Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  61 5365
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/v...artid=10090048
Lurer på hva dere synes om at de eldre på gamlehjem osv får så crapy food :P
Jeg synes selv at det er helt forferdelig at de eldre ikke får noe bedre mat en det her.
Sist endret av Popstickel; 4. september 2011 kl. 00:41.
Synes maten så ganske god ut jeg, Hellstrøm er jo ikke helt god så man må ta den han sier med ett par skjeer salt.
Sist endret av iMoan; 4. september 2011 kl. 00:42.
Sitat av iMoan Vis innlegg
Synes maten så ganske god ut jeg, Hellstrøm er jo ikke helt god så man må ta den han sier med ett par skjeer salt.
Vis hele sitatet...
Hvordan i all verden våger du å påstå at Hellstrøm "ikke er helt god"?! Hellstrøm er en mann som kan faget sitt helt latterlig bra. Jeg syns det er kult av han å faktisk gjennomføre denne testen, da det er betydelig rom for forbedringer på den fronten og han vet selv at han er god reklame.
Sist endret av Stinson; 4. september 2011 kl. 00:44.
Du kan da ikke mene det, Ser jo ut som noe som har kommet ut av min røv :P
Sitat av iMoan Vis innlegg
Synes maten så ganske god ut jeg, Hellstrøm er jo ikke helt god så man må ta den han sier med ett par skjeer salt.
Vis hele sitatet...
Hellstrøm kan være ganske kresen ja.. Samme som en gamer som syns 59 fps er dårlig men 60 er perfekt. (Når du bare trenger ~25 for smooth spilling)
Hellstrøm er veldig kresen ja, og dere kan jo lese selv om hvor "flink" han er http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=545922

Flere av resturantene han "fikser" går konkurs senere.
Har jobbet på to forskjellige sykehjem i to forskjellige deler av landet. Maten er ikke akkurat av gourmetkvalitet, men jeg vil nå si at middagene nok er mye bedre og næringsrike enn det gjennomsnittsnordmannen spiser til middag hver dag. Beboerne får frokost, frukt og saft, middag, dessert, kaffe og kake og kveldsmat hver dag og jeg synes absolutt ikke det er maten det står på om det er noe som skal klages på.
Sist endret av dadyd; 4. september 2011 kl. 00:49.
Sitat av iMoan Vis innlegg
Hellstrøm er veldig kresen ja, og dere kan jo lese selv om hvor "flink" han er http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=545922

Flere av resturantene han "fikser" går konkurs senere.
Vis hele sitatet...
Hadde ikke han hjulpet så hadde vell 100% av restorantene gått konk
fjordland det der? :P noe av det der så jo helt for J*****g ut......
Hellstrøm lager så sær mat, at det er kun han selv og et par franske chefs som spiser maten han lager o.O Så "vanlig" mat for han blir vel som å spise 10,- burgere på McDonalds.

Men uansett, maten varierer. Noen plasser smaker den grei, mens andre plasser smaker maten papp og det som verre er.
Hellstrøm spiller litt tror jeg. Har selv møtt han personlig, og han virket ikke som på tv.



Men generelt synes jeg at fengsel og gamlehjem har byttet roller i Norge.
Hellstrøm kan få ræva si tilbake til Frankrike der han hører hjemme. Jobber som dadyd på sykehjem og spiser den samme maten som beboerne så og si hver dag. Synes maten er helt ok, er ikke noen gourmet-mat, men bedre en den man får på mange kafeteriaer og billigere restauranter. Man må tenke på at eldre ofte er ganske kresne i matveien, og er noe for sterkt krydret, eller smaker for spesiellt vil ikke de eldre ha den. Maten er som dadyd sier bedre en det 90% av befolkningen har til middag daglig, og ihvertfall mye bedre og mer næringsrik en det 80-90 åringer greier og diske opp med hjemme. Tradisjonell og nøytral mat uten noe eksotisk miksmaks er stikkordet her.
Hva faen er det med folk? Han ene sier han synes synd på folk som skal spise sånn mat hver dag. Tenk på de i afrika som faktiske ikke får mat i det hele tatt noen dager. Faen hvor pirkete det går ant til å bli
Maten blir laget på fabrikk. På institusjonen blir den stort sett bare varmet opp og posjonert. Effektivisering må vite.
Maten ser ille ut ja, men som det snakkes om i artikkelen, så foretrekker eldre myk mat, kanskje overkokt, men allikevel til deres ønske pga dårlige/ingen tenner/gebiss. Om maten er så forferdelig som Hellstrøm skal ha det til stiller jeg meg kritisk. Han er vel hva man kaller "super-taster" og synes nok at den maten vi dagligdagse nordmenn spiser er forkastelig. Ja, det går ann å lage bedre mat, men for å kunne gjøre det trengs det nok ressurser som overgår 40kr/5 måltider pr. pers/dag. Noe eldrehjemmene kanskje ikke har til rådighet.

