Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  49 4547
Hei har bare noenn spørsmål om komplett gamer - limited edition.

1.Er den bra?
2. Får du mye for penga ?
3.Viss denne ikke er så bra, hva kan dere anbefale?

Skal brukes til gaming og litt surfing på nett.




Beklager sitter på iPad og får ikke vist link. Takk for svar.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
1. Ja..
2. Ja..
3. ?
Trådstarter
kan den kjøre spillene som er ute nå til dags ?
Sitat av diego Vis innlegg
kan den kjøre spillene som er ute nå til dags ?
Vis hele sitatet...
Kommer helt ann på om du skal bytte om på lista, og evt til hva.

Sånn som den står nå er det ting jeg ville endra.
Trådstarter
hva vile du evt endra ?
Sitat av diego Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Jeg ville startet med å bytte PSU, HovedKort og RAM.

Gjerne en Corsair PSU, ASUS hovedkort og litt bedre RAM. F.eks. noen brikker på 1600Mhz.
Hvis du skal kjøre de nyeste spillene uten lag som F. eks BF3 når det kommer så trenger du nok bare å oppgrader skjermkortet.
Men skal du oppgradere skjermkortet så bør du kjøpe en Corsair 650W strømforsyning så du får nok strøm til det du skal ha inni kabinettet.

Men ingen vits i å kjøpe nytt hovedkort eller 1600 Mhz brikker enda. Du merker ikke mye forskjell på 1333 Mhz og 1600 Mhz brikker.
Hovedkortet du har der er helt greit.

Men hvis jeg var deg så ville jeg bare ha kjøpt alt i deler og bygget den selv. kan få mere for pengene av det.
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Hvis du skal kjøre de nyeste spillene uten lag som F. eks BF3 når det kommer så trenger du nok bare å oppgrader skjermkortet.
Men skal du oppgradere skjermkortet så bør du kjøpe en Corsair 650W strømforsyning så du får nok strøm til det du skal ha inni kabinettet.

Men ingen vits i å kjøpe nytt hovedkort eller 1600 Mhz brikker enda. Du merker ikke mye forskjell på 1333 Mhz og 1600 Mhz brikker.
Hovedkortet du har der er helt greit.

Men hvis jeg var deg så ville jeg bare ha kjøpt alt i deler og bygget den selv. kan få mere for pengene av det.
Vis hele sitatet...
Nå koster jo en bedre RAM 60 kroner. Det er 60,- jeg ville unna meg.

Du mener det er helt greit? Joa, det har tilkoblingene, men MSI er ett merket, som ihvertfall her i området, er kjent for feil.

Og når du først skal spandere på deg en PC, så er det fett å ha ett ordentlig beist som ikke failer. Kjøp noe ordentlig med engang, for du kommer til å gjøre det uansett.
Trådstarter
Det beistet du snakker om, kunne du ikke linka til et beist som ikke vil faile ?
Har selv hatt MSI i alle de år og jeg har absolutt ALDRI hatt et eneste problem med hovedkortene der.
RAM koster ikke mye nei, men skal han i tillegg kjøpe nytt HK for å få utnytta de 1600 MHz RAM brikkene så er det ikke like lite som 60 kr nei.
Du må ta med full pris og ikke bare RAM når du skal ta opp pris.
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Har selv hatt MSI i alle de år og jeg har absolutt ALDRI hatt et eneste problem med hovedkortene der.
RAM koster ikke mye nei, men skal han i tillegg kjøpe nytt HK for å få utnytta de 1600 MHz RAM brikkene så er det ikke like lite som 60 kr nei.
Du må ta med full pris og ikke bare RAM når du skal ta opp pris.
Vis hele sitatet...
Det er jo bra for deg det da Selv så har både jeg og bekjente hatt problemer.


Når det gjelder RAM, så må du ikke bytte HovedKort. Bare å ta seg en tur i BIOS det. Så slipper du den utgiften.



TS: Har du vurdert å bygge selv, eller må du ha ferdig bygget? Om du skal bygge selv så får du mer kunnskap om PCen din og feilsøking blir 10x lettere.
Trådstarter
har vurdert det ja.

men spørsmåla mine var som følger:
Komplett gamer - limited edition

1.Er den bra?
2. Får du mye for penga ?


Viss denne ikke er så bra, da tenker jeg på om den f.eks har litt dårlig skjermkort, hovedkort, eller prosessor. Hva kan dere anbefale å endre ?

P'cen skal somsagt brukes til gaming, spill som cod blackops, mw2, css, TF 2 osv.
Sitat av diego Vis innlegg
har vurdert det ja.

men spørsmåla mine var som følger:
Komplett gamer - limited edition

1.Er den bra?
2. Får du mye for penga ?


