Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3879
Kan man bruke vanlig loddetinn for å lodde sammen båndsagblad som har røket, eller må man ty til sterkere saker som f.eks sølv? Hvor kan man evt. få tak i sistnevnte?
jeg hadde iallefall ikke stolt et sekund på at det skulle holde med loddetinn, men jeg har riktignok aldri reparert sagblader, det er veldig lett materiale å ødelegge så det vil bli en veldig svak skjøt
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Nei, man kan ikke bruke vanlig loddetinn. Båndsagblad bør punktsveises, men slaglodding vil nok holde, litt avhengig av hvor hardt du bruker sagen.
Et nytt bånd koster, hva da? 200 kroner på claser'n?For du snakker om ei sånn lita båndsag til å ha på pulten, og ikke et sagbruk, ikke sant? Hvis det er noe i samme kaliber som det her, så bør du ikke begynne å lodde båndet, uansett metode.
Nei du kan absolutt ikke lodde eller sveise båndsagblad, loddingen vil ikke bite seg fast i stål og en sveis vil ryke til slutt da sagbladet bøyer seg over hjulet i bunn og topp, sagblad er lagd av fjærstål som har den egenskapen at det kan bøyes en del uten å ta skade av det, det tåler ikke en sveis
Sist endret av freebird; 28. februar 2020 kl. 17:03.
Det finnes enkelte youtubere som påstår at det er mulig og jeg lurte derfor på om det var noen her på forumet som kunne bekrefte dette. Denne personen bruker sølv til å lodde med, men hvor får man evt. tak i slikt uten å betale en liten formue for det?
Sitat av lorentz Vis innlegg
Det finnes enkelte youtubere som påstår at det er mulig og jeg lurte derfor på om det var noen her på forumet som kunne bekrefte dette. Denne personen bruker sølv til å lodde med, men hvor får man evt. tak i slikt uten å betale en liten formue for det?
Vis hele sitatet...
Er bare å google «sølvlodd» det, eller gå i din nærmeste alt-mulig-butikk. Skjønner ikke hvorfor du gidder å risikere tid og helse for noen skarve kroner, du har åpenbart ikke peiling på hva du holder på med.
Sist endret av sudo; 29. februar 2020 kl. 03:30.
Sitat av Fiyah Vis innlegg
Er bare å google «sølvlodd» det, eller gå i din nærmeste alt-mulig-butikk. Skjønner ikke hvorfor du gidder å risikere tid og helse for noen skarve kroner, du har åpenbart ikke peiling på hva du holder på med.
Vis hele sitatet...
På hvilken måte ofrer jeg helse da? Røyka i kveld??

Et sagblad koster ikke noen skarve kroner men flere hundre kroner..
sølv er ikke gratis det heller.

Sikkerhetsmessig så er det idioti og gjøre noe annet enn å kjøpe nytt sagblad. Flere hundre kroner for å beholde alle fingrene hørtes ut som en god deal. Vanskelig å nappe løken uten tommel.

Er det bare for eksprimenteringen sin del, og ikke bladet skal brukes så vil jeg tro det holder med sølvlodding. Jobbet som betongsager i noen år, og der ble det loddet på nye diamantkniver på bladet med sølvlodd. Holdt som bare det.
Som de andre skriver, så tviler jeg sterkt på at dette holder.
Det skal tåle belastning mot arbeidsemnet pluss at bladet bøyes over to hjul.

Det er fullt mulig å skade seg når bladet plutselig deler seg i to og muligens hopper ut av styringen. Kommer helt an på hvor skjøten er når det ryker. og hvor raskt du tar unna hendene.

Mitt tips er å heller kjøpe et nytt.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
sølv er ikke gratis det heller.

Sikkerhetsmessig så er det idioti og gjøre noe annet enn å kjøpe nytt sagblad. Flere hundre kroner for å beholde alle fingrene hørtes ut som en god deal. Vanskelig å nappe løken uten tommel.

