn av knappheten på gull eller mer presist kostnadene med å utvinne gull så vil det være mange som søker å investere eller "gamble" i gull. Og det er jo i og for seg helt ok det, akkurat som det er ok å tjene penger på aksjer, opsjoner, credit default swaps etc. Men jeg tror ikke det å ha gull vil være nøkkelen til et godt liv om vi ser en global økonomisk nedsmelting. Det vil helt sikkert være noen som vil være villige til å kjøpe ditt gull for en lav pris men jeg tror det er helt andre ting som vil være langt viktigere enn kilovis av edelt metall om vi snakker krisetilstander.
Sist endret av ompapa; 20. oktober 2012 kl. 00:41.
Sitat av Bobben79 Vis innlegg
Hvorfor besluttet Norges Bank å selge gullbeholdningen sin i 2004..?
Vis hele sitatet...
Satt på spissen:

Hvorfor solgte naboen sin splitter nye Audi i forrige uke?

"Norge", som i "Norges Bank", oljefondet, DNB, Statoil osv.
er korporative enheter.

Norge er et teknokrati, sånn sett.
Bra innlegg ompapa, og jeg er selvfølgelig fullstendig enig.

Jeg bare lurte litt på hvorfor de solgte det under slike omstendigheter / hvem som tjente på det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bobben79 Vis innlegg
eh..? Har du det bra slashdot?

Tok opp et tema her og noen spørsmål, så begynner du å røre om meg på børsen..?
Vis hele sitatet...
Ingen kunne med rimelegheit forutsjå at gull skulle stige såpass mykje, når det vart solgt. Om det hadde vore forutsett, hadde prisen på gull vore høgare, ettersom pris er ein kombinasjon av etterspørsel og forventa framtidig etterspørsel.

At du vel å dra inn at det var eit uheldig tidspunkt å selje på får meg til å foreslå at du bør satse på børsen, om du meiner du kan gjere det betre enn Noregs Bank - for å innsjå feil i etterkant er ikkje veldig produktivt, med mindre du også kan peike på fakta som var tilgjengeleg då, som peiker på at det var feil avgjerd.

Kven som har tent på det? Dei som ikkje solgte gullet sitt. Det er imho litt uinteressant. Enten får vi akseptere at staten driv kommersiell butikk, eller så får vi avskaffe det. Er det noko som tyder på korrupsjon e.l. her?
Vel salget var enkelt sagt et veddemål. Norge veddet på at verdien de fikk inn på salget av gull vil vokse mer i aktiv forvaltning i verdipapirer og statsobligasjoner enn i kjelleren på norges bank. Altså anså Norge at forvalterne ville sørge for større avkastning på gullet ved å selge fremfor å fortsette å lagre gullet. Dette var jo veddemål basert blant annet på historiske svingninger i gullprisen, etterspørsel etter gull og det faktum at de fleste land ikke lengre knyttet verdien av sin valuta opp i gullbeholdning slik det ble gjort tidligere. Erkjennelsen av at Fiat penger var konsensus gjorde at valget ble enklere å ta for staten, for hva skulle drive prisene høyt opp i fremtiden når nesten ingen nasjoner lenger brukte gull til fastsettelse av verdien på pengene sine?

I ettertid kan en gjerne se at noe kanskje kunne vært annerledes og at det isolert sett ville vært kjekt å kunne solgt dette gullet idag, men slike valg må gjøres i forvaltning av verdier. Noen ganger treffer forvalterne bullseye og noen ganger går det ikke like bra. Vi må se salget i lys av den informasjonen som fantes på salgstidspunktet. Slik jeg ser det var det rimelig valg. Uheldig timing kanskje sett i retrospekt men ellers helt greit.
Sist endret av ompapa; 20. oktober 2012 kl. 00:55.
Du kan kansje si at det var en dårlig deal, men i forhold til den gode dealen som ble gjort med oljen og hvordan den skulle fordeles, så er det en dråpe i havet. For å være korrekt så er "tapet" vi hadde på gullet verdien tilsvarende 14 dager med oljeinntekter (AS Norge tjener noe over 5000 kroner per sekund(!) på olje alene)
Sitat av slashdot Vis innlegg
At du vel å dra inn at det var eit uheldig tidspunkt å selje på får meg til å foreslå at du bør satse på børsen, om du meiner du kan gjere det betre enn Noregs Bank - for å innsjå feil i etterkant er ikkje veldig produktivt, med mindre du også kan peike på fakta som var tilgjengeleg då, som peiker på at det var feil avgjerd.

