Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 7563
Hei der folkens.

Jeg ble akkurat ferdig med å lage en relativt gedigen krigs øks og skal ta den med på en busstur til en kamerat.

Er dette strengt ulovlig?
Skal ha pose rundt både skaftet og toppen på øksa for skule det.

En del politi som er ute å går i område hvor jeg skal, så vil være sikker på eventuelle konsekvenser før jeg tar med dette våpenet noen plass.
ta det i en bag, ta gjerne på en form for slire på den spisse delen.
Hadde jeg bare hatt en bag som var 1,5m lang
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Det er fortsatt et interessant spørsmål. Om jeg har et sverd som er lovlig å oppbevare på egen eiendom, hvordan kan jeg frakte det?
umm, jeg tror nok det er ulovlig å ta med seg våpen på en buss. er det langt tuil kompisen? du kunne jo ha gått hvis det ikke er langt. og hvis du skal ta buss prøv å skjul øksa så godt du bare kan.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
OT: Bilde av øksa?

Gitarkasse?
Si fra til sjåføren før du drar, så låser h*n inn øksa et sted hvor bare sjåføren har tilgang.
ja, kanskje ett bilde hadde hjelpet oss men hvor stor er egentlig gitar kasser??

mvh, ginno
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Si fra til sjåføren før du drar, så låser h*n inn øksa et sted hvor bare sjåføren har tilgang.
Vis hele sitatet...
Er dette normal prosedyre ved våpen på buss?

Har alle busser et slikt rom?

EDIT:
Har ikke tilgang til mobil med kamera for øyeblikket,
men øksa er omtrent 1,5m lang.
Bladet er en svær jernplate som er slipt ned så den er sylskarp. (Bladet er ca 25-30cm langt)
Sist endret av Edited; 10. september 2011 kl. 20:10.
jeg har ikke sett en buss med ett sånnt rom. bare så dere vet da altså.
Kan jo fortelle hvordan reglene for skytevåpen er på offentlig sted, de kan lett overføres.

-Sluttstykket skal tas av, og bæres på kropp.
-Selve våpenet skal oppbevares i etui eller koffert. Et teppe kan sikkert også brukes i nøden.
-Skal være uladet.
-Skal ikke bæres i hylster.

Så hvis du tar det andre punktet mitt og pakker inn øksa di, så kan du nok ha god samvittighet.

Hadde derimot ikke tatt med meg noe skytevåpen på bussen nå, folk er litt sprø for tida.
ta på deg baggy joggebukse og en jakke, ned i buksen og oppover jakken
har gått slikt med balltre på byen foran politi lols
Sist endret av pyth0n; 10. september 2011 kl. 20:28.
Sitat av Jandre Vis innlegg
Kan jo fortelle hvordan reglene for skytevåpen er på offentlig sted, de kan lett overføres.

-Sluttstykket skal tas av, og bæres på kropp.
-Selve våpenet skal oppbevares i etui eller koffert. Et teppe kan sikkert også brukes i nøden.
-Skal være uladet.
-Skal ikke bæres i hylster.

Så hvis du tar det andre punktet mitt og pakker inn øksa di, så kan du nok ha god samvittighet.

Hadde derimot ikke tatt med meg noe skytevåpen på bussen nå, folk er litt sprø for tida.
Vis hele sitatet...

dette løser alt. har du fått nok svar??
Sitat av Edited Vis innlegg
Hei der folkens.

Jeg ble akkurat ferdig med å lage en relativt gedigen krigs øks og skal ta den med på en busstur til en kamerat.

Er dette strengt ulovlig?
Skal ha pose rundt både skaftet og toppen på øksa for skule det.

En del politi som er ute å går i område hvor jeg skal, så vil være sikker på eventuelle konsekvenser før jeg tar med dette våpenet noen plass.
Vis hele sitatet...
Knivforbudet på offentlig sted gir føringer om at kniver eller lignende redskap ikke skal være lett tilgjengelig slik at det kan bli brukt i en impulshandling. Med andre ord kan du trygt legge øksa i bagasjerommet under bussen.