Ta dette til etteretning, og stem nå ihvertfall. Kanskje du kan hjelpe de eldre i din kommune. Jeg vil ihvertfall ikke ha det slik når jeg blir eldre.
morgenstern: Du sier noe der, folk av den eldre generasjon er ikke vant til gourmetmat, og ihvertfall ikke anno 2011. Bestemora mi spiser ikke middag hver dag, og det klarer hun godt. Hun er ikke vant til det, og dessuten trenger det ikke være fancy snegler kokt i hvitvinssaus med haugevis av tilbehør på.

For hennes del kan hun spise brødskive med sild på, det er hun vant til og blir glad for det.
Såpekoker av rang
Det eneste uspiselige her er de folka der som presterer å lire av seg at helt normal husmannskost er "uappetittelig".
De hadde måtte sagt det samme hadde de satt seg til bords ved et hvilket-som-helst gjennomsnittlig, norsk hjem.

Det er sikkert ikke førsteklasses mat som de selv er vant med å kokkelere og servere, men det
skal faen meg mye til før mat faktisk er vond og uspiselig på den måten de fremstiller det.

For noe vås.
Sitat av iMoan Vis innlegg
Hellstrøm er veldig kresen ja, og dere kan jo lese selv om hvor "flink" han er http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=545922

Flere av resturantene han "fikser" går konkurs senere.
Vis hele sitatet...
Det er jo opp til eieren av de aktuelle restaurantene hvor vidt de vil ta det alvorlig. Om du leser hele artikkelen kan du se at de fleste har fått god hjelp som har brakt de videre. Han kan faget sitt.

Sitat av xaine Vis innlegg
Hva faen er det med folk? Han ene sier han synes synd på folk som skal spise sånn mat hver dag. Tenk på de i afrika som faktiske ikke får mat i det hele tatt noen dager. Faen hvor pirkete det går ant til å bli
Vis hele sitatet...
Man kan ikke tenke slik hele tiden. Fysj av meg, har du på ovnen fordi det er for kaldt på rommet ditt? tenk på de som ikke har et lunt hjem å bo i. Gå å sov i telt du.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Poenget er at vi ikke bryr oss om folket i institusjonene. Maten dem for servert er halvfabrikat og uten næring, vi er blitt altfor glad i penger kontra dem som sitter på eldrehjem eller i fengsel.
Sitat av monoid Vis innlegg
Det eneste uspiselige her er de folka der som presterer å lire av seg at helt normal husmannskost er "uappetittelig".
De hadde måtte sagt det samme hadde de satt seg til bords ved et hvilket-som-helst gjennomsnittlig, norsk hjem.

Det er sikkert ikke førsteklasses mat som de selv er vant med å kokkelere og servere, men det
skal faen meg mye til før mat faktisk er vond og uspiselig på den måten de fremstiller det.

For noe vås.
Vis hele sitatet...
Industrimat er ikke uspiselig eller vond, men det smaker sjeldent godt. Typisk så er sausen vassen og smakløs, potetene smakløse, kjøttet er av lav kvalitet og den eneste smaken man finner er salt.

