Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 5305
Hei freakere.

I morgen og over i morgen blir det jobbintervju også har det seg sånn at jeg har 2 store glipper i CV'en.
2006-2007 og 2010 - 2011.
Begge glippene kommer av rusbruk.

Har dere noen gode forslag til hvordan jeg kan komme best ut av det viss dem spør?
Du tok deg ett par friår for å oppleve verden..?
Enig med Fuzzybossen. Du trenger ikke lyve bare ikke fortelle hele sannheten
Hvordan jobb søker du? Det finnes de arbeidsgivere som synes det er bra at du er ærlig med dine "personlige problemer"
elektronikk butikk

For stor sjangse å ta mener jeg.
Sist endret av DrPerception; 7. september 2011 kl. 03:45.
Du hadde en bestefar som ble kreftsyk og ikke klarte seg så bra på slutten? Du tok deg derfor fri for hjelpe han fordi det var plent umulig og få sykehjems plass? I 2010 skjedde det samme med din bestemor?
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Du hadde en bestefar som ble kreftsyk og ikke klarte seg så bra på slutten? Du tok deg derfor fri for hjelpe han fordi det var plent umulig og få sykehjems plass? I 2010 skjedde det samme med din bestemor?
Vis hele sitatet...
Vil vel si at det der er over grensen å lyve om for å levere inn en CV.
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Du hadde en bestefar som ble kreftsyk og ikke klarte seg så bra på slutten? Du tok deg derfor fri for hjelpe han fordi det var plent umulig og få sykehjems plass? I 2010 skjedde det samme med din bestemor?
Vis hele sitatet...
Om en starte og fortelle meg dette i en jobbintervju, så trur jeg nemlig at jeg hadde *faceplamet*

til ts: bare ta og si det som han første posteren, i en ung alder er det vanlig og ta seg fri lenge og utforske verden hehe
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Du utforsket verden? Wow, så interessant! Hva om du forteller om hvor du var i lunsjpausen?
Kan du ikke bare si at du ikke jobbet den perioden? Tviler på at de kommer til å kryssforhøre deg om akkurat dette
Si sannheten, at du har slitt litt men vil gjerne vil ha en sjanse? Så lenge du ikke har fravær fra tidligere jobber og skole kunne jeg godt ansatt en som tidligere har hatt rusproblemer.
Du prøvde å starte for deg selv, feilet og prøvde igjen? Mange som prøver å leve av å fikse datamaskiner og undervise pensjonister, eller designe hjemmesider.

Eventuelt enkeltemne studier ved random universitet.
Sist endret av nikita; 7. september 2011 kl. 08:53.
ikke si noe om det om han/hun ikke spør. Men om han/hun spør bare fortell at du reiste eller prøvde å starte for deg selv.
Ærlighet - som enkelte allerede har påpekt, er nok ditt beste kort. Du kan jo gjerne moderere deg selv litt. Du trenger ikke si at du var rusmisbruker, men kanskje heller si at du hadde personlige problemer som gjorde det vanskelig for deg å være i arbeid. Ikke start en løgn og drit deg ut. Det medfører seg sjelden noe bra. Å si at du har vært på reis, kan medføre seg andre spørsmål.

-Ja jeg reiste det året!
- Hvor da?
- Australia!
- Kødder du? Jeg har bodd der i 5 år! Vi har mye å snakke om! Grattis, jobben er din!