Dersom man har et aktverdig formål til å gå med kniv/lignende er det ikke straffbart. Du skal ha den med til en venn og så lenge du reiser rett dit fra bussen så skal ikke dette være noe problem.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Så lenge du ikke er beruset og har en god forklaring på hva du skal skal det gå bra blir du stoppet av politiet. Er du heldig kjører de deg kanskje til stedet.
beste er vell å finne noe å pakke den i, eks du kan jo pakke den inn i en pakkeske, og legge i rommet under bussen, vist det er mulgihet for det, å vist noen spør, bare å si at det er et bord elns du har kjøpt. Bruker ofte å være pakke inn i lange tynne esker.
For ja, hadde blidd skeptisk vist en fyr kom inn med ei stor øks på 1,5m inn på en buss.
Ville også satset på å pakke den inn, slik at den lettere "blender inn med resten".

Det å bare pakke poser o.l rundt, er totalt idiotisk.
Sitat av Jandre Vis innlegg
Kan jo fortelle hvordan reglene for skytevåpen er på offentlig sted, de kan lett overføres.

-Sluttstykket skal tas av, og bæres på kropp.
Vis hele sitatet...
Nei. Dersom våpenet skal legges igjen i låst bil er det et krav at du tar med deg vital del, men ikke for generell transport.

-Selve våpenet skal oppbevares i etui eller koffert. Et teppe kan sikkert også brukes i nøden.
Vis hele sitatet...
Kravet er at våpen skal være tildekket og ikke lett tilgjengelig. Altså ikke liggende i setet ved siden av når du er ute og kjører i skogen.

-Skal være uladet.
-Skal ikke bæres i hylster.
Vis hele sitatet...
Korrekt.

Så hvis du tar det andre punktet mitt og pakker inn øksa di, så kan du nok ha god samvittighet.
Vis hele sitatet...
Og som du sier selv, så gjelder dette transport av skytevåpen, inkludert luftvåpen, og våpenreplika.

For transport av økser er det vel heller hensynet til offentlig fred og orden en må ta hensyn til. En søplesekk fra hver side og mange runder med solid tape rundt holder lenge, imo.

Hadde derimot ikke tatt med meg noe skytevåpen på bussen nå, folk er litt sprø for tida.
Vis hele sitatet...
Personlig tror jeg at mange der ute kunne hatt veldig godt av å se noen jegere på bussen i disse dager. Faen så sinnssykt samfunnet er blitt når tungt bevæpnet politi rykker ut for å anholde et par duejegere som står ute på et jorde i jakt-tida..
Pakk øksehodet inn slik at det ikke kan påføre annen last noen skade og be om at det skal ligge i lasterommet på bussen.
Åh, jeg trodde jeg forklarte godt nok at det gjaldt skytevåpen, men at man godt kunne gjøre noe av det samme med andre våpen. Klart økser er noe helt annet.

Jeg skrev etui eller koffert for å gjøre det litt enklere. På offentlig sted skal det være pakket inn. Kan sikkert pakkes inn i aviser eller donaldblader for den saks skyld.

At mange kunne ha godt av å se våpen, eller prøve våpen er jeg helt enig med deg i.
Jeg husker at dama syntes det var helt forferdelig at jeg skulle skaffe meg salongrifle for noen år siden. Det varte til hun fikk prøve selv et par ganger, og klarte å treffe ganske bra.
På den måten gikk det mye lettere da jeg skaffa meg ei i 30-06 i år.

Syntes det var fint at avisa faktisk skrev at det dreide seg om jegere, og at alle papirer var i orden.
Mitt tips er å bare dekke til øksehodet skikkelig, sånn det ikke er synlig hva det er, og det ikke kan skade noe, så legger du det der du legger større bagasje, eventuelt med hodet først ned i en sekk du bærer i hånden, så alt noen ser er skaftet. Om noen skulle lure (politi, bussjåfør, tilfeldig forbipasserende) så sier du det bare som det er; en stridsøks du lagde selv som du har tenkt å ha med til en venn.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Si fra til sjåføren før du drar, så låser h*n inn øksa et sted hvor bare sjåføren har tilgang.
Vis hele sitatet...
Så hvis det kommer en terrorist på bussen og holder alle som gisler, så er det lurest at bussjåføren har våpenet innelåst som kan være eneste mulighet for å stoppe terroristen?

