Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2493
Hei! Ett å ha stått på høyeste dose Buvidal med stadig dårligere virkning og tilkomst av bivirkninger, valgte lege hos LAR å bytte meg over på Subutex tabletter igjen. Ble trappet opp til 32mg daglig over en periode på 3-4 dager. Det fungerte fint for meg i et par uker tid og jeg var lykkelig over at det endelig funket nogenlunde OK igjen. Gleden var desverre kortvarig og jeg har samme problemer igjen, og svært dårlig smertelindring hvilket er viktig for meg da jeg har kroniske smerter(det var slik jeg ble
hekta på opiater i utgangspunktet) Legen sa at dersom overgangen til sub-tabletter ikke gav ønsket effekt så skulle hen sette meg på metadon tabletter istedetfor. Jeg kjenner ingen som har fått/tatt det i tablettform, er det noen som vet om det er noen forskjell i virkningen mellom tabletter og mikstur? Jeg vil åpenbart ha det som gir best smertelindring etc. Ønsket er i utgangspunktet å gå over til dolcontin/malfin da dette har bedre smertestillende effekt enn metdon(??) men som jeg har forstått på lege så må jeg «innom” metadon før evt dolc/malfin vurderes. Noen tanker og erfaringer fra kloke hoder her inne? På forhånd takk!
Sist endret av lassieboj; 6. november 2023 kl. 02:51. Grunn: Feilskrevet
Anonym bruker
"Sjokkert Ørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg syntes tablettene er best, men skal jo egentlig være helt likt som flytende. Du blir ikke skuffa så lenge dosen er høy nok i forhold til 32mg sub, metadon er MYE kraftigere i forhold til rus/effekt og særlig smertelindring.
Anonym bruker
"Sjokkert Ørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det blir slutt på dolc nå, det kommer ny type morfin som varer 24 timer denne måneden, så blir lettere å få det nå
Takk for svar! 24-timers depot, jøss…Min erfaring med så og si alt av orale depottabletter er at de ikke fullt holder effekten den lover. Prøvde meg på litt googling på metadon tab/sirup og det er slettes ikke mye å finne. Har funnet et par kommentarer om en pasient som hade gått opp 30kg på siripem, slet med svette etc. Personen hevdet å ha gått ned igjen i vekt, mindre svette etc. Det er dog bare en kilde så hadde vætt interessant å høre flere erfaringer

Jeg har forøvrig ingen erfaring med metadon fra tidligere, bortsett fra at jeg har drukket et par flasker ved nødstilfeller når jeg har vært syk og uten medisiner eller minus før jeg kom inn i LAR, så eneste erfaringen jeg har med medisinen er at jeg ble «friskmeldt» dengang, men hvordan føles denne medisinen ift. Sub? Og har den en bedre smertestillende effekt enn morfinalternativene, og de er kun tilstede for de som opplever betydlige bivirkninger på sub/metadon eller har jeg misforstått opplegget her?
Sist endret av lassieboj; 6. november 2023 kl. 04:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
At du får gå rett på metadon tabletter istedenfor å måtte innom saften skal du være glad for.

De aller fleste som går på metadon ønsker å bytte til tablettene. Mange får mye problemer med tarmen og magen av saften.

Metadon tablettene er sagt å vare lengre og gi jevnere effekt. Fordelen er også at du da kan dele dosen opp ila dagen dersom du føler at det ikke går skikkelig rundt.
Det høres jo gull ut! Og hvordan er den smertestillende effekten kontra den langtidsvirkende morfinen, om noen vet ? :s

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
At du får gå rett på metadon tabletter istedenfor å måtte innom saften skal du være glad for.

De aller fleste som går på metadon ønsker å bytte til tablettene. Mange får mye problemer med tarmen og magen av saften.