Kjøttkakene som spises rundt middagsordet i de tusen hjem er generelt langt bedre enn industrimat.
Kresne folk. Maten er helt grei, lapskaus og kjøttkaker er da standar mat. Når den gamle sjefen fra Bagatelle skal vurdere maten så blir jo all mat uspiselig.
Har selv en søster som er kjempe kresen på hva hun spiser og hun har jobbet på gamlehjem og sykehjem for eldre.
Hun sier at den mest beste maten hun har spist har vært på de to jobbene.

Alle de gamle hun har tatt vare på har også gledet seg til middag hver dag, bare det å kunne få varm mat hver dag var stort for de fleste.

Syntes ikke vi burde bry oss hva en "super duper-mesterkokk" har å si..
Når jeg satt inne så var det jo boms i fengselet som fikk bedre mat inne enn de gjorde ute på sosialtrygd.. Vanligvigikk det vel i Litago og yoghurt mens i fengsel så fikk de middagsmat.

Så er lite å klage på maten i fengsel, det eneste som var kjipt er at vi bare fikk syltetøy som pålegg på frokosten fordi de brukte pengene på urinprøver av fangene.
De gamle vil spise potet med sild det er det de alltid har spist. Og når gjennomsnittsnordmann lever på pasta, grandis og fjordland så er det nok mye mere næring i sykehjemsmat.
Før folk slakter Hellstrøm så synes jeg kanskje at dere bør utale dere om hvilken kompetanse dere har når det kommer til mat i denne settingen.
-Har dere spist sykehjemsmat?
-Har dere spist fengelsmat?
-Har dere spist på Bagatelle?
-Har dere spist husmannskost Hellstørm har laget?
-Har dere noen som helst peiling på mat?

Jeg har ikke gjort første punkt, men resten har jeg vært igjennom. Og en ting her helt klinkende klart, Hellstrøm er kjempeflink på mat. Han er rett og slett helt eksesjonellt flink. Selv om det er ganske enkel og basic mat. Det skal liksom ikke så veldig mye til, litt salt og pepper, en timiankvist og en skvis sitron er som regel nok til å løfte en rett betraktelig.
Om hellstrøm sier at denne maten er uspiselig så er jeg faktisk helt enig, synes instutisjonmat genrelt er skikkelig ekkelt.
Eneste stedet jeg syntes de serverte god mat i institusjonsammenheng var på et sykehus som spesialiserer seg på spiseforstyrrelser, der er det svært viktig at maten både ser god ut og smaker godt.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av wishb0ne Vis innlegg
De gamle vil spise potet med sild det er det de alltid har spist. Og når gjennomsnittsnordmann lever på pasta, grandis og fjordland så er det nok mye mere næring i sykehjemsmat.
Vis hele sitatet...
Gjennomsnittsnordmannen lever ikke på grandis og fjordland.
pellets for the win!
Helt enig med Moret.

Hellstrøm er en topp kar.
For fanken, til og med Grandiosa har jo fått "nøkkelhull".
Sitat av iMoan Vis innlegg
Hellstrøm er veldig kresen ja, og dere kan jo lese selv om hvor "flink" han er http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=545922

Flere av resturantene han "fikser" går konkurs senere.
Vis hele sitatet...
Ærlig talt... Du tror Hellstrøm tok over styringen hos alle de restaurantene han besøkte?
Når det gjelder mat i fengsel,militæret,sykehus,arbeidsmat så er den som regel av god nok kvalitet men kanskje litt
fantasiløs .Spesielt når den samme menyen går i en slags evig syklus.
Et tips til dere kokker der ute er å forandre litt på oppskriften hver gang noe blir laget slik at folk ikke går matlei.
En kan tilgmed gå matlei ute i Nordsjøen ,der maten er bedre enn et gjennomsnitts hotell
Det må jo gå ann å kalle Hellstrøm pirkete, når det som hovedsaklig var galt med kotelett-retten var at rødkålen var fabrikkprodusert... Skal da heller ikke forvente å få noe annet enn brun saus fra pose.
Sist endret av Buddapower; 4. september 2011 kl. 05:05.
Sitat av Sverdslager Vis innlegg
Når det gjelder mat i fengsel,militæret,sykehus,arbeidsmat så er den som regel av god nok kvalitet (...)
Vis hele sitatet...
Nei, med mindre du sikter til mannskap på fartøy er ikke dette tilfellet. Har spist regelmessig ved både Harald Hårfagre, Kolsås, LSK og Haakonsvern, hvor spesielt sistnevnte holder svært lav kvalitet.
Sitat av xaine Vis innlegg
Hva faen er det med folk? Han ene sier han synes synd på folk som skal spise sånn mat hver dag. Tenk på de i afrika som faktiske ikke får mat i det hele tatt noen dager. Faen hvor pirkete det går ant til å bli
Vis hele sitatet...