Viss denne ikke er så bra, da tenker jeg på om den f.eks har litt dårlig skjermkort, hovedkort, eller prosessor. Hva kan dere anbefale å endre ?

P'cen skal somsagt brukes til gaming, spill som cod blackops, mw2, css, TF 2 osv.
Vis hele sitatet...
Den er helt ok. Den vil kunne spille de spilla du har nevnt i fullgrafikk og mer enn det. Jeg ville uansett annbefalt å bygge en egen pc, da du vil få de samme/bedre deler, men billigere Da får du f. eks. mulighet til å kjøpe hakket bedre skjermkort f. eks. I tilegg lærer du mye av det!
Trådstarter
takk, ikke negativt å lære noe nytt
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Billigere vil du ikke få det. Sammenlagt må du nok ut med mere penger hvis du skal kjøpe disse delene separat inkl. OS. For ikke å snakke om hva service og montering er verdt for enkelte.

Synes oppsettet ser fint ut jeg. Bytte av RAM-hastighet vil du ikke merke noe til og såfremt du hovedsaklig skal spille holder også 4GB lenge. Strømforsyningen er egentlig laget av Seasonic som er den samme produsenten som bla. står bak Corsairs AX-serie. Jeg ser ingen grunn til å bytte den ut, og strøm vil du ha nok av så lenge du ikke tenker SLI. I så tilfelle bør du ha 650W.

Ingenting å si på dette oppsettet. Kanskje utvide til 8GB RAM da det allerede er så billig.
Trådstarter
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Den er helt ok. Den vil kunne spille de spilla du har nevnt i fullgrafikk og mer enn det. Jeg ville uansett annbefalt å bygge en egen pc, da du vil få de samme/bedre deler, men billigere Da får du f. eks. mulighet til å kjøpe hakket bedre skjermkort f. eks. I tilegg lærer du mye av det!
Vis hele sitatet...
hakket bedre skjermkort, hvilket vil det være av de du kan velge mellom på http://www.komplett.no ?
Sitat av diego Vis innlegg
Hei har bare noenn spørsmål om komplett gamer - limited edition.

1.Er den bra?
Vis hele sitatet...
Jepp men bedre med GTX 580 grafikkort.
Trådstarter
grafikkort = skjermkort ?

er det bedre med dette skjermkortet ?

og vil det evt passe til de andre tinga i pcen og kabinettet ?

takk for svar
Sitat av diego Vis innlegg
grafikkort = skjermkort ?

er det bedre med dette skjermkortet ?

og vil det evt passe til de andre tinga i pcen og kabinettet ?

takk for svar
Vis hele sitatet...
1. grafikkort og skjermkort er det samme
2. 560TI og 6870 yter vel omtrent likt såvidt jeg vet?
3.ja, det er en god pc som klarer moderne spill veldig bra, selv om du vil trenge SLI for å dra battlefield 3 med den, hvis du håper å nå over medium settings da bare husk å bytt til asus HK, mindre sjans for problemer
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
1. grafikkort og skjermkort er det samme
2. 560TI og 6870 yter vel omtrent likt såvidt jeg vet?
3.ja, det er en god pc som klarer moderne spill veldig bra, selv om du vil trenge SLI for å dra battlefield 3 med den, hvis du håper å nå over medium settings da bare husk å bytt til asus HK, mindre sjans for problemer
Vis hele sitatet...


asus? Why? Trenger ikke asus for å unngå problemer. Asus har UTALLIGE problemer med hovedkortene sine de også.
Dette er bare snakk om bruker erfaringer og ingenting annet.
MSI har en low fail rate sist statistikken ble lagt ut av MSI selv. men så klart det er feil på noen hovedkort, men det er det også på asus sine kort.

Og skrive at man trenger SLI for å kjøre BF3 over medium blir også feil. Har du specs som trengs for BF3 som er fra en sikker kilde?
Tror ikke BF3 kommer til å trenge så mye siden vi ikke har kommet så langt her i verden enda.
Det skjermkortet han har der kjører alt på nesten full grafikk, så tror ikke et spill tar et hopp ifra full grafikk til low grafikk på et ganske bra skjermkort.


Enkelt og greit.
The Maelstrom EU
kribw's Avatar
Jeg ville kjøpt pc deler og bygd den selv. Man får mye mer og bedre hardware for pengene.
Trådstarter
Har nå sett på denne.