Kven som har tent på det? Dei som ikkje solgte gullet sitt. Det er imho litt uinteressant.
Vis hele sitatet...
Eh, jeg spør igjen; har du det bra slashdot..? "At jeg velger å dra inn at det var et uheldig tidspunkt å selge på.." ?
Og hvis det er din mening at noe er uinterresant, så la være å lese og poste på denne tråden da vel? God kveld til deg ja
Les starten på tråden!
Sitat av Bobben79 Vis innlegg
Eh, jeg spør igjen; har du det bra slashdot..? "At jeg velger å dra inn at det var et uheldig tidspunkt å selge på.." ?
Og hvis det er din mening at noe er uinterresant, så la være å lese og poste på denne tråden da vel? God kveld til deg ja
Les starten på tråden!
Vis hele sitatet...
Jeg forstår ikke hva du laller om og lurer på hvorfor han har det bra?

Du kommer jo med kritikk av salget med bakgrunn av at man i dag kunne solgt gullet med større fortjeneste og det slashdot påpeker er at det alltid er lett å komme med en slik kritikk i ettertid...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bobben79 Vis innlegg
Eh, jeg spør igjen; har du det bra slashdot..? "At jeg velger å dra inn at det var et uheldig tidspunkt å selge på.." ?
Og hvis det er din mening at noe er uinterresant, så la være å lese og poste på denne tråden da vel? God kveld til deg ja
Les starten på tråden!
Vis hele sitatet...
Du skriv "Så da kan man jo stille seg spørsmålet; hvem tjener på dette..? ". Eg greier ikkje å oppfatte det på så veldig mange måter enn at du antyder kritikkverdige forhold. I tillegg dreg du inn ting som at vi kunne auka mengda gull, som igjen antyder konspirasjoner i bakgrunnen.

Så beklager - eg las innlegget ditt, og svarte på det.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Jeg forstår ikke hva du laller om og lurer på hvorfor han har det bra?
Vis hele sitatet...
Syntes jeg måtte spørre, når han skriver ting jeg ikke har skrevet.

Og ja, det at noen konspirerer (slår kreftene sammen, samarbeider) er vel ikke noe nytt..?

Sjekk opp litt om International Money Fund, Bank Of international Settelment (hvor det ser ut til at mesteparten av gullet havnet) , og litt forskjellig selv
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bobben79 Vis innlegg
Syntes jeg måtte spørre, når han skriver ting jeg ikke har skrevet.
Vis hele sitatet...
Nøyaktig kva er det da?
Sitat av Bobben79 Vis innlegg
Og ja, det at noen konspirerer (slår kreftene sammen, samarbeider) er vel ikke noe nytt..?
Vis hele sitatet...
Ok, mistenker du at det har skjedd her? Med vilje? Kan du eventuelt underbygge det med meir enn å bare stille spørsmål?
Sitat av Bobben79 Vis innlegg
Sjekk opp litt om International Money Fund, Bank Of international Settelment (hvor det ser ut til at mesteparten av gullet havnet) , og litt forskjellig selv
Vis hele sitatet...
Kva skal eg sjekke opp? Har du konkrete artiklar å vise til? Har du noko som er av meir enn overfladisk interesse?