Hva faen hjelper det de eldre i Norge at folk dauer av sult i Afrika? Vi har penger til å gi dem eldre i Norge litt verdighet, har vi ikke? Vi pøser ut milliarder av kr, men hva hjelper det når hver og en av dem får 15 unger. Dem er overbefolket, men det er vel vår feil det også..
Sitat av hypphypp Vis innlegg
Hva faen hjelper det de eldre i Norge at folk dauer av sult i Afrika? Vi har penger til å gi dem eldre i Norge litt verdighet, har vi ikke? Vi pøser ut milliarder av kr, men hva hjelper det når hver og en av dem får 15 unger. Dem er overbefolket, men det er vel vår feil det også..
Vis hele sitatet...
Tror det var på TV jeg så det en gang; de vet ikke hva sex fører til, så det er ikke rart de får mange unger.
Sitat av hypphypp Vis innlegg
Hva faen hjelper det de eldre i Norge at folk dauer av sult i Afrika? Vi har penger til å gi dem eldre i Norge litt verdighet, har vi ikke? Vi pøser ut milliarder av kr, men hva hjelper det når hver og en av dem får 15 unger. Dem er overbefolket, men det er vel vår feil det også..
Vis hele sitatet...
Er det viktigere for deg å gi norske eldre gourmet mat enn det er å gi mat til folk som risikerer å dø av sult?
Jobba på flere forskjellige sykehjem før jeg også- storkjøkkenmaten kom til oss ferdiglagd i vakum, bare å varme opp. Restene av middagen, altså det som ble til overs etter de gamle hadde spist var fritt vilt for personalet, og dette var god, norsk tradisjonskost. Eneste maten jeg ikke satt så pris på var enkelte av fiskerettene, smaken av fersk fisk lar seg liksom ikke gjøre så bra i storkjøkkensammenheng.


Men en ting jeg har bitt meg merke i er hvor lite glad i middag den gjennomsnittlige sykehjemsbeboer er. Dette da selv om det er hjemmelagde retter vi steller i stand på avdelinga (gjøres ofte på lørdagskvelder etc, lage noe "ekstra". ) Brødskive med syltetøy er som regel favoritten uansett, og da er det ikke tilbudet og variasjonsmulighetene det skorter på, det er rett og slett bare det beboerene vil ha. Dette kan til en viss grad forklares (i følge lærebøkene) med forandringer i smakssansen til meget gamle mennesker, som blir ganske så svekket. Søtt er en av de smakene som "holder seg" best.

Det er faktisk ganske vanskelig å f.eks motivere gamle sykehjemsbeboere til å spise nok protein (viktig med tanke på sårtilheling og lignende) det er karbohydrater de oftest er gira på... Vi kokte bløtkokte egg annenhver dag i uka til frokost, forbausende få beboere som i det hele tatt vil ha.
Et spørsmål blir jo i hvilken grad man skal påprakke voksne folk som fremdeles er oppegående i hodet noe annet enn det de helst vil ha. Hvis Tollfrid (93) elsker ihjelsaltet betasuppe med en halv liter syltetøy så synes jeg absolutt hun skal få det så ofte som mulig. Man kan selvfølgelig informere om at det finnes mat som er bedre for dem og tilby alternativer, men eldre skal ikke umyndiggjøres bare fordi de ikke kan lage maten sin selv.
Sitat av Nubeland Vis innlegg
Er det viktigere for deg å gi norske eldre gourmet mat enn det er å gi mat til folk som risikerer å dø av sult?
Vis hele sitatet...
Er forskjell på gourmet og mat man gir til grisene. Selvfølgelig mener jeg at vi får hjelpe våre egene først!
Sitat av hypphypp Vis innlegg
Er forskjell på gourmet og mat man gir til grisene. Selvfølgelig mener jeg at vi får hjelpe våre egene først!
Vis hele sitatet...
Maten som serveres på norske institusjoner er da ikke mat som gis til grisene.