Men har gjort en del endringer:
Ahead Nero 10 Essentials OEM
CyberLink DVD Suite 7, 6Channel, OEM CD
SteelSeries QcK, Musematte i Tøy
NZXT Phantom Big Tower Sort
Corsair HX 650W PSU
MSI P67A-G45 B3, Socket-1155
Intel® Core™ i5-2500K Processor
Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB
Gainward GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX
Corsair SSD Force Series™ F60A, 60GB
Samsung SpinPoint F3 1TB
Sony Optiarc DVD±RW Burner, AD-7260S
MS COA Label Windows Home Premium 7
MS DVD Win H.P/Pro/Ultimate 7 NO 64bit
MS ROYALTY Win Home Premium 7 Nordic

Håper ikke dette blir for rotete,
men er dette oppsette like bra/bedre enn det forrige ?

Takk for svar.

EDIT: skal ikke ha med mus, tastatur, høytallere, skjerm.

eller ville dere gått for asus hovedkort ? evt sabertooth ?.
Sist endret av diego; 15. august 2011 kl. 15:43.
Sitat av diego Vis innlegg
Har nå sett på denne.

Men har gjort en del endringer:

Håper ikke dette blir for rotete,
men er dette oppsette like bra/bedre enn det forrige ?

Takk for svar.

EDIT: skal ikke ha med mus, tastatur, høytallere, skjerm.

eller ville dere gått for asus hovedkort ? evt sabertooth ?.
Vis hele sitatet...
Blir vel omtrent likt ytelsesmessig, så du får en helt grei pc til gaming. Riktignok holder ikke 60GB ssd så lenge, men det går helt fint. OS er det viktigste, så får du heller se hva du har plass til etterpå

Med tanke på hovedkort skal jeg ikke provosere fram en krig mellom fanboys fra de forskjellige aktørene, men ASUS er helt kurrant på hovedkort. Så vidt jeg vet er z68 deluxe det beste(?) hovedkortet du kan få pr idag?
Trådstarter
hva mener du med kurrant ?
Mener DU at jeg burde gå for MSI eller ASUS ?
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Spiller fint liten trille hvilken av de to du velger. Noen foretrekker Asus mens noen foretrekker MSI. En ting er sikkert, begge har sine svin på skauen hva feil og mangler angår i likhet med samtlige produsenter.

Videre ser jeg ikke helt poenget med å bruke så mye penger på NZXT Phantom som attpåtil ser ut som et takras. Se heller på f.eks Fractal Design R3, Core 3000 eller evt. Cooler Master 690II Advanced. Mye kabinett for pengene. Overskuddet kan du jo f.eks bruke på en CPU-kjøler, litt bedre skjermkort(f.eks GTX570) eller større SSD.
Trådstarter
endra nå kabinett til Cooler Master 690II Advanced. Da sparte jeg litt spenn og endra til en raskere og større SSD.

Ahead Nero 10 Essentials OEM
CyberLink DVD Suite 7, 6Channel, OEM CD
SteelSeries QcK, Musematte i Tøy
Cooler Master CM 690 II Advanced Sort
Corsair HX 650W PSU
MSI P67A-G45 B3, Socket-1155
Intel® Core™ i5-2500K Processor
Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB
Gainward GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX
Corsair SSD Force Series™ 3, 120GB
Samsung SpinPoint F3 1TB
Sony Optiarc DVD±RW Burner, AD-7260S
MS COA Label Windows Home Premium 7
MS DVD Win H.P/Pro/Ultimate 7 NO 64bit
MS ROYALTY Win Home Premium 7 Nordic
Sist endret av diego; 15. august 2011 kl. 17:12.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Om du fjerner Windows fra oppsettet ditt, så kan du spare enda mer penger, og få bedre ytelse.

Husk at du må da skaffe Windows på en "alternativ" måte.
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
asus? Why? Trenger ikke asus for å unngå problemer. Asus har UTALLIGE problemer med hovedkortene sine de også.
Dette er bare snakk om bruker erfaringer og ingenting annet.
MSI har en low fail rate sist statistikken ble lagt ut av MSI selv. men så klart det er feil på noen hovedkort, men det er det også på asus sine kort.

Og skrive at man trenger SLI for å kjøre BF3 over medium blir også feil. Har du specs som trengs for BF3 som er fra en sikker kilde?
Tror ikke BF3 kommer til å trenge så mye siden vi ikke har kommet så langt her i verden enda.
Det skjermkortet han har der kjører alt på nesten full grafikk, så tror ikke et spill tar et hopp ifra full grafikk til low grafikk på et ganske bra skjermkort.


Enkelt og greit.
Vis hele sitatet...
1. statistikk tilsier att acer har lite feil sammenlignet med andre, man kan ikke alltid stole på statistikker.
2. greit, ingen vet hva som kreves for å dra BF3 bra uten lagg, men det er ett tungt spill og lite sannsynlig att ett så rimelig kort er nok.

og ja, jeg er klar over att asus også har feil, har selv måttet bytte HK da mitt første tok kvelden etter en måned.
Alt her er helt greit.
Mellom de 2 hovedkortene der så bør du gå for ASUS sitt hovedkort, dette pga at da får du brukt de RAM brikkene du har valgt. Du kan ikke bruke MSI hovedkortet til de RAM brikkene der uten at du må klokke ned RAM brikkene som er helt unødvendig.