Er det bare for eksprimenteringen sin del, og ikke bladet skal brukes så vil jeg tro det holder med sølvlodding. Jobbet som betongsager i noen år, og der ble det loddet på nye diamantkniver på bladet med sølvlodd. Holdt som bare det.
Vis hele sitatet...
Litt selvmotsigende når du selv sier at loddingen på din arbeidsplass holdt som bare det, mens du fraråder andre å gjøre det samme. Det finnes en god del videoer på nettet som bekrefter at det er mulig med sølv, men mitt spørsmål var egentlig om det var mulig å bruke noe annet.

Steelaloy er et annet alternativ til lodding, men om det er bedre enn sølv vet jeg ikke..

Jeg skulle gjerne sett dokumentasjon på at et båndsagblad som er mer enn 90% tildekket skulle hoppe ut av det vesle arbeidsområdet og kappe av en tommel. Har du noen kilder til dette?
Sist endret av lorentz; 29. februar 2020 kl. 14:25.
Han prater om noe helt annet enn båndsagblad på sin jobb. Hadde du lest ordentlig hadde du kanskje sett det.
Sitat av lorentz Vis innlegg
Jeg skulle gjerne sett dokumentasjon på at et båndsagblad som er mer enn 90% tildekket skulle hoppe ut av det vesle arbeidsområdet og kappe av en tommel. Har du noen kilder til dette?
Vis hele sitatet...
Det fins ikke noe dokumentasjon på slikt.
Jeg kunne ha regnet på materialegenskaper og sannsynlighet for å gi deg et teoretisk sannsynlighetstall, men det sier seg selv at det ikke er verdt det.
Sier du at det er umulig?

Det er egentlig ett fett for meg om du fysisk har ni eller ti fingre, men jeg mistenker at du ikke kommer til å nevne alle advarslene hvis du søker NAV om nedsatt arbeidsevne eller søker om forsikringspenger. Altså vil det gå utover meg og alle andre hvis du gjør noe dumt.
Sitat av freebird Vis innlegg
Nei du kan absolutt ikke lodde eller sveise båndsagblad, loddingen vil ikke bite seg fast i stål og en sveis vil ryke til slutt da sagbladet bøyer seg over hjulet i bunn og topp, sagblad er lagd av fjærstål som har den egenskapen at det kan bøyes en del uten å ta skade av det, det tåler ikke en sveis
Vis hele sitatet...
For noe svada. Har sveist mange båndsagblad. Man får kjøpt blad på rull som man da lager på ønsket mål. Vist du ser på veldig mange blad så er dem sveist på fabrikken som produserer dem.

Men loddeTin kan du glemme. Og vist sveising er noe du ikke er dreven på så kan du egentlig glemme det også.
Sist endret av 5FDP; 29. februar 2020 kl. 15:02. Grunn: Skrivefeil
Trådstarter
Sitat av 5FDP Vis innlegg
For noe svada. Har sveist mange båndsagblad. Man får kjøpt blad på rull som man da lager på ønsket mål. Vist du ser på veldig mange blad så er dem sveist på fabrikken som produserer dem.

Men loddeTin kan du glemme. Og vist sveising er noe du ikke er dreven på så kan du egentlig glemme det også.
Vis hele sitatet...
Jeg har forstått at loddetinn ikke vil holde, men sølvlodd er det som blir brukt i videoene på Youtube og personene der påstår at det holder. Jeg antar at de liker å få annerkjennelse for hva de utgir av opplysninger, så hvorfor skulle de da drive å feilinformere folk?

Det var egentlig svar fra folk som deg med personlig erfaring jeg etterlyste, men istedenfor kom det en hel del svar fra andre som tydeligvis bare synset seg til en konklusjon og kalte meg kunnskapsløs.

Jeg har lest mange andre diskusjonstråder om at enkelte båndsager rett og slett "spiser" sagblad, men ennå ikke hørt om at folk har fått kappet av tomler slik at de ikke lenger kan nappe løken.
Sitat av lorentz Vis innlegg
Jeg har forstått at loddetinn ikke vil holde, men sølvlodd er det som blir brukt i videoene på Youtube og personene der påstår at det holder. Jeg antar at de liker å få annerkjennelse for hva de utgir av opplysninger, så hvorfor skulle de da drive å feilinformere folk?

Det var egentlig svar fra folk som deg med personlig erfaring jeg etterlyste, men istedenfor kom det en hel del svar fra andre som tydeligvis bare synset seg til en konklusjon og kalte meg kunnskapsløs.

