Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 2556
Hei, kom hjem i dag etter å ha vært borte i 5 dager, hentet posten og der ligger det en oppsigelse på leiligheten, helt uten vidre, har ikke hørt noe fra huseier at dem har planer om å kaste meg ut eller noe sånt, vi har alltid pratet sammen når vi har truffes utenfor og vært blide og hyggelige mot hverandre.
Men, nå har jeg altså fått oppsigelse og jeg må være ute av leiligheten i november!

Det jeg lurer på er om det er noen regler som sier at man må få en advarsel først eller noe, før de kan kaste deg ut? for hvis det er en slik regel så har ikke huseier lov til å kaste meg ut og jeg trenger virkelig leiligheten!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du må ikkje få advarsel, men huseigar må ha ein svært god grunn, t.d. grovt mislighold av leigeavtalen, eller at husrommet skal pussast opp eller rivast.
Om huseier skal disponere leiligheten selv, så er det også fult lovlig. Men som nevnt ovenfor, så skal det være en god grunn til det.
Okay, føler ikke at han har så veldig god grund, det er egentlig bare løse beskyldninger fra naboen det går på og grunnen til at jeg blir kastet ut skjedde for et år siden...


Huseier skal ikke disponere leiligheten selv.
Sist endret av Awareness; 2. september 2011 kl. 13:06.
Heisann

Trist og høre, men huseier kan nok desverre ikke bare si opp deg som leietaker, du har loven på din side.

mvh
Dette er jævela kjipt, jeg håper jeg får snakket med huseier og får beholdt leiligheten, da hadde jeg blitt evig glad.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av zevz Vis innlegg
Dette er jævela kjipt, jeg håper jeg får snakket med huseier og får beholdt leiligheten, da hadde jeg blitt evig glad.
Vis hele sitatet...
http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-009.html#9-5
Sitat av slashdot Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Takk! Ser ikke ut som om det er noen lover der som kan hjelpe meg dessverre, håper bare huseier ombestemmer seg etter at jeg har pratet med han, de jeg leier av er jo hyggelige, hadde aldri trodd at dette kom til å skje.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av zevz Vis innlegg
Takk! Ser ikke ut som om det er noen lover der som kan hjelpe meg dessverre, håper bare huseier ombestemmer seg etter at jeg har pratet med han, de jeg leier av er jo hyggelige, hadde aldri trodd at dette kom til å skje.
Vis hele sitatet...
Øh.

Noko som skjedde for eit år sidan, og ikkje er brot på leigeavtalen er ikkje sakleg grunn til oppsigelse.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Øh.

Noko som skjedde for eit år sidan, og ikkje er brot på leigeavtalen er ikkje sakleg grunn til oppsigelse.
Vis hele sitatet...
Mhm, da må jeg bare krangle litt med huseier da, selvom det er ganske kjipt, håper det løser seg.
Kan du fortelle om episoden som skjedde for et år siden, som du mener var "begrunnelsen" for utkastelsen? Det blir lettere for oss å kommentere når vi vet hvor alvorlige de aktuelle episodene har vært
Har egentlig ikke lyst til å skrive det her, men lå gå!
Det er ruta til naboen som har fått ett merke, den er litt knust etter at noen skøyt med luftpistol på den og et halvt år senere så skøyt jeg med luftgivær på blink i hagen og da anmeldte han meg for å ha skutt på ruta hans, noe jeg nektet på.
Også er det bruk av fyrverkeri for drøyt et år siden, men har satt av en røykbombe for en måned siden, mulig det er det som er fyrverkeriet som det er snakk om.
Satt av en røykbombe for en mnd siden? I hagen til huseeier da eller?
Fyrverkeri, røykbombe og skyting med luftgevær? Vil tro dette kan telle som god nok grunn til å kaste deg ut for å være ærlig.
Det stemmer, men tror ikke det er det han mener er fyrverkeri, men usikker!
Hva står som grunn i oppsigelsesbrevet da?
Sitat av Nerdefruen Vis innlegg
Fyrverkeri, røykbombe og skyting med luftgevær? Vil tro dette kan telle som god nok grunn til å kaste deg ut for å være ærlig.
Vis hele sitatet...
Når jeg skøyt på blink med luftgivær så ga jeg meg med en gang huseier sa at det ikke var lov og har ikke skyti siden, dette er ca 6 månder siden.
Ruta til naboen knuste for et år siden.
Fyrverkeri var i vinter, unntatt den ene røykbomben da.

Sitat av Nerdefruen Vis innlegg
Hva står som grunn i oppsigelsesbrevet da?
Vis hele sitatet...
Grunnen er at huseier hvil ha et bra forhold til naboene og naboen har anmeldt meg for å knuse ruta hans med luftgivær, pluss at noen naboer har klaget på fyrverkeri.
Sitat av zevz Vis innlegg
Når jeg skøyt på blink med luftgivær så ga jeg meg med en gang huseier sa at det ikke var lov og har ikke skyti siden, dette er ca 6 månder siden.
Ruta til naboen knuste for et år siden.
Fyrverkeri var i vinter, unntatt den ene røykbomben da.