Ellers så er dette bra. Fint oppsett som du skal klare deg helt fint med en stund.
Men ikke heller bedre å droppe Operativsystemet og skaffe det på en litt annen ikke betal måte? Spare opp penger til f.eks et skjermkort til etter en stund
Trådstarter
Takk for hjelpa Nikon01
Har tenkt til å gå til innkjøp av ny stasjonær. Tar utgangspunkt i samme pc , komplet gamer-limited edition.
Burde jeg bytte fra Intelcore i5-2500K til Intelcore i7-2600K ? Er det noe annet på maskinen som burde byttes ut for å få den best mulig ?
Sitat av fakeme Vis innlegg
Har tenkt til å gå til innkjøp av ny stasjonær. Tar utgangspunkt i samme pc , komplet gamer-limited edition.
Burde jeg bytte fra Intelcore i5-2500K til Intelcore i7-2600K ? Er det noe annet på maskinen som burde byttes ut for å få den best mulig ?
Vis hele sitatet...
Hva skal den brukes til? Hvor mye penger vil du bruke? Skal du ha med skjerm og slikt?

Info info info info info info info info
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Hva skal den brukes til? Hvor mye penger vil du bruke? Skal du ha med skjerm og slikt?

Info info info info info info info info
Vis hele sitatet...
Kommer til å bruke den til spilling og videoredigering, samt lage musikk på. Kommer etterhvert til å kjøpe et eksternt lydkort , så det er kanskje mulig å kutte ned litt på lydkortet som er i pcn ?

skal ikke ha med skjerm eller tastatur. hadde i utgangspunktet tenkt til å bruke rundt 10-12 tusen
Jeg hadde ikke giddet å endre utgangspunktet, pcen er mer enn bra nok som den er.
Den takler alt av nyere spill på høy grafikk, om en kun skal bruke en enkelt vanlig skjerm på 1920x1080 oppløsning og 60hz så trenger man rett og slett ikke noe bedre.

Spar heller pengene til oppgradering seinere eller kjøp en god skjerm!

Jeg har riktignok brukt litt mer penger på min maskin da jeg skal spille på 5760x1080, men det er kun et skjermkort til 1000kr mer. Om en spiller på en skjerm er det mye bedre å kjøpe budsjettkort annenhver "generasjon" skjermkort til ca. 1500kr enn å bruke 3k på toppkortene.
Sitat av Monkey_drone Vis innlegg
Spar heller pengene til oppgradering seinere eller kjøp en god skjerm!

Jeg har riktignok brukt litt mer penger på min maskin da jeg skal spille på 5760x1080, men det er kun et skjermkort til 1000kr mer. Om en spiller på en skjerm er det mye bedre å kjøpe budsjettkort annenhver "generasjon" skjermkort til ca. 1500kr enn å bruke 3k på toppkortene.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet man hva som passer sammen etc?
Eks, dette her.
Hvordan vet man for eksempel at noe som helst passer inn i det chassise som er valgt, og hvordan vet man at skjermkortet og ram og cpu og psu og hovedkortet idethele tatt er på bølgelengde?
Så det er ikke vits å endre fra i5 til i7 prossesor ?
Sitat av fakeme Vis innlegg
Så det er ikke vits å endre fra i5 til i7 prossesor ?
Vis hele sitatet...
Hvis du bare skal bruke den til gaming, lett videoredigering, og å lage musikk på trenger du strengt tatt ikke i7 2600k. Jeg ville kanskje lagt mer penger i RAM eller et bedre skjermkort. Corsair Vengeance 1600MHz 8GB RAM for eksempel, hvis du har penger til det. Gode brikker som virker bra. Utifra hva du gamer kan du jo se om du vil oppgradere skjermkortet ditt ett hakk eller to.
Sist endret av Bl4derunner; 16. august 2011 kl. 19:38.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Hvordan vet man hva som passer sammen etc?
Eks, dette her.
Hvordan vet man for eksempel at noe som helst passer inn i det chassise som er valgt, og hvordan vet man at skjermkortet og ram og cpu og psu og hovedkortet idethele tatt er på bølgelengde?
Vis hele sitatet...
Følger du i det hele tatt med? kjøp en ferdigbygd pc fra komplett, du får til og med GARANTI på den.
Den er perfekt til spilling, og ikke overpriset.
Du får den levert ferdig montert av kyndige montører, de er tilogmed veldig ryddige inni.

