Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 7787
Hei.
Jeg og en kompis diskuterte litt og han sa at det var lovlig å røyke viss du var under 18år, bare at det ikke var lov til å kjøpe røyk.
Vet jo at det ikke er lov til å kjøpe røyk til andre. Men han mente at det var lovlig å f.eks bomme en røyk av noen randoms.
Jeg mener at det ikke er lov til å røyke viss du er under 18.

Noen som vet om det er lovlig å røyke viss du er under 18år ? :-)
Loven sier ikke noe om at det ulovlig å røyke eller å konsumere alkohol dersom man er under 18 år.

http://www.ung.no/oss/tobakk/16817.html
Sist endret av eXeFic; 5. juli 2011 kl. 15:43.
Har hørt du har lov å røyke fra du er 16 av, men det er forbudt å kjøpe.
Som eXeFix sa...
Ellers, så skal det jo veldig mye til før politiet kommer bort og ber om legg, hvis du tar en røyk :P
Sitat av Lujei Vis innlegg
Har hørt du har lov å røyke fra du er 16 av, men det er forbudt å kjøpe.
Vis hele sitatet...
feil,feil,feil
Sitat av Effage Vis innlegg
feil,feil,feil
Vis hele sitatet...
O mektige allvitende guru og orakel. Fortell oss det riktige svaret, værsåsnillmedsukkerpå!

Hva er pointet med å bare skrive feil, feil, feil uten å presisere hva som er feil?

Mitt råd til ts er å finne en "dealer".
Sitat av Effage Vis innlegg
feil,feil,feil
Vis hele sitatet...
Siden en er helsemyndig i 16-års alderen så er det lov å røyke/snuse fra den alderen av.
Dette sier staten Norge, men staten sier også at du ikke kan KJØPE nikotinprodukter før du er 18.

Sært, men sant.
man må vel aldri være 18 for å røyke eller drikke, bare for å kjøpe det rart regelverk.....
Du kan røyke uansett hvor gammel du er, du kan kjøpe røyk uansett hvor gammel du er, men det er ulovlig for andre å selge tobakk til personer under 18. Samme gjelder alkohol
Sitat av Greenhill Vis innlegg
Siden en er helsemyndig i 16-års alderen så er det lov å røyke/snuse fra den alderen av.
Dette sier staten Norge, men staten sier også at du ikke kan KJØPE nikotinprodukter før du er 18.

Sært, men sant.
Vis hele sitatet...
Du kan jo røyke/snuse før du er 16 og.
Men hva bryr vel meg, er myndig, haha
Sitat av Effage Vis innlegg
Du kan jo røyke/snuse før du er 16 og.
Men hva bryr vel meg, er myndig, haha
Vis hele sitatet...
Hvorfor sa du "feil,feil,feil" da?
Trådstarter
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
man må vel aldri være 18 for å røyke eller drikke, bare for å kjøpe det rart regelverk.....
Vis hele sitatet...
Enig, ganske rart regelverk.