Metadon tablettene er sagt å vare lengre og gi jevnere effekt. Fordelen er også at du da kan dele dosen opp ila dagen dersom du føler at det ikke går skikkelig rundt.
Vis hele sitatet...
Ja, tror jeg har vært heldig. Etter en uke avgiftning/opptrapping på sub på Aker, så måtte jeg hente i luka på bygg 45 i 5 dager, deretter fikk jeg med meg for helgen og fra mandagen etter henteordning med henting for 1 uke om gangen med ett observert inntak annenhver uke ved henting annenhver mandag. Så en mandag utlevering for hele uken uten kontroll og neste mandag ett inntak under observasjon på apotek også resten av ukesrasjonen med seg hjem. Helt ålreit ordning egentlig Det var veldig deilig å slippe styret med å dra seg helt lang fandenivold bak på Ullevål, det er ikke gøy å gå (det som føles som en mil) dit fra bussen/trikken på vinteren.. Da jeg gikk over til Buvidal så hadde jeg først ukentlig inj. På Vøyensvingen, også gikk jeg etterhvert til inj. Hver 3. uke. Som sagt så sluttet det å gå noe særlig effekt etter et års tid, så legen foreslo metadon tabletter og med samme henteordning som før etter nedtrapping på sub og opptrapping på metadon. Skulle gjerne visst mer om pros og cons og folks ulike erfaringer… og om jeg heller burde be om langtidsvirkende morfin. Tipper jeg får det om jeg ber om det.

Ingen her inne som har noe særlig erfaring med metadontablettene, og hva som er mest smertestillende(og stimulerende…:P) av metadon eller langtidsvirkende morfin? Hadde vært interessant å høre litt ulike synspunkter og erfaringer
Sist endret av lassieboj; 8. november 2023 kl. 02:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Sjokkert Ørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Joda. Har ikke erfaring med 24 timers, men metadon og morfin har jeg veldig mye erfaring med.

LAR operer med veldig ulike dosering, man får som regel ikke like mye morfin som man gjør metadon. Metadon 100-150mg er noe msn enkelt får utskrevet, mens dosen morfin man får gjerne er litt lavere, feks 300-400mg, noe som tilsvarer kanskje 50-60mg metadon.
Det er ikke så stort problem med mindre man går på metadon og bytter til morfin da.

Vil si smertelindringen er veldig lik, mulig morfin er bedre. Det jeg går på selv nå. Du kan jo prøve å få vanlig morfin hvis ikke 24-timers hjelper, og så metadon eventuelt.
Metadon burde vært siste valget siden det er så brutalt mot kropp. Uff. Skulle ønske jeg var uten det året på den giften.
Sitat av lassieboj Vis innlegg
Ja, tror jeg har vært heldig. Etter en uke avgiftning/opptrapping på sub på Aker, så måtte jeg hente i luka på bygg 45 i 5 dager, deretter fikk jeg med meg for helgen og fra mandagen etter henteordning med henting for 1 uke om gangen med ett observert inntak annenhver uke ved henting annenhver mandag. Så en mandag utlevering for hele uken uten kontroll og neste mandag ett inntak under observasjon på apotek også resten av ukesrasjonen med seg hjem. Helt ålreit ordning egentlig Det var veldig deilig å slippe styret med å dra seg helt lang fandenivold bak på Ullevål, det er ikke gøy å gå (det som føles som en mil) dit fra bussen/trikken på vinteren.. Da jeg gikk over til Buvidal så hadde jeg først ukentlig inj. På Vøyensvingen, også gikk jeg etterhvert til inj. Hver 3. uke
Vis hele sitatet...
Ja faen ass. LAR ligger akkurat 8 min og gå fra enten Sagene busstasjon eller Fayes gate. Hopper man av på Ullevål sykehus trikk så tar det jo et kvarter og gå gjennom hele området.

Ikke prøvd metadontabletter. Stått på 16 Sub lenge, men skal be om å bli vurdert for endring til morfin. Contalgin eller SevreLong er de som blir aktuelle der. Contalgin har de allerede starta med ser det ut til. Hører om gode erfaringer. Sexlysten min lider siden jeg står på Sub, 50mg quetiapin daglig, 70mg aduvanze og 20 mg valium for øyeblikket.