Om du i det hele tatt må spørre om en pc er "bra" eller om "disse delene passer sammen" så SKAL du kjøpe en ferdig montert maskin, dette sparer både din egen tid og tiden til alle du kjenner som faktisk kan noe om data.

På komplett får du det du betaler for, det er ingen Elkjøpesque rip-offs hvor man betaler haugevis for to år gamme hardware. Om du kjøper en maskin til 8k merket gamer så får du en spillemaskin som fungerer, det er bare sånn!

Om alle på dette forumet hadde brukt hodet sitt littegrann så hadde de sett at det er lite å hente på å bygge egen maskin med mindre man er ute etter noe helt spesielt. Dette er bla. fordi man må være såpass kyndig/ha interesse av å finne ut av sine egne problemer.

Fleff: Windows er ikke vits å spare penger på, kjøp lisens så slipper man noe krøll. Om man i det hele tatt trenger å bli fortalt at windows koster penger så kan det være det samme!

Om dere i det hele tatt har hatt hardwareproblemer med en maskin i hele deres korte liv så hadde dere visst å sette pris på garantien. Om man bygger selv er det ens egen skyld om man svir hele dritten for å si det pent.
Sist endret av random13798; 17. august 2011 kl. 01:36.
Sitat av Monkey_drone Vis innlegg
Følger du i det hele tatt med? kjøp en ferdigbygd pc fra komplett, du får til og med GARANTI på den.
Den er perfekt til spilling, og ikke overpriset.
Du får den levert ferdig montert av kyndige montører, de er tilogmed veldig ryddige inni.
Vis hele sitatet...
Nei, Komplett er svindyre. De ferdigbygde PCene er også uryddige. Garantien er på usle 3 år, skal du ha ekstråar koster det enda mer. Kjøper du komponenter hver for seg kan du få opptil 7 år på f.eks strømforsyning.
Finnes tusenvis av guider og et veldig lett å finne ut hva som er galt istedenfor å sende inn PC'en din og aldri vite hvilken tid på året den kommer tilbake!

Sitat av Monkey_drone Vis innlegg
Om du i det hele tatt må spørre om en pc er "bra" eller om "disse delene passer sammen" så SKAL du kjøpe en ferdig montert maskin, dette sparer både din egen tid og tiden til alle du kjenner som faktisk kan noe om data.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk noen som liker å hjelpe til så folk ikke blir hustla og betale sinnsykt mye når det samme ligger på 3k billigere noen tastetrykk unna! Har selv reddet noen sjeler fra å svi vekk 60k på Alienwares, satt sammen noe bedre til 15k.

Sitat av Monkey_drone Vis innlegg
På komplett får du det du betaler for, det er ingen Elkjøpesque rip-offs hvor man betaler haugevis for to år gamme hardware. Om du kjøper en maskin til 8k merket gamer så får du en spillemaskin som fungerer, det er bare sånn!
Vis hele sitatet...
Elkjøp er å dra det ekstreme inn i bildet, verre en å kjøpe en overpriset Alienware til 40 lapper... en maskin på komplett til 8k (ferdigbygd med 2mnd leveringstid) kan du bygge selv for 5-6k. Komplett tar seg alt for godt betalt! De har tapt seg enormt, slik dustinhome.no har begynt etter at den nye websiden kom før sommerferien.
Bygde en PC for 3 dager siden, kjøpte fra dustinhome.no og cdon.no; sparte ca 4500 kroner på å styre unna komplett. Totalprisen ble på 9600 kr (istedenfor 14000) med MSI GTX 560, i5 2500k, H100-kjøler, mulighet for SLI/Crossfire, 1TB hdd, 8gb ram, fractal design define r3, 120hz skjerm, mus og tastatur.

Kanskje du burde sjekke ut hva ting faktisk koster?

Sitat av Monkey_drone Vis innlegg
Om alle på dette forumet hadde brukt hodet sitt littegrann så hadde de sett at det er lite å hente på å bygge egen maskin med mindre man er ute etter noe helt spesielt. Dette er bla. fordi man må være såpass kyndig/ha interesse av å finne ut av sine egne problemer.
Vis hele sitatet...
4500 kroner av 14000 er MYE, definitivt verdt det. Man trenger ikke lenger være kyndig for å sette sammen en PC og diagnostisere mulige problemer. Google er din venn.

Sitat av Monkey_drone Vis innlegg
Fleff: Windows er ikke vits å spare penger på, kjøp lisens så slipper man noe krøll. Om man i det hele tatt trenger å bli fortalt at windows koster penger så kan det være det samme!
Vis hele sitatet...
Vel, fra bukta er Windows gratis. Jeg kjøper heller bedre komponenter, men det er kanskje bare meg... får du ikke noe skyldfølelse er det bare å kjøre på?