Det du driv med no minner om JAQing off - altså du stiller vage spørsmål, og antyder ting. Kan du komme med litt meir konkrete fakta også?
Hvorfor investerte vi ikke i Apple? Rett og slett fordi vi ikke visste hvor mye det selskapet skulle bli verdt..
Sitat av slashdot Vis innlegg
Så beklager - eg las innlegget ditt, og svarte på det.
Vis hele sitatet...
Fint at du beklager, men du gjorde vel litt mere en bare å svare..?

Du måtte komme med personangrep i stedet / være frekk.



Sitat av slashdot Vis innlegg
Nøyaktig kva er det da?

Ok, mistenker du at det har skjedd her? Med vilje? Kan du eventuelt underbygge det med meir enn å bare stille spørsmål?


Kva skal eg sjekke opp? Har du konkrete artiklar å vise til? Har du noko som er av meir enn overfladisk interesse?

Det du driv med no minner om JAQing off - altså du stiller vage spørsmål, og antyder ting. Kan du komme med litt meir konkrete fakta også?
Vis hele sitatet...
oki, skal komme med mere konkrete fakta, skal lese ferdig boken først
Sitat av Bobben79 Vis innlegg
Syntes jeg måtte spørre, når han skriver ting jeg ikke har skrevet.

Og ja, det at noen konspirerer (slår kreftene sammen, samarbeider) er vel ikke noe nytt..?

Sjekk opp litt om International Money Fund, Bank Of international Settelment (hvor det ser ut til at mesteparten av gullet havnet) , og litt forskjellig selv
Vis hele sitatet...
IMF - allment kjent som verdensbanken - er i praksis en bank for nasjonal-stater. IMF låner ut penger fra land den får penger fra, til land som trenger det. Dette er regulert igjennom et kvotesystem. Særlig på 90-tallet fikk IMF mye kritikk for å sette urealistiske og håpløse krav til landene som ønsket å motta lån, men IMF's disse kravene har i stor grad forandret karakter i løpet av 2000-tallet.

Bank Of international Settlement er en interesse-organisasjon og debatt-forum for sentral-bankene i verden. Kjempeskremmende, men jeg hadde vært mer bekymret om de som jobbet i sentral-bankene i verden aldri pratet sammen eller delte erfaringer.

Siden du ba meg sjekke ut litt forskjellig sjekket jeg også ut Schlock Mercenary, som tegner et grusomt bilde av hvordan kyniske leiesoldater utnytter verdens svake...

Har du flere ting du synes vi burde sjekke ut? Følte dette var skikkelig givende.

Forøvrig, så at IMF nekter å ha noe med UNDP å gjøre, så noe gjør de iallefall riktig.
Sist endret av DumDiDum; 20. oktober 2012 kl. 01:59.
Sitat av Bobben79 Vis innlegg

33,5 tonn gullbarrer til spottpris..! (rundt 3 milliarder) Og som i dag, snart 8 år senere, ville kunne bli solgt for rundt 10,5 milliarder...
Vis hele sitatet...
Som andre her har sagt: Det er vanskelig å spå i fremtiden. Dessuten, 7,5mrd kr. er knapt nok en dråpe i havet når vi sammenlikner det med hva vi har i olje. Johan Sverdrup (det nye feltet som ble funnet i fjor eller 2010, og er delt mellom Statoil, Det Norske, Maersk og Lundin) er forventet å ha rundt 2-3mrd fat i reserver, som skal produseres i løpet av de neste 20 årene. Jeg kan garantere at oljeprisene er oppe i $200 innen 2020. Om du ikke gidder å regne på det, kan vi ta et estimat: Med snittpris på $180 (meget konservativt), så vil det tilsvare en utsalgspris på rundt 2000 mrd. kr (regner da 2,5mrd fat. Erfaringsmessig sett, så vil nok dette ligge rundt 3,5mrd., da oljebransjen opererer utifra MEGET konservative estimater). Fra ett enkelt (dog et rimelig stort ett) oljefelt.
Sist endret av Orph; 20. oktober 2012 kl. 02:02.
Sitat av Bobben79 Vis innlegg
Fint at du beklager, men du gjorde vel litt mere en bare å svare..?