Er det ikke da bedre at en av passasjerene har tilfeldigvis med seg et våpen slik at han kan stoppe terroristen?

Nå kunne det i teorien vært en pistol eller en kniv istedet for ei øks på 1,5 m.


Om alle i norge tenker som deg DonTomaso, som stoler på at politiet og det militære skal beskytte deg, kommer Norge til å slite hvis det kommer en krig til Norge i fremtiden.
Sitat av Oterhals Vis innlegg
Så hvis det kommer en terrorist på bussen og holder alle som gisler, så er det lurest at bussjåføren har våpenet innelåst som kan være eneste mulighet for å stoppe terroristen?

Er det ikke da bedre at en av passasjerene har tilfeldigvis med seg et våpen slik at han kan stoppe terroristen?

Nå kunne det i teorien vært en pistol eller en kniv istedet for ei øks på 1,5 m.


Om alle i norge tenker som deg DonTomaso, som stoler på at politiet og det militære skal beskytte deg, kommer Norge til å slite hvis det kommer en krig til Norge i fremtiden.
Vis hele sitatet...
Søren også, der ble jeg avslørt. Jeg innrømmer at jeg er en ussel feiging som synes våpen er skumle og at jeg er motstander av at samtlige innbyggere er bevæpnet til enhver tid. Jeg synes også at terrorisme er dritstilig.
Sitat av Oterhals Vis innlegg
Så hvis det kommer en terrorist på bussen og holder alle som gisler, så er det lurest at bussjåføren har våpenet innelåst som kan være eneste mulighet for å stoppe terroristen?

Er det ikke da bedre at en av passasjerene har tilfeldigvis med seg et våpen slik at han kan stoppe terroristen?

Nå kunne det i teorien vært en pistol eller en kniv istedet for ei øks på 1,5 m.


Om alle i norge tenker som deg DonTomaso, som stoler på at politiet og det militære skal beskytte deg, kommer Norge til å slite hvis det kommer en krig til Norge i fremtiden.
Vis hele sitatet...
Så om jeg har vært på handletur, skal det passes på at jeg har sjokoladen i handa i tilfelle ei feit dame holder alle som gisler?

Det der er noe av det teiteste inlegget på lenge, og jeg ser IKKE hva i svarte det er du tenker på/med.

Håper for guds, guds, guds skyld at du var ekstremt, ekstremt sarkastisk
Oterhals, du er ironisk nå, sant?
Sitat av Oterhals Vis innlegg
Om alle i norge tenker som deg DonTomaso, som stoler på at politiet og det militære skal beskytte deg, kommer Norge til å slite hvis det kommer en krig til Norge i fremtiden.
Vis hele sitatet...
Ufff, nei, alle vi i norges lille land stoler ikke på at militæret og politiet klarer å håndtere jobben sin Selv har jeg et våpenrom ala. det Mr. Smith hadde i Mr. and Mrs. Smith i garsjen, i tillegg går jeg alltid rundt med et skulderhylster og en Beretta skarpladd. Har også kommunikasjonstustyr som gjør at jeg kan koble meg opp mot politiets kanaler slik at jeg har førtstehåndsopplysninger om områdene jeg beveger meg i. I tillegg har jeg et bomborom med et jetfly ala. X-Men filmene som jeg har klart i tilfelle krig i Norge.
Nei, du verden så god fantasien blir etter en kopp stærk svart kaffe
Sist endret av uaexed; 10. september 2011 kl. 23:22.
Sitat av Jandre Vis innlegg
Oterhals, du er ironisk nå, sant?
Vis hele sitatet...
Enten er han ironisk, eller så har han aldri vært inne i en buss. En øks på 1,5 meter ville være et dårligere våpen i et slikt miljø enn en ... vel, bærbar datamaskin. Den ville være langt mere effektiv som våpen der, selv uten skarpe kanter, om man da ikke er så heldig at man har en macbook air. En øks er ikke annet enn et skarpt slagvåpen, og som alle slagvåpen kreves det bevegelse på den for at den skal være effektiv. Det er ikke mye bevegelsefrihet i en buss, og i de rettingene man kunne ha beveget den er det gjerne andre passasjerer.