Ta en særriøst diskusjon med legen din der. Håper ikke du har han lille poteten; du vet kanskje hvem jeg mener?
Sist endret av NodSquad; 8. november 2023 kl. 08:38.
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Ja faen ass. LAR ligger akkurat 8 min og gå fra enten Sagene busstasjon eller Fayes gate. Hopper man av på Ullevål sykehus trikk så tar det jo et kvarter og gå gjennom hele området.

Ikke prøvd metadontabletter. Stått på 16 Sub lenge, men skal be om å bli vurdert for endring til morfin. Contalgin eller SevreLong er de som blir aktuelle der. Contalgin har de allerede starta med ser det ut til. Hører om gode erfaringer. Sexlysten min lider siden jeg står på Sub, 50mg quetiapin daglig, 70mg aduvanze og 20 mg valium for øyeblikket.

Ta en særriøst diskusjon med legen din der. Håper ikke du har han lille poteten; du vet kanskje hvem jeg mener?
Vis hele sitatet...
Jeg står på 2x5mg 3 ggr daglig (30mg) Diazepam i tillegg, men står ikke på noe annet. Har merket sexlysten og det er klin umulig omtrent å komme etter jeg startet på subben, så håper det blir bedre. Ikke opplevd noen vektøkning o.l, men sover veldig dårlig, i snitt 1-4 timer pr. natt og med flere oppvåkninger. Håper sexlysten og søvnen blir bedre på metadon eller evt. Morfin. Tidligere da jeg både stod på diverse morfinpreparater fra lege (som til slutt ble kuttet ut) så det ble gatepiller(som fort blir for dyrt i lengden) før jeg gikk over til minus. Sov som et barn den gang da, og sexlysten var det ingen problem med, det var kun når jeg ble “avgiftet” og satt på sub, deretter buvdidal også tilbake til sub. Merket ganske raskt etter opptrappingen på buprenorfinen søvn og sexproblemene, men har egentlig aldri nevnt eller klaget over det til legen. Håper det bedrer seg på Metadontablettene eller langtidsvirkende morfin(om jeg får sistnevnte…) Det nevnes at metadonen er mye hardere på kroppen, hvordan utarter det seg - eller hva er det dere opplever som er ubehagelig med den?

Jeg står på 2x5mg 3 ggr daglig (30mg) Diazepam i tillegg, men står ikke på noe annet. Har merket sexlysten og det er klin umulig omtrent å komme etter jeg startet på subben, så håper det blir bedre. Ikke opplevd noen vektøkning o.l, men sover veldig dårlig, i snitt 1-4 timer pr. natt og med flere oppvåkninger. Håper sexlysten og søvnen blir bedre på metadon eller evt. Morfin. Tidligere da jeg både stod på diverse morfinpreparater fra lege (som til slutt ble kuttet ut) så det ble gatepiller(som fort blir for dyrt i lengden) før jeg gikk over til minus. Sov som et barn den gang da, og sexlysten var det ingen problem med, det var kun når jeg ble “avgiftet” og satt på sub, deretter buvdidal også tilbake til sub. Merket ganske raskt etter opptrappingen på buprenorfinen søvn og sexproblemene, men har egentlig aldri nevnt eller klaget over det til legen. Håper det bedrer seg på Metadontablettene eller langtidsvirkende morfin(om jeg får sistnevnte…) Det nevnes at metadonen er mye hardere på kroppen, hvordan utarter det seg - eller hva er det dere opplever som er ubehagelig med den?
Nei, har ikke den legen du nevner, men tror jeg vet hvem du mener lol :P Forøvrig merkelig at det ikke er noe kollektivtilbud bort dit for de stakkarene som må dit hver eneste dag eller flere ganger om dagen, det ligger jo så langt utenfor alfarvei… vår, sommer, høst er det OK, men vinter så er den turen fra nærmeste kollektiv brutal. Kan tenke meg den er ekstra ille om man skal dit for morgenmedisin og er syk allerede, kanskje forsovet seg litt også og er enda sykere… Heldigvis så har jeg bare hatt 5 dager med uthenting der, resten har vært injeksjon hver 3. Uke på Vøyensvingen og når det har vært tabletter så har jeg hentet ut 1 gang i uken på apoteket borti gata her. Det er jo en pasientgruppe som ofte er “dårlig til bens” og gjerne ikke er i toppform hver dag de må dra seg dit, så det er veldig merkelig å plassere avdelingen helt der borte, lengst mulig unna alt mulig. Det går an å snoke seg til å gå til LASSO på Bislett en gang i blant, de er ganske ålreite med å få komme dit, selv etter man er kommet inn i LAR, men tror de hadde satt ned foten om alle fra bygg 45 skulle trappet opp på Lasso hver dag :P
Sist endret av lassieboj; 8. november 2023 kl. 10:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg henter ukentlig på nærmeste apotek 259 meter unna. Det er irriterende nok egentlig, for det er alltid kø og en eller annen gjøk som stiller dumme spørsmål i en halvtime om Sedix eller noe bullshit.