Dette er mat som sultende folk verden over ville gjort mye for å få tak i.

Jeg synes at alle fortjener mat av beste kvalitet, men å si at det er viktigere at norske eldre (Som ikke står i fare for å sulte pga. mangel på mat) skal få mat av høyere kvalitet enn sultrammede personer verden over får mat er så dumt at jeg ikke har ord.
Sitat av Nubeland Vis innlegg
Maten som serveres på norske institusjoner er da ikke mat som gis til grisene.

Dette er mat som sultende folk verden over ville gjort mye for å få tak i.

Jeg synes at alle fortjener mat av beste kvalitet, men å si at det er viktigere at norske eldre (Som ikke står i fare for å sulte pga. mangel på mat) skal få mat av høyere kvalitet enn sultrammede personer verden over får mat er så dumt at jeg ikke har ord.
Vis hele sitatet...
Så når din mor kommer på gamlehjem så ville du synes at det er greit at hun får 300 gr ris om dagen for det får en unge i Afrika også...

(Dette er bare for å få fram et poeng, typen mat og tall tatt rett ut av luften)
Sist endret av Leiha; 4. september 2011 kl. 13:26.
hvorfor skal de eldre kun få mat for 40kr dagen og de som sitter inne få mat til 60kr dagen?
Hadde maten vært fristende og god så skal vi ikke se bort i fra at vi hadde kunne fjernet en god del medesiner.
Norge AS driver å lager nye reformer for å akkurat fjerne medesin bruken i landet og satse på andre ting.
Da burde de koke sammen en ide som gjør det mulig å severe mat til de eldre for 80-100kr dagen.

Selv om Hellstrøm er en kresen fyr når det gjelder mat, så har han sine poeng når det gjelder utsende og kvalitet på maten. feks.

Sitat "Potetene er en stor utfordring. Vi må kjøpe dem ferdig kokt og har sendt en del tilbake til leverandør og kastet mye fordi kvaliteten var for dårlig."

"Poteter er en viktig kilde til c-vitamin. Og kanskje er det nettopp poteter og saus de eldre vil ha."

"Eldre har behov for vitamin D. Derfor er det viktig med fet fisk - noe bare Sandetun sykehjem serverte."

"Vond mat kan selvsagt gi mer underernæring - ingen eldre vil spise en middagsporsjon som ser dårlig ut og smaker vondt. Smaks- og luktesansen svekkes med alderen, derfor må maten være godt krydret, sier Norum."
Sitat av Nubeland Vis innlegg
Maten som serveres på norske institusjoner er da ikke mat som gis til grisene.

Dette er mat som sultende folk verden over ville gjort mye for å få tak i.

