Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2691
Hei!

Sitter nå i Svalbard, og jeg havnet i en diskusjon med en kompis om hvor mange prosent skatt man betaler her oppe.
Noen som vet hvor mange prosent skatt man betaler gjennomsnittlig her?
Med tanke på at det er en del av Norge, vil jeg tro det er samme som i Norge? ;p

¨Svalbard har således et betydelig lavere skattenivå (under 20 % inntektsskatt) enn resten av Norge og har ikke merverdiavgift.¨

Kilde
Sist endret av ZELDUR; 25. januar 2011 kl. 21:42.
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Med tanke på at det er en del av Norge, vil jeg tro det er samme som i Norge? ;p
Vis hele sitatet...
Nei. Under 20% inntektsskatt og ikke mva. Finner sikkert mer spesfisert, men det var det http://no.wikipedia.org/wiki/Svalbard ga meg. Mener jeg har hørt om 13-14% skatt der oppe, men det er gammelt...

edit: Dette er forøvrig 2+2 materiale og således en unødvendig tråd på freaks server (lol)
Sist endret av pidget; 25. januar 2011 kl. 21:45.
Xerv's Avatar
Trådstarter
76 5
Trur ikke det, det er tax-free her oppe! Får en halv liter øl for 10 kroner, og en 20-pakkning sigaretter for 15 kroner!
Sist endret av Xerv; 25. januar 2011 kl. 21:44.
Så en dokumentar om svalbard en gang, og de påsto at merverdi på mat gikk opp i opp med økte transportkostnader ol., slik at f.eks. en liter melk var like dyr.
såvidt jeg kan gole meg til er skattefradraget på 7200 kroner pluss at det ikke er eiendomsskatt..
Xerv's Avatar
Trådstarter
76 5
Sitat av bobbo Vis innlegg
Så en dokumentar om svalbard en gang, og de påsto at merverdi på mat gikk opp i opp med økte transportkostnader ol., slik at f.eks. en liter melk var like dyr.
Vis hele sitatet...
Vil si dette er riktig, melk og div. pålegg er ganske dyrt! På samme nivå, omså dyrere! Men ontopic, Hva ligger skatten vanligvis i Norge på da?
Sist endret av Xerv; 25. januar 2011 kl. 21:48.
Sitat av Xerv Vis innlegg
Vil si dette er riktig, melk og div. pålegg er ganske dyrt! På samme nivå, omså dyrere! Men ontopic, Hva ligger skatten vanligvis i Norge på da?
Vis hele sitatet...

27-33% ca som jeg har forstått det.
Edit: Jeg er fortsatt under 18 og har frikort for skatt inntil tjente 39.998NOK.
Så dette er ikke tall jeg selv har vært utefor å betale, men har erfart at mange betaler ca i den duren.
Sist endret av ZELDUR; 25. januar 2011 kl. 21:52.
Lov om skatt til Svalbard
http://www.lovdata.no/all/hl-19961129-068.html

Skattesatser på Svalbard for inntektsåret 2010
http://www.skatteetaten.no/no/Biblio...ektsaret-2010/
Sist endret av Grimdoc; 25. januar 2011 kl. 21:54.
Jeg betaler 36% skatt. Dette er mye mer en jeg trenger og betale. Men det er like så greit i og med at jeg får dette igjen når skattepengene kommer. Skatt er noe man betaler i forhold til hva man tjener. Så Det er ikke noe universalt svar på dette. Derimot om man tjener mer en 470 000 skal man betale formueskatt, og den er ganske høy. Mener den ligger opp mot 50%.
Sitat av murloc Vis innlegg
Jeg betaler 36% skatt. Dette er mye mer en jeg trenger og betale. Men det er like så greit i og med at jeg får dette igjen når skattepengene kommer. Skatt er noe man betaler i forhold til hva man tjener. Så Det er ikke noe universalt svar på dette. Derimot om man tjener mer en 470 000 skal man betale formueskatt, og den er ganske høy. Mener den ligger opp mot 50%.
Vis hele sitatet...
Nei, formueskatten har ingenting med inntekten å gjøre. Dersom du har mer enn 470K i formue, må man betale formueskatt, som ligger på maksimalt 1,1%. Inntektsskatt har med hvor mye man tjener, og her er det meget store variasjoner men alt fra 0% (ved inntekt inntil 39997,-) opp til 48,16%. Gjennomsnittet ligger på ca. 27%.
Sist endret av petterdass; 25. januar 2011 kl. 22:17.