Skal ta opp diskusjonen igjen om bytte snart. Eller ihvertfall kanskje få enda sjeldnere henteordning. Glemmer noen ganger å ta subben og over snart 4 år nå så tipper jeg at jeg har subutex for 10 000 i gateverdi liggende i skapet. Anyone? Neida, det ekke lov her…
Skulle egentlig starte skiftet over til metadontabletter i dag(gradvis opptrapping med oppmøte daglig og etter følgende plan: dag 1(hjemme) 1/2dose sub(16mg)
Dag 2(hjemme) 8 mg sub
Dag 3(bygg 45) 0 sub, 40 mg metadon - 2 timer observasjon(dvs. sitte å loke på venterommet og se på alle nissene som kommer der, mye artig å se! )
Dag 4(bygg 45) 60mg, 2 timer observasjon.
Dag 5 (bygg 45) 70 mg, 2 timer observasjon
Dag 6 (bygg 45) 80 mg, 2 timer observasjon
Så var planen å se om den dosen holdt de neste dagene, så jeg skulle få med meg for den neste uken + 30mg ekstra ved behov, om jeg følte 80 ble for lite.

Jeg kom dit i dag, og da hadde hen ombestemt seg, og nei - vi går visst ikke for metadon alikevel(uten noen videre forklaring). Hen ville heller sette meg på den nye langtidsvirkende morfinen, men visste ikke enda hvordan planen for byttet skulle gjøres, så jeg fikk beskjed om å øke fra 32mg sub daglig til 40mg og at det forhåpentligvis hjalp meg litt bedre, frem til legen hadde funnet ut av hvordan skiftet skulle gjøres poliklinisk(ingen av oss mener det er hensiktsmessig å sende meg på aker for ned og opptrapping, og at poliklinisk er det beste for min del) fikk time igjen på onsdag, og da skulle visst en plan være på plass…. Jeg er nå enda mer forvirret. Jeg forstår ikke hvorfor dette brå skiftet, og ikke vet jeg om det er positivt at det ble langtidsvirkende(24timer) morfin istedetfor metadon, og hva jeg kan forvente meg…. Noen som har noen tanker rundt dette, hva, hvordan, hvorfor… egne erfaringer? Skal jeg heller be om å holde på opprinnelig plan? Føler meg litt lost her nå. God helg!
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tror det er bra at du får langtidsvirkende morfin istedenfor. Metadon er kjent for å være veldig heavy for kroppen, masse stygge bivirkninger, som du slipper på Morfin.

Kjipt med plutselige forandringer, men tror igjen du har vært heldig her altså.
Anonym bruker
"Sjokkert Ørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg tror langtids er det beste alternativet, det er ikke så forferdelig mot kroppen som metadon er. Fint at de begynner å forstå dette.
Er det noen som har forslag til beste mulige praktiske måte å gjøre dette byttet poliklinisk? Med Dolcontin/Malfin - så anbefaler helsedirektoratet følgende plan, men det er ikke kommet noen retningslinjer for det «nye» medikamentet. Det er jo veldig mange kloke sjeler her inne som kanskje har noe vettug forslag?