I tillegg er det heller sjeldent med terrorister på buss.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Søren også, der ble jeg avslørt. Jeg innrømmer at jeg er en ussel feiging som synes våpen er skumle og at jeg er motstander av at samtlige innbyggere er bevæpnet til enhver tid. Jeg synes også at terrorisme er dritstilig.
Vis hele sitatet...
Tror ikke du tok poenget mitt skikkelig. Forrige innlegget mitt var off-topic, men fant muligheten til å kommentere den naive tankegangen din, og som mange andre her i norge deler. Prøv å se på problemstillingen min på et litt generelt basis istedet for å bare ta alt så bokstavelig.

Å stole på at politi eller militæret skal komme og være pappa for oss når det skjer noe skummelt, istedet for å være selvstendig og takle problemet selv, gir flere en falsk trygghetsfølelse.

Jeg sier ikke at alle skal gå med våpen på seg til enhver tid, men å gi bussjåføren våpenet slik at han kan låse det inne gir ingen forbaska mening. Ser du den? Om noen tar med seg våpen på en buss i skumle hensikter, så går man ikke til bussjåføren og gir fra seg våpenet. Ergo, terrorister lar ikke bussjåføren låse inne våpenet som de skal bruke til å drepe med. De holder kjeft, gjemmer våpenet og drar det frem når de kaprer bussen og evt. dreper alle etterhvert (bare ett eksempel på ett scenario)

Det eneste gode som kommer fra å gi våpenet til bussjåføren er at han tenker at du ikke er en terrorist. Da kan man heller bare ta seg bryet med å pakke inn våpenet så ingen ser hva det egentlig er og ikke aner at du har et våpen med deg. Så det rådet ditt kjære gamle og kloke DonTomaso, gir INGEN mening..
Sist endret av Oterhals; 10. september 2011 kl. 23:35.
Det ødelegger så mye når mennesker har slike tanker om våpen.
Hva slags scenario er det egentlig? En terrorist kommer ombord på en buss, og helten tar fram ei øks/datamaskin/dildo/pistol og får raskt uskadeliggjordt terroristen.

Sitter her med en fin tollekniv som jeg kjøpte før i dag av en knivmaker. Tenker at det er mange kulturer som har kniver som en viktig del. Også Norge. Forskjellen er at den norske tollekniven er tiltenkt fredelige formål.
Joda, den er et farlig våpen, men først og fremst et redskap som det er gjordt litt stas på.

Det er en ting jeg liker med Norge.
Sitat av Jandre Vis innlegg
Sitter her med en fin tollekniv som jeg kjøpte før i dag av en knivmaker.
Vis hele sitatet...
Rent praktisk sett er en tollekniv et forferdelig upraktisk våpen. Utformingen på den gjør at den ser pen ut, men med litt blod på den blir den glatt, og det skal lite til før fingrene dine glir fremover på den under bruk (som våpen) og at du skjærer deg selv på bladet.

(sånn, siden vi allerede er langt på bærtur)
Sitat av Oterhals Vis innlegg
Tror ikke du tok poenget mitt skikkelig. Forrige innlegget mitt var off-topic, men fant muligheten til å kommentere den naive tankegangen din, og som mange andre her i norge deler. Prøv å se på problemstillingen min på et litt generelt basis istedet for å bare ta alt så bokstavelig.

Å stole på at politi eller militæret skal komme og være pappa for oss når det skjer noe skummelt, istedet for å være selvstendig og takle problemet selv, gir flere en falsk trygghetsfølelse.

