Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1662
Hei! Skal flytte ut med noen kompiser om rundt 2 mnd tid. Noen som har tips til dette? Har bod i hybel men blir litt annerledes i og med at vi skal leie et hus, vi er 4 stk. som skal bo sammen.

Skal scavage finn gis bort og div. andre ting.

Takk for alle svar!
Gjør som du selv sier, let på finn.no etter nyttige ting. Når jeg først flyttet inn for meg selv brukte jeg rundt 1 time på Finn, og da hadde jeg alt av hvitevarer samt sofa osv. Ellers så er det alltid greit å handle på Ikea iom at det er såpass billig der.
Lykke til!
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Vær nøye med kontrakter. Les nøye gjennom, og sjekk med loven (om nødvendig).
Også lurt å forhåndsbestemme hvem som har det rettslige ansvaret om noen skulle bomme med en innbetaling.
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Vær nøye med kontrakter. Les nøye gjennom, og sjekk med loven (om nødvendig).
Også lurt å forhåndsbestemme hvem som har det rettslige ansvaret om noen skulle bomme med en innbetaling.
Vis hele sitatet...
Ja, skal gå over alt. Tror vi har muligheten til en liten fleksibilitet dog mtp innbetaling da han som eier huset er onkelen til en av de jeg skal flytte sammen. Selvsagt er dette noe man ikke skal utnytte på noen måtte. Regner med at rettslig ansvar går greit iom at leien er på 6000 kr og det skal deles på 4 stk.
Sitat av Passe fjern Vis innlegg
Ja, skal gå over alt. Tror vi har muligheten til en liten fleksibilitet dog mtp innbetaling da han som eier huset er onkelen til en av de jeg skal flytte sammen. Selvsagt er dette noe man ikke skal utnytte på noen måtte. Regner med at rettslig ansvar går greit iom at leien er på 6000 kr og det skal deles på 4 stk.
Vis hele sitatet...
1500,- kroner i leie, dere burde da bare takke gud! Jeg betaler selv 6900.- for 50 kvm + strøm.. Og 1500 kroner kan ikke være vanskelig å betale i leie!
Bare pass på at dere alle har noe å gjøre...
Vet personlig selv hvor lei man kan bli hverandre etter bare par uker, og dere er 4stk?
Kan fort bli krangel over ditt å datt.
lag ordensregler osv så unngår dere unødvendig krangling
Ja skal sette opp et skjema over vasking, så kommer vi bare til å rullere på dette. Kommer til å hjelpe en del at alle er arena/lol team (håper jeg) og det at vi har kjent hverandre siden før barneskolen, med unntak av en person. Håper bare dette kommer til å gå bra!
De som har strøm og internett i sitt navn må passe seg for å ikke bli sittende igjen med titusenvis i inkassoregninger ++. Så ikke betal internetten før alle har betalt sin andel til den som skal betale regninger osv. Vær STRENG på betalinger av sånt, gjerne involver en foreldre eller noe som kan hjelpe dere med å lage ett system. Har sett mange svi seg skikkelig på det der, og ikke minst mista gode venner på grunn av pengerot.
Lag en vaskeliste, hvor man er nødt til å sette et kryss ved navnet sitt når man har tatt ukesvasken (jo, når man er 4 gutter som skal lage seg middag hver dag blir det fort veldig nødvendig å vaske gulvet en gang i uka). Det tildvarer én vaskedag i måneden på hver, fair ordning, type:
Uke 1: Bob [X]
Uke 2: Bjarne [ ]
osv.

Det kan også lønne seg å lage et lignende skjema på fellesvarer som må kjøpes inn, slik som toalettpapir, vaskemiddel og lignende. Da ser man fort om det er noen som sluntrer unna på dette.

Fin måte å unngå irritasjon og småkonflikter som kan bli et større problem over tid.
Du kommer til og leve drømmen dude, skulle ønske jeg og mine 4 venner kunne gjort dette og bli proffe. Alle kan ha vær sine roller en kan lage mat osv osv. Sier bare Lykke til!
@Saape Ja, kommer til å bli en ordning rundt dette (felles konto elns) mtp at vi kan level så billig kan vi nesten ikke sluntre unna med betalingen på husleie, strøm osv.

@Badgerconda Det er en god idé! Det å ha en felles vaskedag er ingen dum ting f.eks. hver lørdag eller søndag, samtidig som vi kommer til å sette opp lister for innkjøp av dopapir og håndsåpe.

@Benjy hehe, har blitt planlagt ganske lenge nå . Eneste som er kjipt er at jeg må gå på skole mens jeg har en jobb på kvelden ellers blir det gogo!
Enig med over, vær nøye med kontrakter, ha alt skriftig. Vær enig om rutiner og rydding! Det er ofte det som blir de største problemene!
Hva med å ha 1 konto som en person styrer med, slik at alle setter inn si 3000kr i mnd. slik at den som styrer den kontoen da betaler husleie, strøm, internett, osv og dere kjøper fellesartikler med de pengene osv.

og gjerne overfør litt mer enn dere bruker i mnd slik at dere har en liten buffer i tilfelle noe blir ødelagt osv.

Hadde ikke det vært ganske enkel og grei ordning?
"Passe fjern" Hvor gammel er du ?
Sitat av Iluwu Vis innlegg
"Passe fjern" Hvor gammel er du ?
Vis hele sitatet...
Over myndighets alderen. Hvordan det?
Relativt apatisk
EmpireOfTheCats's Avatar
Før opp automatiske trekk til en egen konto, og automatiske trekk fra denne igjen som går direkte til Huseier. Fort gjort å bruke mer en man egentlig har. Det vil også være lurt å chippe inn til felles matkonto. Spis måltider sammen, så blir det fort billigere.
Eller så er det som sagt tidligere: Se nøye igjennom kontrakter, vær greie mot huseier, lag kontrakter i tilfelle noen backer ut/krangler/ og ikke minst hygg dere masse.
Kun litt tips fra erfaring.

Lykke til!