Av egen erfaring spiller papirer liten rolle når du først er kalt inn på intervju. De har allerede sett papirene dine, og de er fremdeles interessert i deg! Fremstå på din beste måte og gjør et godt inntrykk.
Sist endret av reklame; 7. september 2011 kl. 09:07.
Dem kommer ikke til å spørre en gang...!
Er sant som reklame sier; De har sett papirene dine og vil fremdeles ha deg inn til intervju. Gjør det beste ut av situasjonen, og gi "dødtiden" din minst mulig oppmerksomhet.
Om du blir spurt kan du, som nevnt, forklare at du reiste. Dette er helt normalt, og ikke minst positivt. Du skal dog ha gjort ditt grunnarbeid med tanke på hvor du var, hva du gjorde, osv. Kan og være at du bare kan si det 'som det er' - du gjorde ingenting.
Sitat av t33zr Vis innlegg
Dem kommer ikke til å spørre en gang...!
Vis hele sitatet...
Hull i CV er noe av det verste du kan ha når du søker jobb. Antakelig er det 97% sikkert at dem kommer til å spørre om dette hvis han er den "riktige" for jobben.
Si at du var syk
Enten kan du si at du ikke vil snakke om det når de spør hva slags sykdom det var, eller så skryter du på deg en passende sykdom.

Gode sykdommer i så måte oppfyller følgende kriterier:
- fysisk
- alvorlig
- ingen fare for tilbakeslag

Folk liker ikke å snakke om sykdommer så du slipper ubehagelige oppfølgingsspørsmål
Den var jo ikke dum, og det er jo ikke en ren løgn heller. Torbjørn Jagland kaller jo Narkomani den siste forbudte sykdom i Norge. Og hvis jeg ikke tar feil så har de vel heller ikke lov til å spørre om sykdomshistorikk ol. på jobbintervju.
Som man leser om i kriminalromaner.. hold deg så nær sannheten som mulig. Blir det for "vidt" så er du ute å kjører.
Sitat av FarmerJoe Vis innlegg
Vil vel si at det der er over grensen å lyve om for å levere inn en CV.
Vis hele sitatet...
Neeeida! Jeg fortalte kontaktlæreren min at foreldrene mine skulle skille seg og at broren min hadde psykiske problemer og at begge deler gikk ut over meg for å få henne til å fjerne litt fravær på fronter.

Bare si et eller annet.
06-07 året kan du egentlig skrive opp noe mindre relevant, f.eks at du tok opp fag eller tilogmed jobbet. Sjansen for at de faktisk sjekker opp referanser 4 år tilbake i forbindelse med en butikkjobb er forsvinnende liten, så lenge du har noe nyere å vise til selvfølgelig.

Ta opp fag kan du forøvrig bruke 2010-2011 og om du vil, men lyger du på deg jobberfaring vil de nok ha referanse derfra.
Sitat av Apedop Vis innlegg
Neeeida! Jeg fortalte kontaktlæreren min at foreldrene mine skulle skille seg og at broren min hadde psykiske problemer og at begge deler gikk ut over meg for å få henne til å fjerne litt fravær på fronter.

Bare si et eller annet.
Vis hele sitatet...
Tenker han mente en moralsk grense, ikke grensen på hva som er mulig.
Sitat av Nerdefruen Vis innlegg
Tenker han mente en moralsk grense, ikke grensen på hva som er mulig.
Vis hele sitatet...
Moral? Hva er det?
Sitat av Apedop Vis innlegg
Moral? Hva er det?
Vis hele sitatet...
Skjønte ut fra ditt siste innlegg at du ikke visste hva det var, ja
Vær ærlig. Si sannheten. Konsekvensene av dine egne tabber må du bare stå for.
Dr. Perception: Gjør som politikerne og mediafolk/kjendiser, du må vri litt på det som er fakta, hvis du skjønner..
Som en på førstesiden sa så er moderasjon viktig her!

Ikke jug på deg du ikke har gjort, men allikevel fullt lovlig å pynte endel på "sannheten" - som forsåvidt mange/de fleste gjør på CV'en! Dessuten forbedred deg godt på å kunne svare godt på spørsmålene som omhandler *hullet* eller spørsmål angående *hullet* på en annen måte!

Jeg skal også forsåvidt sende inn cv til jobb snart! Veldig spent!!

Løkke til a!!
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Dr. Perception: Gjør som politikerne og mediafolk/kjendiser, du må vri litt på det som er fakta, hvis du skjønner..
Som en på førstesiden sa så er moderasjon viktig her!