Som noen av dere andre sier så er det ikke lov til å kjøpe alkohol/tobakk viss du ikke er 18 år. Og ikke lov til å kjøpe det til noen andre, hvordan skal da folk skaffe tobakk/alkohol lovlig ? Så folk kan ikke røyke viss du ikke får tak i det, noe du ikke kan gjøre viss det ikke er lov til å kjøpe til andre personer.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Den er den du "bommer" siggen av som gjør noe ulovlig
Det er ikke ulovlig å verken røyke tobakk, bruke snus eller drikke alkohol uansett hvor ung du er. Det er heller ikke ulovlig for en mindreårige å kjøpe de nevnte varene. Det som imidlertid er forbudt er å på noen måte overdra tobakksprodukter (inkl. snus) og alkoholholdige varer til personer under 18-år (21-år for brennevin).
caperno - er virkelig ikke 21 års aldersgrense for brennevin i Norge, er det? Det er 20 års, men i noen stater i USA derimot er det 21 år.
Sitat av Caxe Vis innlegg
caperno - er virkelig ikke 21 års aldersgrense for brennevin i Norge, er det? Det er 20 års, men i noen stater i USA derimot er det 21 år.
Vis hele sitatet...
Du har selvsagt rett. Gikk litt fort i svingen der
Fort gjort
Lovelig måte å gjøre det på
1. "Stjel" det er hva du sier til purken...
2. "Gi" penger til den som har kjøpt det
3. ikkje bli saksøkt, altså han du har "stjålet" av trenger ikke å saksøke deg for å stjele
Ja... jeg vett at saksøkt ikke er riktigt ord, men det er tidlig på morgonen
Trådstarter
Sitat av caperno Vis innlegg
Det er ikke ulovlig å verken røyke tobakk, bruke snus eller drikke alkohol uansett hvor ung du er. Det er heller ikke ulovlig for en mindreårige å kjøpe de nevnte varene. Det som imidlertid er forbudt er å på noen måte overdra tobakksprodukter (inkl. snus) og alkoholholdige varer til personer under 18-år (21-år for brennevin).
Vis hele sitatet...
Så du sier at en 10 åring kan gå på en bensinstasjon og kjøpe en pakke med røyk, snus og ei øl. Han kommer ut av butikken med en pakke røyk i baklomma, en snus under leppa og ei øl i handa. Politiet ser dette men, denne 10åringen har gjort dette "med loven i hand" ?
Sitat av diego Vis innlegg
Så du sier at en 10 åring kan gå på en bensinstasjon og kjøpe en pakke med røyk, snus og ei øl. Han kommer ut av butikken med en pakke røyk i baklomma, en snus under leppa og ei øl i handa. Politiet ser dette men, denne 10åringen har gjort dette "med loven i hand" ?
Vis hele sitatet...
Enkelt og greit, ja. Varene er forøvrig uansett hva fått på ulovlig vis, ettersom det er ulovlig å på noen måte gi tobakksprodukter eller alkohol til mindreårige, og de har rett til å ta fra han varene. 10-åringen kan ikke straffes for dette, kun personen som ga han produktene.
Trådstarter
Sitat av KevinNice Vis innlegg
Du kan røyke uansett hvor gammel du er, du kan kjøpe røyk uansett hvor gammel du er, men det er ulovlig for andre å selge tobakk til personer under 18. Samme gjelder alkohol
Vis hele sitatet...
Så du mener at jeg kunne gått på butikken å kjøpt meg ei cider rett framfor en politi ? Det står jo n sånn lapp at du må vise legg dersom du er under 18..
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av diego Vis innlegg
Så du mener at jeg kunne gått på butikken å kjøpt meg ei cider rett framfor en politi ? Det står jo n sånn lapp at du må vise legg dersom du er under 18..
Vis hele sitatet...
Da er det butikken som gjør noe ulovlig du vil nok bli fratatt alkoholen og butikken mistet bevillingen (hvordan staves dette?) til å selge alkohol, men DU kan ikke bli straffet (med mindre du bruke fake-leg elns).
Politiet bryr seg ikke, den eneste som bryr seg er morra di.
Sitat av diego Vis innlegg
Så du mener at jeg kunne gått på butikken å kjøpt meg ei cider rett framfor en politi ? Det står jo n sånn lapp at du må vise legg dersom du er under 18..
Vis hele sitatet...
De lappene er der for å oppfordre deg til å vise legitimasjon. Det står ikke at det er ulovlig og ikke vise legitimasjon.
Sitat av Miss-bruk Vis innlegg
Lovelig måte å gjøre det på
1. "Stjel" det er hva du sier til purken...
2. "Gi" penger til den som har kjøpt det
3. ikkje bli saksøkt, altså han du har "stjålet" av trenger ikke å saksøke deg for å stjele
Ja... jeg vett at saksøkt ikke er riktigt ord, men det er tidlig på morgonen
Vis hele sitatet...
h*n du stjeler fra saksøker deg ikke, h*n anmelder deg til politiet :P
I Amerika saksøker en for alt mulig rart, her i Norge anmelder vi og oppfører oss som normale mennesker.

Sitat av diego Vis innlegg
Så du mener at jeg kunne gått på butikken å kjøpt meg ei cider rett framfor en politi ? Det står jo n sånn lapp at du må vise legg dersom du er under 18..
Vis hele sitatet...
hvorfor skal en som er under 18 vise legg på at h*n er under 18år når h*n ønsker å kjøpe produkter for 18+

Du snakker om rema/kiwi/rimi (husker ikke hvilken av dem) som oppfordrer å vise leg hvis du er under 21 (eller rundt 20 åra hvertfall)...
Trådstarter
Okey.. Noen sier at det er lov til å kjøpe viss du er under 18, noe jeg synest hørest ut som pisspreik. Mens noen sier at det er butikken som gjør noe ulovligt viss dem selger alkohol/snus/røyk til mindreårige. (mindreårige tenker jeg under 18)
Sist endret av diego; 6. juli 2011 kl. 15:42.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av diego Vis innlegg
Okey.. Noen sier at det er lov til å kjøpe viss du er under 18, noe jeg synest hørest ut som pisspreik. Mens noen sier at det er butikken som gjør noe ulovligt viss dem selger alkohol/snus/røyk til mindreårige. (mindreårige tenker jeg under 18)
Vis hele sitatet...
Det er ulovlig å selge øl til personer under 18 år.
Det er ulovlig å gi øl til en person under 18 år.