Sitat av Monkey_drone Vis innlegg
Om dere i det hele tatt har hatt hardwareproblemer med en maskin i hele deres korte liv så hadde dere visst å sette pris på garantien. Om man bygger selv er det ens egen skyld om man svir hele dritten for å si det pent.
Vis hele sitatet...
Som jeg sa så har alle komponenter garanti, og å svi hele dritten er nok ikke så lett... uansett en garantisak. Les litt før du uttaler deg, tipper du aldri har satt sammen egen PC før?
Python:
Komplett er virkelig ikke så voldsomt rip-off, de tar omtrent det man skulle forvente at man tar for å sette sammen en ryddig og velfungerende maskin.

Og jeg har absolutt ingen respekt for tankegangen at software er gratis, uansett hvilken produsent den kommer fra. Jeg brukte dog å være noe mer liberal på det punktet før.

Det er ikke noe vits å blåse dette ut av proposjoner med å sammenligne med alienware.
Har du forresten tenkt på at en "gamer" pc er utdatert omtrent samtidig som garantien går ut?
Tenkt på at garantien gjelder for HELE maskinen og ikke enkeltdeler, og at man ikke vil bryte garantien på enkeltdeler ved at komplett setter dem sammen?

Personlig har jeg aldri kjøpt en pc ferdig bygd, men jeg innser hvor idiotisk det er om hvem som helst uten noen innsikt eller hjelp skal prøve seg når de ikke veit hva slags deler som passer med hva.

Grunnen til at jeg bygger maskinen selv er dog fordi jeg bruker unormalt mye ram og ellers hardware som passer til å spille på tre skjermer, om jeg skal kjøpe dette så må jeg ha egnede hovedkort. Dette står ikke som alternativ i de fleste oppsett. (16gb ram uten problemer, 6core prosessor og 6970 skjermkort).
En annen grunn er at jeg har interesse for å sette sammen maskiner selv, og har måttet feilsøke haugevis av egenbygde maskiner som ukyndige har kastet sammen. (jeg er sikker på at flere kjenner seg igjen i dette)

Om man er på ekstremt budsjett er det også greit da man sparer på små marginer. Bygde meg maskin uten os for rundt 2500kr når jeg ikke hadde råd til noe annet, da jeg ellers måtte betalt ca 3400kr for samme hw ferdig bygd inkludert os.

At man sparer 4500kr på en maskin til 14k om man bygger selv vil jeg gjerne ha kilder på. (linker til ferdige handlelister)
Dette skal selvsagt inkludere alle deler og samme OS lisens!
Sist endret av random13798; 17. august 2011 kl. 02:15.
den er grei, kommer med liste i morgen

du har rett, men du aner ikke hvor mye komplett har tapt seg de siste årene, sammenlign pris på enkelte komponenter på dustinhome/cdon og komplett så ser du
Sitat av Monkey_drone Vis innlegg
Følger du i det hele tatt med? kjøp en ferdigbygd pc fra komplett, du får til og med GARANTI på den.
Den er perfekt til spilling, og ikke overpriset.
Du får den levert ferdig montert av kyndige montører, de er tilogmed veldig ryddige inni.

Om du i det hele tatt må spørre om en pc er "bra" eller om "disse delene passer sammen" så SKAL du kjøpe en ferdig montert maskin, dette sparer både din egen tid og tiden til alle du kjenner som faktisk kan noe om data.

På komplett får du det du betaler for, det er ingen Elkjøpesque rip-offs hvor man betaler haugevis for to år gamme hardware. Om du kjøper en maskin til 8k merket gamer så får du en spillemaskin som fungerer, det er bare sånn!

Om alle på dette forumet hadde brukt hodet sitt littegrann så hadde de sett at det er lite å hente på å bygge egen maskin med mindre man er ute etter noe helt spesielt. Dette er bla. fordi man må være såpass kyndig/ha interesse av å finne ut av sine egne problemer.

Fleff: Windows er ikke vits å spare penger på, kjøp lisens så slipper man noe krøll. Om man i det hele tatt trenger å bli fortalt at windows koster penger så kan det være det samme!

Om dere i det hele tatt har hatt hardwareproblemer med en maskin i hele deres korte liv så hadde dere visst å sette pris på garantien. Om man bygger selv er det ens egen skyld om man svir hele dritten for å si det pent.
Vis hele sitatet...
For det første så er jeg ute etter å lære meg noe. Jeg vil vite hvorfor den og den delen går godt dammen, jeg vil vite hvor mye watt som skal til og hva i5 og i7 vil si, derfor vil jeg bygge selv.
Pluss at det virker utrolig gøy når man endelig har satt alt sammen og det faktisk funker.
At det ser ryddig ut gir jeg fullstendig faen i, hhis jeg hadde brydd meg om utseenet hadde jeg ikke postet handlelisten med det billigste kabinettet jeg fant.