Du måtte komme med personangrep i stedet / være frekk.





oki, skal komme med mere konkrete fakta, skal lese ferdig boken først
Vis hele sitatet...
Og hvilken bok er så det? Slashdot svarte på spørsmålene dine, og anbefalte et yrke basert på den kunnskapen du åpenbart sitter inne med. Om det kom ut litt sleivete eller ikke har i mine øyne ikke så mye å si.

Sånne tråder dukker opp med jevne mellomrom, og de preges i stor grad av konspirasjonspjatt, ledende spørsmål og kildeløse henvisninger, gjerne ispedd litt tilbedning av den østerrikske skole og Ron Paul. Det ender veldig ofte opp med at man krasjer fullstendig fordi ikke bare standpunktene, men også utgangspunktene, er så vidt forskjellige. Derfor hadde det vært greit om du kunne gi oss litt mer å gå på, så vi faktisk hadde noe nytt å diskutere. Dette inkluderer spesielt troverdige kilder, ikke bare ledende spørsmål. Hadde du nevnt kildene dine til å begynne med, gjerne underbygget med litt fornuftig argumentasjon, hadde vi hatt noe å gå på. Sånn det er nå, blir det noe vi har gått gjennom uten frukter hundre ganger før.
Sitat av Bobben79 Vis innlegg
Hvorfor besluttet Norges Bank å selge gullbeholdningen sin i 2004..?
Vis hele sitatet...
Fordi Norges Bank mente og mener at gull i liten grad bidrar til å spre risiko. Gullet utgjorde knapt 1% prosent av bankens reserver, og gull, sett i et langtidsperspektiv, gir lav avkastning.

Sitat av Bobben79 Vis innlegg
Eller; hvorfor besluttet Norges Bank å selge gullbeholdningen sin, etter rutinebesøk av IMF (International Money Fund), som krevde en ny verdivurdering av gullet?
Vis hele sitatet...
Gullet ble ikke solgt pga IMF.

Sitat av Bobben79 Vis innlegg
33,5 tonn gullbarrer til spottpris..! (rundt 3 milliarder) Og som i dag, snart 8 år senere, ville kunne bli solgt for rundt 10,5 milliarder...
Vis hele sitatet...
Gull svinger. I perioder gir det dårlig avkastning, i perioder høyere avkastning. Men i et langtidsperspektiv gir det generelt lav avkastning. Norges Bank solgte gullet til lavere fortjeneste enn man hadde fått hvis man solgte det i dag. Men hadde man solgt det i dag så kanskje man kunne fått enda høyere fortjeneste ved å selge det i 2022?

Sitat av Bobben79 Vis innlegg
hvem tjener på dette..?
Vis hele sitatet...
Illuminati
Sitat av r0bin Vis innlegg
Uten at jeg kan så altfor mye om økonomi, men hadde det ikke hvert fornuftig å ha en gull beholdning i bakhånd ved en eventuell krise?

Nå vet ikke jeg hvilke scenarioer det hadde vært kjekt med gull, men de finnes sikkert (?).
Vis hele sitatet...
Ved en eventuell krise (Verdens dekkende er vell mest aktuell så går ut i fra det (?)) ville gull prisen naturligvis ha sunket, og man hadde fått mindre for det.
Selger man det og har pengene i bakhånd ved eventuell krise vil valutaen du har de i også kunne falle, så om jeg ikke tar helt feil ville det vært noen lunde like god/risky/safe investering begge deler.
Men er ikke noe god på dette og kan godt være jeg tar helt feil.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Jeg er mer bekymret for at Norge ikke har kornlagre, enn om Norge har gulllagre eller ei. Ved en eventuell krise, hva nå det måtte være, er det ingen som kan spise gull. Gullet banken hadde ble solgt fordi banken ikke trodde de hadde mye å tjene på og beholde gullet, de kunne spå fremtiden. Dermed var det hverken NWO eller Illuminati som lurte Norge, men heller banken som tok en vurdering.
Sitat av Sio Vis innlegg
Jeg er mer bekymret for at Norge ikke har kornlagre, enn om Norge har gulllagre eller ei. Ved en eventuell krise, hva nå det måtte være, er det ingen som kan spise gull. Gullet banken hadde ble solgt fordi banken ikke trodde de hadde mye å tjene på og beholde gullet, de kunne spå fremtiden. Dermed var det hverken NWO eller Illuminati som lurte Norge, men heller banken som tok en vurdering.
Vis hele sitatet...
Kornlagre må være enorme for at det skal ha noe som helst virkning, og selv da blir det begrenset.

