Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 724
Jeg trenger en kraftig maskin til mitt forbruk. Mitt forbruk handler mye om film og andre mediarelaterte bruksområder.

Har idag en laptop som overhodet ikke tilfredstiller mitt behov. Skal jeg konvertere en film på 4-5 GiB, bruker den i hvert fall, 8 til 10 timer.
Så på nette at en fyr konventerte (i samme program) på 30 min til en time.

Har etter hvert fått tak i en del gode konverteringsprogrammer, så det er helt klart at laptopen min er udugelig.

Så her er spørsmålene:

Hva trenger jeg av maskinvare for å tilfredstille mine behov?
Er det bedre med en stasjonær? (Regner med det da.)
Hvilken prisklasse kan jeg forvente meg?
En rask harddisk kan hjelpe, en SSD disk dersom du har budsjett stort nok.
Ja.
Raske harddisker som 15k og SSD disker er dyre, noe ala 1100,- for 60gb for en SSD.
Trådstarter
11 0
1100 kr. er ikke så mye. Mener du at jeg da kan kjøpe en ny harddisk til laptopen eller snakker du da om en ny maskin?
Her står det på CPU og ikke HDD, hvilket program bruker du? Har det støtte for grafikk-akselerasjon?
Vell, du kan starte med å skjekke ut de 99 andre trådene. Om du finner en du liker så kan du sette på en 120GB ssd..
Budsjett? Bygge selv?
Trådstarter
11 0
Hehehe... Har ikke peiling. Vet bare at når jeg prøver å spille av f.eks. en bluray eller store tunge mediafiler, fryser eller stopper maskinen min opp. Av og til er bildet før tekst (og motsatt) og undertekst følger som regel ikke med. Regner med at det var det du snakket om nå. Er egentlig helt grønn når det kommer til operativsystemer. Nettopp derfor jeg trenger tips til hva jeg skal invistere i. Hadde jeg kunnet det, hadde jeg bygd meg en maskin for mitt behov. Men det kan jeg ikke. Finnes det "ferdige" gode maskiner som tilfredstiller mine behov? En maskin jeg kan gå i butikken evnt handle på nettet?
Da anbefaler jeg faktisk denne asus laptopen:
http://www.dustinhome.no/asus-n55sf-...uct/5010600760

Ekstremt kraftig maskin, du får veldig mye for pengene; midt i blinken til deg, du vil ikke angre
Sist endret av pyth0n; 17. august 2011 kl. 02:07.
litt merkelig at du har bluray spiller på en pc som suger er det ikke ?
Trådstarter
11 0
Notert og lagt inn på bookmarks! :-D Men ville det ikke vært en bedre investering å handle en stasjonær? Er ikke de kraftigere? I hvert fall i forhold til pris?
anbefaler deg å la oss velge komponenter for deg hos netshop og få de til å sette den sammen til deg oppdaterer post!
Trådstarter
11 0
Vel det er vel ikke "rene" blurays jeg snakker om. Det er vel MP4, MKV- ripps og denslags... Får seff ikke utnyttet bluray sånn sett. Men det handler jo om å få tak i en type maskin som "takler" alt. Hehe...

pyth0n: Og hvem er du/dere? Er veldig intr. hvis du/dere kunne hjelpe meg i å få en maskin som passer mitt behov.
velg denne PC'en fra netshop og konfigurer den som følgende;

NetShop 3 års PC garanti
Produksjon og testing av PC
Netshop Miditower,"Telamon II", sort
Chieftec, 650W, CFT-650-14CS, modulær
ASUS P8P67 B3 P67 hovedkort socket 1155
Intel Core i5 2500K Quad Prosessor
Corsair XMS3 8 GB DDR3 1600MHz
Samsung 1 TB 7200RPM S-ATA2 32MB
ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA
Sony DVD-brenner AD-5260S intern
MIST tastatur, "Oghma", Aluminium, Sort (velg hva du vil)
Logitech RX250 OEM Sort (velg hva du vil)
Corepad® C1 Medium (velg hva du vil)
ASUS 24" LCD Wide modell VH242T Full HD

8.5k inludert montering, mus, tastatur og 24" skjerm
denne pc'en kan du game med, overklokke dritten ut av cpu og er veldig kraftig

operativsystem henter du fra piratenes bukt?
Sist endret av pyth0n; 17. august 2011 kl. 02:29.
Trådstarter
11 0
pyth0n: Hey, hey, heey! Den ser jo som et råskinn av en datamaskin. Den tror jeg ville fungere bra for meg ja. Har lagret siden og kommer til å ta kontakt med butikk. KONGE! Tusen takk for tipset! =D
Sitat av pyth0n Vis innlegg
velg denne PC'en fra netshop og konfigurer den som følgende;

NetShop 3 års PC garanti
Produksjon og testing av PC
Netshop Miditower,"Telamon II", sort
Chieftec, 650W, CFT-650-14CS, modulær
ASUS P8P67 B3 P67 hovedkort socket 1155
Intel Core i5 2500K Quad Prosessor
Corsair XMS3 8 GB DDR3 1600MHz
Samsung 1 TB 7200RPM S-ATA2 32MB
ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA
Sony DVD-brenner AD-5260S intern
MIST tastatur, "Oghma", Aluminium, Sort (velg hva du vil)
Logitech RX250 OEM Sort (velg hva du vil)
Corepad® C1 Medium (velg hva du vil)
ASUS 24" LCD Wide modell VH242T Full HD

8.5k inludert montering, mus, tastatur og 24" skjerm
denne pc'en kan du game med, overklokke dritten ut av cpu og er veldig kraftig

operativsystem henter du fra piratenes bukt?
Vis hele sitatet...
^
||
This.

En måte å omgå treg harddisk-problemet på er å lage en RAMDisk, med et program som heter RAMDisk om jeg ikke husker helt feil, legge filmen der, og konvertere til et område inne på RAMDisken. Det krever selvfølgelig store mengder RAM, men det går litt fortere enn å gjøre det på en vanlig harddisk.