Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1759
Jeg har levd på lavkarbo i evigheter og blitt ganske tynn, men begynte å trene igjen nå og lurer veldig på hvor mye jeg faktisk må spise?? Redd for å gå opp masse i fett igjen. Holder det å bare spise litt mer? Og hvor viktig er det med proteinshake rett etter trening? Hørt flere steder at det er waste og det handler egt kun om det totale matinntaket i løpet av dagen..



Og en ting til: har et så innmari dilemma på jogging eller ikke jogging.. Hørt at det er dumt å jogge mens man bygger og hørt det motsatte. Blir ikke klok... blir ikke klok når jeg google det heller. Kan se ut som det er bra med høytinsitet intervaller, mens lange løp saboterer muskelvekst...

Og en siste ting: i en app for kosthold står det at jeg skal ha minimum 2300 kalorier om dagen for å bygge muskler etter å ha fylt inn vekt, kjønn og høyde. MEN jeg mangler 1000 kalorier ca etter å ha fylt inn hva jeg spiser i løpet av en dag og da er jeg stappmett... kommer jo til å bli smellfeit hvis jeg skal doble dagens inntak...
Sist endret av Laban22; 9. september 2021 kl. 22:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva er målet?

Ingen er lik og ingen ting funker for alle. Men som generell regel er rundt 500 kaorier per dag i overskudd regnet som bra for muskelbygging (med veldig mange forbehold). Men dette må justeres etter hvordan kroppen responderer. Og det er utrolig vanskelig å gå opp i muskelmasse uten å øke fettprosent. Totalt kalori inntak over en periode er det som gjelder, for folk flest. For ekstreme bodybuildere som tar ekstra "vitaminer" er det muligens fordelaktig å være mer nøyaktig med når man spiser. Men som vanlig hobbytrener har det ingen ting å si om du tar proteinshaken rett etter trening eller senere, så lenge du får nok kalorier og proteiner i løpet av dagen.
Ville skjekket ut MorePlatesMoreDates på youtube.
Han har mye bra info om trening og spising og alt det der
-Finn en kalori-tracker, legg inn alt du spiser, så justerer du opp eller ned i forhold til hvordan du utvikler deg. Går du opp i vekt og muskelmasse hold det gående på kalorier, blir du for feit så kutter du ned, stagnerer du så gå opp. I begynnelsen ville jeg bare uppet kalori-inntaket med 400 og sett hvordan det blir.
Få i deg nok proteiner, 1.6–2.2 gram per kg med lean kroppsmasse.
-Det er ikke kjempeviktig med å få i deg en shake rett etter trening, men det er ikke skadelig heller. Det er også en veldig enkel måte å få i seg nok fôr på.
-Jeg ville droppet jogging, mest av alt fordi det er kjedelig som fy. Finn heller en sport du liker om du vil ha noe cardio. Hvis forbrenning er målet med cardio får du bedre utbytte av å løfte vekter og gå. Gå en time hver dag, gjerne i oppoverbakke eller med en passe tung sekk.
-Ikke gå opp til 2300kcal med en gang om du ligger på 1300 nå, begynn forsiktig opp med 300-400 kcal og ta heller i mer om du føler du trenger det etter noen uker. Det er for øvrig kjempelett å dra i seg et par hundre ekstra i løpet av dagen, det er et par spiseskjeer med peanøttsmør liksom eller en neve mandler.
Og, du blir ikke smellfeit om du spiser de ekstra kaloriene riktig, altså at de er sunne.
Sitat av Laban22 Vis innlegg
Jeg har levd på lavkarbo i evigheter og blitt ganske tynn, men begynte å trene igjen nå og lurer veldig på hvor mye jeg faktisk må spise?? Redd for å gå opp masse i fett igjen. Holder det å bare spise litt mer? Og hvor viktig er det med proteinshake rett etter trening? Hørt flere steder at det er waste og det handler egt kun om det totale matinntaket i løpet av dagen..



Og en ting til: har et så innmari dilemma på jogging eller ikke jogging.. Hørt at det er dumt å jogge mens man bygger og hørt det motsatte. Blir ikke klok... blir ikke klok når jeg google det heller. Kan se ut som det er bra med høytinsitet intervaller, mens lange løp saboterer muskelvekst...

Og en siste ting: i en app for kosthold står det at jeg skal ha minimum 2300 kalorier om dagen for å bygge muskler etter å ha fylt inn vekt, kjønn og høyde. MEN jeg mangler 1000 kalorier ca etter å ha fylt inn hva jeg spiser i løpet av en dag og da er jeg stappmett... kommer jo til å bli smellfeit hvis jeg skal doble dagens inntak...
Vis hele sitatet...
100g nøtter har ~500 kalorier, om du kun spiser kyllingfilet så kan jeg forstå at det blir mye mat for å oppnå høyt nok energi inntak, selv bruker jeg gainer som tilskudd for å komme i pluss enkelte dager.

Ang. jogging så kommer det selvsagt an på mengde, det er forskjell på å jogge 2 mil om dagen og 5 km 2-3 ganger i uka. Selv merket jeg økt kapasitet ved styrketrening etter jeg begynte med jogging/sykling. Det har nok litt med at jeg har dårlig kondisjon fra før.
Å gjøre andre øvelser enn kun rene styrkeøvelser kan også bidra til sterkere støttemuskler og bedre oksygenopptak.

Jeg har aldri brukt noe særlig proteintilskudd, men jeg passer på å få i meg nok via mat. Proteinene i tilskudd er også ofte dårligere enn det du får i deg via mat.

Raastad forteller videre at når det gjelder muskelvekst, ser forskerne en forskjell på animalsk protein som kjøtt, egg og melk og vegetabilske proteinkilder som soya.

https://www.melk.no/Kosthold-og-hels...roteintilskudd
Vis hele sitatet...
Finn nullpunktet ditt og ligg 2-500kcal over daglig.

2gr proteiner per kg kroppsvekt.

Resten av karb/fett er jeg ikke nøye på.

Spiser 4000kcal daglig og er 92kg/193cm og ganske stor og samtidig synlige magemuskler mm.

Du får rett og slett ingen muskler om du trener uten å ha nok næring.

1/4 av treningen er på senter. Der ødelegger du musklene.

1/4 er hvilingen og søvn. Der musklene reparerer seg og blir større.

1/2 er så maten. Det viktigste av alt. Uten næring så har musklene ingen bensin.
Takk for bra svar