Matvaresikkerhet får man best ved å opprettholde landbruket vårt, selv om det ikke økonomisk optimalt i den store sammenhengen.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Kornlagre må være enorme for at det skal ha noe som helst virkning, og selv da blir det begrenset.

Matvaresikkerhet får man best ved å opprettholde landbruket vårt, selv om det ikke økonomisk optimalt i den store sammenhengen.
Vis hele sitatet...

Før hadde vi jo enorme kornlagre. Det var svære siloer over det ganske land fra sør til nord. Men de siloene forsvant vel etter at muren falt.

Økonomisk optimalt? Jeg ser på jordbruket som noe vi bare får betale for. Enkelt og greit. Det er så mange mennesker som maser om at vi bare kan importere all mat. Men vi kan ikke det. Både pga selvforsyning, kulturlandskap, arbeidsplasser i distriktene og ikke minst det at landbruk er en kostnad i alle land. De driver ikke jordbruk uten støtte hverken i Belgia eller Spania. Eller i Canada eller USA. Jordbruk er ikke spesielt god butikk pga markedets betalingsvilje, kostbart utstyr og driftsbygninger, uår, etc. Og da blir det til at det er subsidier til lanbruket i USA, europa/EU, ja selv i deler av Asia leste jeg det var jordbruksstøtte. Og det er jo underlig for i de landa renner det ikke over av velferd. Ja selv de landene med størst fjøs og mest dyr per bonde gir støtte til jordbruket.

Bønder det har vi råd til. Det er nok andre plasser vi bør optimalisere først. Offentlig forvaltning kanskje, barbere bort noen kilo daukjøtt blant papirflytterne i statlig virksomhet. Eller, hvorfor stresse med det? Landet går jo så det griner, idag har vi råd til denne luksusen. La offentlige kontorer flyte over av ansatte og la det være bønder på hvert et nes. Nei nå ble jeg nesten ironisk her så nå får jeg avslutte med å si at bønder og jordbruk det har vi råd til.
Sist endret av ompapa; 20. oktober 2012 kl. 11:39.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
IMF - allment kjent som verdensbanken (...)
Vis hele sitatet...
Ikke riktig; IMF og Verdensbanken er to forskjellige organisasjoner. Se her for mer om forskjellen mellom de to.

Sitat av Bolverk Vis innlegg
Gull svinger. I perioder gir det dårlig avkastning, i perioder høyere avkastning. Men i et langtidsperspektiv gir det generelt lav avkastning. (...)
Vis hele sitatet...
Riktig. Inntil gullpris-galskapen de senere årene har gull vært en generelt dårlig investering; Norges Bank gjorde en rasjonell vurdering basert på de data de hadde da de solgte gullbeholdningen.

Gullprisen de siste årene er jo helt ute av takt med virkeligheten. Gull har svært begrensede industrielle bruksområder, og den eneste grunnen til at folk investerer i gull er at de håper å lure det over på en annen tulling til en enda høyere pris på et senere tidspunkt.

