Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 3541
Hei,

Er på utkikk etter å kjøpe ny router / mesh-nettverk. Vi tar over nytt hus om ikke så alt for lenge, og inntil vi får installert fiber må vi benytte oss av mobilt bredbånd.

Jeg har muligens landa på å kjøpe TP-Link Deco X60, men jeg finner ingen info om denne støtter mobilt bredbånd. Er det noen som vet hva man kan se etter i spesifikasjonene for å finne ut dette? Har denne typen "kommunikasjon" noe navn som er oppført i spesifikasjonene?


Hvis jeg ser på prisjakt så står det ingenting om støtte for mobilt bredbånd på akkurat denne meshløsningen, men det betyr jo ikke at det ikke støttes fordi.



Tips?

Gikk litt fort i svingene her. X60`en har ikke USB som jeg trodde, så den vil ikke støtte dette på den måten jeg ønsker som en midlertidig løsning uansett. Tråden kan stenges B-)
Sist endret av KarlsenK; 25. november 2021 kl. 21:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva er mobilt bredbånd for deg?
Er det at du kjøper ett simkort med data som du ønsker å plugge i ruteren, eller tenker du å bestille tjenesten fra en teleleverandør?

TP-Link Deco X60 støtter ikke SIM out of the box.

Om du bestiller mobilt bredbånd fra en leverandør som Telenor eller Telia så får du med en ruter som du kan plugge en ethernet kabel i. Denne ethernet kabelen kan du plugge i WAN porten på TP-Link Deco X60 og du vil da ha internett.
Sist endret av Erlpil; 25. november 2021 kl. 23:55.
Med mobilt bredbånd så går jeg ut i fra at du prater om en internettaksess via 4G/5G fra typisk Telenor eller Telia? Normalt sett så vil sånne modem inneholde en routerfunksjon inkludert WiFi levert av ISPen. Dersom trenger bedre dekning i deler av boligen eller ute i hagen kan du med fordel gå til innkjøp av en ekstra router eller mesh løsning. Denne vil du enkelt kunne koble til fra en av ethernetportene på modemet. Vil i så tilfelle anbefale deg å sette opp modemet i "bridge" sånn at ikke kobler en router i en router da dette potensielt vil kunne skape noe hodebry for nettverket ditt. Her må du muligens kontakte leverandøren for å få dem til å skru av "routerfunksjonen". Pass på at du gjør dette før du kobler til din egen router da de fleste nyere routere er "smarte" nok til å heller velge å slå av enkelte funksjoner på din router.

TP-Link Deco X60 har jeg ingen erfaringer med. Hva skal du bruke USB til?
Velger å svare dere begge her:

Vi skal ha fiber, men på grunn av lang bestillingstid og rask overtakelse av hus så må vi klare oss med mobilt bredbånd den første tida. Jeg skal ha Deco X60 når jeg får inn fiberen.

Siden det er snakk om så få måneder med mobilt bredbånd så har jeg ikke lyst å kjøpe en dyr 4G/5G modem/router fra telia/telenor. Du får ikke med noe modem ved bestilling, men du kan få en til rabattert pris om du binder deg for 12 måneder. Noe jeg så klart ikke kommer til å gjøre da det er snakk om en begrenset tidsperiode dette skal benyttes.

Tanken var da å kjøpe et mobiltbredbånd USB-modem (dångle) som jeg kunne plugge i Deco`en, da dette er mye billigere enn en 4G/5G router. Dette er noe mange routere støtter, men dessverre ikke den litt eldre Asus routeren jeg har i dag (selv om den har USB 3.0), heller ikke Deco`en da den ikke har USB i det hele tatt. Årsaken til at jeg spurte om Deco`en støtta var at jeg trodde den hadde USB men fant ingen steder om den støtta 4G USB dongle. (Jeg blanda sammen med Asus XT8 som har USB).


Så.. Det var det Takk for svar i alle fall
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Stortsett lite eller ingenting å spare på den ruta. Du får slikt for 800 spenn: https://www.komplett.no/product/8727...6400-4g-router