Dolc/Malfin:
Dag 1: vedlikeholdsdose sub
Dag 2: 100 mg morgin morgen + 100 mg kveld
Dag 3: 140 mg morfin morgen + 140 mg kveld
Dag 4: 180 mg morfin morgen + 180 mg kveld
Dag 5: 200 mg morfin morgen + 200 mg kveld

Deretter individuell justering til vedlikeholdsdose pr. døgn på totalt 400-600 MG.

Virketiden på det nye medikamentet er jo dobbelt så langt, men løsningen er jo ikke så enkel som å bare doble opptrappingsdosen ��
Anonym bruker
"Sjokkert Ørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Den opptrappingen er ikke forsvarlig.

Når jeg skiftet var det sånn som dette;
Dag 0 100mg metadon
Dag 1 60-80mg metadon: 150 morfin
Dag 2 30mg metadon: 150-200mg morfin
Dag 3 150+150mg morfin (abstinenser)

Dag 1 gikk veldig fint, men dosen sto ikke i still til den mengden metadon jeg fikk, så det ble ganske tungt.
Fikk heldigvis øke med 200mg og da ble det levelig. Overhodet ingen rus sånn som jeg fikk av metadonen, men jeg føler meg friskere og ser bedre ut.

100mg metadon tilsvarer over 1000mg morfin, men LAR skjønner ikke det tydeligvis.

Ingen erfaring med å skifte fra subutex til morfin, men jeg skiftet fra 16mg subutex(ubrukelig) til 100mg metadon, og da sovnet jeg OVERALT. Var stein 24/7 i ett år.
Anonym bruker
"Sjokkert Ørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det kan være du får en veldig kjip uke når du skifter siden subutex er enda mer vrien å skifte fra, så det hadde vært best å skiftet mens du var innlagt sånn at du kunne fått økning samme dag om nødvendig, men dette kommer til å gå bra.

Er flere jeg kjenner som bruker subutex, og de blir fortsatt rusa av lave doser morfin, men dette er intravenøst. Oralt morfin er veldig svakt, så inntil toleransen din på sub synker litt vil det kunne oppleves litt tungt.

Hvilken dose er maks for deg?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det kan være du får en veldig kjip uke når du skifter siden subutex er enda mer vrien å skifte fra, så det hadde vært best å skiftet mens du var innlagt sånn at du kunne fått økning samme dag om nødvendig, men dette kommer til å gå bra.

Er flere jeg kjenner som bruker subutex, og de blir fortsatt rusa av lave doser morfin, men dette er intravenøst. Oralt morfin er veldig svakt, så inntil toleransen din på sub synker litt vil det kunne oppleves litt tungt.

Hvilken dose er maks for deg?
Vis hele sitatet...
Stod tidligere på høyeste dose buvidal, med påfyll hver 21. dag. Har de siste månedene stått på 32mg buprenorphine i tablettform. Jeg ser dog ikke at skiftet skal bli noe stort problem, for det hender at jeg glemmer å ta medisinen i 1-2 dager og merker egentlig ikke noe til at jeg ikke har tatt den, bortsett fra økte smerter, men ingen abstinenser eller russug. Det lengste jeg har vært uten er vel 4 dager da jeg glemte å ta med tablettene til en hyttetur… jeg trodde det kom til å bli et helvete og at jeg måtte finne på en unnskyldning for å reise hjem, men igjen eneste jeg var plaget med var økte smerter, absolutt ingen typiske abstinenser etter 4 døgn uten tablettene. Så jeg tenker at med et regime hvor jeg stopper tablettene og deretter trapper opp til 4-500 mg som over burde vel være tilstrekkelig med tid til å fore kroppen med morfin, før bupen begynner å hyle om sitt fravær…? Eller er jeg helt på jordet.
Anonym bruker
"Sjokkert Ørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nei det stemmer det, jeg trodde du gikk på så høy dose bup fordi du ikke fikk 24t dekning av den i tillegg til fravær av effekter, men hvis du ikke får abstinenser før det har gått flere dager så er det sikkert ikke noe problem.