Ikke jug på deg du ikke har gjort, men allikevel fullt lovlig å pynte endel på "sannheten" - som forsåvidt mange/de fleste gjør på CV'en! Dessuten forbedred deg godt på å kunne svare godt på spørsmålene som omhandler *hullet* eller spørsmål angående *hullet* på en annen måte!

Jeg skal også forsåvidt sende inn cv til jobb snart! Veldig spent!!

Løkke til a!!
Vis hele sitatet...
Bare jeg som la merke til at aeon_illuminate her svarte meget bra på spørsmålet, uten å gi et eneste konkret tips?
Du må være politiker.
tsssss nei er ikke politiker nei, men som sa en omformulering av visse ting kan jo være en start da!

men da må en vite nesten hva personen har gjort før, hva n' har av erfaring og hva som konkret har skjedd i en eventuell 'tørkeperiode' jobb/karriermessig
Nå er det gjennomført.

Han var jævlig flink til å få fram mye på korte spørsmål. Han spurte også om jeg har brukt narkotika og om jeg hadde hatt noe kontakt med politiet. Sa jeg hadde prøvd hasj og amfetamin, men at dette ikke var noe for meg. Sa jeg hadde blitt tatt av politiet og fått bot for hasjrøyking. Virka ikke som han reagerte noe særlig. Virket som det viktigste for han var at jeg ikke kom ruset på jobb. Når det gjaldt hullene i cv sa jeg at jeg var ung, ville oppleve verden og tenke over hva jeg ønsker å gjøre.

Når det var ferdig spurte jeg han hvordan han syntes det gikk. Han sa det gikk veldig bra
Han skal ringe referansen min i dag og han vet jeg kommer til å hjelpe meg godt på vei.
Får jeg jobben ringer han i morgen.
Gratulerer, går nok fint.
Skjønner ikke helt meninga med å fortelle om rusbruket jeg, da. Personlig syns jeg ikke arbeidsgiver har noe med hva jeg gjør/ har gjort på fritiden, og får ikke dårlig samvittighet ved å lyve om akkurat det.
Sist endret av fetter; 7. september 2011 kl. 16:58.
husk å si om du får jobben eller ikke.
Friår ?

Ingen grunn til å nevne at rusproblemer \ gøy med rus
Sitat av fetter Vis innlegg
Skjønner ikke helt meninga med å fortelle om rusbruket jeg, da. Personlig syns jeg ikke arbeidsgiver har noe med hva jeg gjør/ har gjort på fritiden, og får ikke dårlig samvittighet ved å lyve om akkurat det.
Vis hele sitatet...
Nei for det er jo fint for en sjef å bare ansette folk i hytt og pine, og ende med at han har en haug folk som doper seg på jobb og ikke produserer noe som helst

Er vel helt normalt på et jobbintervju å bli spørt om fritid og interesser.
Sitat av Kyosa79 Vis innlegg
Nei for det er jo fint for en sjef å bare ansette folk i hytt og pine, og ende med at han har en haug folk som doper seg på jobb og ikke produserer noe som helst
Vis hele sitatet...
Hvilken 'hva jeg gjør på fritiden' var det du ikke forstod?
Å blande jobb og rusmidler er ikke annet enn idioti, det sier seg vel selv.

Sitat av Kyosa79 Vis innlegg
Er vel helt normalt på et jobbintervju å bli spørt om fritid og interesser.
Vis hele sitatet...
Det vet jeg da, og jeg svarer også, men jeg gidder ikke legge ut om mine mange rusmiddel-erfaringer. Hvorfor skulle jeg gjøre det?
Jeg har også hull i CVen, men det var ingen som spurte om det da jeg var på jobbintervju på et sykehjem.
Veldig dårlig utgangspunkt hvis man lyver og holder tilbake for mye i et intervju. Om man har masse vilje og viser at man har lagt det bak seg, vil arb. giver legge merke til det. Si at du er 100% ærlig og vær det, det er ikke alle som tør det.
Sist endret av Taurean; 9. september 2011 kl. 12:29.
▼ ... over et år senere ... ▼
fikk du jobben?