Jeg sier ikke at alle skal gå med våpen på seg til enhver tid, men å gi bussjåføren våpenet slik at han kan låse det inne gir ingen forbaska mening. Ser du den? Om noen tar med seg våpen på en buss i skumle hensikter, så går man ikke til bussjåføren og gir fra seg våpenet. Ergo, terrorister lar ikke bussjåføren låse inne våpenet som de skal bruke til å drepe med. De holder kjeft, gjemmer våpenet og drar det frem når de kaprer bussen og evt. dreper alle etterhvert (bare ett eksempel på ett scenario)

Det eneste gode som kommer fra å gi våpenet til bussjåføren er at han tenker at du ikke er en terrorist. Da kan man heller bare ta seg bryet med å pakke inn våpenet så ingen ser hva det egentlig er og ikke aner at du har et våpen med deg. Så det rådet ditt kjære gamle og kloke DonTomaso, gir INGEN mening..
Vis hele sitatet...
Så du mener at alle passasjerer på en buss burde bli tildelt en stridsøks? Bare sånn at ingen blir skadet?
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Så du mener at alle passasjerer på en buss burde bli tildelt en stridsøks? Bare sånn at ingen blir skadet?
Vis hele sitatet...
Helst 1.5m lange
Gå ikledd vikingkostyme og si du skal på kostymeparty?
Sist endret av Bombasa; 11. september 2011 kl. 21:28.
Få på bilde av øksa da!
Ser for meg framside-stoff på VG om ett par dager "Person prøvde og kapre buss med øks, men ble oppdaget og stakk av"
Litt off-topic, men hvorfor skal du ha med øksa til kompisen? hahah
håper ikke du er sinna på ham eller noe
Post bildet, presset er jo enormt! xD
Pakk den inn i en skipose. Det er kanskje litt rart å gå rundt med ski i september, men mindre rart enn å gå rundt med øks. Har sett mange som har med skiposer på buss.
U anset er det Ulovlig og bære våpen eller replika(,air softgun ol.) av våpen på offentlig sted !
Sitat av lpdn94 Vis innlegg
U anset er det Ulovlig og bære våpen eller replika(,air softgun ol.) av våpen på offentlig sted !
Vis hele sitatet...
Hvis det er tilfelle åssen får du det transportert fra sportsbutikken og hjem?
Sitat av lpdn94 Vis innlegg
U anset er det Ulovlig og bære våpen eller replika(,air softgun ol.) av våpen på offentlig sted !
Vis hele sitatet...
§ 84. Transport av skytevåpen

Under transport skal skytevåpen være tomt for ammunisjon, og skytevåpen og ammunisjon skal være under tilsyn. Våpenet skal under transport være nedpakket i futteral, bag, veske, sekk eller lignende. Det er på offentlig sted ikke tillatt å transportere våpen i hylster eller lignende som bæres på kroppen. Transporteres våpenet som reisegods, skal en vital del fjernes eller våpenet sikres på annen måte slik at det ikke kan brukes. Medtas våpenet i motorvogn, skal det være anbrakt slik at det ikke er lett tilgjengelig. Våpenet kan da oppbevares udelt, dersom det er under forsvarlig tilsyn. Forlates motorvognen uten forsvarlig tilsyn, skal en vital del tas ut og medbringes. Våpenets hoveddel og ammunisjon kan etterlates innlåst dersom det skjules på en forsvarlig måte.
Vis hele sitatet...
Så - nei, det stemmer ikke.
Sist endret av Deezire; 12. september 2011 kl. 01:40.
Takk for alle bidragene, kom akkurat hjem fra kompisen min nå.

Det endte med at jeg tok 2 søppelposer og teipet det rundt øksa, og holdt det godt skult.
Møtte ikke på noe problemer,
utenom det faktum at alle forsto at det var en øks jeg drev å gikk rundt med :P

PS; Det kommer bilde i løpet av morgendagen, lover! Haha.
Sist endret av Edited; 12. september 2011 kl. 01:54.
venter på bildet nå?
Cookie Monstah ^_^
snart nå.....?
▼ ... flere år senere ... ▼
på tide med bilde nå =)
Kanskje ta kontakt med politiet på forhånd slik at de er klar over det viss meldinga eventuelt skulle komme over sambandet. Kanskje du da slipper full bevæpnet utrykking, kan være litt kleint om det skulle ha skjedd..
Sitat av qcig Vis innlegg
Kanskje ta kontakt med politiet på forhånd slik at de er klar over det viss meldinga eventuelt skulle komme over sambandet. Kanskje du da slipper full bevæpnet utrykking, kan være litt kleint om det skulle ha skjedd..
Vis hele sitatet...
Denne tråden er 7 år gammel...