Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2202
Hei!
Har en time hos en spesialist som jeg har ventet lenge på. Min nærmeste leder sier at at jeg må starte tidligere, istedenfor å kunne få trekk i lønn.
Er det noen lover og regler rundt dette? Er jeg nødt til å jobbe inn timene, når jeg helst ønsker trekk i lønn for et par timer?
Sånt skal vel ligge i arbeidsavtalen. Har du en avtale om 100% stilling så er det 37,5t uke, ikke 35t.
Jeg jobber en av de største offentlige bedriftene i Norge, og der har jeg trolig mange goder. Men avtalen vår er at vi skal jobbe 37,5t per uke. Skal jeg til tannlegen må jeg jobbe inn den timen en annen gang.

Jobber man på et shitty callcenter til sammenlikning får man betalt velferd for å dra til tannlegen.

Får du i det minste ikke ta den tiden du trenger ubetalt? Hva om du sier du ikke kan starte tidligere?
Sist endret av Superspurv; 23. januar 2022 kl. 19:23.
All plassene jeg har jobbet har jeg hatt betalt om jeg skal til legen. Jeg ble fortalt at det var normalt også så trodde det var lovpålagt men er ikke sikker?
Kommer helt ann på arbeidsplassen. https://www.nrk.no/livsstil/her-er-f...pa_-1.14667276

Her er ikke legebesøk for egne grunner nevnt men hadde hørt med arbeidsgiver. For min del får jeg velferdspermisjon for den minste ting
De fleste praktiserer fri for dette, men er faktisk opp til arbeidsgiver, så her burde du gjøre som arbeidsgiver sier.
Jeg vil påstå at så lenge du har gitt god nok forvarsel til leder om timen vil de bli pliktet til å gi deg fri. De har selvfølgelig styringsrett til å prøve finne en løsning som ikke medføre en ulempe for bedriften. Problemet var at jeg greier ikke å forankre det i konkret i et lovverk. Hvis selskapet har tariffavtale ville jeg ha lest den. Ofte blir regler ved behov for besøk av helsetjenester og velferd bli definert der. Selv om jeg ikke finner konkrete lovverk eller forskrifter som støtter ønske ditt, så er det argumentasjoner som kan knytte opp andre deler av arbeidsmiljøloven til fordel for deg.

Eksempel;
Personlig helseinformasjon er privat så lenge arbeidstaker ønsker det. La oss si at du ikke har mulighet av private grunner (barn o.l.) å møte opp til andre tider for å jobbe inn tapt tid. La oss si at å ikke kunne møte til timen hos spesialisten vil medføre til en forverring av din helsetilstand. I et slik senario så tar ikke bedriften hensyn til din helse på arbeidsplassen. Ved en slik argumentasjonslinje kan man knytte opp lovverk som gjør at du kan ha rett på fri uten lønn.

Annen mulighet kunne ha vært sykemelding, som arbeidsgiver kan bestride til NAV. Konsekvensen hvis arbeidsgiver vinner frem er at du blir trukket i lønn.

Det jeg ville ha gjort var å gått på Arbeidstilsynets Facebook side og spurt dem i chatten. De svarer som regel innen 24 timer der.

Sitat av Dough Vis innlegg
Sånt skal vel ligge i arbeidsavtalen. Har du en avtale om 100% stilling så er det 37,5t uke, ikke 35t.
Vis hele sitatet...
En arbeidsavtale kan ikke overstyre lover og forskrifter. Eksempelvis så handler §12 i Arbeidsmiljøloven om hvilke tilfeller som gir deg en lovrettet krav til permisjon.

Sitat av Superspurv Vis innlegg
Får du i det minste ikke ta den tiden du trenger ubetalt? Hva om du sier du ikke kan starte tidligere?
Vis hele sitatet...
Personen skriver at man ønsker å ta en ulønnet velferdspermisjon for å besøke det jeg antar er spesialist innenfor noe helserelatert.

Sitat av tearz83 Vis innlegg
De fleste praktiserer fri for dette, men er faktisk opp til arbeidsgiver, så her burde du gjøre som arbeidsgiver sier.
Vis hele sitatet...
Hva med tilretteleggingsplikten til arbeidsgiver?
Selv om arbeidsgiver har styringsrett, så betyr det ikke de har fri styring.
hva er problemet? er sjefen vanskelig så tar du en egenmelding og får betalt for hele dagen. Hvorfor du tar egenmelding trenger du ikke opplyse om.
Sitat av boohaze Vis innlegg

En arbeidsavtale kan ikke overstyre lover og forskrifter. Eksempelvis så handler §12 i Arbeidsmiljøloven om hvilke tilfeller som gir deg en lovrettet krav til permisjon.
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvor du siterer meg på det å drar inn permisjon her? §12 sier ikke noe om "verferdspermisjon"?
Sitat av Dough Vis innlegg
Vet ikke hvor du siterer meg på det å drar inn permisjon her? §12 sier ikke noe om "verferdspermisjon"?
Vis hele sitatet...
Beklager jeg forklarte meg dårlig der.
Poenget jeg prøvde å få frem var arbeidstakere kan ha rettigheter som gjør at de ikke trenger/kan levere 100% arbeidstid i uken, selv om man har en arbeidsavtale som sier du skal gjøre det.

Eksempelvis en kvinne som ammer vil ha rett til amme tid løpet av arbeidsdagen eller redusert arbeidstid. Det gjør at hun ikke kan jobbe 100%, som fortsatt ikke bryter med arbeidsavtalen som sier 100% stilling.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
hva er problemet? er sjefen vanskelig så tar du en egenmelding og får betalt for hele dagen. Hvorfor du tar egenmelding trenger du ikke opplyse om.
Vis hele sitatet...
Folk burde virkelig slutte å gi råd når de åpenbart ikke vet hva de snakker om. Kjipt om TS skulle ta et så idiotisk råd som dette og potensielt miste retten til egenmeldinger fremover…

https://codex.no/arbeidsrett/ansette...e-reell-sykdom
Joda, innrømmer at jeg ofte burde holdt kjeft, men tok for gitt at spesialisten TS skal til er av medisinske grunner, og da går det jo under sykdom selv om man nødvendigvis ikke er sengeliggende og helt ute av drift.

Det gikk litt fort i svingene. sorry.