Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3873
Struktur ☸
Fire's Avatar
43 8
Prøvde å søke etter lignende innlegg men fant ingen. Beklager om dette har allerede blitt postet.

Hvis man utøver vold mot sivilpoliti som opererer (med hensikt) i skjul som en 'vanlig' mann, faller dette inn under kategorien ... offentlig tjenestemann? Hva slags reaksjon vil man kunne forvente, er det trolig at personen ville annonsert at han var politi? Helt teoretisk, selvfølgelig. Jeg har ingen intensjoner om å utøve vold.
Det avhenger veldig om tilkjennegir seg som Politi, noe de som oftest gjør under arrestasjon etc.
Har de ikke tilkjennegjort seg som Politi, så kan har du en bedre sak enn om de har gjort det iallefall.
Han er jo teknisk sett i tjeneste, og har ingen plikt til å identifisere seg selv ovenfor deg med mindre han skal avhøre, ransake eller anholde deg.
Struktur ☸
Fire's Avatar
Trådstarter
43 8
Jeg snakker om hvis en politimann er i en dekkoperasjon og får juling mens han er under dekke, vil reglene gjelde for den personen på samme måte som en politimann 'i uniform'?
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Er vel litt gråsone det der. Har ikke hørt om tilfelle før i fohold til dommer. Men såfremt du ikke vet eller de ikke identifiserer hvem de er, så vil jeg tro at det ikke vil gå under vold mot offentlig tjenestemann.
Vel jeg ga sivil dæng en gang uten at at jeg skjønte det var dem, prøvde som bare juling å slippe unna det du spør om, men det var nyttesløst.
Det er veldig enkelt; det går på den som utøver vold sin oppfattelse, altså den subjektive skyld. Hvis den som utøver vold vet at det er en politimann i tjeneste, så er det vold mot offentlig tjenesteperson.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Mr.NicePrice Vis innlegg
Det er veldig enkelt; det går på den som utøver vold sin oppfattelse, altså den subjektive skyld. Hvis den som utøver vold vet at det er en politimann i tjeneste, så er det vold mot offentlig tjenesteperson.
Vis hele sitatet...
Kilde på dette?
Norges lover. Det er ny straffelov så jeg er usikker på hvilken paragraf. Alle de objektive vilkårene i lovparagrafer må være dekket av subjektiv skyld, altså dekningsprinsippet.
Se side 9, punkt 2.3
https://www.duo.uio.no/bitstream/han.../42778/553.pdf
Sist endret av MrCryptical; 23. mars 2016 kl. 09:29.
Lagt til: det er den nye straffelovens paragraf 155 1. Ledd:
Den som ved vold eller trusler påvirker en offentlig tjenestemann til å foreta eller unnlate å foreta en tjenestehandling, eller søker å oppnå dette, straffes med bot eller fengsel inntil 3 år.
Vis hele sitatet...
Skyldkravet er forsett, altså gjerningspersonen må ha brutt hvert eneste vilkår i paragrafen med viten og vilje. Om politifyren er sivil er irrelevant for de objektive vilkårene, men kan påvirke den subjektive skyld (altså, var gjerningspersonen klar over han stod overfor en politimann?)
Sist endret av Mr.NicePrice; 23. mars 2016 kl. 09:33.
Struktur ☸
Fire's Avatar
Trådstarter
43 8
Tusen takk, da har jeg egentlig fått svar på det. Takk for utdypningen Mr.Nice
Sitat av Neptunia Vis innlegg
Han er jo teknisk sett i tjeneste, og har ingen plikt til å identifisere seg selv ovenfor deg med mindre han skal avhøre, ransake eller anholde deg.
Vis hele sitatet...
Du er vel kun skyldig i vold mot offentlig tjenestemann hvis du skjønte (eller måtte skjønne) at det var en slik du utøvet vold mot.
Det er et ordtak som sier at "Tyver vasker hverandres hender", men det gjelder saktens meg for politi og rettsvesen også. Vær du sikker på at retten klarer å fremstille det som om du burde måtte vite at offeret var en politimann, om du skulle være så uheldig/dum å uvitende utøve vold mot en sivilpoliti.
En kompis opplevde for noen år siden at noen tok tak i han bakfra på hans egen eiendom i mørket på natta. Vedkommende hadde tatt et godt tak i skuldra hans å dratt han bakover uten å si ett ord. Kompisen min hadde snudd seg rundt å fått inn noen gode slag på vedkommende før personen hadde fått ropt ut han var fra politiet. Dette fikk ingen følger for kompisen min da vedkommende var i sivil og ikke hadde gjort seg til kjenne før han tok tak i kompisen min.
Politiet var på stedet pga. en annen sak, så kompisen min ble aldri tiltalt. Han måtte heller ikke inn til avhør etter denne hendelsen.
Sitat av fiskehesten77 Vis innlegg
Det er et ordtak som sier at "Tyver vasker hverandres hender", men det gjelder saktens meg for politi og rettsvesen også. Vær du sikker på at retten klarer å fremstille det som om du burde måtte vite at offeret var en politimann, om du skulle være så uheldig/dum å uvitende utøve vold mot en sivilpoliti.
Vis hele sitatet...
Det er ikke retten som fremstiller noe som helst. Det er aktoratet, eventuelt forsvarets, oppgave å beskrive hendelsen og om tiltalte er skyldig eller ikke. Retten tar bare stilling til det som er presentert fra aktoratet og forsvarets side.
Gjør som jeg vil
6 0
Etter loven om vold mot offentlig tjenestemann kvalifiserer du ikke for straff dersom du forvolder skade mot en person du er uvitende om at er en tjenestemann.

Du kan allikvell bli straffet for det dersom aktoratet uriktig fremstiller saken for retten på en måte som fører til at retten finner deg skyldig.
Jeg synes forøvrig vi hopper over et viktig poeng. Om du ikke vet at politibetjenten er politibetjent kan du fortsatt straffes for bestemmelsene som vold i sin alminnelighet.