Dette minner forøvrig stort om hvordan Opticom ble handler på børsen rundt årtusenskiftet. Selskapet lovet å revolusjonere datalagring med sin nye teknologi, men kom aldri ut med noe i nærheten av et ferdig produkt. På Oslo Børs kikk kursen til himmels (opp 2328,6 prosent i 1999) mens vanlige folk ble mangemillionærer på grunn av daytrading.

Så kollapset Opticom, og aksjene ble i praksis verdiløse. Lurer på når vi får en lignende sprekk for gull?
Sitat av random1random Vis innlegg
Ved en eventuell krise (Verdens dekkende er vell mest aktuell så går ut i fra det (?)) ville gull prisen naturligvis ha sunket, og man hadde fått mindre for det.
Selger man det og har pengene i bakhånd ved eventuell krise vil valutaen du har de i også kunne falle, så om jeg ikke tar helt feil ville det vært noen lunde like god/risky/safe investering begge deler.
Men er ikke noe god på dette og kan godt være jeg tar helt feil.
Vis hele sitatet...
I en krise så stiger verdien av gull. Jeg skjønner tanke gangen ved en verdens dekkende krise, men det er en umulighet.

Hoved grunnen til at det ikke er så veldig lurt å ha en stor gullbeholdning er at det som nevnt tidligere gir historisk dårlig avkastning. Hvis man bare ser på det senarioet som er nevnt her.

Hvis man tar det veldig ca. så hadde hoved indeksen på oslobørs en verdi av ca 200 når gullet ble solgt og dollaren lå i ca 7 kr nå er oslobørs på ca 450 og dollaren på ca 5,7.

Så vi fikk 7/5,7 mer i forhold til relative verdier da vi solgte og børsen har gått opp ca 2,5 så i en periode hvor de fleste her mener vi gjorde en helt på tryne besluttning da vi solgte gullet så var tapet på (10,5-9,2) ca 1,3 milliarder kroner. I tillegg så får man en del dividende av aksjer som du ikke får av gull så forskjellen er nok i realiteten enda mindre.

Så noen som fortsatt syns Norge burde investert mer i gull?

Sitat av El-Zorro Vis innlegg
Så kollapset Opticom, og aksjene ble i praksis verdiløse. Lurer på når vi får en lignende sprekk for gull?
Vis hele sitatet...
"Dotcom" bobblen kan nok ikke sammenlignens med gullprisen. Gull har vert en historisk veldig trygg investering og den er en typisk mot konjuktur investering. Derfor er det høyst usansynlig at det kommer til å bli en gull bobble.
Sitat av Bernhard Vis innlegg
I en krise så stiger verdien av gull. Jeg skjønner tanke gangen ved en verdens dekkende krise, men det er en umulighet.
Vis hele sitatet...
Selv om det har stemt historisk sett er det ikke sagt at det vil stemme i fremtiden. Langvarige kriser kan gjøre at etterspørselen av gull synker slik at prisene faller.

Både for nasjoner og privatpersoner så er det nok mange ting som er langt viktigere enn gull. Og det er enten det er krise eller ei.

Gull som investeringsobjekt er helt greit. Men det er også aksjer, opsjoner, cds'er, obligasjoner, indeksfond, eiendom og ikke minst kunnskap. Både egen kunnskap og andres kunnskap.

Det er for mye hype rundt gull og gullet har også hatt en enorm oppgang over mange år så det er slett ikke sikkert det tar lang tid før vi ser en kraftig nedgang i gullprisene. Jeg ville valgt andre investeringsobjekter, med mindre det var snakk om investering av svarte penger. Da kan jo gull være fenomentalt. Siden det er enkelt å oppbevare gull uten særlig risiko.
Navbruker fra Moss
hvorfor hamstrer norge egentlig ikke gull? vi er jo stinne av dollar
Sitat av LINNERN Vis innlegg
hvorfor hamstrer norge egentlig ikke gull? vi er jo stinne av dollar
Vis hele sitatet...
Baker kjøper gull som sikkerhet, men i dag har man en mentalitet som kan sammenlignes med all annen mentalitet i Norge som har med føre var prinsippet....fraværende. Man planlegger ikke for dårlige tider, noe som også kan ses på forsvaret vårt, nødnettet og beredskap før 22.7 etc.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av LINNERN Vis innlegg
hvorfor hamstrer norge egentlig ikke gull? vi er jo stinne av dollar
Vis hele sitatet...
Fordi det ikkje lønner seg. Gull har låg avkastning, kostar pengar å oppbevare, og har null avkastning utover eventuell verdistigning. I motsetning til aksjer og andre verdipapirer.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Selv om det har stemt historisk sett er det ikke sagt at det vil stemme i fremtiden. Langvarige kriser kan gjøre at etterspørselen av gull synker slik at prisene faller.