Men er denne "tregere" enne den jeg satt sammen i posten du quotet, og hvorfor?
Sitat av olaPola Vis innlegg
For det første så er jeg ute etter å lære meg noe. Jeg vil vite hvorfor den og den delen går godt dammen, jeg vil vite hvor mye watt som skal til og hva i5 og i7 vil si, derfor vil jeg bygge selv.
Pluss at det virker utrolig gøy når man endelig har satt alt sammen og det faktisk funker.
At det ser ryddig ut gir jeg fullstendig faen i, hhis jeg hadde brydd meg om utseenet hadde jeg ikke postet handlelisten med det billigste kabinettet jeg fant.

Men er denne "tregere" enne den jeg satt sammen i posten du quotet, og hvorfor?
Vis hele sitatet...
Om du virkelig vil lære, er google din beste venn. Du vil finne minst en om ikke haugevis av reviews ved å google f. eks "MSI GTX 560 review", der de sammenlikner pris mot ytelse og støy. Du ser sikkert at i den pcen du linket til nå brukes prosessoren "AMD Phenom II X4 955 Black Edition", om du googler f. eks. "AMD Phenom II X4 955 Black Edition vs i5-2500k" vil du garantert finne hvilken som er best, i dette tilfellet ligger i5-2500k milevis foran til en nogenlunde lik pris.
Sitat av olaPola Vis innlegg
For det første så er jeg ute etter å lære meg noe. Jeg vil vite hvorfor den og den delen går godt dammen, jeg vil vite hvor mye watt som skal til og hva i5 og i7 vil si, derfor vil jeg bygge selv.
Pluss at det virker utrolig gøy når man endelig har satt alt sammen og det faktisk funker.
Vis hele sitatet...
Det du må passe på når du setter sammen en handleliste med deler må passe på at: Hovedkortet passer inn i kabinettet: Dette skjekker du ved å se på kabinettets spesifikasjoner. Der står det hvilke hovedkortstørrelser som passer.

EATX, eller Extended ATX om du vil, er den største størrelsen. Denne typen kort er hva jeg vil kalle unødvendig stor, i alle fall til vanlig bruk.

Den vanligste størrelsen er ATX, som er "Middels" stort, passer i de aller fleste kabinetter mtp. at det er den vanligste størrelsen, noe som er greit hvis du skal bytte kabinett senere.

Nedover på stigen størrelsesmessig har vi Mini-ATX, som i praksis er den samme standarden som ATX, men forskjellen er at Mini-ATX-kortene er fysisk mindre, noe som gjør at man får plass til færre komponenter på kortet.
Fordelen med Mini-ATX er nemlig at den er mindre. Dette gjør at kortet får plass i mindre kabinetter, som for eksempel i en HTPC.

Det aller minste kortet, ITX, er nesten ikke verdt å nevne engang. Så det skriver jeg ikke om her.

Når du velger hovedkort, må du se at det matcher det du skal ha på.

Hvis du skal ha Intel prosessor, f.eks i5/i7 (i5 og i7 er to versoner av Intels proserssorer. Forskjellen på i5 og i7 er at i7 er om du kan du kalle det ett hakk opp fra i5. Dette kommer ann på hvilken modell det er, og hva du skal bruke den til. Hvis du lurer på om du skal kjøpe i5 2500k/i7 2600k til gaming kan du likegodt velge i5, fordi forskjellen er ingenting som gir utslag på din bruk.) må du se i navnet, f.eks eller i informasjonen, og se på "kompatibel prosessorsokkel". Der står det f.eks "LGA1155 Socket". Da vet du den prossesoren ha en 1155 sokkel. Hvis du skal ha den, må hovedkortet også ha 1155-sokkelen, noe som også som regel står i navnet på hovedkortene.

Ex: ASUS P8Z68-V PRO, Socket-1155.
(http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=633060)

HK har også en grense når du skal ha RAM. I infoen på HK står det også hvor høy hastighet du kan ha på RAMen. Dette hovedkortet støtter 1066MHz, 1333MHz og 1600MHz. Hvis du skal ha disse brikkene (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=618010) må du se at hastigheten (MHz) passer. I dette tilfellet gjør det det, så alt er enhjørninger og feer

Deretter må du velge GPU (Skjermkort). GPUen er ikke tvunget til andre komponenter i pc-en, men du må se på skjermkortets lengde, og om det passer inn i kabinettet. Dette står det om i info. Høyde, Bredde og Dybde. Dvs at hvis bredden er 21.4 cm, kan du ikke ha et skjermkort som er 30cm.
Ellers er det bare å velge ivei.