VANSKElig å finne kilder som viser ‘morphine buprenorphine equivalent dose’, men denne sier at 0.1mg sub = 10mg morfin, så i følge den ville noen på 32mg sub trengt 3200mg morfin. Det tallet er litt høyt i forhold til tidligere info jeg har, som ville plassert det mellom 800-1300mg ca.
Er ikke dermed sagt at man er nødt til å ta så mye for å bli god, men noen kan trenge det.

LAR er selvfølgelig blind for de ekvivalente dosene av forskjellige preparat, og det er derfor mange sliter med å bytte, sånn som jeg gjorde da jeg fikk 300mg når jeg byttet fra 100mg metadon, det er 1/4 av dosen. Den egentlige mengden jeg skulle fått er da 1200mg. Når jeg økte til 500 så hjalp det nok til at jeg gidde opp å forsøke økning, så det går nok fint om du ikke er uheldig.

Morfin er jo mye mer fyldig enn buprenorfinen også, så jeg tror det kommer til å gå fint. Vær veldig glad for at du slapp unna metadonen! Det kan ha spart deg for utrolig mye dritt.
Takk for svar. Jeg får se hva legen har funnet ut til uken, da hen også var clueless på hvordan byttet skulle foretas med det nye medikamentet.. Forhåpentligvis så er det mulig å resonnere og prøve å komme til en fornuftig løsning, da det er ukjent terreng for legen også. Det burde jo ikke være så annerledes enn å bytte til 12timers morfin.. anyway, jeg tar uansett en uke med potensielt ubehag og en fremtid med bedre medisiner. Om ikke godeste doktor dyrgod har bestemt seg for å kjøre på metadontabletter igjen haha!
Anonym bruker
"Sjokkert Ørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Opptrapping på dolc så over på langtids når du er stabilisert da. Det er den logiske løsningen, kan egentlig ikke se for meg noe annet.

Du bør ikke finne deg i det om han går for metadon igjen. Det bør alltid være det siste valget!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Opptrapping på dolc så over på langtids når du er stabilisert da. Det er den logiske løsningen, kan egentlig ikke se for meg noe annet.

Du bør ikke finne deg i det om han går for metadon igjen. Det bør alltid være det siste valget!
Vis hele sitatet...
Det jeg synes høres mest fornuftig ut også ifb. bytte.

Om det verste på metadon er at man går stein og fjern som på minus så er jo ikke det verdens undergang På morfinen, er det ingen ruseffekt, kun smertestillende og fravær av abstinenser? Slik som subben i utgangspunktet fungerer, den gjør bare at jeg føler meg normal, men den tar smerter veldig dårlig og absolutt ingen ruseffekt. Det er jo til tider litt kjedelig når man kunne tenkt seg å være litt euforisk og i godform slm med minus. Jeg går nok dog aldri tilbake til det, alt for mye styr. Det evige jaget legger så beslag på hele hverdagen..
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvordan er effekten ved å «spe på» med andre opiater dersom man ønsker å kose seg litt når man er blitt opptrappet/innkjørt på sevre-long / Dolcontin ? Det er vel ikke som med bupen hvor det ikke svinger samme søren hva man dytter i seg av opiater…. Back in the days så avstod jeg fra subben min i rundt 36 timer for så å sette minus. Begynte forsiktig, merket ingenting… ventet og prøvde litt til og ingenting… holdt på slik hele kvelden og til slutt hadde jeg fått i meg et gram minus og merket ikke et døyt… skuffende og bortkastede penger…. Skal sies at jeg etter 36 timer uten sub ikke merket antydning til abstinenser, så det er kanskje årsaken at buppen niholder seg fast i systemet. Det. Hadde kanskje virket om jeg ventet til jeg begynte å føle mef abstinent…?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Du må ned til 8 mg sub for å få sexlyst å følelser i pikkenigjen. Jeg gikk ned til 6 mg å da ble sex normal igjen.