Både for nasjoner og privatpersoner så er det nok mange ting som er langt viktigere enn gull. Og det er enten det er krise eller ei.

Gull som investeringsobjekt er helt greit. Men det er også aksjer, opsjoner, cds'er, obligasjoner, indeksfond, eiendom og ikke minst kunnskap. Både egen kunnskap og andres kunnskap.

Det er for mye hype rundt gull og gullet har også hatt en enorm oppgang over mange år så det er slett ikke sikkert det tar lang tid før vi ser en kraftig nedgang i gullprisene. Jeg ville valgt andre investeringsobjekter, med mindre det var snakk om investering av svarte penger. Da kan jo gull være fenomentalt. Siden det er enkelt å oppbevare gull uten særlig risiko.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i at gull ikke er en bra investering. Men jeg er uenig med deg i at gullprisen kommer til å synke så lenge vi har en krise.

Gull blir ansett som en trygg investering. Derfor vil prisen på gull ikke synke så lenge det er mye usikker het i markedet, som vi foreksempel har nå. Men når markedet til slutt snur så er det veldig sansynlig at gullprisen vil falle markant.
Og hvis du da spekulerer i gull vil du ha problemer med å bli kvitt det du sitter med, siden ingen lengre vil kjøpe det.
Sitat av Bernhard Vis innlegg
Jeg er helt enig i at gull ikke er en bra investering. Men jeg er uenig med deg i at gullprisen kommer til å synke så lenge vi har en krise.

Gull blir ansett som en trygg investering. Derfor vil prisen på gull ikke synke så lenge det er mye usikker het i markedet, som vi foreksempel har nå. Men når markedet til slutt snur så er det veldig sansynlig at gullprisen vil falle markant.
Og hvis du da spekulerer i gull vil du ha problemer med å bli kvitt det du sitter med, siden ingen lengre vil kjøpe det.
Vis hele sitatet...

Problemet er jo at du kan ikke investere i gull idag og tro det er en kjempeinvestering. Det ville vært annerledes om du kjøpte gull for 10 år siden. Eller 3 år siden. Selv i krisetider er det nok begrenset hvor mye lengre opp gullprisene skal. Og mtp den oppturen vi alt har sett på gull tror jeg vi er nærmere en nedgang enn vi er en like kraftig oppgang.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Problemet er jo at du kan ikke investere i gull idag og tro det er en kjempeinvestering. Det ville vært annerledes om du kjøpte gull for 10 år siden. Eller 3 år siden. Selv i krisetider er det nok begrenset hvor mye lengre opp gullprisene skal. Og mtp den oppturen vi alt har sett på gull tror jeg vi er nærmere en nedgang enn vi er en like kraftig oppgang.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig, jeg tror gullprisen kommer til å gi lavere avkastning en det den har gjort gjennom de siste par årene. Men jeg tviler på at den kommer til å gå ned før økonomien snur og mye av uroen i Europa har gitt seg. Så da er vi vel nesten helt enige
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Hvorfor investerte vi ikke i Apple? Rett og slett fordi vi ikke visste hvor mye det selskapet skulle bli verdt..
Vis hele sitatet...
Oljefondet har en relativt stor eierandel i Apple, så det har vi faktisk gjort!