Grunnen er at huseier hvil ha et bra forhold til naboene og naboen har anmeldt meg for å knuse ruta hans med luftgivær, pluss at noen naboer har klaget på fyrverkeri.
Vis hele sitatet...
Trur du kan pakke sammen jeg. Se etter en ny leilighet. Kan da ikke vær koselig og bo i et nabolag der du er uønsket?
Skal jeg flytte så blir det nok til Tønsberg, men jeg bryr meg egentlig ikke om hva naboene tror om meg, jeg snakker uansett aldri med dem og ser dem så og si aldri, men det som er kjip er hvis jeg blir uvenn med huseier, noe jeg tror og håper at vi ikke er.

Det eneste de faktisk kan ta meg på er jo fyrverkeriet...
Sist endret av Awareness; 2. september 2011 kl. 13:51.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av zevz Vis innlegg
Grunnen er at huseier hvil ha et bra forhold til naboene og naboen har anmeldt meg for å knuse ruta hans med luftgivær, pluss at noen naboer har klaget på fyrverkeri.
Vis hele sitatet...
Neppe god nok grunn til oppsigelse vil eg tippe. Det er ikkje grovd mislighald av leigeforholdet i mine auge.. Det er grunnlag for ei åtvaring, men neppe meir.
3 måneder er vel vanlig? Trenger ingen god grunn for det..
Hvor lang tid har du fått, og hva sier kontrakten din?

Har du en tidsbestemt kontrakt høres grunnlaget litt tynt ut, har du derimot en tidsubestemt kontrakt med gjensidig oppsigelsesfrist kreves ikke noen spesiell grunn annet enn at utleier ikke ønsker å leie ut til deg lenger.
Det står at jeg har fått 3 måneder fra august, men så står det også at jeg må være ute i november, noe jeg syns er litt rart.

Finner dessverre ikke kontrakten.
August, September, Oktober .. 3 måneder.. 1. november skal du være borte.
What does not make sense?
Sitat av kn^tte Vis innlegg
3 måneder er vel vanlig? Trenger ingen god grunn for det..
Vis hele sitatet...
Jo, for å si opp leietagere må man ha en rimelig god grunn, ifølge loven. Man kan ikke bare bestemme seg for at "nå vil jeg ha nye folk her".
Sitat av kn^tte Vis innlegg
August, September, Oktober .. 3 måneder.. 1. november skal du være borte.
What does not make sense?
Vis hele sitatet...
Hehe, jeg som er helt kake i huet og ikke telte med, Oktober! gjør ting litt lettere.
hvor er det egentlig du bor? hvis du bor i en by høres det rart ut om du tror det er lov å skyte med luftgevær og bruke røykbomber oll. til vanlig, spesielt i et nabolag, hadde det vært med på landet/skogen hadde det vært forståelig
Sitat av Nerdefruen Vis innlegg
Jo, for å si opp leietagere må man ha en rimelig god grunn, ifølge loven. Man kan ikke bare bestemme seg for at "nå vil jeg ha nye folk her".
Vis hele sitatet...
De fleste kontrakter bruker å ha en paragraf med nettopp dette, 3 måneders gjensidig oppsigelse er VELDIG vanlig. Jeg har dog tidsbestemt, og skal være ute 1.juli neste år. =)
Sitat av exceed Vis innlegg
hvor er det egentlig du bor? hvis du bor i en by høres det rart ut om du tror det er lov å skyte med luftgevær og bruke røykbomber oll. til vanlig, spesielt i et nabolag, hadde det vært med på landet/skogen hadde det vært forståelig
Vis hele sitatet...
Bor i et nabolag litt ute på landet! er ikke så veldig farlig å sende opp raketter her, men når naboene klager så er det plutselig det...
Går utifra at du har en tidsubestemt leieavtale. Dette står i husleieloven:

Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale
Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren.
En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom:
a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden,
b) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes,
c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller
d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen.

Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd.

Hvis du vil lese mer, står alt du trenger å vite under paragraf 9 i husleieloven.
Var litt for kjapp i forhold til at utleier ikke kan si opp avtalen uten grunn, men du kan lese ganske nøye hva som kreves her.

Merk deg særlig at du kan protestere til utleier innen en måned. Det beste er antagelig å skrive protesten, og så ta den med deg og ta en prat med utleier. Forklar din side, beklag dersom det har vært problemer for utleier, og lov at du skal oppføre deg...
Sitat av doseren Vis innlegg
Var litt for kjapp i forhold til at utleier ikke kan si opp avtalen uten grunn, men du kan lese ganske nøye hva som kreves her.

Merk deg særlig at du kan protestere til utleier innen en måned. Det beste er antagelig å skrive protesten, og så ta den med deg og ta en prat med utleier. Forklar din side, beklag dersom det har vært problemer for utleier, og lov at du skal oppføre deg...
Vis hele sitatet...
Det er akkurat det jeg har gjort!
Har skrevet en beklagelse og hva jeg har gjort og hvorfor og at jeg ikke har noe med den ruten og gjøre, sender den på mail i dag også ser jeg hva jeg får til svar, håper bare det ordner seg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av kn^tte Vis innlegg
De fleste kontrakter bruker å ha en paragraf med nettopp dette, 3 måneders gjensidig oppsigelse er VELDIG vanlig. Jeg har dog tidsbestemt, og skal være ute 1.juli neste år. =)
Vis hele sitatet...
Husleigelova står over kontrakter, og vilkåra er jamt over ufravikelige til ulempe for leigetaker. Det vil sei at dersom eit punkt bryt med husleigelova, så er det stortsett revnande likegyldig kva som står i kontrakta, du vil vinne med glans om du tar saka til forliksrådet eller tingretten.