Jeg synes at alle fortjener mat av beste kvalitet, men å si at det er viktigere at norske eldre (Som ikke står i fare for å sulte pga. mangel på mat) skal få mat av høyere kvalitet enn sultrammede personer verden over får mat er så dumt at jeg ikke har ord.
Vis hele sitatet...
Det du skriver her er så dumt at det henger ikke på greip! Tror du vi kan redde hele verden? Da får dem slutte å knulle på seg 15 unger. Er merkelig at det ikke har gått ett lys opp for dem for lenge siden. Mye av det dem driver med der nede kan dem takke seg selv for.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Hellstrøm kan være ganske kresen ja.. Samme som en gamer som syns 59 fps er dårlig men 60 er perfekt. (Når du bare trenger ~25 for smooth spilling)
Vis hele sitatet...
jeg vet ikke om du helt vet hva du snakker om her, 30fps og under er ikke spillbart
Sitat av Stinson Vis innlegg
Hvordan i all verden våger du å påstå at Hellstrøm "ikke er helt god"?! Hellstrøm er en mann som kan faget sitt helt latterlig bra. Jeg syns det er kult av han å faktisk gjennomføre denne testen, da det er betydelig rom for forbedringer på den fronten og han vet selv at han er god reklame.
Vis hele sitatet...
Nei han er ikke mye god, etter jeg så at han skulle ha boks Sjampinjong i sausen til julemat så mista han alle stjerner hos meg

Jeg har forøvrig spist mye mat fra gamlehjem å synes den er helt grei
Sist endret av skukketrure; 4. september 2011 kl. 14:23.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Det fins en mellomting. Det skal ikke være restaurant mat hver dag på eldresentre og fengsler, noe Hellstrøm sikter til. Men potetene virka veldig daffe.

Hvis de kunne lagt litt mer energi i matlagingen og finni en mellomting
Dette kommer veldig an på. Ikke ALLE sykehjem får maten transpotert med lastebil! Jeg jobber selv deltid ved et gamlehjem, og vi har et eget kjøkken-personale som lager maten oppr. på eget kjøkken, og serverer alltid fersk mat.

Hellstrøm-tullingen, lever i en overklasse-verden, og selvsagt vil han vurdere den vanlige maten som mindre god.
Sitat av Leiha Vis innlegg
Så når din mor kommer på gamlehjem så ville du synes at det er greit at hun får 300 gr ris om dagen for det får en unge i Afrika også...

(Dette er bare for å få fram et poeng, typen mat og tall tatt rett ut av luften)
Vis hele sitatet...
Det jeg sier er at jeg mener det er viktigere å redde folk fra å dø fra sult enn at min mor på gamlehjem får mat tilberedt av Gordon Ramsay.

Sitat av hypphypp Vis innlegg
Det du skriver her er så dumt at det henger ikke på greip! Tror du vi kan redde hele verden? Da får dem slutte å knulle på seg 15 unger. Er merkelig at det ikke har gått ett lys opp for dem for lenge siden. Mye av det dem driver med der nede kan dem takke seg selv for.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri sagt at målet er å redde hele verden, jeg påpeker bare at fra mitt standpunkt er det viktig å gjøre så mye som mulig. Din holdning er at sultende personer gjerne kan dø sålenge nordmenn har det bra.

Hvorfor er det slik at fødselsraten er så høy i den tredje verden? Tror du dette er bare fordi de liker å ha sex?
Du har virkelig ikke satt deg inn i dette, og da bør du heller ikke uttale deg så bastant.
Hvem vil ete potet som du kan klemme som en lekeball?
Sitat av Nubeland Vis innlegg
Det jeg sier er at jeg mener det er viktigere å redde folk fra å dø fra sult enn at min mor på gamlehjem får mat tilberedt av Gordon Ramsay.
Vis hele sitatet...
Poenget her er at de får industrimat til middag hver eneste dag, det er fullstendig unødvendig og er ikke relatert til de sultende i Afrika i det hele tatt.

Hvis du er så grådig opptatt av at ingen skal sulte synes jeg du skal selge PCen din og sette av 95% av overskuddet du har til de formål istedet for å klage her.

Ingen fortjener å måtte spise industrimat med annenrangs kjøtt og ugjenkjennelige grønnsaker. Det ville vært null problem for samtlige kommuner i landet å sette av noen tikroner mer så alle kunne få friske grønnsaker til middag.

Noen har allerede gjort dette og serverer ypperlig mat til alle institusjoner, andre igjen gir faen og skal spare, spare, spare.
Sitat av xaine Vis innlegg
Tenk på de i afrika som faktiske ikke får mat i det hele tatt noen dager.
Vis hele sitatet...
Kan de ikke spise kake?