Det er ikke ulovlig for en person under 18 og kjøpe øl, men hvordan han skal klare et uten at noen bryter en lov er vanskelig.
Det er ikke ulovlig for en under 18 å drikke øl. Hvordan han skaffer ølet derimot er mest sandynligvis gjort ulovlig.


Got it?
Sist endret av Bombasa; 6. juli 2011 kl. 15:53.
Trådstarter
I got it
Sitat av diego Vis innlegg
Enig, ganske rart regelverk.


Som noen av dere andre sier så er det ikke lov til å kjøpe alkohol/tobakk viss du ikke er 18 år. Og ikke lov til å kjøpe det til noen andre, hvordan skal da folk skaffe tobakk/alkohol lovlig ? Så folk kan ikke røyke viss du ikke får tak i det, noe du ikke kan gjøre viss det ikke er lov til å kjøpe til andre personer.
Vis hele sitatet...
En tanke... Du kan røyke, men ikke kjøpe.. Du bestemmer over kroppen, men mor di bestemmer over deg.. Planen må jo være å få foreldre til å kjøpe røyken til deg? Og om du smugrøyker...vel...så...tom for ord..
Trådstarter
Jeg røyker ikke og har ikke tenkt å gjør de heller. Som sagt var det bare noe meg og en kompis diskuterte.
Sitat av diego Vis innlegg
Jeg røyker ikke og har ikke tenkt å gjør de heller. Som sagt var det bare noe meg og en kompis diskuterte.
Vis hele sitatet...
Sorry mann, gikk fort i svingene=D
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Caxe Vis innlegg
caperno - er virkelig ikke 21 års aldersgrense for brennevin i Norge, er det? Det er 20 års, men i noen stater i USA derimot er det 21 år.
Vis hele sitatet...
Det er 21 års aldersgrense på alt av alkohol i heile USA.

Forøvrig er ikkje reglane rare - dei er tvert i mot gjennomtenkte. Poenget er å legge ansvar på den som sel alkhol og tobakk, og ikkje å straffe.
Hva med den her:

Jeg er 17, drar til Danmark og kjøper drikke (16 år i Danmark). Jeg reiser tilbake til Norge med drikka. Kan jeg bli stoppet av tollere/politiet hvis jeg har med meg UNDER kvota? Da har jo ikke butikken i Danmark solgt ulovlig til meg, og jeg har ikke gjort noe galt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Prins Bæsj Vis innlegg
Hva med den her:

Jeg er 17, drar til Danmark og kjøper drikke (16 år i Danmark). Jeg reiser tilbake til Norge med drikka. Kan jeg bli stoppet av tollere/politiet hvis jeg har med meg UNDER kvota? Da har jo ikke butikken i Danmark solgt ulovlig til meg, og jeg har ikke gjort noe galt.
Vis hele sitatet...
Du har ikkje tollfri kvote på alkohol om du er under 18, og du har heller ikkje lov til å innføre det, så du vil få ei bot for brot på tollova. Den danske butikken har derimot ikkje gjort noko galt, og det er ikkje ulovleg for deg å drikke eller kjøpe alkohol i danmark.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du har ikkje tollfri kvote på alkohol om du er under 18, og du har heller ikkje lov til å innføre det, så du vil få ei bot for brot på tollova. Den danske butikken har derimot ikkje gjort noko galt, og det er ikkje ulovleg for deg å drikke eller kjøpe alkohol i danmark.
Vis hele sitatet...
Men hvis det går under kvota til personen på 18+ som kjører bilen? Jeg har jo kjøpt alkoholen.
Sitat av Prins Bæsj Vis innlegg
Men hvis det går under kvota til personen på 18+ som kjører bilen? Jeg har jo kjøpt alkoholen.
Vis hele sitatet...
Da har denne personen innført det, og gitt det til deg, og det ble plutselig ikke lov lengre.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Prins Bæsj Vis innlegg
Men hvis det går under kvota til personen på 18+ som kjører bilen? Jeg har jo kjøpt alkoholen.
Vis hele sitatet...
Da gjer vedkommande noko ulovleg ved å overlate det til deg. Lovverket er ikkje slengt sammen på bakrommet på ei fyllakule, det er ein tanke gjennomtenkt.

Forøvrig er et loophole å lage alkoholen sjølv. Brygging av øl og vin har ingen aldersgrenser, og å drikke alkohol har heller ikkje aldersgrenser.
De var jaggu meg smarte i 1814 også!

Brygging driver jeg med, ville bare ha svar på noe jeg har lurt på lenge.
Sitat av Fun Vis innlegg
Politiet bryr seg ikke, den eneste som bryr seg er morra di.
Vis hele sitatet...
Sånne som deg har vi lite bruk for.