Da har du: Kabinett, HK, CPU, Ram, og GPU.

HDD/SSD: Hvis du har planer om å lagre noe på maskina er det greit med litt lagringsplass. Det optimale, hvis du har plass, er å ha èn SSD for windows og andre programmer, og èn hardisk for musikk, film, papirer etc. Forskjellen på SSD og HDD er at SSDen ikke har mekaniske deler, noe som gjør at programmer og OS starter mye kjappere. Hvis du skal ha SSD er det bare å velge, men du må passe på at det følger med adapter fra 3,5 tommer til 2,5 tommer. Til hardisk kan du velge hva som helst, men det er anbefalt med 7200rpm som som regel heter Black Edition.

Da trenger du en PSU (strømforsyning), for å gi liv til maskina. Mest anbefalte aktør til PSU, er Corsair. De har lang garanti og god kvalitet. Når du skal velge må du ganske enkelt regne ut hvor mye strøm vært komponent tar, og velge en PSU. Du kan få Corsair til å velge for deg (http://www.corsair.com/learn_n_explore?psu=yes) riktinok, eller bare spørre her hvis du er usikker.

Da tror jeg jeg har sagt mitt? Håper det var forståelig og at det hjalp litt!
Sist endret av Bl4derunner; 17. august 2011 kl. 10:43.
Trådstarter
Hey freaks.

Satt og tenkte og fant ut at jeg trenger jo ikke ha den beste/dyreste gaming pc'en. Og jeg trenger ikke spille spill på "max" grafikk, "middels" funker for meg
Fant meg en på komplett:


CM Storm Scout Midi Tower Sort
Silver Power SP-SS500 500W PSU
Intel® Core™ i5-2500K Processor
ASUS P8P67 LE, Socket-1155
Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9
Gainward GeForce GTX 560 1GB PhysX
Corsair SSD Force Series™ F60A, 60GB
Samsung SpinPoint F3 1TB
Sony Optiarc DVD±RW Burner, AD-7260S
Windows home premium 7 64-bit


Dette oppsettet ligger på 8300, hva syns dere om dette oppsettet? Skal brukes til cod: BO, mw2, css, TF2. evt mw3, bf3. Middels grafikk holder somsagt for meg.
Sist endret av diego; 18. august 2011 kl. 20:46.
Sitat av diego Vis innlegg
Hey freaks.

Satt og tenkte og fant ut at jeg trenger jo ikke ha den beste/dyreste gaming pc'en. Og jeg trenger ikke spille spill på "max" grafikk, "middels" funker for meg
Fant meg en på komplett:


CM Storm Scout Midi Tower Sort
Silver Power SP-SS500 500W PSU
Intel® Core™ i5-2500K Processor
ASUS P8P67 LE, Socket-1155
Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9
Gainward GeForce GTX 560 1GB PhysX
Corsair SSD Force Series™ F60A, 60GB
Samsung SpinPoint F3 1TB
Sony Optiarc DVD±RW Burner, AD-7260S
Windows home premium 7 64-bit


Dette oppsettet ligger på 8300, hva syns dere om dette oppsettet? Skal brukes til cod: BO, mw2, css, TF2. evt mw3, bf3. Middels grafikk holder somsagt for meg.
Vis hele sitatet...

det var ekstremt dyrt for specs må jeg si, sjekk cdon og dustinhome og sjekk ut en tutorial så du kan bygge selv og få dette for rundt 5-6k

http://cdon.no/elektronikk/asus_p8z6...c_atx-14491146 (mye bedre hk)
http://cdon.no/elektronikk/ocz_techn..._60gb-14187979 (samme ytelse ssd)
http://cdon.no/elektronikk/cm_storm_..._case-13799982 (samme kabinett)
http://cdon.no/elektronikk/corsair_c...v_psu-13149425 (corsair psu, kvalitet!)
http://cdon.no/elektronikk/intel%C2%...c_6mb-14187790
http://cdon.no/elektronikk/msi_n560g...52foc-14187891 (beste gpu, best kjøling du kan klokke dette veldig høyt)
http://cdon.no/elektronikk/corsair_c..._dimm-13149626 (raskere ram)

= 6321 kr med frakt, mye bedre pc!
Sist endret av pyth0n; 18. august 2011 kl. 20:48.
Trådstarter
Såpass, må nesten sjekke det ut.

http://www.komplett.no/k/config.aspx...SystemId=10180

Uten skjerm tastatur mus og høtallere så gjikk prisen ned på 7k.
Når jeg ser på komponentene så ser det bra ut for meg, hva syns dere ?