Jeg har lest mange andre diskusjonstråder om at enkelte båndsager rett og slett "spiser" sagblad, men ennå ikke hørt om at folk har fått kappet av tomler slik at de ikke lenger kan nappe løken.
Vis hele sitatet...
En ny båndsagblad koster alt fra 150 til 350 kr hos Clas Ohlson.

En 5-pakning med sølvlodd koster 500 kr hos Jula.

1) Har du nok erfaring med sølvlodding slik at du er sikker på at du gjør alt korrekt? Det er snakk om en sagblad som beveger seg i helvetes fart gjennom trevirket, noe som utsetter bladet for store krefter. Hvis den ryker og du er spesielt uheldig, så kan du si farvel til både fingre og øyne.

2) Hvorfor bruke mer penger og tid på noe som lett kan fikses ved å kjøpe et nytt blad? Også slipper du å risikere kroppsdeler.
Trådstarter
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
En ny båndsagblad koster alt fra 150 til 350 kr hos Clas Ohlson.

En 5-pakning med sølvlodd koster 500 kr hos Jula.

1) Har du nok erfaring med sølvlodding slik at du er sikker på at du gjør alt korrekt? Det er snakk om en sagblad som beveger seg i helvetes fart gjennom trevirket, noe som utsetter bladet for store krefter. Hvis den ryker og du er spesielt uheldig, så kan du si farvel til både fingre og øyne.

2) Hvorfor bruke mer penger og tid på noe som lett kan fikses ved å kjøpe et nytt blad? Også slipper du å risikere kroppsdeler.
Vis hele sitatet...
En 5-pakning med sølvlodd kan brukes til hundrevis av loddeskjøter. så hvordan kan det da bli dyrere? Når et sagblad ryker så slipper grepet på hjulene øyeblikkelig og det blir liggende igjen inne i maskinen. Dersom du kan henvise til eksempler eller dokumentasjon der slike blad har kommet flygende ut av maskinen for å kappe av fingre, så skal jeg innrømme at du har rett og at jeg tar feil, men enn så lenge har jeg ikke sett eller hørt om slike tilfeller, bare uttalelser fra folk som har synset seg til et slikt scenario..
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
En ny båndsagblad koster alt fra 150 til 350 kr hos Clas Ohlson.
Vis hele sitatet...

nå er vel utvalget av båndsagblad svært begrense hos CO.

vi aner jo ikke om det er 6meter langt blad eller 1meter..
Sist endret av DSlhm; 1. mars 2020 kl. 14:15.
Trådstarter
Sitat av DSlhm Vis innlegg
nå er vel utvalget av båndsagblad svært begrense hos CO.

vi aner jo ikke om det er 6meter langt blad eller 1meter..
Vis hele sitatet...
Bladene jeg bruker er 1080 mm og svært vanskelig å få tak i. De selges ikke hos Biltema, Jula el. Clas Ohlson.
Sitat av RaveX Vis innlegg
https://www.diskusjon.no/topic/18684...motsa-synsere/

Virker som trådstarter er litt salty.
Vis hele sitatet...
Har fulgt denne tråden her men nå følte jeg at jeg måtte komme med et innspill. Syntes også det er veldig spesielt av Myoxo å kaste deg ut av forumet basert på råd fra folk som åpenbart ikke har noe kunnskap om emnet.

Det værste syntes jeg egentlig er alle advarslene om at man med stor sannsynlighet kan miste fingrer osv hvis bladet skulle ryke igjen. Herregud, man gjør jo ikke det! Da er man isåfall ytterst uheldig, eller gjør det med vilje. Man får egnede båndsagsveisemaskiner til emnet da båndsagbrudd er noe som skjer av og til, uten at det trenger å ryke fingrer for det. Et båndsagbrudd er ikke så dramatisk.

Det beste er å tigsveise bladet. For så å varme det opp å la det kjølne saktere ned så ikke sveisen din blir for hard.

Du kan også slaglodde med sølv. Men slip skjøtene skrå så sølvet får mer kontaktflate. Bruk oksygen/acetylen evt MAP gass.

Anbefaler denne videoen:
https://youtu.be/5kRCT18R3LY