Vel, OT;

Det jeg har hørt er at man har lov til å kjøre tobakk, snus,
etc, før man fyller 18. Med mindre man bruker fake-leg, da
blir det snakk om dokumentforfalskning, noe som er straffbart.

Du har også lov til å bruke røyk/snus før du blir 18. Tror du har
lov til dette før du fyller 16 også.
Men, det lønner seg ikke å blåse siggen i trynet på onkel blå når du er 13!
Sitat av TrollDad Vis innlegg


Men, det lønner seg ikke å blåse siggen i trynet på onkel blå når du er 13!
Vis hele sitatet...
det lønner seg ikke uansett. du kan forresten røyke, snuse og drikke når du vil, du får bare ikke tak i det siden ingen har lov til å skaffe det. om du derimot finner en tilfeldig uåpnet snusboks på gata er det fritt frem, umulig å vite hvem sin feil det er så
Politiet bryr seg ikke om du er mindreårig og har tobakk på deg, jeg havnet på glattcella som 16 åring og da fant de selvfølgelig røyk på meg, jeg fikk den tilbake når jeg fikk gå igjen (henta av mora mi)
Sitat av Caxe Vis innlegg
caperno - er virkelig ikke 21 års aldersgrense for brennevin i Norge, er det? Det er 20 års, men i noen stater i USA derimot er det 21 år.
Vis hele sitatet...

Enkelte stater i USA er også eksreme i sin håndhevelse. Da jeg bodde i USA måtte vi kjøre over grensen til nabostaten for å ha sjans til å få kjøpt røyk.
Fikk også flere bøter for å røyke (vanlig røyk)...... Var ekstremt lett å kjøpe pott, men vanlig røyk var jævlig vanskelig...

Hadde min værste rusopplevelse også når jeg bodde der....pcp :/
Sitat av detvarvondtdet Vis innlegg
Hadde min værste rusopplevelse også når jeg bodde der....pcp :/
Vis hele sitatet...
Jeg klarer virkelig ikke å skjønne hva som får folk til å ta PCP frivillig.
Hva skjer om politiet ser en person kjøpe røyk til en under 18 ?
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Hva skjer om politiet ser en person kjøpe røyk til en under 18 ?
Vis hele sitatet...
blir det solgt bak disk så mister den ansatte i butikken jobben
Sitat av pyth0n Vis innlegg
blir det solgt bak disk så mister den ansatte i butikken jobben
Vis hele sitatet...
Tviler jeg sterkt på. Derimot vil jeg anta at politiet vil straffe den som overleverer røyken til den mindreårige. Men selvsagt er det veldig sjelden at slike saker er aktuelle. Dersom du ser politi som står fem meter unna hander du ikke en røykpakke til en 15-åring. Og jeg tviler på at politiets bruk av spanere i slik sammenheng er særlig utbredt.

Som flere andre har påpekt vil det ikke være noe straffbart i en slik handel for den som er mindreårig, tvert om eksisterer det ikke noe lovverk som forbyr mindreårige å innta alkohol eller røyke sigg, men politiet vil likevel ofte be mindreårige helle ut alkoholholdig drikke dersom de blir observert med den. Dette er jo som regel på grunnlag av drikking på offentlig sted, men likevel ser man tydelig at politiet er hardere på de unge i slike sammenhenger enn på oss litt eldre.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av diego Vis innlegg
Så du sier at en 10 åring kan gå på en bensinstasjon og kjøpe en pakke med røyk, snus og ei øl. Han kommer ut av butikken med en pakke røyk i baklomma, en snus under leppa og ei øl i handa. Politiet ser dette men, denne 10åringen har gjort dette "med loven i hand" ?
Vis hele sitatet...
Sitat av kakeflekk Vis innlegg
Enkelt og greit, ja. Varene er forøvrig uansett hva fått på ulovlig vis, ettersom det er ulovlig å på noen måte gi tobakksprodukter eller alkohol til mindreårige, og de har rett til å ta fra han varene. 10-åringen kan ikke straffes for dette, kun personen som ga han produktene.
Vis hele sitatet...
Når det er sagt så er det også forbudt å drikke alkohol på offentlig sted, så guttungen ville mest sannsynlig blitt fratatt ølen. Mindreårige som er påvirket blir dessuten kjørt hjem av politiet, og foreldrene informert - til syvende og sist deres ansvar. Barnevernet blir også lett involvert i tilfeller med barn og alkohol..alt ettersom.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Forøvrig er et loophole å lage alkoholen sjølv. Brygging av øl og vin har ingen aldersgrenser, og å drikke alkohol har heller ikkje aldersgrenser.
Vis hele sitatet...
Ah, du kom meg i forkjøpet..